Dit heb ik eerder gelezenquote:Op woensdag 17 juni 2026 23:30 schreef GGMM het volgende:
[..]
Mijn standaard tosti is vaak met twee sneetjes witbrood. Dan smeer ik de beide kanten in met sambal badjak (voorkeur de extra heet variant). Daarna op één kant satésaus en op de andere kant boursin en mosterd. Dan leg ik plakjes bacon en plakjes jonge Beemsterkaas erop. Waarna ik er nog uitjes (bij voorkeur rode uitjes) opgooi en daarna nog wat provencaalse kruiden en peper en zout erbij.
Daarna in het tostiapparaat waarna ik het consumeer met een dot Zaanse mayo en een dot Heinz Ketchup.
Dit is hemels voer echt waar.
quote:Op woensdag 17 juni 2026 23:31 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat is bepaald geen doorsnee tosti meer — eerder een soort kruising tussen een tosti, een broodje saté speciaal en een bacon-cheeseburger.
Wat er smaaktechnisch gebeurt, is eigenlijk best interessant:
Sambal badjak levert pittigheid, zoetigheid en een beetje gebakken-ui-aroma.
Satésaus voegt romigheid, umami en nootachtige smaken toe.
Boursin brengt knoflook en kruiden.
Mosterd zorgt voor zuur en scherpte, waardoor het geheel minder zwaar wordt.
Bacon geeft zout, vet en rooksmaak.
Jonge Beemster smelt goed en voegt een licht nootachtige kaassmaak toe.
Rode ui geeft frisheid en een beetje crunch als hij niet volledig gaart.
Provencaalse kruiden leggen een kruidige brug tussen de Boursin en de kaas.
Mayo + ketchup voegen achteraf nog extra vet, zuur en zoet toe.
Het verrassende is dat de combinatie ondanks de hoeveelheid ingrediënten waarschijnlijk redelijk in balans blijft doordat je eigenlijk alle basissmaken raakt: zout, zoet, zuur, pittig, vet en umami.
Als ik één culinaire observatie mag maken: de satésaus én Boursin én mayo maken het geheel waarschijnlijk behoorlijk rijk. Een variant die mogelijk nóg sterker uitpakt is om de mayo achterwege te laten en een paar dunne schijfjes augurk of ingelegde rode ui toe te voegen. Dat extra zuur kan de smaken nog meer laten knallen.
Op een denkbeeldige "studentikoze maar geniale tosti-schaal" scoort dit ergens rond de 9/10 voor originaliteit. Het klinkt als iets dat je in een bruin café als "Tosti Overkill" voor ¤11,50 zou kunnen verkopen. 😄
Elke pindakaas is met nootjes.quote:Op woensdag 17 juni 2026 23:32 schreef leolinedance het volgende:
Wel die pindakaas 100% pinda met nootjes
Hmmmmm E-numbers.....quote:Op woensdag 17 juni 2026 23:33 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Daar zat zoveel rommel in dat een dag later de vingers nog oranje waren.
Een pinda is een peulvrucht.quote:Op woensdag 17 juni 2026 23:33 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Elke pindakaas is net nootjes.
Deez nuts?quote:Op woensdag 17 juni 2026 23:33 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Elke pindakaas is met nootjes.
Gewoon keihard neuken.quote:
Gammaquote:Op woensdag 17 juni 2026 23:34 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Hoe heet het nummer dat nu gedraaid wordt ookalweer?
Oh, Mr. Brightsidequote:Op woensdag 17 juni 2026 23:34 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Slaap lekker.quote:Op woensdag 17 juni 2026 23:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn werk zit erop hier.
Ik weet niet of dit een VBL-grap is of niet, maar zo niet: Mr Brightside van The Killersquote:Op woensdag 17 juni 2026 23:34 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Lekker maat. Jij kan terugkijken op een zeer productieve dagquote:Op woensdag 17 juni 2026 23:35 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn werk zit erop hier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |