abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221080011
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 08:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Prachtig.

[ afbeelding ]
Prachtig! Krijg je dan niet weer het gezeur dat zo'n plant (net als klimop) de voegen van de muur mollen?
  donderdag 18 juni 2026 @ 15:04:47 #152
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221080013
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 14:58 schreef Kentoet het volgende:

[..]
Gewoon guerilla-style eentje planten voor je huis.
Met een beetje geluk blijft ie gewoon staan.
*importeert reuzensequoia uit Californië *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221080345
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:04 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
*importeert reuzensequoia uit Californië *O*
Mooi, maar valt denk ik iets teveel op.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_221080377
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Prachtig! Krijg je dan niet weer het gezeur dat zo'n plant (net als klimop) de voegen van de muur mollen?
Dat was vroeger, toen er mortel met kalk werd gebruikt ipv (huidig) cementmortel.
Als je goede voegen hebt, meestal geen probleem.
pi_221080736
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:54 schreef Kentoet het volgende:

[..]
Dat was vroeger, toen er mortel met kalk werd gebruikt ipv (huidig) cementmortel.
Als je goede voegen hebt, meestal geen probleem.
Hoelang geleden is vroeger? Ik moest de klimop van de muur van de uitbouw van het huis van de buren verwijderen ivm vochtoverlast binnen, ahum, inmiddels groeit er een klimhortensia (van mij) via de schutting met uitlopers tegenaan.
pi_221081217
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 17:17 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Hoelang geleden is vroeger? Ik moest de klimop van de muur van de uitbouw van het huis van de buren verwijderen ivm vochtoverlast binnen, ahum, inmiddels groeit er een klimhortensia (van mij) via de schutting met uitlopers tegenaan.
Vanaf jaren '60 wordt het volgens mij niet meer gebruikt.

Bij (te ruig) verwijderen kun je de voegen nog wel kapottrekken omdat de wortels soms goed vast zitten. Maar het tast de voegen niet meer aan zoals toen.

En er zijn natuurlijk planten met bv extreem sterke wortels die door bv asfalt heen kunnen. Vaak exoten.
Hoe dat zit bij klimhortensia weet ik niet.
pi_221081228

[ Bericht 100% gewijzigd door Kentoet op 18-06-2026 18:28:43 (dubbel) ]
pi_221094322
twitter
  zaterdag 20 juni 2026 @ 00:34:27 #159
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_221094448
Ik woon in een bovenwoning, recht op het zuiden, met een groot raam.
Geen zonwering, geen boom, niks.

Normaliter werd het binnen vroeg of laat altijd 29-30 graden in de woonkamer.
En eenmaal in de muren kreeg je het er niet meer uit.

Van de week een goede mobiele airco gekocht en die vanavond voor het eerst gebruikt, ben er erg tevreden over.

In een paar uur tijd binnen van 27 naar 24 gegaan, en je voelt meteen de koude lucht.
Zodra ik even naar de badkamer of achterkamer of naar boven liep, merkte ik meteen het verschil, en weer terug in de woonkamer voelde het meteen aangenamer.

75 cent aan stroom verbruikt ongeveer.
Morgen checken met actieve zonnepanelen.

Ik kan het echt aanbevelen als je een beperkt budget hebt en/of niks aan de gevel mag bevestigen van de verhuurder.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_221095425
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:03 schreef knoopie het volgende:

[..]
Bij een goed ontwerp en goede zonwerinig maakt het natuurlijk niet uit hoeveel ramen je hebt. Want de zon komt dan niet direkt op de ramen in de zomermaanden. Het is in het huidige en toekomstige klimaat gewoon niet slim om een huis te (laten) bouwen waar de zomerzon overdag vol op de ramen staat. Maakt niet uit wat voor een koeling je hebt. Kijk naar zuidelijke landen of naar passiefbouw en dan zal je zien dat huizen ramen vooral op het westen en oosten hebben met zonwering tegen de laagstaande zon, en de ramen op het zuiden in de zomer geen directe zon krijgen door bijvoorbeeld een overstekend dak of door de ramen naar binnen te verzetten.
[..]
En een vloerkoeling kan ook prima werken zonder te condenseren. Dat is ook een kwestie van goed ontwerp.

Het kan best zijn dat de vloerkoeling bij jou niet goed werkt (of dat je installateur gezegd heeft dat het niet gaat werken) maar dat is nog geen reden om te roepen dat het in het algemeen niet kan werken. Bij een paar users in dit topic werkt het namelijk prima. Het komt vooral op de uitvoering aan, en daar gaat het helaas nogal vaak mis bij de traditionele huizenbouwers.
Het is juist wel een goed ontwerp, want over 365 dagen komt er door de zon meer warmte in de bronnen dan er uitgaat, waardoor het systeem steeds iets efficiënter wordt.

En iedere vloerkoeling gaat condenseren onder het dauwpunt.

Ieder ontwerp is een verzameling compromissen. Het gebruik van airco in de zomer waar minder nood bestaat tot verwarmen in de winter is een bewuste keuze. In de zomer heb je nl. een overschot aan productie van de zonnepanelen.

Ik durf aan dat het ontwerp en de uitvoering een van de besten is in Nederland.

Het is alleen een relatief duur ontwerp als het gaat om bouwkosten…
pi_221095444
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 15:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, bij mijn vorige woning hebben we hem moeten verwijderen. ;(

(Hier niet in bloei)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was echt mooi in bloei, maar enkelsteensmuurtje uit 1780 vond het minder fijn.
pi_221095448
Gelukkig wordt er hier in de buurt aardig wat moeite gestoken in vergroening want het was wel een aardige stenen / betonnen jungle.

Vorig jaar een mobiele airco aangeschaft voor dit soort periodes aangezien vaste aircos veel gedoe en gezeur zijn met een VvE. De hitte zit gelukkig nog niet in de stenen en met alle gordijnen dicht de airco nog niet aan gehad, maar het is wel erg fijn om dat ding achter de hand te hebben. Thuiswerken in een klein kamertje is niet echt een pretje als het daar boven de dertig graden is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221095449
Maar nu dus wel nieuwbouw en waterkoeling en dát is dan wel een verademing. Vanavond dus maar weer daar slapen in plaats van bij vriendin.
pi_221095485
Wat ook niet helpt is dat er overal in het land nieuwe (vaak Amerikaanse) megabedrijven worden gevestigd, zonder uitzondering altijd met opoffering van de natuurlijke ruimte. Niet alleen de datacenters, maar bijvoorbeeld ook medicijnfabrieken. Die bedrijven hebben uiteraard ook personeel nodig, wat er niets is en dus uit het buitenland worden aangetrokken. Dat personeel heeft vervolgens woningen nodig, die er niet zijn, waardoor er maar weer een stuk natuur wordt opgeofferd voor wéér een nieuwe wijk.

Een vicieuze cirkel naar beneden.
  zaterdag 20 juni 2026 @ 09:52:08 #165
240618 Micson
The lonely stoner
pi_221095740
Net goed, hoop dat ze allemaal helemaal kapot branden in hun stenen hel. Bij ons in de straat worden alle achtertuinen ijverig versteend. De buurtegel kan alleen nog bij ons terecht. Wij hebben een onkruidtuin waar mijn bejaarde buurvrouw schande van spreekt, niet netjes betegeld zoals het hoort. 😡
pi_221096202
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 12:39 schreef Elan het volgende:
Bomen houden debiel veel hitte tegen, mensen hebben geen idee.

Verder zou ik juist in die sterk versteende omgevingen op grote schaal investeren in airco's en zonnepanelen. Het klimaat is nu eenmaal in rap tempo aan het opwarmen en daar is zeker op korte termijn weinig aan te veranderen.

Bomen planten is top maar voor er wat staat dat substantieel bijdraagt aan afkoeling ben je minimaal 50 jaar verder.
Niet alleen dat .
Bomen en struiken houden ook de grond koel .
Daardoor verdampt de water er niet zo snel uit.
En blijft dus de grond ook koeler.

Maar nee het komt allemaal door de benzine en diesel wagens .

Ondertussen worden bomen gekapt om de 5g lte te kunnen gebruiken.
pi_221096364
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 10:38 schreef oppiedoppie het volgende:
Hier in Drenthe staan veel oude huisjes en boerderijen met bomen rondom en vaak zie je dat als het een nieuwe eigenaar krijgt (vooral de 'westerlingen') dat alle bomen, sommigen 100 jaar oud, zonder verder na te denken weg worden gehaald zodat het huis weer mooi zichtbaar is vanaf de straat. Die bomen hadden een functie, tegen zon en ook vooral tegen de wind. Je ziet die bomen ook vaak ten zuid-oosten van een huis staan, bijna elke boerderij heeft dat. Wij hebben dat ook, een oude kastanjeboom van 80-100 jaar oud. Boerderij naast ons heeft een eik op dezelfde plaats staan. Gelukkig is onze omgeving niet versteend maar heeft bijna iedereen hier een moestuin....
Hier in Spanje illegaal en hoge boetes om zo maar bomen te kappen.
life is like a box of chocolates
pi_221096398
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 09:18 schreef Kottnauer het volgende:
Wat ook niet helpt is dat er overal in het land nieuwe (vaak Amerikaanse) megabedrijven worden gevestigd, zonder uitzondering altijd met opoffering van de natuurlijke ruimte. Niet alleen de datacenters, maar bijvoorbeeld ook medicijnfabrieken. Die bedrijven hebben uiteraard ook personeel nodig, wat er niets is en dus uit het buitenland worden aangetrokken. Dat personeel heeft vervolgens woningen nodig, die er niet zijn, waardoor er maar weer een stuk natuur wordt opgeofferd voor wéér een nieuwe wijk.

Een vicieuze cirkel naar beneden.
Bevolkingsgroei speelt hier uiteraard een centrale rol. Meer mensen is automatisch minder groen.
pi_221096400
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 10:58 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Ondertussen worden bomen gekapt om de 5g lte te kunnen gebruiken.
Serieus ?
:?
pi_221098176
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 09:18 schreef Kottnauer het volgende:
Dan is de overbevolking dus het prbleem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221098253
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 18:27 schreef Kentoet het volgende:

[..]
Vanaf jaren '60 wordt het volgens mij niet meer gebruikt.
Bij renovatie van monumenten wordt het wel toegepast indien de cementmortel, te veel starheid geeft in een flexibele, met kalkmortel gemetselde steenmuur. Kalkmortel is nl. veel flexibeler. een muur wordt dus opgetrokken uit of kalk- (vroeger) of cementmortel. Combinatie kan scheuren geven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 20 juni 2026 @ 15:57:47 #172
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221098306
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 00:34 schreef StateOfMind het volgende:
Ik woon in een bovenwoning, recht op het zuiden, met een groot raam.
Geen zonwering, geen boom, niks.

Normaliter werd het binnen vroeg of laat altijd 29-30 graden in de woonkamer.
En eenmaal in de muren kreeg je het er niet meer uit.

Van de week een goede mobiele airco gekocht en die vanavond voor het eerst gebruikt, ben er erg tevreden over.

In een paar uur tijd binnen van 27 naar 24 gegaan, en je voelt meteen de koude lucht.
Zodra ik even naar de badkamer of achterkamer of naar boven liep, merkte ik meteen het verschil, en weer terug in de woonkamer voelde het meteen aangenamer.

75 cent aan stroom verbruikt ongeveer.
Morgen checken met actieve zonnepanelen.

Ik kan het echt aanbevelen als je een beperkt budget hebt en/of niks aan de gevel mag bevestigen van de verhuurder.
Maar dit is wel een systeem waarbij de warme lucht naar buiten gaat lijkt me? Hoeveel kw/uur maximaal verbruik heeft je systeem?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221098583
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 00:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zit niet te wachten op een huis van 20 graden terwijl buiten de mussen van het dak vallen.
Overigens verwacht ik dat zonwering aan de buitenkant het huis nog comfortabeler zal maken.
Toen ik dit huis kocht zat er op een raam ook al een rolluik, is ook wel ideaal. Ik heb uiteindelijk nog een netwerk switch gekocht en dan kun je regels instellen, om bijv de rolluik om 9 uur 's avonds automatisch te sluiten. Nu heb ik er helemaal geen omkijken meer naar.

Volgens mij kun je ook instellen dat ze automatisch dicht gaan als de zon erop schijnt (op basis van locatie en orientatie).
pi_221099401
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 11:34 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Bevolkingsgroei speelt hier uiteraard een centrale rol. Meer mensen is automatisch minder groen.
Het gaat hand in hand. Meer bedrijven betekent meer afzet en ook meer personeel.

Meer, meer, meer - dat is al tientallen jaren het motto in Nederland.

Neem dat kut-Schiphol. 90% van wat daar landt en opstijgt heeft niets met Nederland te maken, maar zijn mensen die alleen overstappen. Daar worden een paar pepernoten mee verdiend, maar de schade aan natuur en omwonenden is niet te becijferen.
pi_221099417
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 15:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan is de overbevolking dus het prbleem.
Ja, ik herhaal: dat gaat hand in hand. Meer mensen is meer bedrijvigheid. En meer bedrijvigheid is meer mensen.

Een groot deel van die bedrijven zijn niet Nederlands maar profiteren bijvoorbeeld van de goedkope elektriciteit opgewekt door gesubsidieerde windturbines.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')