Goedemorgen op deze hele vroege morgen. Wetende wat Nederland tegen Zweden heeft gedaan gaan we kijken naar de concurrentie: Japan tegen Tunesië. Als we zien wat Tunesië deed in de eerste wedstrijd zou ik zeggen dat we het telraam er bij moeten nemen. Intussen is er van alles gebeurd.
Vooral bij Tunesië. 5-1 verloren tegen Zweden, met als enige lichtpuntje de goal van Omar Rekiki, broer van. Na die 2-1 had je even het gevoel dat Tunesië kon verrassen, maar in de tweede helft liepen de Zweden helemaal weg. Jammer joh. En daarna ging het nog harder mis. De trainer had zich misdragen. Dag, trainer. Geen halve maatregelen van de bond. Hadden wij maar zo'n daadkrachtige bond die inziet dat Koetje een tactisch onbenul is. Ach ach ach.
Japan vond ik ook niet bepaald het beloofde land. Iedereen en zijn moeder deed voor mijn gevoel alsof Japan geweldig kon voetballen en we daar doodsbang voor moeten zijn. Maar ik vond de tactiek daar ook wonderlijk. Nouja, de eerste helft behoudend spelen kan ik mee leven. Je wil je niet kapot laten counteren door Malen en Gakpo. Maar het veldspel was ook niet echt verzorgd, het was gewoon een handbalverdediging. Om vervolgens bij de eerste de beste voorzet in de tweede helft je te laten kloppen door
Big Virg. Ook een grote tactische fout vond ik dat ze na de 2-2 stopten met aanvallen. Je had al het momentum, Nederland had geen enkele counter geproduceerd in de 20 minuten dat Japan all out ging, de Seppuku-modus hoefde er echt niet af. Nouja, Japan was blijkbaar voldoende tevreden met 2-2 tegen het GROTE Nederland. Maar ze leken toch wat angstig. Nu moeten ze het spel maken en gaan we zien of ze echt ver kunnen komen, of dat Japan ernstig overgewaardeerd is.
Deze wedstrijd is zowaar al zes keer gespeeld. Grootste verrassing in de uitslagen is de 0-3 in 2022. Voor Tunesië. Een jaar later was er een herhaling en won Japan wel met 2-0. Ook de andere 4 ontmoetingen werden door Japan gewonnen zonder tegengoals, met de enige officiële wedstrijd op het WK van 2002. Echt een WK waar ik weinig van weet. Vandaag komt daar wat historie bij in Monterrey, Guadalupe. Zij dus wel met een Mexicaans uitstapje. Ik ga er vanuit dat er nu geen verrassing komt, zeker door het ontslag van de bondscoach.