abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220987875
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ls-voeren-de-druk-op

quote:
'Groot tekort asieladvocaten dreigt', nieuwe asielregels voeren de druk op
Ruim een kwart van de asieladvocaten wil de komende tijd stoppen met hun werk, ziet de Raad voor de Rechtsbijstand. Tegelijkertijd vrezen experts dat de nieuwe asielregels voor grotere problemen zullen gaan zorgen in de asieladvocatuur: meer zaken, complexere zaken en meer tijd per zaak. Verschillende organisaties die betrokken zijn bij het asielrecht trekken aan de bel.

De zorgen zijn er bij de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA), de Landelijke Adviescommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring (LARAV), de Raad voor Rechtsbijstand (RvR) en bij verschillende asieladvocaten.

Er zijn veel veranderingen op komst, bevestigt de RvR. "Tot nu toe lukt het om alle mensen die asiel zoeken aan een advocaat te koppelen, maar we maken ons zorgen als er extra capaciteit gevraagd zal worden de komende tijd." LARAV wijst erop dat advocaten per zaak meer tijd kwijt zullen zijn.

Aanvechten
De nieuwe regels in het Europese Migratiepact moeten veel gaan veranderen: snellere screening van migranten die, als ze geen recht hebben op verblijf in de EU, sneller naar hun land van herkomst of een ander veilig land moeten.

Nederland voert daarnaast ook nog een tweestatusstelsel in. Daarin is er onderscheid tussen mensen die vluchten omdat ze gevaar lopen in hun land vanwege etniciteit, seksuele geaardheid of religie (A-status), en mensen die vluchten voor oorlog of (natuur)geweld (B-status). Asielzoekers uit de tweede groep kunnen als de rust is weergekeerd terugkeren naar hun land en krijgen daardoor in Nederland minder rechten.

Veel politici hopen dat die regels meer grip geven op migratie. Maar er is ook veel scepsis. Vanwege het tweestatusstelsel verwachten advocaten juist nog meer procedures; asielzoekers zullen een eventuele B-status willen aanvechten en in aanmerking willen komen voor een A-status.

Henrike Schurink is bijna zestien jaar asieladvocaat in Nijmegen. "We krijgen straks nog meer werk, maar met minder mensen. Dat betekent dat we alleen de heel kansrijke zaken nog gaan doen. Mensen die gewoon rechtsbijstand verdienen kunnen dan geen advocaat meer krijgen. Dan laten we echt een flinke steek vallen als Nederland."

Ruim 30 procent van de geregistreerde asieladvocaten is inmiddels ouder dan 60 jaar, die zullen binnen een paar jaar stoppen, blijkt uit cijfers van de Raad voor Rechtsbijstand. In 2019 waren er 463 asieladvocaten in Nederland, in 2025 nog 371.

Wispelturigheid beleid
Slechts één asieladvocaat in Nederland is jonger dan 30 jaar. Dat is Demi van Elp(opent in nieuw venster) (27). Ze zit nu al bijna aan het maximaal toegestane aantal zaken. "Om de kwaliteit van rechtsbijstand te waarborgen, mag ik 225 zaken per jaar doen. Ik zit nu al op zo'n 150 zaken en ben nog niet eens halverwege het jaar."

Veel asieladvocaten vinden die werkdruk inmiddels veel te hoog. Dat is voor asieladvocaat Sancho Coenen een belangrijke reden om ermee te stoppen. Maar hij noemt ook de wispelturigheid van het beleid. "Net als alles redelijk loopt, staat de volgende beleidsverandering al weer voor de deur. Met meer werk en meer procedures."

Daarnaast is de financiële prikkel in de asiel- en sociale advocatuur al jarenlang een probleem. Asieladvocaten krijgen pas betaald nadat een zaak is afgerond. En een zaak kan lang duren. "Als asieladvocaat kun je soms wel drie, vier jaar op je geld wachten. Dat is geen goed businessmodel", zegt Schurink. De meeste asieladvocaten werken daarom binnen een groter advocatenkantoor.

Maar er zijn steeds minder kantoren die de verplichte opleidingsplekken aanbieden, zegt Schurink. "Dus we hebben de financiële drempels en ook nog de onmogelijkheid om een opleidingsplaats te vinden." Dan is er nog de cursus die nodig is om de opleiding tot asieladvocaat af te ronden, die is de afgelopen twee keer niet doorgegaan omdat er te weinig aanmeldingen waren.

Wachtlijst
Verantwoordelijk staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Claudia van Bruggen, ziet de tekorten in de gehele sociale advocatuur. Maar ze heeft nog geen oplossing. "Toegang tot het recht is belangrijk. Ook voor mensen die vanuit nieuwe wet- en regelgeving recht zoeken. Dat is de opgave die ik heb."

Daarbij kijkt ze ook naar de commerciële advocatuur voor het organiseren van opleidingstrajecten en samenwerkingsverbanden. "We willen vooral ook studenten enthousiast maken."

De Algemene Rekenkamer kwam onlangs ook nog met een waarschuwing: door het nieuwe systeem moeten asielzoekers die op dit moment al op een wachtlijst staan nog langer wachten op een beslissing. Meer dan 50.000 asielzoekers wachten inmiddels op een besluit of ze in Nederland mogen blijven.
Toch fijn, dat VVD beleid gebaseerd op wanorde. O+
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 19:49:28 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220987906
Klinkt als prima plannen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 juni 2026 @ 19:50:32 #3
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220987914
Hoe minder, hoe beter.
  maandag 8 juni 2026 @ 19:50:58 #4
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_220987921
Grenzen pot dicht - hebben ze die advocaten ook niet nodig. Heel simpel.

Vraag me af of ze dit soort problemen ook in Polen hebben? Oh nee, wacht.....
"Hoka Hey!"
  maandag 8 juni 2026 @ 19:53:30 #5
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220987944
Ach ja, hedendaags rechts beleid. Lost geen bal op, maar gedoe geeft het zeker.
pi_220988078
Vraag 1. Waarom heeft een asielzoeker überhaupt een advocaat nodig?
pi_220988108
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 19:50 schreef Richestorags het volgende:
Hoe minder, hoe beter.
meh, ik zeg het al langer: laat het hele systeem maar exploderen wat mij betreft, dus gooi de grenzen maar wijd open, hoe sneller hoe beter
nu gaat het verderf nog gematigd
pi_220988124
Meer inzetten op AI.
pi_220988135
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 19:50 schreef matspontius het volgende:

Even gekeken: tussen 2022 en heden heeft Polen 917.000 vluchtelingen opgevangen en Nederland 237.000

Polen heeft ongeveer 37 miljoen inwoners.
Nederland 18 miljoen.

Per hoofd van de bevolking vangt Polen dus meer vluchtelingen op.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220988140
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 20:08 schreef Kottnauer het volgende:
Vraag 1. Waarom heeft een asielzoeker überhaupt een advocaat nodig?
Omdat wij het te gecompliceerd maken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 8 juni 2026 @ 20:25:00 #11
287741 matspontius
pi_220988209
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 20:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Even gekeken: tussen 2022 en heden heeft Polen 917.000 vluchtelingen opgevangen en Nederland 237.000

Nederland 18 miljoen.

Bron?
"Hoka Hey!"
  maandag 8 juni 2026 @ 20:25:10 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220988210
quote:

Gewoon beginnen met de betaling van die advocaten. Dat doen de mensen maar lekker zelf.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 8 juni 2026 @ 20:27:27 #13
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220988228
Ze noemen me weleens dozenschuiver maar ik had ook advocaat kunnen worden _O-

Nee hoor, daar ben ik ook niet geschikt en intelligent genoeg voor. Wat dat moge betekenen, want de domste varkens kunnen hier rechter worden.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  maandag 8 juni 2026 @ 20:29:48 #14
287741 matspontius
pi_220988245
quote:

[..]

Nederland 18 miljoen.

Voornamelijk uit Oekraine, wat nogal logisch is gezien de locatie. Uitvreters uit Afrika en het Midden-Oosten zie je daar amper 🙏
"Hoka Hey!"
pi_220988296
Ik was nieuwsgierig hoe dit in andere landen is geregeld en blijkbaar is Nederland ruimhartiger in juridische bijstand voor asielzoekers dan andere landen. Door het Europese Migratie- en Asielpact gaat hierin ook in de EU het nodige aan veranderen.

AI antwoord:

Nee, asielzoekers hebben niet in alle EU-landen vanaf het allereerste begin automatisch recht op gratis (door de overheid betaalde) juridische bijstand.

Hoewel er binnen de Europese Unie strenge minimumregels gelden, is er een cruciaal verschil tussen de eerste aanleg (de start van de procedure bij de immigratiedienst) en de beroepsfase (de rechtszaak bij een rechter).

De Europese regels en de praktijk zitten als volgt in elkaar:

1. Eerste aanleg (De administratieve procedure)

Onder de Europese Asielprocedurerichtlijn (Asylum Procedures Directive) waren lidstaten tot voor kort niet verplicht om gratis juridische vertegenwoordiging (een advocaat die de asielzoeker officieel bijstaat tijdens de verhoren) aan te bieden in de eerste fase.

Wat moet wel? Landen moeten asielzoekers in ieder geval voorzien van gratis basisinformatie over de procedure en hun rechten en plichten.

Praktijk: Sommige landen (waaronder Nederland) gaan verder dan het Europese minimum en bieden in deze vroege fase al gesubsidieerde rechtsbijstand aan. Veel andere EU-landen doen dit echter niet; daar zijn asielzoekers in de eerste fase aangewezen op onbetaalde hulp van ngo's of moeten zij zelf een advocaat betalen.

2. De beroepsfase (Bij de rechter)

Als de immigratiedienst de asielaanvraag afwijst en de asielzoeker in beroep gaat bij de rechter, verplichten de EU-regels de lidstaten wél om gratis juridische bijstand en vertegenwoordiging te garanderen aan diegenen die de kosten zelf niet kunnen dragen.

Hierop gelden echter een paar belangrijke uitzonderingen:

Kansloze zaken: Lidstaten mogen gratis bijstand weigeren als het beroep volgens de wet "geen reële kans van slagen" heeft (bijvoorbeeld bij een herhaalde aanvraag zonder nieuwe feiten).

Grensprocedures of veilige landen: Bij versnelde procedures aan de buitengrenzen of voor mensen uit 'veilige landen van herkomst' worden de regels door sommige lidstaten heel strikt en minimaal toegepast.

Nieuwe Europese regels vanaf juni 2026

Met de recente definitieve vaststelling van het Europese Migratie- en Asielpact (waaronder de nieuwe Asylum Procedures Regulation) verandert het landschap. In deze nieuwe verordening wordt het recht op gratis juridische bijstand en advies in alle fasen van de procedure — inclusief de administratieve voorfase en de grensprocedures — weliswaar verder geharmoniseerd en uitgebreid, maar de nadruk ligt in de eerste fase met name op gratis juridisch advies en informatievoorziening, en niet direct op volledige, individuele procesvertegenwoordiging door een advocaat bij elk verhoor. De precieze invulling hiervan zal per lidstaat nog steeds verschillen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  Moderator maandag 8 juni 2026 @ 20:39:15 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220988298
quote:

Die worden overlopen door oekrainers
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 8 juni 2026 @ 20:40:08 #17
287741 matspontius
pi_220988303
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 20:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
Die worden overlopen door oekrainers
Werden!!
"Hoka Hey!"
pi_220988413
quote:

[..]
Even gekeken: tussen 2022 en heden heeft Polen 917.000 vluchtelingen opgevangen en Nederland 237.000 permanent gehuisvest met een levenslange garantie op de welvaartsstaat waaronder gratis huisvesting, zorg, onderwijs, etcetera
Gecorrigeerd.
pi_220988444
Elk probleem in Nl is opgelost als je de grenzen sluit voor asielzoekers.
Elk probleem.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')