Wat staat hier?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Kottnauer het volgende:
Schoonheid is volledig evolutionair biologisch en dus objectief te verklaren.
Ik begrijp wel wat daar staat en wat hij daarmee wil zeggen. En hij heeft naar mijn idee gelijkquote:
Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie. Wat de beste kans op een succesvolle voortplanting geeft, vinden we mooi.quote:
De biologische basis voor schoonheid draait in essentie om survival of the fittest. Ons brein is geprogrammeerd om signalen te herkennen die in de loop van de evolutie correleerden met overleving, voortplanting en veiligheid. Wat wij "mooi" noemen, is vaak een emotionele beloning voor het herkennen van deze positieve biologische indicatoren.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:29 schreef Boca_Raton het volgende:
‘Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie.’
Hoe dat zo?
Precies. Volkomen duidelijk, waar en logisch.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:19 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik begrijp wel wat daar staat en wat hij daarmee wil zeggen. En hij heeft naar mijn idee gelijk
Waarom zit iedereen mijn reacties te liken maar vervolgens de like weg te halen? Is dat een ding tegenwoordig om deels respect te geven ofzo? Je bent niet de enige ik kom het vaker tegen hier tegenwoordig..quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:23 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie. Wat de beste kans op een succesvolle voortplanting geeft, vinden we mooi.
Door evolutie is de mens in staat om deze voortplantingskans goed te beoordelen.
Iets duidelijker nu?
En dat verwijt mij drama te makenquote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:00 schreef Masberum het volgende:
[..]
Waarom zit iedereen mijn reacties te liken maar vervolgens de like weg te halen? Is dat een ding tegenwoordig om deels respect te geven ofzo? Je bent niet de enige ik kom het vaker tegen hier tegenwoordig..
Of ben je een kloon die mijn reactie goed vindt maar alsnog haat hebt naar mij vanwege het verleden ofzo en het daarom daarna weer weghaalt? Kan je me het uitleggen?
Sorry - ik weet niet waar je het over hebt. Misschien klikt mijn vinger soms op een verkeerde plek of zo, maar ik ben niet opzettelijk likes aan het plaatsen en dan weer weghalen.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 22:00 schreef Masberum het volgende:
[..]
Waarom zit iedereen mijn reacties te liken maar vervolgens de like weg te halen? Is dat een ding tegenwoordig om deels respect te geven ofzo? Je bent niet de enige ik kom het vaker tegen hier tegenwoordig..
Of ben je een kloon die mijn reactie goed vindt maar alsnog haat hebt naar mij vanwege het verleden ofzo en het daarom daarna weer weghaalt? Kan je me het uitleggen?
Juist..quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:25 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Sorry - ik weet niet waar je het over hebt. Misschien klikt mijn vinger soms op een verkeerde plek of zo, maar ik ben niet opzettelijk likes aan het plaatsen en dan weer weghalen.
Ik ben tevreden met mijn levenquote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:54 schreef Masberum het volgende:
[..]
Heb jij ooit een eigen tevreden leven? xd
Ik hou me amper bezig met je, vond dit wel opvallend, mij verwijten drama re maken en dan zeuren om weggehaalde likesquote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:55 schreef Masberum het volgende:
[..]
Kan je je dan wat minder obsessief bezighouden met mij?
Maar je beseft dat wat je zegt nogal ongeloofwaardig is toch? Elke keer ben je er weer en zeg je dat het per toeval is. Waarom kan je niet gewoon een man zijn?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik hou me amper bezig met je, vond dit wel opvallend, mij verwijten drama re maken en dan zeuren om weggehaalde likes
Omdat het niet klopt wat je zegt , ik reageer amper meer op je , wat heeft dit met man zijn te maken?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 23:59 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar je beseft dat wat je zegt nogal ongeloofwaardig is toch? Elke keer ben je er weer en zeg je dat het per toeval is. Waarom kan je niet gewoon een man zijn?
Wat heeft hoe jij reageert te maken met het zijn van een man of niet zijn van een man? Je reageert amper meer op me? Gast, ben je serieus?quote:Op zondag 7 juni 2026 00:02 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Omdat het niet klopt wat je zegt , ik reageer amper meer op je , wat heeft dit met man zijn te maken?
Jij eindigt je quote met Waarom kun je niet gewoon een man zijn?quote:Op zondag 7 juni 2026 00:07 schreef Masberum het volgende:
[..]
Wat heeft hoe jij reageert te maken met het zijn van een man of niet zijn van een man? Je reageert amper meer op me? Gast, ben je serieus?
Je liegt weer, je grijpt elke kans aan om op mij te reageren als je denkt dat je er iets mee bereikt. Maakt voor mij geen verschil, maar liegen is niet iets wat goed is niet waarquote:Op zondag 7 juni 2026 00:11 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Jij eindigt je quote met Waarom kun je niet gewoon een man zijn?
En inderdaad ik reageer amper op je
Heel duidelijk, mijn dank. Maar aangezien ik de taal in f&l te compact vind, ga ik een straatje verder.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:42 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De biologische basis voor schoonheid draait in essentie om survival of the fittest. Ons brein is geprogrammeerd om signalen te herkennen die in de loop van de evolutie correleerden met overleving, voortplanting en veiligheid. Wat wij "mooi" noemen, is vaak een emotionele beloning voor het herkennen van deze positieve biologische indicatoren.
Ik denk eerder dat schoonheid cultureel ipv biologisch bepaald wordt. Tenminste, als je de mens bedoeld.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Kottnauer het volgende:
Schoonheid is volledig evolutionair biologisch en dus objectief te verklaren.
Dat is iets anders dan obsessief metbezig zijn, dan zou ik op bijna alles wat je zegt reageren, je verlegt nu de doelpalen dus wie liegt er nuquote:Op zondag 7 juni 2026 00:23 schreef Masberum het volgende:
[..]
Je liegt weer, je grijpt elke kans aan om op mij te reageren als je denkt dat je er iets mee bereikt. Maakt voor mij geen verschil, maar liegen is niet iets wat goed is niet waar
Cultuur wordt ook biologisch bepaald.quote:Op zondag 7 juni 2026 03:07 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat schoonheid cultureel ipv biologisch bepaald wordt. Tenminste, als je de mens bedoeld.
Ja, cultuur is het product van complexe hersenprocessen.quote:Op zondag 7 juni 2026 09:56 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Cultuur wordt ook biologisch bepaald.
Inderdaad.quote:Op zondag 7 juni 2026 10:26 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ja, cultuur is het product van complexe hersenprocessen.
Dus: alles is materie.
Eeuh nee.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:23 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie. Wat de beste kans op een succesvolle voortplanting geeft, vinden we mooi.
Door evolutie is de mens in staat om deze voortplantingskans goed te beoordelen.
Iets duidelijker nu?
Alles gooien op evolutie is zoiets matigs, zoals bv schoonheid.quote:Op zondag 7 juni 2026 21:46 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Misschien even verdiepen in de evolutie van tweeslachtige soorten.
Ok. Leg maar uit waarom 'schoonheid' helemaal niks te maken heeft met biologie. Je moet wel steekhoudende argumenten en feiten gebruiken. Subjectieve overwegingen en "zo-maar-wat-denken" hebben een lagere cognitieve waarde.quote:Op maandag 8 juni 2026 07:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Alles gooien op evolutie is zoiets matigs, zoals bv schoonheid.
Een verklaring van oorsprong is geen verklaring van waarheid of waarde. Het verklaard helemaal niks.quote:Op maandag 8 juni 2026 10:11 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ok. Leg maar uit waarom 'schoonheid' helemaal niks te maken heeft met biologie. Je moet wel steekhoudende argumenten en feiten gebruiken. Subjectieve overwegingen en "zo-maar-wat-denken" hebben een lagere cognitieve waarde.
Oneens. Het verklaart alles. Je weigert inhoudelijk in te gaan op mijn vraag, vermoedelijk omdat jij mijn hoge standaard voor argumentatie als een onmogelijk obstakel beschouwt.quote:Op maandag 8 juni 2026 10:54 schreef Discombobulate het volgende:
Een verklaring van oorsprong is geen verklaring van waarheid of waarde. Het verklaard helemaal niks.
Dit is sociaal-darwinisme van middelbare schoolniveau. Ik kan dat niet meer serieus nemen.quote:Op maandag 8 juni 2026 12:05 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Oneens. Het verklaart alles. Je weigert inhoudelijk in te gaan op mijn vraag, vermoedelijk omdat jij mijn hoge standaard voor argumentatie als een onmogelijk obstakel beschouwt.
Schoonheid heeft direct met biologie te maken omdat de hersenen werken als een biologisch screeningsinstrument. Hierdoor kunnen de hersenen in milliseconden de "biologische waarde" van een partner of een omgeving inschatten. Wie stelt dat schoonheid niets met biologie te maken heeft, negeert de overvloed aan cross-culturele data die aantoont dat bepaalde esthetische voorkeuren universeel zijn en direct correleren met overlevingsvoordeel.
Klopt die uitspraak?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 21:02 schreef Masberum het volgende:
Ik hoor het zo vaak: "beauty is in the eye of the beholder." Maar hoe vaker ik erover nadenk, hoe minder logisch die uitspraak wordt.
Als schoonheid echt volledig subjectief zou zijn, dan zouden er geen terugkerende patronen bestaan in wat mensen aantrekkelijk vinden.
Je wijst mijn argumentatie af op basis van een label maar je ontwijkt nog steeds de inhoud. Als mijn onderbouwing te basaal is, te simpel of zelfs onjuist dan moet het voor jou een kleine moeite zijn om met een superieure, feitelijke tegenanalyse te komen. Ik wacht met spanning af.quote:Op maandag 8 juni 2026 12:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dit is sociaal-darwinisme van middelbare schoolniveau. Ik kan dat niet meer serieus nemen.
Binnen evolutie vindt geen selectie plaats o.b.v. 'objectiviteit' of 'waarheid' maar op nut, overlevingsvoordeel of voortplantingskans.quote:Op maandag 8 juni 2026 12:42 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Je wijst mijn argumentatie af op basis van een label maar je ontwijkt nog steeds de inhoud. Als mijn onderbouwing te basaal is, te simpel of zelfs onjuist dan moet het voor jou een kleine moeite zijn om met een superieure, feitelijke tegenanalyse te komen. Ik wacht met spanning af.
Dank voor je scherpe toevoeging GF, dit is duidelijk geen geleuter. Je raakt hier een heel essentieel punt: de verwarring tussen een biologisch mechanisme en de filosofische definitie van objectiviteit. Ik denk echter dat je hier twee zaken op een hoop gooit die we uit elkaar moeten halen:quote:Op maandag 8 juni 2026 18:24 schreef GrumpyFish het volgende:
Binnen evolutie vindt geen selectie plaats o.b.v. 'objectiviteit' of 'waarheid' maar op nut, overlevingsvoordeel of voortplantingskans.
Stellen dat schoonheid evolutionair biologisch te verklaren is en dus objectief, verdient ook wat aandacht van jouw hoge standaarden voor argumentatie.
Voor schoonheid verwijzen naar evolutie lijkt me eerder een argument voor de (inter)subjectiviteit ervan gezien de variatie en afhankelijkheid voor context die we zien binnen evolutie.
De verborgen aanname in de redenatie is dat schoonheid=evolutionaire voortplantingsvoorkeuren, en dan ontstaat er een cirkelredenering.
Objectief houdt m.i. in dat het bestaat buiten de (subjectieve waarneming/ervaring van de) mens. Dat lijkt me in het evolutieverhaal per definitie niet het geval.
Angst voor donkere bosjes is ook een verankerde respons. Dat zegt niks over het wel of niet aanwezig zijn van tijgers, monsters of spoken in dat bosje.quote:Op maandag 8 juni 2026 19:35 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dank voor je scherpe toevoeging GF, dit is duidelijk geen geleuter. Je raakt hier een heel essentieel punt: de verwarring tussen een biologisch mechanisme en de filosofische definitie van objectiviteit. Ik denk echter dat je hier twee zaken op een hoop gooit die we uit elkaar moeten halen:
Ten eerste: het feit dat evolutie selecteert op 'nut' en niet op 'waarheid' betekent niet dat de invloed van die selectie op onze esthetische voorkeuren subjectief is. Als een groot deel van de mensheid wereldwijd, ongeacht cultuur, vergelijkbare patronen (zoals symmetrie) als 'mooi' bestempelt, dan hebben we het over een biologisch verankerde respons.
Dat staat dus ter discussie.quote:Dat is geen 'subjectieve mening' maar een observeerbaar, universeel fenomeen. De ervaring is subjectief maar de onderliggende drijfveer is dat allerminst.
Het is niet zo dat ik per se die definitie aan objectief wil hangen. Is vrij gangbaar om onderscheid te maken tussen object en subject.quote:Verder spreek je over een cirkelredenering (schoonheid = voortplantingsvoorkeur). Ik zie dat anders: ik stel niet dat alle schoonheid gelijk is aan voortplantingsvoorkeur maar dat ons vermogen om schoonheid te ervaren een evolutionair gereedschap is. Dat 'objectief' voor jou per se moet betekenen 'buiten de menselijke waarneming bestaand' (zoals een steen of een ster) maakt schoonheid inderdaad subjectief. Maar in die definitie is bijna alles wat we als mens beleven (zoals pijn, angst of liefde) subjectief. Dat is een definitiekwestie maar het ontkracht de biologische basis achter die ervaringen niet. Je stelt dat evolutie spreekt voor subjectiviteit maar ik zie evolutie juist als de verklaring voor de intersubjectieve overeenkomst die we hebben. Waarom zouden we anders zo vaak op dezelfde golflengte zitten over wat we als 'mooi' ervaren?
Volgens mij doet de wetenschap geen uitspraken over de objectiviteit van schoonheid.quote:Dus, biologie bepaalt niet dat iets mooi is door een universele wet (zoals de zwaartekracht) maar ze bepaalt wel welke mechanismen in ons brein worden geactiveerd om bepaalde informatie als 'waardevol' of 'aantrekkelijk' te bestempelen. De "schoonheid" is de emotionele vertaling van een biologische prioriteit. Dat verklaart waarom we esthetische voorkeuren hebben die sterker zijn dan louter toeval of culturele willekeur. Het is een voorgeprogrammeerde voorkeur voor wat historisch gezien onze overleving en voortplanting heeft bevorderd. Ik doe niets anders dan de huidige stand van de wetenschap volgen, hoe zie jij dan die opvallende universele overlap in esthetische voorkeuren in jouw model?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |