abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220974385
Ik hoor het zo vaak: "beauty is in the eye of the beholder." Maar hoe vaker ik erover nadenk, hoe minder logisch die uitspraak wordt.

Als schoonheid echt volledig subjectief zou zijn, dan zouden er geen terugkerende patronen bestaan in wat mensen aantrekkelijk vinden. Vooral gezichtssymmetrie denk ik maar verder ook, goede verhoudingen, een gezonde uitstraling, duidelijke gezichtsstructuur/be[aalde kaaklijn bij mannen etc. worden keer op keer als aantrekkelijk beoordeeld. Dat is geen toeval toch en ook geen kwestie van persoonlijke smaak. Dat wijst juist op onderliggende, objectieve criteria naar mijn idee.

Mensen doen vaak alsof schoonheid niet objectief beoordeeld kan worden omdat smaken verschillen. Maar verschillen van mening bewijzen niet dat er geen objectieve werkelijkheid bestaat toch. Mensen verschillen ook van mening over kunst, eten, muziek..

Sterker: als schoonheid/mooiheid puur subjectief zou zijn, dan zouden modellen, acteurs en schoonheidswedstrijden geen enkele voorspellende waarde hebben. Iedereen zou immers even vaak als aantrekkelijk worden gezien. Dat is duidelijk niet wat we in de praktijk zien.

De uitspraak "beauty is in the eye of the beholder" klinkt vriendelijk en inclusief, maar houdt geen stand wanneer je kijkt naar de opvallende overeenkomsten in wat mensen aantrekkelijk vinden. Schoonheid is geen willekeurige persoonlijke voorkeur zoals ik ernaar kijk en volgens mij met bovenstaande wel een beetje hard maak, het is een herkenbare eigenschap die objectief beoordeeld kan worden.
pi_220974412
Ik denk dat kunst enige mate van objectiviteit heeft inderdaad. Het is niet voor niets dat we top 100 lijstjes hebben met beste boeken of films ooit gemaakt. De Oddysee is ook nog steeds een van de grootste werken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220974454
Schoonheid is volledig evolutionair biologisch en dus objectief te verklaren.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:16:22 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220974496
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:10 schreef Kottnauer het volgende:
Schoonheid is volledig evolutionair biologisch en dus objectief te verklaren.
Wat staat hier?
pi_220974526
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat staat hier?
Ik begrijp wel wat daar staat en wat hij daarmee wil zeggen. En hij heeft naar mijn idee gelijk
pi_220974552
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:16 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat staat hier?
Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie. Wat de beste kans op een succesvolle voortplanting geeft, vinden we mooi.

Door evolutie is de mens in staat om deze voortplantingskans goed te beoordelen.

Iets duidelijker nu?
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:29:53 #7
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220974598
‘Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie.’

Hoe dat zo?
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:38:20 #8
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220974652
Schoonheidsidealen veranderen drastisch door de tijd en per regio. Dit spreekt het idee van objectiviteit tegen.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:42:14 #9
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220974687
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:29 schreef Boca_Raton het volgende:
‘Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie.’

Hoe dat zo?
De biologische basis voor schoonheid draait in essentie om survival of the fittest. Ons brein is geprogrammeerd om signalen te herkennen die in de loop van de evolutie correleerden met overleving, voortplanting en veiligheid. Wat wij "mooi" noemen, is vaak een emotionele beloning voor het herkennen van deze positieve biologische indicatoren.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:48:33 #10
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220974749
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:19 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ik begrijp wel wat daar staat en wat hij daarmee wil zeggen. En hij heeft naar mijn idee gelijk
Precies. Volkomen duidelijk, waar en logisch.
pi_220974850
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:23 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Het begrip “schoonheid” wordt bepaald door de biologie. Wat de beste kans op een succesvolle voortplanting geeft, vinden we mooi.

Door evolutie is de mens in staat om deze voortplantingskans goed te beoordelen.

Iets duidelijker nu?
Waarom zit iedereen mijn reacties te liken maar vervolgens de like weg te halen? Is dat een ding tegenwoordig om deels respect te geven ofzo? Je bent niet de enige ik kom het vaker tegen hier tegenwoordig..

Of ben je een kloon die mijn reactie goed vindt maar alsnog haat hebt naar mij vanwege het verleden ofzo en het daarom daarna weer weghaalt? Kan je me het uitleggen?
pi_220975358
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:00 schreef Masberum het volgende:

[..]
Waarom zit iedereen mijn reacties te liken maar vervolgens de like weg te halen? Is dat een ding tegenwoordig om deels respect te geven ofzo? Je bent niet de enige ik kom het vaker tegen hier tegenwoordig..

Of ben je een kloon die mijn reactie goed vindt maar alsnog haat hebt naar mij vanwege het verleden ofzo en het daarom daarna weer weghaalt? Kan je me het uitleggen?
En dat verwijt mij drama te maken
pi_220975404
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:00 schreef Masberum het volgende:

[..]

Sorry - ik weet niet waar je het over hebt. Misschien klikt mijn vinger soms op een verkeerde plek of zo, maar ik ben niet opzettelijk likes aan het plaatsen en dan weer weghalen.
  zaterdag 6 juni 2026 @ 23:51:23 #14
511221 Hetekip
Depressief
pi_220975571
Nee, want jij oordeelt aan de hand van jouw cultuur.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220975591
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:17 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
En dat verwijt mij drama te maken
Heb jij ooit een eigen tevreden leven? xd
pi_220975597
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:25 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Sorry - ik weet niet waar je het over hebt. Misschien klikt mijn vinger soms op een verkeerde plek of zo, maar ik ben niet opzettelijk likes aan het plaatsen en dan weer weghalen.
Juist..
pi_220975598
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:54 schreef Masberum het volgende:

[..]
Heb jij ooit een eigen tevreden leven? xd
Ik ben tevreden met mijn leven
pi_220975600
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:55 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik ben tevreden met mijn leven
Kan je je dan wat minder obsessief bezighouden met mij?
pi_220975607
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:55 schreef Masberum het volgende:

[..]
Kan je je dan wat minder obsessief bezighouden met mij?
Ik hou me amper bezig met je, vond dit wel opvallend, mij verwijten drama re maken en dan zeuren om weggehaalde likes
pi_220975615
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:57 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik hou me amper bezig met je, vond dit wel opvallend, mij verwijten drama re maken en dan zeuren om weggehaalde likes
Maar je beseft dat wat je zegt nogal ongeloofwaardig is toch? Elke keer ben je er weer en zeg je dat het per toeval is. Waarom kan je niet gewoon een man zijn?
pi_220975630
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 23:59 schreef Masberum het volgende:

[..]
Maar je beseft dat wat je zegt nogal ongeloofwaardig is toch? Elke keer ben je er weer en zeg je dat het per toeval is. Waarom kan je niet gewoon een man zijn?
Omdat het niet klopt wat je zegt , ik reageer amper meer op je , wat heeft dit met man zijn te maken?
pi_220975650
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 00:02 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Omdat het niet klopt wat je zegt , ik reageer amper meer op je , wat heeft dit met man zijn te maken?
Wat heeft hoe jij reageert te maken met het zijn van een man of niet zijn van een man? Je reageert amper meer op me? Gast, ben je serieus?
pi_220975671
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 00:07 schreef Masberum het volgende:

[..]
Wat heeft hoe jij reageert te maken met het zijn van een man of niet zijn van een man? Je reageert amper meer op me? Gast, ben je serieus?
Jij eindigt je quote met Waarom kun je niet gewoon een man zijn?
En inderdaad ik reageer amper op je
pi_220975696
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 00:11 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jij eindigt je quote met Waarom kun je niet gewoon een man zijn?
En inderdaad ik reageer amper op je
Je liegt weer, je grijpt elke kans aan om op mij te reageren als je denkt dat je er iets mee bereikt. Maakt voor mij geen verschil, maar liegen is niet iets wat goed is niet waar
pi_220975712
Interessant iets om over na te denken.

Om eerlijk te zijn ging ik klakkeloos er vanuit dat "over smaakt valt te twisten"

Echter: die ene talentvolle vriendin die duizend complimenten krijgt op haar art en een ander die te horen krijgt dat ze lekker bezig is geweest, punt. Dat zegt wel iets over schoonheid, hoe hard het ook is.

Echter is het ook deels een kwestie van "smaak", want we hebben lijstjes met dingen die mooi zijn, er zijn op elk vlak verschillende stromingen met eigen fans. Ik ken mensen die van metal muziek houden; mij niet gezien.

Denk wel dat smaak deels aangeleerd is. Door je ouders, je peer group etc.
Het erbij willen horen, bij een bepaalde groep. Of je juist afstoten van de rest

Leuk iets om over na te denken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')