quote:
Ja, dat had die zich ook voor de diefstal kunnen bedenken, toch?quote:Op vrijdag 5 juni 2026 00:55 schreef Kottnauer het volgende:
Een telefoon is maar een telefoon.
Terwijl die dief ook een mens is en een zoon van iemand.
Iemand vermoorden om een smartphone en een debit card moet kunnen?quote:Op donderdag 4 juni 2026 16:40 schreef Fleischmeister het volgende:
Dus je moet je gewoon laten bestelen, dat is de boodschap?
Misschien kunnen we diefstal strafbaar maken?quote:Op vrijdag 5 juni 2026 01:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, dat had die zich ook voor de diefstal kunnen bedenken, toch?
Nee want dan betalen wij als maatschappij ervoorquote:Op vrijdag 5 juni 2026 00:24 schreef Inbox het volgende:
[..]
Gelukkig waren het dan ook niet jouw spullen, maar de spullen van deze ANWB'er
Dankzij hem zijn jouw spullen toch opeens weer een stuk veiliger.
Van mij had de beste man ook niet dood gehoeven. Levenslang een verrotte knie en moeilijk lopen als gevolg van die aanrijding had ik ook wel acceptabel gevonden. Maar nu ie dodelijk is verongelukt, kan ik daar echt niet rouwig om zijn.
Precies, het moet wel bijzonder hard gaan, wellicht bij 150km per uur in de bebouwde kom met alcohol dat eenzelfde conclusie getrokken wordt.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 00:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Raar inderdaad, dat "op de koop toe nemen" daarna vertaald wordt als "met opzet". In mijn beleving betekent het accepteren van een bepaald risico (op de koop toe nemen) niet dat je er dus op mikt dat dat risico plaatsvindt (met opzet).
En daarbij zie ik die gevolgtrekking bij veel hardrijders die iemand doden toch weer niet gemaakt worden. Dan is het toch altijd een 'ongeluk zonder de intentie om', terwijl met 150 km per uur racen toch ook zeker dat "op de koop toe nemen" bevat dat wanneer je iemand raakt, dat dodelijk afloopt.
De VS heeft wel een redelijke sociale zekerheid en dat is zeer verschillend van staat tot staat.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 02:22 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Nee want dan betalen wij als maatschappij ervoor
Tenzij we gewoon bijstand en de rest van de sociale zekerheid afschaffen USA style
quote:Op vrijdag 5 juni 2026 00:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Raar inderdaad, dat "op de koop toe nemen" daarna vertaald wordt als "met opzet". In mijn beleving betekent het accepteren van een bepaald risico (op de koop toe nemen) niet dat je er dus op mikt dat dat risico plaatsvindt (met opzet).
En daarbij zie ik die gevolgtrekking bij veel hardrijders die iemand doden toch weer niet gemaakt worden. Dan is het toch altijd een 'ongeluk zonder de intentie om', terwijl met 150 km per uur racen toch ook zeker dat "op de koop toe nemen" bevat dat wanneer je iemand raakt, dat dodelijk afloopt.
Ik moet zeggen dat ik dit ook wel een aparte redenering vind gezien het gaat om een aangereden crimineel.quote:Ook weegt in het nadeel van verdachte mee dat door het handelen van verdachte – in een straat midden in een woonwijk met spelende kinderen – de ter plaatse aanwezige personen zijn geconfronteerd met een schokkende gebeurtenis. Dergelijke feiten dragen ook in algemene zin bij aan een gevoel van onveiligheid.
Het gaat dus met name om de eigenrichting.quote:De op te leggen straf.
De rechtbank begrijpt de wens van verdachte om niet weer terug naar de gevangenis te moeten keren en ook heeft de rechtbank er oog voor dat een gevangenisstraf mogelijk van invloed zal zijn op de (de behandeling van) depressieve klachten van verdachte en zijn PTSS. Ook heeft de rechtbank geen enkele twijfel dat verdachte in de toekomst andere keuzes zal maken als op de dag van het delict en zichzelf niet meer in eenzelfde positie zal brengen. Toch acht de rechtbank vanuit het oogpunt van vergelding – vanwege de ernst van het gepleegde strafbare feit – en algemene preventie (een signaal naar de maatschappij dat dergelijk gedrag bestraft wordt) dat niet anders gereageerd kan worden dan met een gevangenisstraf van substantiële duur.
Alsof hij die man bewust dood reedquote:Op donderdag 4 juni 2026 18:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wat een ongenuanceerde bullshit weer.
Er bestaat gewoon noodweer excess. Met andere woorden; je mag je gewoon verdedigen en gepast geweld gebruiken als je beroofd wordt bijvoorbeeld, maar iemand doodrijden is dat niet.
In het krantenartikel over deze zaak stond overigens ook dat de bewuste ANWB-er ook nog 2 keer over de dief is heen gereden met de wielen, bewust. Om het even in perspectief te plaatsen.
Dat is gewoon bijna psychopathisch gedrag naar mijn mening, zelfs als je net beroofd bent.
Blijkbaar weet jij de definitie van moord niet.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 02:20 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Iemand vermoorden om een smartphone en een debit card moet kunnen?
Niet dezelfde straf. Hier is 2 jaar voorwaardelijk. Nogal een verschil.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 05:09 schreef raptorix het volgende:
Dezelfde straf als onder invloed een straatrace houden onder invloed en een jonge dame rood rijden, hier vind ik wat van.
https://nos.nl/artikel/22(...)w-in-loosdrecht.html
Kutland.
Bij die straatrace past gewoon levenslang. De vader had gedronken, bleef ontkennen dat hij te hard reed en toonde geen berouw.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 07:18 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Niet dezelfde straf. Hier is 2 jaar voorwaardelijk. Nogal een verschil.
Daar had een hogere straf wat mij betreft ook passend geweest ja. Levenslang vind ik wel wat buitenproportioneel.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 07:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Bij die straatrace past gewoon levenslang. De vader had gedronken, bleef ontkennen dat hij te hard reed en toonde geen berouw.
Jij hebt je verdiept in beide casussen en kent alle details?quote:Op vrijdag 5 juni 2026 05:09 schreef raptorix het volgende:
Dezelfde straf als onder invloed een straatrace houden onder invloed en een jonge dame rood rijden, hier vind ik wat van.
https://nos.nl/artikel/22(...)w-in-loosdrecht.html
Kutland.
Vermoorden was niet het doel maar een tikkie met de auto tegen de fiets heeft wel risico's natuurlijk, maar ik snap dat de man een rood waas voor z'n ogen kreeg. Je telefoon en portemonnee die gejat worden is extreem kut. Je moet al je pasjes laten blokkeren, tegen de tijd dat je dat hebt gedaan zonder telefoon is er al geld af door de dader, je contant geld ben je kwijt, je telefoon met alle nummers, je gesprekken, foto's, een man van 60 haalt dat waarschijnlijk niet even met een google backupje terug.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 02:20 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Iemand vermoorden om een smartphone en een debit card moet kunnen?
Het is in ieder geval iemand die de naam "wegenwacht" wel erg serieus neemt.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 08:23 schreef Solotovski het volgende:
Hopelijk mag de man na zijn straf weer zijn oude werk oppakken
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |