abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220914253
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:59 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Terwijl ik sommige vaak zie posten tussen maandag en vrijdag in de middag
's Ochtends liggen we nog in bed.
pi_220914261
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:01 schreef CarbonC het volgende:

[..]
's Ochtends liggen we nog in bed.
En dat is je goed recht
pi_220914327
Beter een leeg land dan een onherkenbaar veranderd land vol met haatbaarden en gesluierde vrouwen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_220914434
quote:
Daarom zet de Japanse regering onder meer in op migratie. In 2015 telde Japan ongeveer 900.000 buitenlandse werknemers, tien jaar later waren dat er 2,57 miljoen.
Het domste wat je kunt doen is een high-trust samenleving ruïneren met migranten uit de 3e wereld.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:19:19 #105
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220914451
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:58 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
China is daar te pacifitisch voor.
Hoeft niet een invasie te zijn. Gaat ook om regionale macht. Een japan met een heel klein en oud leger gaat weinig kunnen doen als China zegt he dit stuk zee is ook van ons.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:22:19 #106
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220914495
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:17 schreef Peppert het volgende:

[..]
Stel jezelf eens de vraag: wat beloont een samenleving vandaag de dag eigenlijk het meest? In veel ontwikkelde landen draait bijna alles om individuele carrièremaximalisatie, consumptie, statuscompetitie, diploma's en economische productiviteit. Daar passen kinderen eigenlijk steeds minder goed in. Ze kosten tijd, geld en energie.

Zolang ouderschap in de praktijk gepaard gaat met verlies van status, inkomen en vrijheid, is het ook niet vreemd dat geboortecijfers laag blijven. Daarom denk ik dat je dit probleem nooit echt oplost met alleen wat subsidies of kleine fiscale voordelen. Als een land dit serieus wil aanpakken, dan moet het veel dieper durven ingrijpen. Dan moet je de maatschappelijke hiërarchie en de manier waarop we succes definiëren fundamenteel veranderen.

Ja, maar dat is allemaal duidelijk. De vraag is echter hoe we dergelijke paradigmata kunnen laten verschuiven naar een wenselijkere richting.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220914530
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:10 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Beter een leeg land dan een onherkenbaar veranderd land vol met haatbaarden en gesluierde vrouwen.
Ik zou zeggen verhuis er naartoe.

Wel af en toe op FOK! posten zoals sommige doen, met updates van je 60uurige werkweek en de cultuur daar om onderdanig te zijn aan je baas.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:26:37 #108
56749 BlaZ
pi_220914551
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:25 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Het is altijd wel hilarisch hoe links Nederland altijd klacht over rasiscme hier, terwijl het in bijna iedere land nog velen maar erger is. Aziaten kunnen er ook wat van ja. In Zuid-Amerika noemen ze donkeren nog neger en niemand geeft een fuck. In Arabische landen haten ze alles wat niet Moslim is. Maar Nederlanders zijn de rasisten.
Neger is in het Latijns-Amerikaans Spaans niet een scheldwoord zoals het in het Nederlands opgevat wordt. Naast negrito en negro gebruikt men ook gewoon moreno, guero en prieto.
pi_220914563
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Neger is in het Latijns-Amerikaans Spaans niet een scheldwoord zoals het in het Nederlands opgevat wordt. Naast negrito en negro gebruikt men ook gewoon moreno, guero en prieto.
Negro is in het Spaans gewoon het woord voor zwart.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:28:00 #110
56749 BlaZ
pi_220914575
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ja, en Prieto voor een donkere huidskleur.
pi_220914576
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:25 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Het is altijd wel hilarisch hoe links Nederland altijd klacht over rasiscme hier, terwijl het in bijna iedere land nog velen maar erger is. Aziaten kunnen er ook wat van ja. In Zuid-Amerika noemen ze donkeren nog neger en niemand geeft een fuck. In Arabische landen haten ze alles wat niet Moslim is. Maar Nederlanders zijn de rasisten.
Ik zou het in de Favela proberen om het woord "negro" te gebruiken. Vergeet het niet te livestreamen.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:30:14 #112
56749 BlaZ
pi_220914602
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:27 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat was niet echt het punt. Het punt is eerder dat een woord pas racistisch is als de betekenis van de spreker dat is.
Neger of zwarte heeft in het Nederlands een iets minder positieve klank dan in het Spaans en ook Neger komt van het Latijn - Niger wat ook zwart betekent.
pi_220914696
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Weet ik, mijn vriendin komt er vandaan. ;) Het is er alleen wel doodnormaal om een iemand met een zwarte huidskleur ook zwart te noemen. Hier is dat inmiddels al rasistisch, om die zwarte te zeggen.
pi_220914709
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik zou het in de Favela proberen om het woord "negro" te gebruiken. Vergeet het niet te livestreamen.
Ik zoek mijn vakanties in een iets luxer segment.

En die beelden hebben we al tijdens Argentinie-Brazilie.
pi_220914722
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:41 schreef DobbyDobby het volgende:
Ik zoek mijn vakanties in een iets luxer segment.
Vertel. Wat is leuk om te bezoeken.
pi_220914734
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Vertel. Wat is leuk om te bezoeken.
Waar hou je van ouwe reus?.
pi_220914833
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Artikel niet gelezen?
De bevolking van Japan is aan het krimpen blijkbaar. Dat betekent onder andere een achteruitgang in welvaart.
En derhalve is het tijd om de pleister er af te trekken. De economische achteruitgang te accepteren. En met technologische alternatieven proberen die klap op te vangen.

Het moet toch een keer gebeuren. Oneindig groeien, zeker door immigratie, is gewoon waanzin en het probleem alleen maar vooruit schuiven.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:58:39 #118
56749 BlaZ
pi_220914889
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:28 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het maakt niet zoveel uit welke woorden je in een favela gebruikt, als je daar niet vandaan komt is dat sowieso een probleem.
pi_220914944
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dan kun je financieel bijdragen daarvan, dat is toch geen probleem?
Dat wordt al meer dan genoeg gedaan.
pi_220914997
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:12 schreef Korenfok het volgende:
Veel van die dingen heb ik nu gewoon totaal geen behoefte meer aan.
Daar heb ik als kindvrije ook gewoon geen behoefte aan hoor. Uit eten/naar de kroeg heeft me nooit geinteresseerd. Maar vooral de rust en tijd voor MIJ vind ik belangrijk. Uitslapen in het weekend, of heel laat op de bank hangen films kijken. Zonder gejengel of gekrijs. Geen semi-verplicht andere ouders moeten ontmoeten die me eigenlijk gewoon werkelijk niet interesseren.

Dat heerlijke leven vol rust ga ik onder geen beding opgeven.
pi_220915203
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je krijgt je voldoening inderdaad meer uit het gezin zelf. Het eerste kind is inderdaad het lastigste, daarna valt het allemaal wel mee.

Ik denk dat het een groot probleem is dat mensen erg laat beginnen met kinderen. We zouden weer moeten stimuleren dat men als 20er met kinderen begint.
Ik ben aan een kant blij dat we laat kinderen hebben gekregen (eind 20 begin 30). nadeel is dat je dan in eens begrijpt je fit voelen na 2 nachten door halen op je 21e dus gewoon een biologisch voordeel heeft (iets met huilende babys snachts 😅).

Maar groot voordeel is: financieel ben je wat zekerder, je verdient iets meer. Partner keuze is stabieler etc. studies zijn al afgerond, en je hebt niet meer heel erg die drang om alles mee te maken en bij te horen, wat je begin 20 tot midden 20 wel sterk hebt.

Maar een gezin is juist iets waar je voor kiest. En dat betekend vaak: niet wintersporten en weekje Ibiza met de meiden. Elke week nieuwe pumps etc.

Ik denk dat veel stellen, half kiezen, een kant dus alles willen mee maken (zoals vrijgezllen en kindlozen leven), en tegelijk een gezin willen runnen. dit combineert gewoon niet lekker. dubbele 'behoeftes' is dus dubbele lasten juist in dit.
pi_220915230
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:50 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Ik ben aan een kant blij dat we laat kinderen hebben gekregen (eind 20 begin 30). nadeel is dat je dan in eens begrijpt je fit voelen na 2 nachten door halen op je 21e dus gewoon een biologisch voordeel heeft (iets met huilende babys snachts 😅).

Maar groot voordeel is: financieel ben je wat zekerder, je verdient iets meer. Partner keuze is stabieler etc. studies zijn al afgerond, en je hebt niet meer heel erg die drang om alles mee te maken en bij te horen, wat je begin 20 tot midden 20 wel sterk hebt.

Maar een gezin is juist iets waar je voor kiest. En dat betekend vaak: niet wintersporten en weekje Ibiza met de meiden. Elke week nieuwe pumps etc.

Ik denk dat veel stellen, half kiezen, een kant dus alles willen mee maken (zoals vrijgezllen en kindlozen leven), en tegelijk een gezin willen runnen. dit combineert gewoon niet lekker. dubbele 'behoeftes' is dus dubbele lasten juist in dit.
Op 35e pas begonnen hier. Uitstekende keuze achteraf. Meerdere kids moet ik niet aan denken. Vooral financieel kolere. Koop maar ff 4 vliegtickets ofzo.
pi_220915253
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:16 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Daar heb ik als kindvrije ook gewoon geen behoefte aan hoor. Uit eten/naar de kroeg heeft me nooit geinteresseerd. Maar vooral de rust en tijd voor MIJ vind ik belangrijk. Uitslapen in het weekend, of heel laat op de bank hangen films kijken. Zonder gejengel of gekrijs. Geen semi-verplicht andere ouders moeten ontmoeten die me eigenlijk gewoon werkelijk niet interesseren.

Dat heerlijke leven vol rust ga ik onder geen beding opgeven.
Prima, vooral ook niet doen.

Daarom wordt ik ook altijd nerveus van die mensen die roepen dat families stichten een soort verplichting moet worden. Je moet het met 100% toewijding doen en dat is vaak al niet genoeg en doe je al veel dingen niet goed genoeg.
pi_220915308
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Op 35e pas begonnen hier. Uitstekende keuze achteraf. Meerdere kids moet ik niet aan denken. Vooral financieel kolere. Koop maar ff 4 vliegtickets ofzo.
Ik denk dat het keuzes maken is en goed plannen. Stel die vliegvakantie is heel belangrijk of iemand wil dat graag, dan ga je 3 jaar niet op vakantie, spaar je alles wat je normaal op zou maken inc de reis, op en kun je gaan vliegen.

Althans is er niks wat je niet met een etmaal rijden niet kan bereiken binnen onze eu. Dus vliegen is absoluut geen must wmbt.

Onze kinderen hebben ook nooit gevlogen, maar weet 99% zeker, dat zij 'luxe' en mooiere vakanties hebben gehad dan vliegen voor een vakantie resort in Ibiza. en ook meer dan de helft goedkoper.

vliegen kunnen ze weer zelf doen straks als ze met hun vrienden op vakantie gaan en lekker hele zomervakantie spaargeld er in 1 week door feesten.

Maar goed, het is een kwestie van keuzes, denk ik.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 19:07:03 #125
56749 BlaZ
pi_220915314
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 18:50 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet bijzonder laat, maar inderdaad, met kleintjes kan het heel zwaar zijn als je niet meer tegen een nachtje doorhalen kan, zeker als je de dag erna gewoon nog moet werken.

Het is ook hoe de maatschappij een ideaalbeeld presenteert; het idee van wat leuk is en wat niet. In de praktijk merk ik dat ik meer voldoening kan halen uit een kind wat voor het eerst staat of loopt dan een leuke vakantie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')