quote:
Matthijs van Nieuwkerk maakt na vier jaar tv-comeback op SBS 6: ‘Kan natuurlijk geen nee zeggen’
Matthijs van Nieuwkerk keert terug op de buis. De 65-jarige tv-bekendheid, die eind 2022 voor het laatst een programma presenteerde, gaat aan de slag bij SBS 6. Binnenkort vertrekt hij met zangeres Shirma Rouse naar de Verenigde Staten voor een muzikale roadtrip, die eind dit jaar op de zender te zien zal zijn. Dat bevestigt Talpa Network tegenover deze site.
Gudo Tienhooven
en Dennis Jansen
28 mei 2026, 15:45
Laatste update: 16:29
In Soulsister: Shirma & Matthijs in het voetspoor van Aretha duikt het duo in het leven van de iconische zangeres Aretha Franklin. Onderweg bezoeken ze prominente plekken en voeren de twee ook openhartige gesprekken over hun eigen ambities, successen, tegenslagen en de betekenis van muziek in de verschillende fases van hun leven.
Matthijs van Nieuwkerk heeft geen contract getekend bij de commerciële zender. „We starten met dit programma en kijken daarna stap voor stap verder”, aldus een woordvoerder van Talpa Network, waar SBS 6 onderdeel van uitmaakt. „Het is nu nog te vroeg om iets te zeggen over eventuele vervolgplannen.”
„Tegen Shirma kan ik natuurlijk geen nee zeggen”, aldus Van Nieuwkerk in een persbericht van Talpa. „We hebben samen veel plezier gemaakt op tv en het laatste jaar op het toneel. Zij is straks onze hart-en-zielgids in de wereld van de Queen of Soul. Een paar weken samen op pad. Hartstikke leuk. Ik kijk, luister, vraag, verwonder en draag af en toe de koffers.”
En Shirma Rouse: „Aretha Franklin loopt als een rode draad door mijn leven. Nu kan ik eindelijk die reis maken waar ik al jaren van droom: terug naar de oorsprong van de muziek die mijn levenswerk bepaalt. Dat ik dit verhaal nu mag vertellen, voelt als een bekroning én een nieuwe stap. En dat Matthijs direct ‘ja’ zei op mijn vraag of hij mijn reisgenoot wilde zijn, maakt mij zeer gelukkig.”
Vier jaar lang was Van Nieuwkerk niet als presentator op televisie te zien. Zijn laatste tv-programma was Chansons!!, samen met Rob Kemps. Het tweede seizoen van vier afleveringen eindigde op zondag 30 oktober 2022. Een kleine maand later volgden publicaties in de Volkskrant over de werksfeer bij De Wereld Draait Door, de talkshow in de vooravond die Van Nieuwkerk tussen 2005 en 2020 presenteerde.
‘Angstcultuur’
De publicatie over de angstcultuur leidde tot veel ophef en tot het tijdelijk terugtrekken van Van Nieuwkerk uit de media. Diverse zenders en ook de NPO hengelden vervolgens naar zijn diensten. Het werd RTL, waar hij eind 2023 een contract tekende voor vier jaar. Hij zou een muziekprogramma op zondag gaan doen plus een dagelijkse titel tijdens de Olympische Zomerspelen van 2024.
Na de publicatie van het rapport van de commissie-Van Rijn ontstond opnieuw onrust, omdat anonieme aantijgingen publiek bekend werden gemaakt. Van Nieuwkerk ontkende ze, maar uiteindelijk werd het contract in juli 2024 ontbonden.
Een jaar later keerde Van Nieuwkerk terug in de schijnwerpers toen hij de handen ineen sloeg met Sven Figee voor een muziektour. Met Feelin’ Alright vulden zij de openluchttheaters door heel Nederland. Het was een uitvloeisel van hun samenwerking aan het muziekprogramma Matthijs gaat door, dat vier seizoenen lang te zien was bij de publieke omroep BNNVara.
Van Nieuwkerk en de Sven Hammond Big Band toeren ook deze zomer langs de zalen en openluchttheaters. Gasten tijdens de try-out in de Rotterdamse Doelen zijn Waylon en Shirma Rouse. In dat kader was Van Nieuwkerk begin maart van dit jaar op tv als gast bij Ivo Niehe.
Soulsister: Shirma & Matthijs in het voetspoor van Aretha zal eind dit jaar te zien zijn op SBS 6.
Vermoed ook zoiets ja.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:45 schreef HeatWave het volgende:
Oh joy, weer 1000 keer "boeiend zeg, interessant!" en meer niet.
Ieder zijn ding hoor, maar dit is oprecht een van de meest overgewaardeerde presentatoren in Nederland. Hij voegt echt niets toe en kan alleen met een goeie toon vertellen hoe gooohoooed ie iemand vindtquote:
Precies wat ik ook dacht jaquote:
Ik wou net vragen; hoeveel stoelen moeten zij reserveren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik vraag me wel af hoe Shirma fatsoenlijk kan vliegen
Sjon de Mol heeft de noodvoorraad kerosine bij KLM opgekocht.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Die gaat in het vrachtruim, serieus 2 stoelen zijn niet genoeg voor dat kalf.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:54 schreef maily het volgende:
[..]
Ik wou net vragen; hoeveel stoelen moeten zij reserveren.
Met een Jumbojet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik wou het iets netter brengen. Maar ben serieus benieuwd.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:56 schreef C64 het volgende:
[..]
Die gaat in het vrachtruim, serieus 2 stoelen zijn niet genoeg voor dat kalf.
Mijn vraag had niks van doen met fatshaming, is gewoon een praktische vraag.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:28 schreef Perox het volgende:
Lekker fatshamen met zijn allen. Lache!![]()
1990 belde.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:37 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Mijn vraag had niks van doen met fatshaming, is gewoon een praktische irrelevante vraag.
Het is helemaal in om gecancelde mensen weer te herintroduceren.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:22 schreef Hyaenidae het volgende:
Is dat de lachende man met de losse handjes achter de schermen? Hij was toch gecanceld?
Het zijn wat onschuldige grapjes joh, niet zo zuur doen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:28 schreef Perox het volgende:
1990 belde.
Een keer met stemverheffing praten en dan maakt hij een salto achterover na haar bitch slap.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:32 schreef RotatoR het volgende:
Snap de keuze wel. No way dat Matthijs een grote bek tegen Shirma durft op te zetten.
Gewoon op haar rug duwen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Een keer met stemverheffing praten en dan maakt hij een salto achterover na haar bitch slap.
quote:Ik kijk, luister, vraag, verwonder en draag af en toe de koffers.”
Misschien krijgen ze subsidie.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:46 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind dit meer een VPRO programma dan iets bij SBS6. Dit is toch lang niet ordinair genoeg?
Levenswerk van Shirma Rouse. Juist ja. Beetje hoogmoed much?quote:En Shirma Rouse: „Aretha Franklin loopt als een rode draad door mijn leven. Nu kan ik eindelijk die reis maken waar ik al jaren van droom: terug naar de oorsprong van de muziek die mijn levenswerk bepaalt.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:57 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik wou het iets netter brengen. Maar ben serieus benieuwd.
It aint over till .....quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:46 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind dit meer een VPRO programma dan iets bij SBS6. Dit is toch lang niet ordinair genoeg?
Dit slaat echt helemaal nergens op. Als zij dit ziet als haar levenswerk dan is dat haar doel en levenswerk?quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Levenswerk van Shirma Rouse. Juist ja. Beetje hoogmoed much?
quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:40 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Dit slaat echt helemaal nergens op. Als zij dit ziet als haar levenswerk dan is dat haar doel en levenswerk?
En dan natuurlijk niet te vergeten in dit lijstje:quote:Een 'levenswerk' is het resultaat van iemands grootste passie, waar vaak vele jaren, decennia of zelfs een heel leven aan toewijding in is gestoken. Het is de ultieme nalatenschap op het gebied van kunst, wetenschap, literatuur of techniek.
Hier zijn 5 bekende voorbeelden van legendarische levenswerken:
La Sagrada Família door Antoni Gaudí
De Catalaanse architect Antoni Gaudí wijdde vanaf 1883 de laatste
jaar van zijn leven aan deze basiliek in Barcelona. Het is een complex ontwerp vol symboliek dat tot op de dag van vandaag wordt gebouwd en wordt beschouwd als zijn absolute meesterwerk.
De Mona Lisa door Leonardo da Vinci
De wereldberoemde renaissancekunstenaar en wetenschapper werkte vanaf circa 1503 tot aan zijn dood in 1519 aan dit schilderij. Hij nam het portret overal mee naartoe en perfectioneerde het doorlopend met zijn kenmerkende sfumato-schildertechniek.
De Relativiteitstheorie door Albert Einstein
Dit is geen tastbaar object, maar het decennialange wetenschappelijke levenswerk van natuurkundige Albert Einstein. Zijn theorieën (de speciale en algemene relativiteitstheorie) hebben ons begrip van ruimte, tijd en zwaartekracht fundamenteel en voorgoed veranderd.
De Eiffeltoren door Gustave Eiffel
Hoewel zijn bedrijf verantwoordelijk was voor meerdere constructies (waaronder het ijzerwerk van het Vrijheidsbeeld), werd de naar hem vernoemde toren in Parijs zijn levenswerk. Het werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1889 en groeide uit tot het symbool van de stad.
De Divina Commedia (De Goddelijke Komedie) door Dante Alighieri
De Italiaanse dichter werkte bijna zijn hele volwassen leven—ruim 13 jaar tot aan zijn dood in 1321—aan dit epische gedicht. Het wordt beschouwd als een van de belangrijkste literaire meesterwerken uit de wereldgeschiedenis.
Totaal niet luisteren naar de mensen die hij interviewt en gedurende een antwoord structureel de volgende vraag stellen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:55 schreef Hathor het volgende:
Snuiven met Mathijs, zo zou het nieuwe programma kunnen heten.
Dit is een gevalletje je weet dondersgoed wat ze bedoelde.quote:Op donderdag 28 mei 2026 20:29 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
En dan natuurlijk niet te vergeten in dit lijstje:
een paar liedjes van Shirma Rouse
Vind je het nog steeds nergens op slaan wat ik zei? Ik vind het namelijk nog steeds wel.
Hij praat ook op een bepaald soort 'bloemrijke' manier, die vrij onwerkelijk lijkt voor de wat volksere kijker.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:46 schreef DrDentz het volgende:
Langs de lijnquote:Op donderdag 28 mei 2026 19:55 schreef Hathor het volgende:
Snuiven met Mathijs, zo zou het nieuwe programma kunnen heten.
Maak je niet dik joh.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:28 schreef Perox het volgende:
1990 belde.
Zeker. Jij weet ook dondersgoed wat ik bedoel. Ik gaf alleen even aan dat haar zogenaamde levenswerk nogal zegmaar zo ongeveer euh, nouja gewoon totaal niet ter zake doet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 20:33 schreef Makamba_ het volgende:
[..]
Dit is een gevalletje je weet dondersgoed wat ze bedoelde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |