abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220888164
Onlangs voor dochterlief een spaarrekening aangemaakt bij huisbank ING ("Groei Groter Rekening"). Het betreft een spaarrekening waarbij je als ouder spaart voor je kind zonder dat hij/zij dat weet. Op 18-jarige leeftijd wordt het bedrag automatisch op de rekening van het kind gestort.
Het volgende is van toepassing:

1. De rekening staat wél op naam van mijn dochter, maar ik heb de rekening in beheer.

2. Het bedrag dat ik voor haar spaar telt bij mij mee in box 3 (zolang het niet op de rekening staat die zij zelf in eigen beheer heeft).

3. Ik kan (als ik dat zou willen) op ieder moment geld terugboeken van haar "Groei Groter Rekening" naar mijn eigen rekening zolang zij nog geen 18 jaar oud is en zij het bedrag dus nog niet ontvangen heeft.

Nou ben ik eigenlijk benieuwd of er schenkbelasting afgetikt moet gaan worden als ik het presteer om voor haar 18e meer dan de (eenmalige) vrijstelling schenkbelasting* voor haar bij elkaar te sparen. De "Groei Groter Rekening" staat immers wel op haar naam, maar telt kennelijk wel bij mij mee in box 3 en ik kan dus bij het geld wanneer ik wil totdat zij er straks de beschikking over krijgt... Ik dénk dat schenkbelasting straks gewoon van toepassing is, maar ING (althans de medewerker in de chat) wist het zelf niet :')

* Momenteel is de eenmalige vrijstelling schenkbelasting bij schenken aan je kind ¤ 33.129 als het geld vrij besteedbaar moet zijn of ¤ 69.009 als het voor studie is.
pi_220888311
Je mag 6900 euro ofzo belastingvrij schenken per jaar.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_220888314
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
* Momenteel is de eenmalige vrijstelling schenkbelasting bij schenken aan je kind ¤ 33.129 als het geld vrij besteedbaar moet zijn of ¤ 69.009 als het voor studie is.
Jaarlijkse vrijstelling:
Ouders mogen in 2026 ¤ 6.908 schenken aan hun kind.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 mei 2026 @ 22:22:46 #4
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220888493
Omdat de rekening op haar naam staat schenk je het haar in feite al met elke storting die je doet.
Bij 18 jaar hoeft er geen schenkbelasting over afgetikt te worden.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220888534
@Chinless & @blomke

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben me bewust van de door jullie omschreven jaarlijkse vrijstelling van de schenbelasting. De lumpsum van deze "Groei Groter Rekening" gaat straks (als mijn kind 18 jaar oud is) echter in één keer automatisch over naar de rekening die mijn kind zelf beheert. Of ik boven die eenmalige vrijstelling van ¤ 33.129 ga komen voor die tijd weet ik niet. Maar dat het dan meer is dan ¤ 6.908, daar ga ik in ieder geval wel vanuit.

Het is wat dat betreft wat vaag, want die rekening staat dus wel op naam van mijn dochter maar telt in mijn box 3 mee. Omdat ik tot haar 18e ook gewoon geld terug kan boeken naar mijn eigen rekening, lijkt het mij ook dat ik gedurende de jaren dat ik die lumpsum voor haar opbouw belastingtechnisch nog niet daadwerkelijk aan het schenken ben.
pi_220888539
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
Onlangs voor dochterlief een spaarrekening aangemaakt bij huisbank ING ("Groei Groter Rekening"). Het betreft een spaarrekening waarbij je als ouder spaart voor je kind zonder dat hij/zij dat weet. Op 18-jarige leeftijd wordt het bedrag automatisch op de rekening van het kind gestort.
Het volgende is van toepassing:
Het bedrag wordt alleen automatisch gestort als het kind een jongeren rekening heeft. Heeft deze geen jongeren rekening, wordt het saldo naar ouders overgemaakt
quote:
Dan verzoeken we je die te openen voor de 18e verjaardag van je kind. Via de app of Mijn ING open je makkelijk en snel een Jongerenrekening . Deze wordt op de 18e verjaardag van je kind automatisch omgezet naar een Studentenrekening.

Doe je niets? Dan maken we het spaargeld op de 18e verjaardag over naar de Betaalrekening die gekoppeld is aan de Groei Groter Rekening


[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 26-05-2026 05:32:02 ]
pi_220888544
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:22 schreef laziness het volgende:
Omdat de rekening op haar naam staat schenk je het haar in feite al met elke storting die je doet.
Bij 18 jaar hoeft er geen schenkbelasting over afgetikt te worden.
Als dit klopt is de vraag beantwoord, want ik ga er ook niet meer opzetten per jaar dan de jaarlijkse vrijstelling.
pi_220888551
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het bedrag wordt alleen automatisch gestort als het kind een jongere rekening heeft. Heeft deze geen jongere rekening, wordt het saldo naar ouders overgemaakt
[..]

Ja, klopt. Ze moet wel een ING rekening hebben anders wordt het hele bedrag naar mijn rekening gestort. Om het simpel te houden heb ik alleen vermeld dat ik het bedrag er ieder moment zelf ook vanaf kan halen voor haar 18e (wat ook klopt en hetzelfde effect zou hebben als zij tegen die tijd geen ING rekening zou hebben).
pi_220888829
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:22 schreef laziness het volgende:
Omdat de rekening op haar naam staat schenk je het haar in feite al met elke storting die je doet.
Bij 18 jaar hoeft er geen schenkbelasting over afgetikt te worden.
Dit inderdaad. Is dan ook de voornaamste reden dat wij op naam van onze dochter sparen en niet op onze eigen naam.
  woensdag 27 mei 2026 @ 23:26:57 #10
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_220902363
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
2. Het bedrag dat ik voor haar spaar telt bij mij mee in box 3 (zolang het niet op de rekening staat die zij zelf in eigen beheer heeft).
Vermogen van kinderen tot 18 jaar moet altijd aangegeven worden bij de ouders in box 3.

quote:
Het belastbare resultaat uit overige werkzaamheden als bedoeld in de artikelen 3.91, eerste lid, onderdelen a en b, en derde lid, en 3.92, de belastbare inkomsten uit eigen woning, het belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang, de rendementsgrondslag voor het belastbare inkomen uit sparen en beleggen en de op grond van artikel 9.2 ter zake als voorheffing in aanmerking te nemen geheven dividendbelasting, van een minderjarig kind worden toegerekend aan de ouder die het gezag over het kind uitoefent.
Artikel 2.15 Wet inkomstenbelasting 2001
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 12:34:39 #11
51385 baskick
Juist ja!
pi_220912112
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:31 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Ja, klopt. Ze moet wel een ING rekening hebben anders wordt het hele bedrag naar mijn rekening gestort. Om het simpel te houden heb ik alleen vermeld dat ik het bedrag er ieder moment zelf ook vanaf kan halen voor haar 18e (wat ook klopt en hetzelfde effect zou hebben als zij tegen die tijd geen ING rekening zou hebben).
Ja, het kan, maar mág het ook? Je bent beheerder van de rekening, maar het is niet meer jouw geld.

quote:
1. De rekening staat wél op naam van mijn dochter, maar ik heb de rekening in beheer.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_220912717
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:34 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, het kan, maar mág het ook? Je bent beheerder van de rekening, maar het is niet meer jouw geld.
[..]

Tot de 18e is het geld gewoon van de ouders lijkt mij.
pi_220912936
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:37 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tot de 18e is het geld gewoon van de ouders lijkt mij.
Nee. Een kind onder de 18 heeft gewoon eigen geld.
pi_220913510
Ik zou in ieder geval als de wiedeweerga zorgen dat het niet automatisch op de 18e verjaardag op haar rekening gestort wordt. Simpelweg omdat je niet kan overzien hoe de situatie dan is, als de situatie ontstaat waarbij ze dit geld niet moet krijgen dan kan je in een penibele situatie eindigen. Altijd zelf de controle houden wat mij betreft.
pi_220913620
Ik denk eerder dat je op moet passen dat jij geen schenkbelasting zou moeten betalen als je het geld er om wat voor reden af zou halen en naar je eigen rekening overmaakt. De vrijstelling voor een schenking kind naar ouder is ook lager dan van ouder naar kind.
pi_220916323
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 12:34 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, het kan, maar mág het ook? Je bent beheerder van de rekening, maar het is niet meer jouw geld.
[..]

Het is uiteraard mijn bedoeling niet om dat geld weer op te nemen. Dat vooropgesteld voor de volledigheid het volgende:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het kon (geld weer van die rekening afhalen), maar kan dat specifiek niet vinden nu. Zou dan wel vreemd zijn dat als het kan het niet zou mogen. Ik bedoel, een bank moet gewoon aan wet- en regelgeving voldoen.

Onderstaande vind ik wel in de voorwaarden van deze rekening en dat suggereert dat je er dus gewoon onderuit kan als je dat zou willen:

quote:
Je kunt de Groei Groter Rekening direct en
zonder kosten opzeggen via Mijn ING of de ING
App. We maken dan het tegoed inclusief de
opgebouwde rente over op je ING
Betaalrekening.
Nog even ontopic, want hier ging het mij om: ik heb nu daadwerkelijk op de website van ING gelezen dat je gebruik kan maken van de jaarlijkse vrijstelling schenkbelasting. Wat @laziness al zei dus.
pi_220916326
Wij sparen via ASN. Wij kunnen enkel storten en NIETS eraf halen. Ook is direct storten via een geldautomaat niet mogelijk, enkel via overschrijving vanaf eigen rekening. Bevalt prima.
pi_220916333
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:32 schreef GereDathan het volgende:
Ik zou in ieder geval als de wiedeweerga zorgen dat het niet automatisch op de 18e verjaardag op haar rekening gestort wordt. Simpelweg omdat je niet kan overzien hoe de situatie dan is, als de situatie ontstaat waarbij ze dit geld niet moet krijgen dan kan je in een penibele situatie eindigen. Altijd zelf de controle houden wat mij betreft.
Die controle om dat te voorkomen heb je dus wel (zie mijn laatste post hierboven).
pi_220916342
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:24 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Heb je dus ook, zie mijn laatste post hierboven.
Ze storten dat niet automatisch. Je krijgt altijd eerst een brief, dan moet je rekeningnummer doorgeven etc
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:28:09 #20
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220916351
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:21 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Het is uiteraard mijn bedoeling niet om dat geld weer op te nemen. Dat vooropgesteld voor de volledigheid het volgende:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het kon (geld weer van die rekening afhalen), maar kan dat specifiek niet vinden nu. Zou dan wel vreemd zijn dat als het kan het niet zou mogen. Ik bedoel, een bank moet gewoon aan wet- en regelgeving voldoen.

Onderstaande vind ik wel in de voorwaarden van deze rekening en dat suggereert dat je er dus gewoon onderuit kan als je dat zou willen:
[..]
Nog even ontopic, want hier ging het mij om: ik heb nu daadwerkelijk op de website van ING gelezen dat je gebruik kan maken van de jaarlijkse vrijstelling schenkbelasting. Wat @:laziness al zei dus.
Wij hebben dezelfde rekening voor kind. De ING app heeft gewoon de optie storten en opnemen voor deze rekening dus met 1 druk op de knop staat het op je eigen rekening.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220916359
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:25 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ze storten dat niet automatisch. Je krijgt altijd eerst een brief, dan moet je rekeningnummer doorgeven etc
Uit voorwaarden:

quote:
Wij beëindigen de Groei Groter Rekening zodra je
kind 18 jaar wordt. Het tegoed inclusief de
opgebouwde rente maken we dan over op een
ING spaarrekening die gekoppeld is aan de ING
Betaalrekening van je kind.
Ze moet een ING rekening hebben (voorwaarde), dan storten ze volgens mij wel automatisch daarop wanneer het kind 18 wordt. Althans, dat suggereren ze wel.
pi_220916383
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:30 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Uit voorwaarden:
[..]
Ze moet een ING rekening hebben (voorwaarde), dan storten ze volgens mij wel automatisch daarop wanneer het kind 18 wordt. Althans, dat suggereren ze wel.
Dan wel ja. Dat is bij ASN niet. Eerst worden wij verwittigd, dan kunnen we eventueel nog doorsparen etc
  vrijdag 29 mei 2026 @ 21:54:51 #23
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220916491
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:30 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Uit voorwaarden:
[..]
Ze moet een ING rekening hebben (voorwaarde), dan storten ze volgens mij wel automatisch daarop wanneer het kind 18 wordt. Althans, dat suggereren ze wel.
Ja dat is het idee. Wij hebben wel een kinderbetaalrekening met gekoppelde spaarrekening op kind zijn naam bij de ING maar ben wel benieuwd wat ze dan doen als ik die opzeg ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220917163
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja dat is het idee. Wij hebben wel een kinderbetaalrekening met gekoppelde spaarrekening op kind zijn naam bij de ING maar ben wel benieuwd wat ze dan doen als ik die opzeg ;)
Dan krijg je een brief met de vraag of je een rekeningnummer op kunt geven. Hoeft geen ing te zijn.
  zondag 31 mei 2026 @ 22:14:50 #25
51385 baskick
Juist ja!
pi_220932400
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:37 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tot de 18e is het geld gewoon van de ouders lijkt mij.
Nee. Rekening op naam van kind is bezit van het kind, maar fiscaal voor de ouders (hun box 3).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  Redactie Frontpage maandag 1 juni 2026 @ 15:40:03 #26
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220936274
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
Onlangs voor dochterlief een spaarrekening aangemaakt bij huisbank ING ("Groei Groter Rekening"). Het betreft een spaarrekening waarbij je als ouder spaart voor je kind zonder dat hij/zij dat weet. Op 18-jarige leeftijd wordt het bedrag automatisch op de rekening van het kind gestort.
Het volgende is van toepassing:

1. De rekening staat wél op naam van mijn dochter, maar ik heb de rekening in beheer.

2. Het bedrag dat ik voor haar spaar telt bij mij mee in box 3 (zolang het niet op de rekening staat die zij zelf in eigen beheer heeft).

3. Ik kan (als ik dat zou willen) op ieder moment geld terugboeken van haar "Groei Groter Rekening" naar mijn eigen rekening zolang zij nog geen 18 jaar oud is en zij het bedrag dus nog niet ontvangen heeft.

Nou ben ik eigenlijk benieuwd of er schenkbelasting afgetikt moet gaan worden als ik het presteer om voor haar 18e meer dan de (eenmalige) vrijstelling schenkbelasting* voor haar bij elkaar te sparen. De "Groei Groter Rekening" staat immers wel op haar naam, maar telt kennelijk wel bij mij mee in box 3 en ik kan dus bij het geld wanneer ik wil totdat zij er straks de beschikking over krijgt... Ik dénk dat schenkbelasting straks gewoon van toepassing is, maar ING (althans de medewerker in de chat) wist het zelf niet :')

* Momenteel is de eenmalige vrijstelling schenkbelasting bij schenken aan je kind ¤ 33.129 als het geld vrij besteedbaar moet zijn of ¤ 69.009 als het voor studie is.
Er is geen schenkbelasting verschuldigd.

Mijn ouders hebben voor mijn kinderen gespaard en toen mijn oudste 18 werd, kreeg hij de beschikking over dat spaarpotje. Maar dat stond al op zijn naam en mij werd keurig elk jaar aangegeven hoeveel dat was voor mijn aangifte. Er hoefde dus geen schenkbelasting afgetikt te worden. Mijn pa's werk bestaat uit dit soort dingen, dus daar vaar ik blind op :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220938577
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:21 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Het is uiteraard mijn bedoeling niet om dat geld weer op te nemen. Dat vooropgesteld voor de volledigheid het volgende:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het kon (geld weer van die rekening afhalen), maar kan dat specifiek niet vinden nu. Zou dan wel vreemd zijn dat als het kan het niet zou mogen. Ik bedoel, een bank moet gewoon aan wet- en regelgeving voldoen.

Onderstaande vind ik wel in de voorwaarden van deze rekening en dat suggereert dat je er dus gewoon onderuit kan als je dat zou willen:
Simpel gezegd geldt hier gewoon "eens gegeven blijft gegeven". Geld dat je aan je kind geschonken hebt, is en blijft eigendom van je kind.

Jij hebt hier tot de 18e het beheer over. Je bent vrij om dat geld op te nemen en elders te beheren of om het uit te geven in belang van het kind. De bank faciliteert dat met de mogelijkheid tot opnemen. Maar het blijft eigendom van je kind, jij mag het niet aanwenden voor eigen gebruik.

Dat de bank het naar jou stort als er op de 18e geen betaalrekening van het kind bekend is, is ook slechts een technische oplossing. Juridisch is dat geld nog steeds van je kind, en als jij het niet door stort naar een eigen rekening van het kind dan is daar gewoon een opeisbare vordering op jou.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:34 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dan wel ja. Dat is bij ASN niet. Eerst worden wij verwittigd, dan kunnen we eventueel nog doorsparen etc
Je mag ongetwijfeld nog bijstorten. Maar het beheer van de rekening gaat op de 18e onherroepelijk naar degene op wiens naam de rekening staat.

[ Bericht 14% gewijzigd door Wiedanwel op 01-06-2026 22:33:16 ]
pi_220938755
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:32 schreef GereDathan het volgende:
Ik zou in ieder geval als de wiedeweerga zorgen dat het niet automatisch op de 18e verjaardag op haar rekening gestort wordt. Simpelweg omdat je niet kan overzien hoe de situatie dan is, als de situatie ontstaat waarbij ze dit geld niet moet krijgen dan kan je in een penibele situatie eindigen. Altijd zelf de controle houden wat mij bet
reft.
Als je zelf de controle wilt houden dan moet je het niet vroegtijdig weggeven. Ergo: sparen op je eigen rekening en pas schenken na de 18e.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:38 schreef Bobby100 het volgende:
Ik denk eerder dat je op moet passen dat jij geen claim van je kind aan je broek krijgt als je het geld er om wat voor reden af zou halen en naar je eigen rekening overmaakt.
pi_220940579
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:43 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Als je zelf de controle wilt houden dan moet je het niet vroegtijdig weggeven. Ergo: sparen op je eigen rekening en pas schenken na de 18e.
[..]

Inderdaad. Dat is precies wat ik zeg.
pi_220940615
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:24 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Die controle om dat te voorkomen heb je dus wel (zie mijn laatste post hierboven).
Totdat het moment komt dat die controle niet werkt om wat voor reden dan ook. Ik raad echt aan om het geld bij jezelf te houden en op de 18e verjaardag te besluiten wat er gaat gebeuren.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 10:00:35 #31
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220940644
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Totdat het moment komt dat die controle niet werkt om wat voor reden dan ook. Ik raad echt aan om het geld bij jezelf te houden en op de 18e verjaardag te besluiten wat er gaat gebeuren.
Leuk maar je mag maar eenmalig een hoger bedrag schenken zonder dat er wel schenkbelasting om de hoek komt kijken.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220943403
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:00 schreef laziness het volgende:

[..]
Leuk maar je mag maar eenmalig een hoger bedrag schenken zonder dat er wel schenkbelasting om de hoek komt kijken.
Net of de belastingdienst komt kijken of je het gekochte bankstel voor je kind zijn uitzet zelf gebruikt. Of het geld gebruikt voor een studie of rijbewijs.

Maar los daarvan, kinderen tussen de 18 en 40 jaar mag je belastingvrij, eenmalig, ¤ 33.129 schenken. En daarna nog jaarlijks zo'n 7k. Het is voor de meeste mensen al een hele prestatie als ze 10k kunnen sparen voor hun kind.

Het is lastiger als je ineens het geld nodig hebt als ouder om wat voor reden dan ook. Leuk als het aan het kind geschonken is, maar dan heb je een groter probleem dan andersom.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 15:19:45 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220943457
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:37 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tot de 18e is het geld gewoon van de ouders lijkt mij.
Nee, als de rekening op naam van het kind staat is het vermogen ook van het kind.
Maar als de ouders daardoor boven de VRH vrijstelling komen moeten zij er wel belasting over betalen zolang het kind minderjarig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220943474
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Totdat het moment komt dat die controle niet werkt om wat voor reden dan ook. Ik raad echt aan om het geld bij jezelf te houden en op de 18e verjaardag te besluiten wat er gaat gebeuren.
In combinatie met wat @Wiedanwel schrijft valt er inderdaad veel te zeggen voor dit advies. In ieder geval om het niet te gortig te maken.
pi_220944235
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:21 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
In combinatie met wat @:Wiedanwel schrijft valt er inderdaad veel te zeggen voor dit advies. In ieder geval om het niet te gortig te maken.
Als ze 18 zijn heb je genoeg mogelijkheden om het geld zonder belasting te betalen bij ze te krijgen cq. aan te wenden voor bijvoorbeeld studie, woning, inrichting, rijbewijs, e.d.

Uiteraard wel als het binnen het redelijke blijft, ik pleit er niet voor om even 3 ton wit te gaan wassen via zo'n constructie, maar hoe groot is de kans dat het gaat om meer dan 50k aan geld wat je binnen de regels ook legaal kan schenken binnen 3 jaar?

Beetje pragmatisch oplossen zou ik zeggen. Als je het geld nodig hebt kan het maar beter bij jezelf staan (heeft het kind ook profijt van, op straat moeten wonen is ook weer zo wat) en vanaf de 18e verjaardag kan je op het gemak kijken wat er verstandig is.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:14:03 #36
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220944273
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Net of de belastingdienst komt kijken of je het gekochte bankstel voor je kind zijn uitzet zelf gebruikt. Of het geld gebruikt voor een studie of rijbewijs.

Maar los daarvan, kinderen tussen de 18 en 40 jaar mag je belastingvrij, eenmalig, ¤ 33.129 schenken. En daarna nog jaarlijks zo'n 7k. Het is voor de meeste mensen al een hele prestatie als ze 10k kunnen sparen voor hun kind.

Het is lastiger als je ineens het geld nodig hebt als ouder om wat voor reden dan ook. Leuk als het aan het kind geschonken is, maar dan heb je een groter probleem dan andersom.
Dat is toch heel wat anders dan banktransacties die je doet en na te gaan zijn?

Tevens bevind ik me in de gelukkige positie dat ik dadelijk ook een afbetaald huis heb en maar één kind dus grote kans dat ik ‘m best tzt die 33k wil schenken naast wat we nu voor hem sparen.

Wat overigens wat mij betreft nog een goede andere optie is, is het in delen schenken vanaf 18 jaar.

Maar de mijne is 15 al en die is prima te vertrouwen zometeen met het bedrag om weg te zetten voor later. Zolang hij studeert ondersteunen we hem toch wel en heeft hij het geld niet nodig.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220956049
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:00 schreef laziness het volgende:

[..]
Leuk maar je mag maar eenmalig een hoger bedrag schenken zonder dat er wel schenkbelasting om de hoek komt kijken.
Het terugboeken van een minderjarig kind naar de ouder kan óók als schenking gezien worden, is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')