abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 1 juni 2026 @ 15:40:03 #26
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_220936274
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
Onlangs voor dochterlief een spaarrekening aangemaakt bij huisbank ING ("Groei Groter Rekening"). Het betreft een spaarrekening waarbij je als ouder spaart voor je kind zonder dat hij/zij dat weet. Op 18-jarige leeftijd wordt het bedrag automatisch op de rekening van het kind gestort.
Het volgende is van toepassing:

1. De rekening staat wél op naam van mijn dochter, maar ik heb de rekening in beheer.

2. Het bedrag dat ik voor haar spaar telt bij mij mee in box 3 (zolang het niet op de rekening staat die zij zelf in eigen beheer heeft).

3. Ik kan (als ik dat zou willen) op ieder moment geld terugboeken van haar "Groei Groter Rekening" naar mijn eigen rekening zolang zij nog geen 18 jaar oud is en zij het bedrag dus nog niet ontvangen heeft.

Nou ben ik eigenlijk benieuwd of er schenkbelasting afgetikt moet gaan worden als ik het presteer om voor haar 18e meer dan de (eenmalige) vrijstelling schenkbelasting* voor haar bij elkaar te sparen. De "Groei Groter Rekening" staat immers wel op haar naam, maar telt kennelijk wel bij mij mee in box 3 en ik kan dus bij het geld wanneer ik wil totdat zij er straks de beschikking over krijgt... Ik dénk dat schenkbelasting straks gewoon van toepassing is, maar ING (althans de medewerker in de chat) wist het zelf niet :')

* Momenteel is de eenmalige vrijstelling schenkbelasting bij schenken aan je kind ¤ 33.129 als het geld vrij besteedbaar moet zijn of ¤ 69.009 als het voor studie is.
Er is geen schenkbelasting verschuldigd.

Mijn ouders hebben voor mijn kinderen gespaard en toen mijn oudste 18 werd, kreeg hij de beschikking over dat spaarpotje. Maar dat stond al op zijn naam en mij werd keurig elk jaar aangegeven hoeveel dat was voor mijn aangifte. Er hoefde dus geen schenkbelasting afgetikt te worden. Mijn pa's werk bestaat uit dit soort dingen, dus daar vaar ik blind op :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_220938577
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:21 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Het is uiteraard mijn bedoeling niet om dat geld weer op te nemen. Dat vooropgesteld voor de volledigheid het volgende:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het kon (geld weer van die rekening afhalen), maar kan dat specifiek niet vinden nu. Zou dan wel vreemd zijn dat als het kan het niet zou mogen. Ik bedoel, een bank moet gewoon aan wet- en regelgeving voldoen.

Onderstaande vind ik wel in de voorwaarden van deze rekening en dat suggereert dat je er dus gewoon onderuit kan als je dat zou willen:
Simpel gezegd geldt hier gewoon "eens gegeven blijft gegeven". Geld dat je aan je kind geschonken hebt, is en blijft eigendom van je kind.

Jij hebt hier tot de 18e het beheer over. Je bent vrij om dat geld op te nemen en elders te beheren of om het uit te geven in belang van het kind. De bank faciliteert dat met de mogelijkheid tot opnemen. Maar het blijft eigendom van je kind, jij mag het niet aanwenden voor eigen gebruik.

Dat de bank het naar jou stort als er op de 18e geen betaalrekening van het kind bekend is, is ook slechts een technische oplossing. Juridisch is dat geld nog steeds van je kind, en als jij het niet door stort naar een eigen rekening van het kind dan is daar gewoon een opeisbare vordering op jou.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:34 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dan wel ja. Dat is bij ASN niet. Eerst worden wij verwittigd, dan kunnen we eventueel nog doorsparen etc
Je mag ongetwijfeld nog bijstorten. Maar het beheer van de rekening gaat op de 18e onherroepelijk naar degene op wiens naam de rekening staat.

[ Bericht 14% gewijzigd door Wiedanwel op 01-06-2026 22:33:16 ]
pi_220938755
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:32 schreef GereDathan het volgende:
Ik zou in ieder geval als de wiedeweerga zorgen dat het niet automatisch op de 18e verjaardag op haar rekening gestort wordt. Simpelweg omdat je niet kan overzien hoe de situatie dan is, als de situatie ontstaat waarbij ze dit geld niet moet krijgen dan kan je in een penibele situatie eindigen. Altijd zelf de controle houden wat mij bet
reft.
Als je zelf de controle wilt houden dan moet je het niet vroegtijdig weggeven. Ergo: sparen op je eigen rekening en pas schenken na de 18e.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 15:38 schreef Bobby100 het volgende:
Ik denk eerder dat je op moet passen dat jij geen claim van je kind aan je broek krijgt als je het geld er om wat voor reden af zou halen en naar je eigen rekening overmaakt.
pi_220940579
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2026 22:43 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Als je zelf de controle wilt houden dan moet je het niet vroegtijdig weggeven. Ergo: sparen op je eigen rekening en pas schenken na de 18e.
[..]

Inderdaad. Dat is precies wat ik zeg.
pi_220940615
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:24 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Die controle om dat te voorkomen heb je dus wel (zie mijn laatste post hierboven).
Totdat het moment komt dat die controle niet werkt om wat voor reden dan ook. Ik raad echt aan om het geld bij jezelf te houden en op de 18e verjaardag te besluiten wat er gaat gebeuren.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 10:00:35 #31
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220940644
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Totdat het moment komt dat die controle niet werkt om wat voor reden dan ook. Ik raad echt aan om het geld bij jezelf te houden en op de 18e verjaardag te besluiten wat er gaat gebeuren.
Leuk maar je mag maar eenmalig een hoger bedrag schenken zonder dat er wel schenkbelasting om de hoek komt kijken.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220943403
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:00 schreef laziness het volgende:

[..]
Leuk maar je mag maar eenmalig een hoger bedrag schenken zonder dat er wel schenkbelasting om de hoek komt kijken.
Net of de belastingdienst komt kijken of je het gekochte bankstel voor je kind zijn uitzet zelf gebruikt. Of het geld gebruikt voor een studie of rijbewijs.

Maar los daarvan, kinderen tussen de 18 en 40 jaar mag je belastingvrij, eenmalig, ¤ 33.129 schenken. En daarna nog jaarlijks zo'n 7k. Het is voor de meeste mensen al een hele prestatie als ze 10k kunnen sparen voor hun kind.

Het is lastiger als je ineens het geld nodig hebt als ouder om wat voor reden dan ook. Leuk als het aan het kind geschonken is, maar dan heb je een groter probleem dan andersom.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 15:19:45 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220943457
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:37 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tot de 18e is het geld gewoon van de ouders lijkt mij.
Nee, als de rekening op naam van het kind staat is het vermogen ook van het kind.
Maar als de ouders daardoor boven de VRH vrijstelling komen moeten zij er wel belasting over betalen zolang het kind minderjarig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220943474
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Totdat het moment komt dat die controle niet werkt om wat voor reden dan ook. Ik raad echt aan om het geld bij jezelf te houden en op de 18e verjaardag te besluiten wat er gaat gebeuren.
In combinatie met wat @Wiedanwel schrijft valt er inderdaad veel te zeggen voor dit advies. In ieder geval om het niet te gortig te maken.
pi_220944235
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:21 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
In combinatie met wat @:Wiedanwel schrijft valt er inderdaad veel te zeggen voor dit advies. In ieder geval om het niet te gortig te maken.
Als ze 18 zijn heb je genoeg mogelijkheden om het geld zonder belasting te betalen bij ze te krijgen cq. aan te wenden voor bijvoorbeeld studie, woning, inrichting, rijbewijs, e.d.

Uiteraard wel als het binnen het redelijke blijft, ik pleit er niet voor om even 3 ton wit te gaan wassen via zo'n constructie, maar hoe groot is de kans dat het gaat om meer dan 50k aan geld wat je binnen de regels ook legaal kan schenken binnen 3 jaar?

Beetje pragmatisch oplossen zou ik zeggen. Als je het geld nodig hebt kan het maar beter bij jezelf staan (heeft het kind ook profijt van, op straat moeten wonen is ook weer zo wat) en vanaf de 18e verjaardag kan je op het gemak kijken wat er verstandig is.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:14:03 #36
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220944273
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 15:15 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Net of de belastingdienst komt kijken of je het gekochte bankstel voor je kind zijn uitzet zelf gebruikt. Of het geld gebruikt voor een studie of rijbewijs.

Maar los daarvan, kinderen tussen de 18 en 40 jaar mag je belastingvrij, eenmalig, ¤ 33.129 schenken. En daarna nog jaarlijks zo'n 7k. Het is voor de meeste mensen al een hele prestatie als ze 10k kunnen sparen voor hun kind.

Het is lastiger als je ineens het geld nodig hebt als ouder om wat voor reden dan ook. Leuk als het aan het kind geschonken is, maar dan heb je een groter probleem dan andersom.
Dat is toch heel wat anders dan banktransacties die je doet en na te gaan zijn?

Tevens bevind ik me in de gelukkige positie dat ik dadelijk ook een afbetaald huis heb en maar één kind dus grote kans dat ik ‘m best tzt die 33k wil schenken naast wat we nu voor hem sparen.

Wat overigens wat mij betreft nog een goede andere optie is, is het in delen schenken vanaf 18 jaar.

Maar de mijne is 15 al en die is prima te vertrouwen zometeen met het bedrag om weg te zetten voor later. Zolang hij studeert ondersteunen we hem toch wel en heeft hij het geld niet nodig.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220956049
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 10:00 schreef laziness het volgende:

[..]
Leuk maar je mag maar eenmalig een hoger bedrag schenken zonder dat er wel schenkbelasting om de hoek komt kijken.
Het terugboeken van een minderjarig kind naar de ouder kan óók als schenking gezien worden, is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')