Jaarlijkse vrijstelling:quote:Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
* Momenteel is de eenmalige vrijstelling schenkbelasting bij schenken aan je kind ¤ 33.129 als het geld vrij besteedbaar moet zijn of ¤ 69.009 als het voor studie is.
Het bedrag wordt alleen automatisch gestort als het kind een jongeren rekening heeft. Heeft deze geen jongeren rekening, wordt het saldo naar ouders overgemaaktquote:Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
Onlangs voor dochterlief een spaarrekening aangemaakt bij huisbank ING ("Groei Groter Rekening"). Het betreft een spaarrekening waarbij je als ouder spaart voor je kind zonder dat hij/zij dat weet. Op 18-jarige leeftijd wordt het bedrag automatisch op de rekening van het kind gestort.
Het volgende is van toepassing:
quote:Dan verzoeken we je die te openen voor de 18e verjaardag van je kind. Via de app of Mijn ING open je makkelijk en snel een Jongerenrekening . Deze wordt op de 18e verjaardag van je kind automatisch omgezet naar een Studentenrekening.
Doe je niets? Dan maken we het spaargeld op de 18e verjaardag over naar de Betaalrekening die gekoppeld is aan de Groei Groter Rekening
Als dit klopt is de vraag beantwoord, want ik ga er ook niet meer opzetten per jaar dan de jaarlijkse vrijstelling.quote:Op maandag 25 mei 2026 22:22 schreef laziness het volgende:
Omdat de rekening op haar naam staat schenk je het haar in feite al met elke storting die je doet.
Bij 18 jaar hoeft er geen schenkbelasting over afgetikt te worden.
Ja, klopt. Ze moet wel een ING rekening hebben anders wordt het hele bedrag naar mijn rekening gestort. Om het simpel te houden heb ik alleen vermeld dat ik het bedrag er ieder moment zelf ook vanaf kan halen voor haar 18e (wat ook klopt en hetzelfde effect zou hebben als zij tegen die tijd geen ING rekening zou hebben).quote:Op maandag 25 mei 2026 22:29 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Het bedrag wordt alleen automatisch gestort als het kind een jongere rekening heeft. Heeft deze geen jongere rekening, wordt het saldo naar ouders overgemaakt
[..]
Dit inderdaad. Is dan ook de voornaamste reden dat wij op naam van onze dochter sparen en niet op onze eigen naam.quote:Op maandag 25 mei 2026 22:22 schreef laziness het volgende:
Omdat de rekening op haar naam staat schenk je het haar in feite al met elke storting die je doet.
Bij 18 jaar hoeft er geen schenkbelasting over afgetikt te worden.
Vermogen van kinderen tot 18 jaar moet altijd aangegeven worden bij de ouders in box 3.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:35 schreef Beldewouten het volgende:
2. Het bedrag dat ik voor haar spaar telt bij mij mee in box 3 (zolang het niet op de rekening staat die zij zelf in eigen beheer heeft).
Artikel 2.15 Wet inkomstenbelasting 2001quote:Het belastbare resultaat uit overige werkzaamheden als bedoeld in de artikelen 3.91, eerste lid, onderdelen a en b, en derde lid, en 3.92, de belastbare inkomsten uit eigen woning, het belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang, de rendementsgrondslag voor het belastbare inkomen uit sparen en beleggen en de op grond van artikel 9.2 ter zake als voorheffing in aanmerking te nemen geheven dividendbelasting, van een minderjarig kind worden toegerekend aan de ouder die het gezag over het kind uitoefent.
Ja, het kan, maar mág het ook? Je bent beheerder van de rekening, maar het is niet meer jouw geld.quote:Op maandag 25 mei 2026 22:31 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Ja, klopt. Ze moet wel een ING rekening hebben anders wordt het hele bedrag naar mijn rekening gestort. Om het simpel te houden heb ik alleen vermeld dat ik het bedrag er ieder moment zelf ook vanaf kan halen voor haar 18e (wat ook klopt en hetzelfde effect zou hebben als zij tegen die tijd geen ING rekening zou hebben).
quote:1. De rekening staat wél op naam van mijn dochter, maar ik heb de rekening in beheer.
Tot de 18e is het geld gewoon van de ouders lijkt mij.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:34 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, het kan, maar mág het ook? Je bent beheerder van de rekening, maar het is niet meer jouw geld.
[..]
Nee. Een kind onder de 18 heeft gewoon eigen geld.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:37 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tot de 18e is het geld gewoon van de ouders lijkt mij.
Het is uiteraard mijn bedoeling niet om dat geld weer op te nemen. Dat vooropgesteld voor de volledigheid het volgende:quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:34 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, het kan, maar mág het ook? Je bent beheerder van de rekening, maar het is niet meer jouw geld.
[..]
Nog even ontopic, want hier ging het mij om: ik heb nu daadwerkelijk op de website van ING gelezen dat je gebruik kan maken van de jaarlijkse vrijstelling schenkbelasting. Wat @laziness al zei dus.quote:Je kunt de Groei Groter Rekening direct en
zonder kosten opzeggen via Mijn ING of de ING
App. We maken dan het tegoed inclusief de
opgebouwde rente over op je ING
Betaalrekening.
Die controle om dat te voorkomen heb je dus wel (zie mijn laatste post hierboven).quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:32 schreef GereDathan het volgende:
Ik zou in ieder geval als de wiedeweerga zorgen dat het niet automatisch op de 18e verjaardag op haar rekening gestort wordt. Simpelweg omdat je niet kan overzien hoe de situatie dan is, als de situatie ontstaat waarbij ze dit geld niet moet krijgen dan kan je in een penibele situatie eindigen. Altijd zelf de controle houden wat mij betreft.
Ze storten dat niet automatisch. Je krijgt altijd eerst een brief, dan moet je rekeningnummer doorgeven etcquote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:24 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Heb je dus ook, zie mijn laatste post hierboven.
Wij hebben dezelfde rekening voor kind. De ING app heeft gewoon de optie storten en opnemen voor deze rekening dus met 1 druk op de knop staat het op je eigen rekening.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:21 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Het is uiteraard mijn bedoeling niet om dat geld weer op te nemen. Dat vooropgesteld voor de volledigheid het volgende:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het kon (geld weer van die rekening afhalen), maar kan dat specifiek niet vinden nu. Zou dan wel vreemd zijn dat als het kan het niet zou mogen. Ik bedoel, een bank moet gewoon aan wet- en regelgeving voldoen.
Onderstaande vind ik wel in de voorwaarden van deze rekening en dat suggereert dat je er dus gewoon onderuit kan als je dat zou willen:
[..]
Nog even ontopic, want hier ging het mij om: ik heb nu daadwerkelijk op de website van ING gelezen dat je gebruik kan maken van de jaarlijkse vrijstelling schenkbelasting. Wat @:laziness al zei dus.
Uit voorwaarden:quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:25 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ze storten dat niet automatisch. Je krijgt altijd eerst een brief, dan moet je rekeningnummer doorgeven etc
Ze moet een ING rekening hebben (voorwaarde), dan storten ze volgens mij wel automatisch daarop wanneer het kind 18 wordt. Althans, dat suggereren ze wel.quote:Wij beëindigen de Groei Groter Rekening zodra je
kind 18 jaar wordt. Het tegoed inclusief de
opgebouwde rente maken we dan over op een
ING spaarrekening die gekoppeld is aan de ING
Betaalrekening van je kind.
Dan wel ja. Dat is bij ASN niet. Eerst worden wij verwittigd, dan kunnen we eventueel nog doorsparen etcquote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:30 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Uit voorwaarden:
[..]
Ze moet een ING rekening hebben (voorwaarde), dan storten ze volgens mij wel automatisch daarop wanneer het kind 18 wordt. Althans, dat suggereren ze wel.
Ja dat is het idee. Wij hebben wel een kinderbetaalrekening met gekoppelde spaarrekening op kind zijn naam bij de ING maar ben wel benieuwd wat ze dan doen als ik die opzegquote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:30 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Uit voorwaarden:
[..]
Ze moet een ING rekening hebben (voorwaarde), dan storten ze volgens mij wel automatisch daarop wanneer het kind 18 wordt. Althans, dat suggereren ze wel.
Dan krijg je een brief met de vraag of je een rekeningnummer op kunt geven. Hoeft geen ing te zijn.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja dat is het idee. Wij hebben wel een kinderbetaalrekening met gekoppelde spaarrekening op kind zijn naam bij de ING maar ben wel benieuwd wat ze dan doen als ik die opzeg
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |