abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220871354
Ik heb nu de serie Dexter uitgekeken en ook 1 van de vervolgen Dexter new bloodline.

Even in spoilers het einde van de film

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja ik heb geen behoefte eraan om te sterven ofzo wees gerust (pun intended) maar het idee van de dood doet mij vrijwel niks. Ik ben nu op de helft van mijn leven, waarschijnlijk wat meer, maar ben wel benieuwd gewoon of ik hierna nog iets ga ervaren of dat het echt gewoon eenmalig is. Mijn vader heeft er ook geen probleem mee om te sterven (hij is niet stervende op dit moment), hoe hij erover praat is vrijwel identiek aan hoe ik denk. Dat vind ik wel speciaal eigenlijk aangezien ik vooral het idee heb dat de meeste mensen dood gaan als iets ergs ervaren.

Hoe denken jullie over doodgaan? Inspiratie hiervoor is o.a. Joop Braakhekke trouwens waarvan het me altijd is bijgebleven dat hij zo angstig was voor doodgaan (niet verkeerd bedoeld, maar dat was gewoon de kern van sommige interviews met hem erover toentertijd)
pi_220871430
ja
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
pi_220871764
Het voordeel van doodgaan niet als erg ervaren, is dat je veel meer risico's kunt nemen in het leven.
pindazakje
pi_220871995
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 22:26 schreef Hyaenidae het volgende:
Het voordeel van doodgaan niet als erg ervaren, is dat je veel meer risico's kunt nemen in het leven.
Nou ja ik zou het liefst de rest van mijn leven niet in de gevangenis zitten dus in hoeverre jouw stelling correct is..
pi_220872252
Ik denk dat er na de dood niks meer is. Dus sta vrij neutraal erin; de dood heb je niet in de hand, die komt verwacht of onverwacht en dan is het klaar
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 23:51:59 #6
441859 crew  Lenny77
pi_220872485
Hoewel ik best een pittig leven heb wil ik toch nog liever niet dood. Ik zie nog te veel schoonheid om mij heen waar ik nog niet op uitgekeken ben. En ik hoop een keer uit deze periode te geraken.
Hoe ik dood zou gaan is dan wel iets waar ik meer over nadenk of mij zorgen over maak. Ik wil liever niets plots, ik wil graag de tijd hebben om dingen af te kunnen sluiten.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 23 mei 2026 @ 23:59:10 #7
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220872532
Niemand die de dood "fascinerend" vindt?
Colleziono francobolli di bambini
pi_220873272
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 23:59 schreef FrancoBolli het volgende:
Niemand die de dood "fascinerend" vindt?
De dood is niet fascinerend, geboren worden trouwens ook niet.
Beide zijn heel alledaagse zaken. Banaal zelfs.
pi_220873278
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 04:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waarom zouden alledaagse zaken niet fascinerend kunnen zijn?
...hier om je mars te breken.
pi_220873699
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 04:13 schreef EvilSkittle het volgende:

[..]
Waarom zouden alledaagse zaken niet fascinerend kunnen zijn?
Ik vind een slak die zijn weg vindt over zijn eigengemaakte slijm nog fascinerend :@
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220873709
De dood is zo definitief. In mijn geval een eind aan allemaal mogelijkheden en opties. En die wil ik graag houden! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 24 mei 2026 @ 10:58:05 #12
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_220874637
Mja, Als je dood bent hoef je je ook niet meer druk te maken dat je dan geen opties meer hebt ;)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  zondag 24 mei 2026 @ 11:33:35 #13
511221 Hetekip
Depressief
pi_220874845
Ik heb al heel wat mensen begeleidt bij sterven (hospice).

Het stelt mij gerust dat veel mensen wel een soort berusting vinden, wanneer het komt.

De mensen die echter geen berusting vinden... Dat vind ik heftig.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220875174
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 09:02 schreef Chandler het volgende:
De dood is zo definitief. In mijn geval een eind aan allemaal mogelijkheden en opties. En die wil ik graag houden! :Y
Het leven is een grote kringloop. Jij en ik, kortom alle levensvormen, zijn opgebouwd uit andere restjes van dode materie.
  zondag 24 mei 2026 @ 13:04:23 #16
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220875648
Ik wil gewoon zoveel mogelijk neuken voordat ik de pijp uit ga.
  zondag 24 mei 2026 @ 13:29:55 #17
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220875792
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 04:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dan snap ik de TT niet.
Colleziono francobolli di bambini
pi_220877551
quote:
Hoe denken jullie over doodgaan?
Hoe je denkt over de dood zal sterk samenhangen met je levensovertuiging.

Ben je er van overtuigd dat deze wereld puur toeval is en dat het leven wat daarin ontstond alleen materie is, dan is de dood niets meer dan alleen het uiteenvallen van die materie. Er is daarna helemaal niets meer van wie jij nu bent dat daar nog, op wat voor manier dan ook, pijn, verdriet, teleurstelling of juist blijdschap, over kan ervaren. Euthanasie na een voor jouw gevoel voltooid leven is dan ook een volstrekt logische keuze.

Is je levensovertuiging dat deze wereld gemaakt is door een Hoger Wezen, aka God, dan bestaat er dus Iemand buiten deze zichtbare materiële wereld. En die Persoon heeft dan ook waanzinnig veel kracht en intelligentie, anders kan je geen organisme of kwantummechanica bedenken. Het is dan ook geen vreemde veronderstelling dat je na je dood of een of andere manier deze Persoon gaat tegenkomen.
pi_220877644
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 16:12 schreef Shockwave12 het volgende:

[..]
Hoe je denkt over de dood zal sterk samenhangen met je levensovertuiging.

Ben je er van overtuigd dat deze wereld puur toeval is en dat het leven wat daarin ontstond alleen materie is, dan is de dood niets meer dan alleen het uiteenvallen van die materie. Er is daarna helemaal niets meer van wie jij nu bent dat daar nog, op wat voor manier dan ook, pijn, verdriet, teleurstelling of juist blijdschap, over kan ervaren. Euthanasie na een voor jouw gevoel voltooid leven is dan ook een volstrekt logische keuze.

Is je levensovertuiging dat deze wereld gemaakt is door een Hoger Wezen, aka God, dan bestaat er dus Iemand buiten deze zichtbare materiële wereld. En die Persoon heeft dan ook waanzinnig veel kracht en intelligentie, anders kan je geen organisme of kwantummechanica bedenken. Het is dan ook geen vreemde veronderstelling dat je na je dood of een of andere manier deze Persoon gaat tegenkomen.
Handig, zo'n chatgtp.
pi_220877649
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:04 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Dit is inderdaad wel een beetje jouw niveau.
  zondag 24 mei 2026 @ 17:03:13 #21
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220877876
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 13:04 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Lig je nog op schema qua neuksessies? Of heb je nog wat in te halen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Hyaenidae op 24-05-2026 17:23:19 ]
pindazakje
pi_220878170
Ik heb afgelopen jaar een aantal sterfgevallen van heel dichtbij meegemaakt, ik vind het niet fascinerend. Ik vind het helemaal kut.
pi_220878487
Als ik er ben is de dood er niet en als de dood er is ben ik er niet.
  zondag 24 mei 2026 @ 18:48:29 #24
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_220878697
De lichamelijke dood vrees ik niet, de geestelijke wel.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_220879561
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 18:48 schreef LordofLeaves het volgende:
De lichamelijke dood vrees ik niet, de geestelijke wel.
Jouw post valt op heel veel manieren te interpreteren.

quote:
"Leuk" clipje :P :D De kern verklaart misschien wel waarom veel mensen die 70+ zijn er wel vrede mee hebben dat ze gaan sterven :P
pi_220880365
Ik ben een rasoptimist, dus ik verwacht nooit dood te kunnen gaan.

En dus heb ik in mijn leven vaak risico’s genomen en is dat ook een aantal keer maar net goed gegaan.

Sinds ik kinderen heb wel iets voorzichtiger.

Uiteindelijk zal het mij jeuken als ik dood ben (daar merk je niets van), maar ik gun mijn naasten nog langdurig het onbeschrijfelijke genot (;-)) van mijn aanwezigheid.
pi_220882427
De dood is niet meer dan een 'Ga terug naar start, u ontvangt geen 20.000' Monopoly kaartje. Je bent je alleen bewust wanneer je leeft, dus zul je vanuit jouw ervaringswereld voor altijd leven, ook al is het waarschijnlijk steeds dezelfde cyclus. Alleen in deze exacte configuratie ben jij JIJ.
  maandag 25 mei 2026 @ 09:55:01 #28
511221 Hetekip
Depressief
pi_220883361
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 00:58 schreef Cockwhale het volgende:
De dood is niet meer dan een 'Ga terug naar start, u ontvangt geen 20.000' Monopoly kaartje. Je bent je alleen bewust wanneer je leeft, dus zul je vanuit jouw ervaringswereld voor altijd leven, ook al is het waarschijnlijk steeds dezelfde cyclus. Alleen in deze exacte configuratie ben jij JIJ.
Het enge zit hem erin, dat je cognitief begrijpt dat het zonder jou doorgaat.
Ik denk dat de FOMO-generatie dadelijk heel veel moeite gaat krijgen met de dood.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220884164
De dood van mijn moeder heeft bij mij de angst om dood te gaan, weggenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220887581
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 11:36 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

SPOILER
Bedankt voor je verhaal en je eerlijkheid.

Uit je verhaal kan ik echter zelf niet opmaken waarom dat je angst voor de dood heeft weggenomen? Behalve dat je nu gelooft in God?

[ Bericht 2% gewijzigd door Masberum op 26-05-2026 10:29:20 ]
  Moderator maandag 25 mei 2026 @ 20:34:36 #31
38824 crew  Droopie
pi_220887776
quote:

SPOILER
Ik word hier stil van.
Moet ik dan sterkte zeggen of knuffel, of juist niets.

Wat een heftig verhaal zeg :*
Hell To The Liars
pi_220887807
Na de dood is er een afrekening. Heb je De Schepper alleen aanbeden en zijn boodschappers gevolgd ga je naar Het Paradijs, zo niet ga je naar De Hel.

En de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "Het nabije leven is een gevangenis voor de gelovige, en een paradijs voor de ongelovige." En een aantal geleerden hebben dit uitgelegd ten opzichte van het hiernamaals.

Dit leven is daden zonder afrekening, en na de dood is er afrekening zonder daden.

Het gaat er dus vooral om wat er na de dood komt.
pi_220888714
Ik vind het idee geloof ik niet zo eng. Helpt dat ik van dichtbij heb meegemaakt dat het zinloos is om bang te zijn. Dood gaan we allemaal een keer. Dus leef die leef nu het nog kan *O*
pi_220889162
quote:
1s.gif Op maandag 25 mei 2026 20:40 schreef Abdullah2 het volgende:
"Het nabije leven is een gevangenis voor de gelovige, en een paradijs voor de ongelovige." En een aantal geleerden hebben dit uitgelegd ten opzichte van het hiernamaals.
Gelukkig (zegt deze ongelovige). Dus ik ga naar het paradijs.
pi_220889163
quote:

SPOILER
Prachtverhaal.
pi_220889198
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 20:34 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik word hier stil van.
Moet ik dan sterkte zeggen of knuffel, of juist niets.

Wat een heftig verhaal zeg :*
Ik denk een knuffel. (Kan uiteraard ook figuurlijk gesproken :* )
pi_220890679
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 20:09 schreef Masberum het volgende:

[..]
Bedankt voor je verhaal en naar ik neem aan eerlijkheid.

Uit je verhaal kan ik echter zelf niet opmaken waarom dat je angst voor de dood heeft weggenomen? Behalve dat je nu gelooft in God?

Toevoeging, wat offtopic, maar aangezien je zoveel moeite erin hebt gestoken om een uitgebreidde reactie te plaatsen wil ik daar toch wel op reageren.

Ik herken best veel in wat je zegt denk ik. Zelf heb ik het idee wel dat iedereen tegenwoordig maar iemand een narcist noemt als iets niet aanstaat. Ik weet niet hoevaak narcisten trouwen met een ongelukkige kwetsbare vrouw.. misschien iets om over na te denken..

Ik was voorheen bang voor de dood, vooral bij het idee dat er daarna niets is en dat je dan ophoudt met bestaan. Uit hoe ik het einde van mijn moeder heb meegemaakt, vind ik dat onwaarschijnlijk. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar ik voel mij een soort van spiritueel ontwaakt. Sommige teksten uit de Bijbel snap ik opeens beter, zoals bijvoorbeeld "God heeft iedereen lief".

In een orthodoxe kerk wordt weleens gepredikt "Gij zult niet doen dit, dat, zus en zo. Doe je dat wel, dan ga je naar de hel!"

Ik heb een keer een interview gekeken met een bisschop of zoiets die uitlegde dat het zo waarschijnlijk niet werkt. Het leven biedt je ook de gelegenheid om fouten te mogen maken, mits je ook de consequenties daarvan aanvaardt en ervan leert. Zondes begaan is echter heel verleidelijk, omdat je daarmee op korte termijn jouw lusten en materiele behoeftes mee kunt bevredigen. Echter als je om welke reden dan ook andere mensen beschadigt en je weigert om je daarvoor te verantwoorden, beschadig je jezelf ook steeds meer. Je raakt dan corrupt, waardoor je zelf jouw eigen hel creeert en daar steeds meer in verzuipt.

[ Bericht 2% gewijzigd door PabstBlueRibbon op 26-05-2026 12:13:28 ]
pi_220891553
Denk er eigenlijk niets over.
Is het eng? Nee.
Is het fascinerend? Nee, natuurlijk niet. De dood is klaar en over, wat moet daar fascinerend aan zijn?

Vrij neutraal dus, hoewel ik wel overtuigd ben van iets na de dood.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 15:10:53 #39
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220891809
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 14:26 schreef bianconeri het volgende:
Denk er eigenlijk niets over.
Is het eng? Nee.
Is het fascinerend? Nee, natuurlijk niet. De dood is klaar en over, wat moet daar fascinerend aan zijn?

Vrij neutraal dus, hoewel ik wel overtuigd ben van iets na de dood.
Nee joh. Er is het zelfde na de dood als de 13.8 miljard jaar voor je geboorte.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_220891836
Ik ben niet bang voor de dood zelf maar wel voor de weg ernaar toe.
Ik hoop dat als het zover is het redelijk tot pijnloos is en niet te lang duurt.
Mocht ik onverhoopt dementerend worden dan zou ik graag een uitweg willen voordat ik niet meer weet wat ik doe en wie wie is.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 15:19:14 #41
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220891852
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:17 schreef Sorella het volgende:
Ik ben niet bang voor de dood zelf maar wel voor de weg ernaar toe.
Ik hoop dat als het zover is het redelijk tot niet pijnloos is en niet te lang duurt.
Mocht ik onverhoopt dementerend worden dan zou ik graag een uitweg willen voordat ik niet meer weet wat ik doe en wie wie is.
niet pijnloos? :D ~O>
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_220891858
quote:
9s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 15:19 schreef onlogisch het volgende:

[..]
niet pijnloos? :D ~O>
Wel pijnloos ;) (het is warm)

Ik ga het meteen veranderen
pi_220901563
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 16:28 schreef -Sigaartje het volgende:
Handig, zo'n chatgtp.
Nope, dat heet algemene ontwikkeling gekoppeld aan schrijfvaardigheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')