abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:33:52 #101
63722 z80
I fink you freaky
pi_220863478
Ik heb hier de puls ook weer eens gangbaar gemaakt. In zoverre, de handpomp geeft water. Maar nog een beroerde opbrengst. De elektrische pomp wel graag veel water. Zo niet gaat deze staan malen. (kan even niet op de officiële benaming komen). Met als gevolg helemaal geen opbrengst.
Als ik zin en tijd heb eens een slang in de puls schuiven en een bult lucht er door. En de slang naar de elec pomp vervangen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_220863607
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 12:38 schreef Blues het volgende:
En wat gaat er veel vanaf naar de belastingen
Je weet toch wel dat dat niet zo is toch? In elk geval: dat dat bedrag niet zwaarder belast wordt dan al je andere loon?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220863615
Ik mag morgen bij moeders langs.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220863647
Wat fijn (hoop ik) @sigme

Heerlijk @vlindertje89 zo’n weekje eruit
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 20:55:17 #105
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220863651
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:33 schreef z80 het volgende:
Ik heb hier de puls ook weer eens gangbaar gemaakt. In zoverre, de handpomp geeft water. Maar nog een beroerde opbrengst. De elektrische pomp wel graag veel water. Zo niet gaat deze staan malen. (kan even niet op de officiële benaming komen). Met als gevolg helemaal geen opbrengst.
Als ik zin en tijd heb eens een slang in de puls schuiven en een bult lucht er door. En de slang naar de elec pomp vervangen.
Alles nog es extra aangedraaid, nog geen water. Snap er geen donder van. Bij ouders heel veel water gepompt. Slang in kanaal, met de gieter pomp vol gieten, stekker er in het hup, daar ging het.

Morgenvroeg maar es kijken of er bij de brandweer iemand is, die hebben de bron gespoten. Zijn ook nu wel lui, maar die hebben het druk met belangrijker zaken: bier drinken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220863734
Benieuwd hoe het gaat zijn, @sigme! Hoe voel je je er nu zelf bij?
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:12:54 #107
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220863751
Heerlijk he, zo even een paar dagen weg Vlindertje :s)

Wij zijn net weer thuis. We hebben een paar heel fijne dagen gehad. 2 dagen oorlogsdingen, 2 dagen pretparken. Nu natuurlijk flink moe want we kunnen niet uitrusten op vakantie, dan zijn we altijd druk. Gelukkig nog 2 dagen weekend voor we weer hard moeten werken in het Duitse deel van de vakantie.
Spoilers!
pi_220863753
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:48 schreef vlindertje89 het volgende:
Goed, ik heb asperges gekookt, dat kookwater aangevuld met meer water, daar de schillen een tijd in laten pruttelen. Nu dus helemaal laten afkoelen, en dan een nacht inclusief schillen laten staan @:Clubsoda (of anderen, maar dit advies kwam van Club)? In koelkast of buiten koelkast? En dan morgen schillen eruit halen en een deel van dat vocht weer gebruiken om overige asperges in te koken (en dat vocht na koken dan weer erbij terug gooien)? En dan af laten koelen en dan is je bouillon klaar die ik kan invriezen in porties om er na ontdooien dan romige soep van te maken nog?

En op welk punt gaat de bouillon (tuinkruiden heb ik) erbij? Ik heb nu nog niet gedaan, moet ik dat wel nu al erbij doen? Of pas na erin koken van de asperges weer morgen?

Zoveel vragen :+

Tevens hoi, terug uit asperge-en-vlaai-land *O* was weer midweekje centerparcs. Was echt heel fijn. Ik nam een kilo verse asperges en een zak schillen en een halve skivlaai kersen van Jos Puts mee naar huis. De kruisbessen progressvlaai die we hadden besteld daar is onze nieuwe favoriet, al komt de skivlaai kersen er heeel dicht bij voor mij (maar vriendin heeft die niet gehad). Veel geslapen, veel geknuffeld met haar dochtertje die erg blij was me weer te zien (wilde continu naast me zitten en liefst tegen me aan of op schoot O+ ), gezellig gehad met vriendin, gewaterfietst, gekeken bij zwemmen, meegelopen met pony's en paar boodschappen in Duitsland gedaan. En een heel klein beetje gewerkt. Oh ja, en getankt voor ¤1,989 per liter O+
In de koelkast bewaar ik het. En dan maak ik een dag (of twee later) een roux die ik aanleng met dat water en san een bouillonblokje erbij. Als je je water erg gezouten hebt, hoeft dat misschien niet eens.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220863767
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:49 schreef sigme het volgende:

Je weet toch wel dat dat niet zo is toch? In elk geval: dat dat bedrag niet zwaarder belast wordt dan al je andere loon?
Niet zwaarder, maar sowieso als je die hele loonstrook bruto/netto bekijkt.
:{
pi_220863773
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:50 schreef sigme het volgende:
Ik mag morgen bij moeders langs.
Sterkte :*
pi_220863790
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heerlijk he, zo even een paar dagen weg Vlindertje :s)

Wij zijn net weer thuis. We hebben een paar heel fijne dagen gehad. 2 dagen oorlogsdingen, 2 dagen pretparken. Nu natuurlijk flink moe want we kunnen niet uitrusten op vakantie, dan zijn we altijd druk. Gelukkig nog 2 dagen weekend voor we weer hard moeten werken in het Duitse deel van de vakantie.
Ja, heerlijk :Y . Deze midweekjes zijn mijn tot rust kom weken in het jaar. Ook heel grappig zichtbaar in mn horloge-stats :D .
SPOILER: stats voor de getalletjes liefhebbers ;)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie vakantie klinkt intensief inderdaad! Was alles wat je ervan had verwacht?

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:13 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
In de koelkast bewaar ik het. En dan maak ik een dag (of twee later) een roux die ik aanleng met dat water en san een bouillonblokje erbij. Als je je water erg gezouten hebt, hoeft dat misschien niet eens.
Dank! Het staat hier nu inmiddels ook in de koelkast. En ik kan er dus morgen ook nog een keer asperges in koken en daarna dan weer in koelkast? En evt dan zondag een derde keer?

Mijn plan was om het aspergewater/bouillon in porties in te vriezen en dan per keer gebonden soep van te maken. Goed om te weten dat ik de bouillon ook in dat stadium pas kan toevoegen!

Kan ik verse geschilde asperges trouwens ook goed invriezen, of is dat zonde en moet ik ze gewoon morgen en zondag opeten? Ik snap wel dat ik ze in de vriezer kan gooien, maar wil vooral weten of de smaak dan ook goed blijft. En als het kan, voor de smaak beter rauw of gekookt invriezen? Rauw denk ik? Als ik ze kan invriezen met behoorlijk goed behoud van smaak, dan dacht ik ze nu doormidden te snijden en de kanten met topje vers te eten morgen, en de rest in stukjes te snijden om in/bij de soep te kunnen eten.

Ik voel me echt een idioot met al deze vragen, maargoed, dat ik er überhaupt benieuwd naar ben en asperges heb staan koken en er soep van wil gaan maken vind ik dan wel weer een goed teken :Y

[ Bericht 5% gewijzigd door vlindertje89 op 22-05-2026 22:35:28 ]
pi_220863836
Ze zeggen vaak dat je geschilde asperges eerst moet blancheren maar vorig jaar het ik ze gewoon zo in de vriezer gedaan, ging prima geen smaakverschil
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:39:29 #113
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220863858
Ja, de vakantie was heel fijn. Geweldig huisje waar men gelukkig een stuk minder moeilijk deed dan in de communicatie vooraf.

Plopsaland heeft geweldige attracties, Bellewaerde is minder spectaculair maar wel een stuk mooier en fijnere ambiance.

De oorlogsmonumenten, -musea, begraafplaatsen waren indrukwekkend en heel leerzaam. We wisten allebei echt te weinig van WOI dus we hadden wat in te halen.

We hebben een flinke lijst van de Belgische culinaire bingokaart af kunnen strepen: vol au vent, stoofvlees, kraaiensteak (longhaas), stoofvlees, paté, potjesvlees (gegeleerde konijn, kalf en kip), boterkoek, waterzooi, preparé, bickysaus en een paar weirde snacks bij de friture: Ardeense brochette, ragouzi en belcrunch.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 21:45:36 #114
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220863879
Ragouzi, dat heeft de snackbar waar ik vrijdags kom ook, wat is het?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220863913
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:35 schreef Kaatje1 het volgende:
Ze zeggen vaak dat je geschilde asperges eerst moet blancheren maar vorig jaar het ik ze gewoon zo in de vriezer gedaan, ging prima geen smaakverschil
Of je ze nu rauw of geblancheerd in de vriezer doet (maakt idd geen verschil) het blijven (na bereiding) slappe stokken die de smaak en frisheid van verse asperges missen. Ik vries niet meer in, want telkens als ik een portie eruit haal ben ik toch weer wat teleurgesteld ;(
Ik vreet me in deze twee maanden wel vol.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_220863929
Begeleiding van maatje heeft het FOUT :7

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 22 mei 2026 @ 22:02:38 #117
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220863962
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:45 schreef derLudolf het volgende:
Ragouzi, dat heeft de snackbar waar ik vrijdags kom ook, wat is het?
Lekker! Een kroket met stukjes vlees ipv draadjes en ook wat groente. Het proberen wel waard.
Spoilers!
pi_220864001
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:51 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Of je ze nu rauw of geblancheerd in de vriezer doet (maakt idd geen verschil) het blijven (na bereiding) slappe stokken die de smaak en frisheid van verse asperges missen. Ik vries niet meer in, want telkens als ik een portie eruit haal ben ik toch weer wat teleurgesteld ;(
Ik vreet me in deze twee maanden wel vol.
Dank!

Ik vind het wat ver om alleen die kant op te rijden voor nieuwe, dus ik zal het na zondag met de soep moeten doen. Ik heb nu van de 13 asperges die ik nog had, de bovenste 10cm ofzo af gesneden. Deel van de rest heb ik in stukjes in de vriezer gedaan, voor in soep. En de bovenkanten en andere deel onderkanten eet ik dan morgen en overmorgen vers :9 .
pi_220864005
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja, de vakantie was heel fijn. Geweldig huisje waar men gelukkig een stuk minder moeilijk deed dan in de communicatie vooraf.

Plopsaland heeft geweldige attracties, Bellewaerde is minder spectaculair maar wel een stuk mooier en fijnere ambiance.

De oorlogsmonumenten, -musea, begraafplaatsen waren indrukwekkend en heel leerzaam. We wisten allebei echt te weinig van WOI dus we hadden wat in te halen.

We hebben een flinke lijst van de Belgische culinaire bingokaart af kunnen strepen: vol au vent, stoofvlees, kraaiensteak (longhaas), stoofvlees, paté, potjesvlees (gegeleerde konijn, kalf en kip), boterkoek, waterzooi, preparé, bickysaus en een paar weirde snacks bij de friture: Ardeense brochette, ragouzi en belcrunch.
Klinkt als een paar goede dagen in België
Wij zijn ooit in Fort Eben Emael geweest, rondleiding daar gehad daar is in België de eerste lucht landing geweest door Duitsers op het fort om die in handen te krijgen (is wel 2de wereldoorlog). Was best indrukwekkend
  vrijdag 22 mei 2026 @ 22:12:35 #120
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_220864009
Zo... met zijn drietjes bij Yugo in Sneek een combi van divers aziatisch eten in kleine porties genoten. Was lekker. Kind werkte bult sesamballetjes met pruimenpasta vulling en vanillesaus weg.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_220864177
Feestje was leuk. Was echt mijn soort van feestje: buiten met drinken en snacks (hele goede gemberbier. En heel veel snacks). Spelletje Jenga. Spelletje petanque. Lang zal ze leven voor de verse Dr. zingen ook al is ze niet jarig. *G*

Nu met barstende hoofdpijn in de trein naar huis. Had denk ik m'n zonnebril vaker moeten dragen. Of ik heb iets anders misdaan. Pffff
pi_220864190
Jouw vakantie O+ @Lucky_Strike O+

En @vlindertje89 petje af voor het aspergesoepproject. Ik heb het één keer gedaan en geconcludeerd dat het toch niet naar oma's soep smaakte. :')
pi_220864674
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:48 schreef vlindertje89 het volgende:
De kruisbessen progressvlaai
Deze woordcombinatie is vreemd.
Progrestaart ken ik. Progresvlaai niet. Progrestaart is standaard met kersen, niet met kruisbes (:r)

Wat is dit voor duivels baksel?

Tevens vries ik de romige soep in, doe ik daar geen bouillon in maar sojasaus en verse nootmuskaat en doe ik beide pas na/in de roux.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220864700
Imo moet er trouwens ook melk bij de roux voor romigere soep. Ik ben benieuwd naar dat water, haal de schillen er juist graag weer rap uit want ben bang dat t anders bitter wordt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220864701
Gefeli met je eerste salaris @Lucky_Strike
Driewerf hoera
pi_220864778
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 23:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Progrestaart ken ik. Progresvlaai niet. Progrestaart is standaard met kersen, niet met kruisbes (:r)

Tevens vries ik de romige soep in, doe ik daar geen bouillon in maar sojasaus en verse nootmuskaat en doe ik beide pas na/in de roux.
https://bakkerijputs.nl/w(...)/kruisbessen-progres
Een verdomd lekker baksel ^O^ . Met kersen lijkt 'ie me ook lekker.

Ah, ik las juist dat de soep na de roux invriezen minder goed idee was omdat het dan korrelig zou worden, of zo. Niet jouw ervaring dus? Ook niet bij melk erdoor en dan invriezen? Ik ga jouw variant ook proberen, mam had het ook al over nootmuskaat bij asperges. Doe je dan eerst roux, dan aspergewater, dan melk en dan sojasaus en nootmuskaat? Of melk pas aan einde? Of maakt dat allemaal geen bal uit :)

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 23:46 schreef Vanyel het volgende:
Imo moet er trouwens ook melk bij de roux voor romigere soep. Ik ben benieuwd naar dat water, haal de schillen er juist graag weer rap uit want ben bang dat t anders bitter wordt.
Ik ga zo eens een lepeltje proeven dan van hoe 'ie nu is en kijken of ik hem bitterder vind dan eerder.

Edit: inmiddels geproefd. Vind m niet bitter worden, vooral sterker van smaak.

[ Bericht 5% gewijzigd door vlindertje89 op 23-05-2026 00:15:03 ]
pi_220864813
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 22:40 schreef Tele6 het volgende:
Feestje was leuk. Was echt mijn soort van feestje: buiten met drinken en snacks (hele goede gemberbier. En heel veel snacks). Spelletje Jenga. Spelletje petanque. Lang zal ze leven voor de verse Dr. zingen ook al is ze niet jarig. *G*

Nu met barstende hoofdpijn in de trein naar huis. Had denk ik m'n zonnebril vaker moeten dragen. Of ik heb iets anders misdaan. Pffff
Of het was gewoon een drukke dag met veel prikkels. Daar kan ik in elk geval nog wel eens hoofdpijn van krijgen aan einde vd dag, ook als het leuk-druk was. Zeker als er veel geluid en veel sociale interactie was. Fijn dat je het zo leuk gehad hebt *O*

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 22:41 schreef Tele6 het volgende:
Jouw vakantie O+ @:Lucky_Strike O+

En @:vlindertje89 petje af voor het aspergesoepproject. Ik heb het één keer gedaan en geconcludeerd dat het toch niet naar oma's soep smaakte. :')
Mijn oma maakte nooit aspergesoep, dat scheelt :D geen vergelijkingsmateriaal haha.
pi_220865154
Goedemorgen!

Iets meer slaap gehad deze nacht. En liefste ligt nog even, die zou eigenlijk even goed moeten uitslapen.
pi_220865251
Ik heb vroeger nooit bij mijn oma gegeten, opa overleed toen ik 6 was en oma heeft toen 2 jaar bij ons ingewoond

Oma kon de kookkunsten van mijn ouders in elk geval niet waarderen maar mocht ook niet koken van mijn ouders want ze zou dement zijn .. oma heeft een hersenbloeding gehad en haar spraak was aangetast maar als ik nu terug kijkwas oma toen echt wel scherp!
  zaterdag 23 mei 2026 @ 08:40:04 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_220865418
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 06:22 schreef sigme het volgende:
Goedemorgen!

Iets meer slaap gehad deze nacht. En liefste ligt nog even, die zou eigenlijk even goed moeten uitslapen.
Succes vandaag.
Spoilers!
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:00:25 #131
31936 Dr_Flash
CoinMeister
pi_220866259
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 23:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ja zou denken als er nou ÉÉN stuk eten niet duivels is, dan zijn het KRUISbessen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_220866290
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 00:00 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Ah, ik las juist dat de soep na de roux invriezen minder goed idee was omdat het dan korrelig zou worden, of zo. Niet jouw ervaring dus? Ook niet bij melk erdoor en dan invriezen? Ik ga jouw variant ook proberen, mam had het ook al over nootmuskaat bij asperges. Doe je dan eerst roux, dan aspergewater, dan melk en dan sojasaus en nootmuskaat? Of melk pas aan einde? Of maakt dat allemaal geen bal uit :)
[..]
Ik ga zo eens een lepeltje proeven dan van hoe 'ie nu is en kijken of ik hem bitterder vind dan eerder.

Zou kruisbessen progres eten. Maar met sjoëm blijft de bovenste beste :9

Gebonden soep invriezen :X Dan ontdooi je snotterige blubber. Met smaak maar een bizar mondgevoel.
pi_220866395
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:09 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Gebonden soep invriezen :X Dan ontdooi je snotterige blubber. Met smaak maar een bizar mondgevoel.
Grappig, ik vond deze juist lekkerder dan met schuim.

Ja, maar wie moet ik nou geloven dan }:| jou of @Vanyel?
pi_220866445
Ik maakte gister Madeleines (zie baktopic, heb nog deeg over, dat ligt nu in de spuitzak in de vriezer zoals recept aangaf) met 5 spices kruiden die we niet proefden.... kijk ik op het jonnieboer blikje: 2016 :? :D Dat zal dan wel uitgewerkt zijn _O-
pi_220866469
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:37 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Ja, maar wie moet ik nou geloven dan }:| jou of @:Vanyel?
Jezelf 😉

Even flink mopperen. Weer/nog steeds lekkage/verstopping hier. En dan hoor je van best veel mensen “ik heb ook last”. Maar niemand heeft dat gemeld bij het bestuur, vaak gooien ze wat in de afvoer en bellen geen ontstoppingdienst. En nu krijgen wij als bestuur (en ik ben de enige momenteel aanwezig) te horen dat er geen goed onderhoud is. Hoe moeten wij (stevige vloek) weten dat er problemen zijn wanneer niemand dat ons verteld.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 11:53:29 #136
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220866470
quote:

[..]

Ligt er maar net aan waarmee je het bindt
pi_220866630
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ligt er maar net aan waarmee je het bindt
Roux, stond er. Geldt het dan wel of niet?

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:53 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Jezelf 😉

Even flink mopperen. Weer/nog steeds lekkage/verstopping hier. En dan hoor je van best veel mensen “ik heb ook last”. Maar niemand heeft dat gemeld bij het bestuur, vaak gooien ze wat in de afvoer en bellen geen ontstoppingdienst. En nu krijgen wij als bestuur (en ik ben de enige momenteel aanwezig) te horen dat er geen goed onderhoud is. Hoe moeten wij (stevige vloek) weten dat er problemen zijn wanneer niemand dat ons verteld.
Beetje moeilijk vertrouwen op mezelf als ik überhaupt nog nooit gebonden soep gemaakt heb ;) laat staan ingevroren. Dus ik heb geen idee, daarom vroeg ik het juist hier haha.

En wat irritant van de problemen daar, en van mensen die nu dan ineens zeuren maar eerder niks gezegd hebben.
pi_220866776
Ik heb geloof ik ook nog nooit gebonden soep ingevroren (in ben een soep fan dus een dat meteen op _O- ) maar met een flinke hoeveelheid zou ik een klein deel vandaag invriezen, morgen ontdooien en dan vergelijken met de koelkastportie.

Ja het is heel sneu, de vrouw woont er ruim een jaar en er was ook al ellende toen ze er net zat. Deze wijk is gebouwd op voormalig moerasland dus er verzakt nog wel eens wat (bij mijn ouders vroeger ook) en het bouwbedrijf was al 2 jaar na oplevering failliet en dat in een hele drukke tijd.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 12:35:12 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220866794
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:21 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Roux, stond er. Geldt het dan wel of niet?
[..]
Beetje moeilijk vertrouwen op mezelf als ik überhaupt nog nooit gebonden soep gemaakt heb ;) laat staan ingevroren. Dus ik heb geen idee, daarom vroeg ik het juist hier haha.

En wat irritant van de problemen daar, en van mensen die nu dan ineens zeuren maar eerder niks gezegd hebben.
Tapioca en pijlwortel (arrowroot) houden zich over het Algemeen prima met invriezen..
Je kan ook Xanthaan gebruiken, maar Ik vind het mondgevoel bij Xanthaan voor soep niet fijn, eerder wat slijmerig ipv romig. Maizena valt uit elkaar, net als aardappelzetmeel en roux kan klonterig worden, kan je oplossen met de staafmixer, maar dan is je garnituur ook weg. Wat ook goed werkt is geblenderde bloemkool.
pi_220867221
Zeg Kaat: hoe is het met de vinger/duim?
Eergister gleed een mes uit en in het vingertopje van de middelvinger links.
Het is de vingertop van mijn Touch ID 😂 . Erg onhandig en nu weet ik weer feilloos de cijfercode.

De nieuwbouw uit de vorige eeuw is hier ook op moerasgrond gebouwd.
De verzakkingen achter de schuurtjes - waar de afvoeren lopen - van de huizen is / was rustig 1 meter. Er lagen vrachtladingen zand in de straat om het eindelijk eens op te hogen na jaren zeuren door een bewonerscommissie bij de wbv.
# Nederland # Waterland
pi_220867298
Duim gaat goed, is enorm aan het vervellen, rare gewaarwording. Geen pijn meer, wondroos is ook niet ontstaan, ook niet meer dik alleen nog wat rood maar da’s de nieuwe huid.
pi_220867300
@Kaatje1, hoe gaat het met het missen van Elin :* Het zal gek zijn.

Benieuwd naar het moederbezoek van @sigme

En ik was even op de fiets naar de supermarkt... heetjes hoor! We hebben allemaal sausjes en lekkere dingen voorbereid en zelfgemaakt voor de BBQ van vanaaf. De eerste van dit jaar.
pi_220867347
Gemis van Elin is af en toe heel erg. Ze was echt zo’n kletsmaatje. Heel automatisch wil ik steeds rondom 9 uur (zowel ochtend als avond ) medicijnen geven, de kattenbak leegscheppen, in bed voelen waar ze ligt.
Maar met verstand ben ik heel blij dat ze niet nog 2 dagen extra heeft geleefd met voor haar ellendig gevoel.

Hier is het ook goed warm, ben naar binnen gevlucht, terwijl de zon nog niet eens op het ligbed is aangekomen.
Zometeen verse pesto maken, dat heb ik niet meer op voorraad
pi_220867411
We hebben het na al die jaren nog wel eens, het missen van Xena bij sommige dingen die je doet of ziet.
pi_220867958
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 00:00 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Progrestaart
Omzeil je de gistdeeg bodem en heb je extra veel lagen schuim.
Mijn lievelingstaart denk ik.
quote:
Ah, ik las juist dat de soep na de roux invriezen minder goed idee was omdat het dan korrelig zou worden, of zo. Niet jouw ervaring dus? Ook niet bij melk erdoor en dan invriezen?
Jawel, ook mijn ervaring, maar ik roer m dan gewoon een paar keer extra tijdens/ na het opwarmen en dan is dat probleem weer voorbij.

quote:
Ik ga jouw variant ook proberen, mam had het ook al over nootmuskaat bij asperges. Doe je dan eerst roux, dan aspergewater, dan melk en dan sojasaus en nootmuskaat? Of melk pas aan einde? Of maakt dat allemaal geen bal uit :)
[..]
Ik geloof niet dat dat uitmaakt, behalve als je aspergewater nog heet is. Ik klats liever eerst koud (dus melk) bij de roux. De volgorde is zoals ie me op dat moment aanstaat maar ik denk dat dat uit gewoonte vaak is nootmuskaat bij de roux, veel vocht want minder werk met roeren, dan pas soja (want meteen bij roux=hard werken tegen klonten), afmaken, meer soja na proeven want meestal te weinig
quote:

Dat is wel goed nieuws
pi_220867964
quote:

[..]

:N

Beter roeren.
pi_220867971
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:37 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Ja, maar wie moet ik nou geloven dan }:| jou of @:Vanyel?
Geen contest.
Ik eet geen kruisbessenwatdanook. Dus ik heb geen mening over de superioriteit van het een of het ander.
pi_220867974
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:21 schreef vlindertje89 het volgende:

Ow.
Dat ging niet over kruisbessen
pi_220867982
Quintet
pi_220868215
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 14:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Progrestaart
Omzeil je de gistdeeg bodem en heb je extra veel lagen schuim.
Mijn lievelingstaart denk ik.
[..]
Jawel, ook mijn ervaring, maar ik roer m dan gewoon een paar keer extra tijdens/ na het opwarmen en dan is dat probleem weer voorbij.
[..]
Ik geloof niet dat dat uitmaakt, behalve als je aspergewater nog heet is. Ik klats liever eerst koud (dus melk) bij de roux. De volgorde is zoals ie me op dat moment aanstaat maar ik denk dat dat uit gewoonte vaak is nootmuskaat bij de roux, veel vocht want minder werk met roeren, dan pas soja (want meteen bij roux=hard werken tegen klonten), afmaken, meer soja na proeven want meestal te weinig
[..]
Dat is wel goed nieuws
Oeh, progrestaart ziet ook lekker uit.
Dank voor de soep tips. Ik ga het proberen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')