abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 mei 2026 @ 18:08:56 #151
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220862383
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 17:58 schreef Cherni het volgende:

[..]
Moet je de cao erbij halen. Als je de functiejaren en leeftijd van de collega weet is het zo op te zoeken. Maar heeft nauwelijks zin omdat het verschil in tredes om tientjes gaat.

Zo wist ik precies wat mijn teammanager verdiende omdat die functie in schaal 59 stond en ik 57. Netto had hij of zij nog iets minder vanwege onregelmatigheid die een manager niet draaide. Alleen zo nu en dan wachtdienst. Maar je was/bent manager :)
Vooral benieuwd of ze ook kilometervergoeding en vakantiegeld krijgen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220862447
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 18:08 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Vooral benieuwd of ze ook kilometervergoeding en vakantiegeld krijgen.
Ook dat is te vinden in een cao. Als jij gewoon een lagere tot middelbare functie hebt laat zeggen tot en met het middenkader bij een organisatie die een cao hanteren is daar alles in te vinden.

Het verbaasd mij wel dat mensen solliciteren waar een cao word nageleefd plots klagen dat iemand iets meer heeft door het aantal functie jaren/leeftijd. En als het goed is word dat tijdens een sollictatie nog uitgelegd ook. En is het mbt salaris ook weinig te onderhandelen.

Werk je bijvoorbeeld bij een ingenieursbureau dan is de kans dat men daar alleen de wettelijke zaken naleefd. Dan word het een ander verhaal. En bij zzpers is dat natuurlijk ook een totaal ander verhaal.
pi_220863068
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 11:15 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Klopt. Maar de (in hun ogen) boomers lachen uiteindelijk het hardst. Die hebben het goed voor elkaar, terwijl zij in een kutwereld en -maatschappij komen. Succes ermee.
Wat mij vooral opvalt is dat ze zelf heel veel verdienen, maar de jongere mensen zich de tyfus laten werken, zelf niks doen en goed kunnen lullen omdat ze toch al binnen zijn en een vast contract hebben. Die boomers mogen ze van mij wel eens aanpakken. En zelf nog niet eens weten hoe Excel werkt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Forum Admin vrijdag 22 mei 2026 @ 19:48:11 #154
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220863116
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:44 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Wat mij vooral opvalt is dat ze zelf heel veel verdienen, maar de jongere mensen zich de tyfus laten werken, zelf niks doen en goed kunnen lullen omdat ze toch al binnen zijn en een vast contract hebben. Die boomers mogen ze van mij wel eens aanpakken. En zelf nog niet eens weten hoe Excel werkt.
Je omschrijft PostNL :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220863140
Heb eens last gehad met een loonstrookje die ik ergens had laten liggen (ja dom) en door de vestigingsdirecteur werd gevonden, ik bleek wel ¤1000 meer loon te krijgen dan hij, en heb daar veel gedonder om gehad.
Ja sukkel onderhandel dan ook beter.

Maar als je denkt dat dit een goed idee is?
Nee.
Vakman pur sang
pi_220863153
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:44 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Boomers zijn inmiddels met pensioen allemaal.
Vakman pur sang
pi_220863209
Nivelleren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 22 mei 2026 @ 20:00:59 #158
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863241
Mooi, moet HR eens echt aan het werk
pi_220863386
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Genoeg semi-boomers die er ook de vruchten van plukken.
pi_220863438
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:50 schreef Lospedrosa het volgende:
Heb eens last gehad met een loonstrookje die ik ergens had laten liggen (ja dom) en door de vestigingsdirecteur werd gevonden, ik bleek wel ¤1000 meer loon te krijgen dan hij, en heb daar veel gedonder om gehad.
Ja sukkel onderhandel dan ook beter.

Maar als je denkt dat dit een goed idee is?
Nee.
Salaris zou gebaseerd moeten zijn op de waarde van het werk zelf, niet op hoe goed iemand zichzelf kan verkopen. Dan beloon niet de daadwerkelijke prestaties. Daar moet je gewoon van af, dus snel doorvoeren. Of meer CAO's in het leven roepen.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:01:05 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863691
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Neuh, duurt nog een 5-6 jaar.
Met uittzondering van veel ambtenaren en trendvolgers die vervroegd uit konden treden naruurlijk
  vrijdag 22 mei 2026 @ 21:02:51 #162
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220863700
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 20:28 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Salaris zou gebaseerd moeten zijn op de waarde van het werk zelf, niet op hoe goed iemand zichzelf kan verkopen. Dan beloon niet de daadwerkelijke prestaties. Daar moet je gewoon van af, dus snel doorvoeren. Of meer CAO's in het leven roepen.
CAO en loon naar daadwerkelijke prestaties bijt elkaar nogal
pi_220863759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
CAO en loon naar daadwerkelijke prestaties bijt elkaar nogal
Dat valt wel mee. Beide situaties meegemaakt. Maar ik heb nooit het idee gehad dat het met een cao niet eerlijk is. Anders dan zonder cao dat je moet dreigen met ontslag om dan plots beloond te worden en dat dan pas zowaar alles mogelijk is.
pi_220863797
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:14 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat valt wel mee. Beide situaties meegemaakt. Maar ik heb nooit het idee gehad dat het met een cao niet eerlijk is. Anders dan zonder cao dat je moet dreigen met ontslag om dan plots beloond te worden en dat dan pas zowaar alles mogelijk is.
Ook binnen een CAO is er onenigheid en discussie op de werkvloer over dit soort dingen en met het management, maar op een heel andere manier dan waar die niet is. Ik ben heel blij dat ik nu wel onder een CAO val.
pi_220863926
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 21:24 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ook binnen een CAO is er onenigheid en discussie op de werkvloer over dit soort dingen en met het management, maar op een heel andere manier dan waar die niet is. Ik ben heel blij dat ik nu wel onder een CAO val.
Dan ligt dat aan het middenkader die met beoordelingen niets doet. Verder is het zo dat het om tredes gaat. Een functie zit vast aan een schaal.

Natuurlijk heb je bij ern cao het nadeel als starter. Dat hele looppad ligt vast en zie je gelijk al bij een sollicitatie.

Ik kan mijn voorbeeld wel geven. Ik was 40 jaar toen ik voor machinist sollicteerde. Ik begon in trede 54 en vanwege mijn leeftijd in een hogere trede dan een 18 jarige. Maar je praat dan over netto een paar tientjes dat ik dan meer had dan een 18 jarige.

Het was mij bekend dat je na het halen van rangeer machinist doorstroomde naar schaal 55. En weer een jaar later naar 56 waar je tien jaar in blijft zitten. Toen ik in 56 zat was ik dus al de 50 gepasseerd. Iemand die met 18 jaar was begonnen ipv 40 jaar zat dus al in schaal 57 toen ik nog in 56 zat. En daarmee bij gelijke prestatie had mijn collega die veel jonger was dus meer loon. Ik kwam pas met circa 51 jaar in schaal 57.
Is dit eerlijk? Tja toen ik solliciteerde werd mij dat uitgelegd en is er mbt schalen niets te onderhandelen. Ik had daar vrede mee. Dan moet je achteraf dus niet gaan zeuren. En of ik nu in de engineering met ervaring 6200 gulden verdiende en het als starter toen net de euro werd ingevoerd het moest doen met zo rond de 1750 euro bruto is een keuze.

In de engineering zonder cao kwam ik er achter dat er collega's waren in een mindere functie ook, behoorlijk wat meer salaris hadden. Toen ik mijn ontslag nam kon alles. Zelfs de projectmanagers met wie ik nog wilde samen werken kon ik uitzoeken als hoofdconstructeur(noemt men nu schijnbaar project engineer)

Maar het kwaad was al geschied. Ik ben dan zo koppig dat ze het kunnen bekijken. Er zat mij nog wel wat meer dwars als vakidioot destijds.

Gelukkig had ik nog een jongensdroom en maakte ik een switch. Fuck that dacht ik toen. Een van de meest mooie en bizarre tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 22-05-2026 22:09:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')