Ik ben zelf fervent honkballiefhebber en heb mijn jeugd gesleten bij Neptunus.
Ik ben in die periode altijd enorm fan geweest van de persoon Eenhoorn.
Eenhoorn heeft zich in het honkbal als manager van het Nederlands team tussen 2001-2008 enorm bewezen en daarna ook nog als technisch directeur bij de KNBSB. Dat naast een voor Nederlandse begrippen in die tijd tophonkbalcarriere, met 37 wedstrijden op het topniveau en honderden in de Minor League.
Ook bij zijn overstap naar AZ was ik onder de indruk. Hij liet de KNBSB niet vallen middenin het seizoen ten behoeve van AZ. "Kom later maar terug, ik kan deze afleiding nu niet gebruiken".
Dat in de wetenschap dat de voetballerij een stuk meer verdient. Het zegt iets over zijn karakter.
In die periode trok hij Billy Bean naar zich toe, een drijvende kracht achter het gedachtegoed dat verfilmd werd in "Moneyball".
quote:
"I had a breakfast meeting with Billy at the MLB Spring Training and told him that a football club had shown interest in me. He asked me to consider him if I got the job. I flew to America with the club president to meet Beane and he agreed to consult for AZ. He later became a minority stakeholder."
Hij werd verguisd door de Nederlandse pers, die het maar een rare vogel vonden. Types als Derksen. Die data ideeën uit het Honkbal kunnen nooit werken in de voetbalwereld.
Al die jaren al fan. Ook in eerdere periodes bij bestuurlijke onrust bij Feyenoord had ik hem graag zien komen (heb dit toen ook geuit).
Ik geloof dus dat dit een UNANIEM BELACHELIJK SUCCES wordt. Heb echt goede hoop dat Feyenoord de juiste weg in gaat slaan.
_o_