Dat weet die feeks allang. Da's haar bijbel.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:46 schreef Oud_student het volgende:
Misschien moeten we Ursula eens uitleggen dat 1984 geen draaiboek is, maar een dystopische roman
Heb ik beiden niks mee.quote:Op woensdag 20 mei 2026 18:42 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Precies. Gewoon lekker selectief nieuws kijken van de AD en Telegraaf.
X = Meerendeel het nieuws wat de algoritmes en de club van Musk willen dat je zietquote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:27 schreef Zoddie het volgende:
Het voordeel van social media dat je vaak ongefilterde bronnen kan zien, zonder dat het eerst door de journalisten gefilterd wordt voordat het naar ons toe wordt gebracht.
Het nadeel is dat het de wereld uit elkaar trekt.
Van mij mag social media zoals het nu bestaat verboden worden, compleet, breng het internet weer terug tot aan de tijd voor de smartphones.
Met miljoenen kleine forums overal ipv deze mega sites als X.
Voordat er door alles en iedereen geld mee verdiend moest worden, met clickbait, ragebait, doomscrolling.
Toen youtube filmpjes nog gemaakt werden puur voor de lol en niet om geld mee te verdienen.
Ik weet dat het nooit meer terug gaat naar toen het was, maar toen was Internet op zijn piek, nog net van mensen voor mensen en nu is het van bedrijven voor de adverteerders.
Nee, maar het geeft vaak wel meerdere/andere items en tevens ook andere invalshoeken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:51 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Heb ik beiden niks mee.
Maar alsof social media uitsluitend echt en neutraal nieuws presenteert.
Ja, en rioolwater is steriel!
Er is ondertussen helaas al feitelijk bewijs van dat bijvoorbeeld misinformatie over inentingen tot lagere vaccinatiegraad heeft geleid in bepaalde gebieden. En in de VS al daardoor uitbraken van ziektes die eigenlijk onder controle waren. Als je dan een beetje pech hebt sterven er dan kinderen aan zoiets onnozels kinkhoest, omdat papa en mama op feesboek hadden gelezen dat je van die vaccinatie autistisch kan worden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef TwenteFC het volgende:
Ik denk ook niet dat zulke media per se vaak liegen. Het zit volgens mij eerder in de selectie. Welke onderwerpen krijgen aandacht, welke invalshoek wordt gekozen en wat laat je weg.
Aangezien ideologie het verstand uitschakelt kan je nog zo hoogopgeleid zijn, nog zulke goede cijfers halen, je denken zal altijd extreem beïnvloed zijn wat de uitkomsten voor een belangrijk deel zal bepalen. Ik heb wel eens wat met lokale politiek gedaan, de slimste waren niet al die bestuurskundigen met hun diploma van de EUR, nee dat was gewoon iemand die slechts MAVO had en zich door niemand liet bepalen wat hij mocht zeggen en denken.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Populisme is niet voor niets al sinds mensenheugenis populair.
Het zal vast elitair klinken, maar het overgrote deel van de mensheid is gewoon niet zo slim.
En waar baseer je op dat uitgerekend jij degene bent die 't bij het rechte eind heeft?quote:Op woensdag 20 mei 2026 22:44 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Aangezien ideologie het verstand uitschakelt kan je nog zo hoogopgeleid zijn, nog zulke goede cijfers halen, je denken zal altijd extreem beïnvloed zijn wat de uitkomsten voor een belangrijk deel zal bepalen. Ik heb wel eens wat met lokale politiek gedaan, de slimste waren niet al die bestuurskundigen met hun diploma van de EUR, nee dat was gewoon iemand die slechts MAVO had en zich door niemand liet bepalen wat hij mocht zeggen en denken.
Je verdraait zaken. Doe je dit met opzet of heb je het niet door?quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:20 schreef LXIV het volgende:
Raar idee inderdaad, dat de mogelijkheid voor iedereen om zijn mening te delen slecht zou zijn voor het vrij en geinfomeerd je mening te kunnen vormen. Ik vind het juist slecht dat 2 gelieerde Belgische media-conglomeraten de gehele Nederlandse pers in handen hebben
DIT geeft men aan, is het probleem.quote:Op die platforms bepaalt een algoritmische feed welke berichten ze te zien krijgen.
De toezichthouder trekt de conclusie op basis van een optelsom van meerdere factoren. Zo hebben socialemediabedrijven er financieel belang bij om vooral opvallende en controversiële inhoud te verspreiden die de aandacht trekt, ook als die onbetrouwbaar is. Tegelijk hebben gebruikers maar beperkte controle over wat ze in hun feed te zien krijgen.
Misschien kom je in een andere subreddit beter aan je trekken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:00 schreef Lyrebird het volgende:
De legacy media hebben er zelf een puinhoop van gemaakt door niet langer neutraal te zijn, maar een cheerleader voor links te zijn.
Het YouTube algoritme zoekt naar video's die bij me passen. Dit kan idd leiden tot een echo chamber. Reddit daarentegen blijft me bestoken met communistische onzin over AI, het klimaat, de economie en Trump.
Dat laatste vind ik irritanter dan het eerste.
Het argument van cruzinats is natuurlijk een fantastisch voorbeeld van een sterke populistische mening waarbij met krachtermen gegooid wordt, maar hij objectief gezien geen enkel feitelijk verfieerbaar ding zegt. Hij herhaalt duidelijk meningen uit de rechts conservatieve bubbel waar hier blijkaar velen in vast zitten en daarin graag elkaar bevestigen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:34 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja en? Heb je daarmee het argument van @:Cruzinats ontkracht?
Ligt er aan. Ik heb zelf enkel subs over beleggen en prepping in mijn feed. Dan valt het reuze mee met de linkse onzin.quote:Op woensdag 20 mei 2026 21:00 schreef Lyrebird het volgende:
Reddit daarentegen blijft me bestoken met communistische onzin over AI, het klimaat, de economie en Trump.
Het algoritme achter Reddit zorgt voor rage bait. YouTube doet dat niet. Bij Reddit moet je heel veel wegklikken voordat het algoritme snapt wat je wel leuk vindt. Veel bots volgens mij. Het leuke aan deze site is dat er mensen posten.quote:Op donderdag 21 mei 2026 07:11 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ligt er aan. Ik heb zelf enkel subs over beleggen en prepping in mijn feed. Dan valt het reuze mee met de linkse onzin.
Dus wanneer ik naar 'home' ga zie ik ook enkel content uit die subs.
Eigenlijk nooit last van gehad, ik kwam vanaf het begin enkel op subs die ik interessant vond,en zie op m'n feed eigenlijk zo goed als nooit posts uit andere subs.quote:Op donderdag 21 mei 2026 07:29 schreef Lyrebird het volgende:
Bij Reddit moet je heel veel wegklikken voordat het algoritme snapt wat je wel leuk vindt.
had veel kennis van betreffende vakgebied, dus kon alles wat iedereen zei (en niet zei) goed op waarde schattenquote:Op donderdag 21 mei 2026 06:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En waar baseer je op dat uitgerekend jij degene bent die 't bij het rechte eind heeft?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |