abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220839801
Heb ook een nieuwbouwhuis met vloerkoeling maar merkte in april dat het op zolder al 24 graden werd.

Voor mijn slaapkamer wilde ik al een kanaalunit die weg te werken is in een kast en dacht aan een Daikin maar zie dat zowel ME als MHI ook goede merken zijn. Doel is om de dingen te installeren en er niet meer naar om te kijken. Ze hoeven alleen te koelen of in nood, wanneer de W/W warmtepomp kapot is, te verwarmen.

Nu zit ik met de gebruikelijk vraag: welk merk is het handigste?

Maar daarnaast ook nog de vraag hoeveel vermogen moet mijn buitenunit hebben?
Als ik hier kijk: https://www.123klimaatshop.nl/combiatietabel-mitsubishi-electric/

Dan kun een buitenunit van 5,4kW tot 10kW aansturen. Mijn doel was om 2x een 3,5kW binnenunit te hangen dat is lichtelijk overkill maar prijsverschil met 2,5 kW is miniem. Echter bij 2x 3,5kW kom ik op 7kW uit wat 50% meer is dan de 5,4kW die de buitenunit kan leveren. Hoe werkt dat? De buitenunit wijst het dynamisch toe?

En is 2x 2,5kW niet voldoende of kan ik nog goedkoper toe door bv een 1x 5kW in mijn slaapkamer te hangen die het gehele huis koeler en droger moet krijgen wanneer dat met de vloerkoeling niet lukt? En dan de wtw de koude lucht door het huis te laten verspreiden? Dat scheelt namelijk ca ¤1000 en is een stuk minder complexe installatie.
Met ook minder gedoe om de leidingen naar zolder te krijgen. Ik kan trouwens esthetisch niet 2 buitenunits kwijt.

Het moet trouwens aan te sturen zijn met HA want ik wil de koeling vol laten blazen wanneer de PV installatie zijn werk doet. Esthetisch zou ik het liefste een zwarte buitenunit willen maar geen van die merken maakt er een denk ik?

Ik twijfel nu tussen deze opties:

Mitsubishi Electric SEZ-M35 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤999,00 ¤999,00
https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.jpg Mitsubishi Electric MSZ-AY35 VGKP - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤599,00 ¤599,00
https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.png Mitsubishi Electric MXZ-3F54 VF - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.999,00 ¤1.999,00
Totaal ¤3600.

Of

https://www.123klimaatsho(...)ediening-300x300.jpg Daikin FBA35A9 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.399,00 ¤1.399,00
https://www.123klimaatsho(...)it-35-kW-300x300.png Daikin FTXM35A - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤639,00 ¤639,00
https://www.123klimaatsho(...)nen-unit-300x300.jpg Daikin 3MXM52A - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.949,00 ¤1.949,00
Totaal ¤4000

Of

https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.png Mitsubishi Heavy SRR 35 ZS-W - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤955,00 ¤955,00
https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.png Mitsubishi Heavy SRK 35 ZSX-WF - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤729,00 ¤729,00
https://www.123klimaatsho(...)nen-unit-300x300.png
Mitsubishi Heavy SCM 50 ZS-W - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.649,00 ¤1.649,00
Totaal ¤3350.

Prijsverschil is dus niet gigantisch.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220840776
Ik vind het bijzonder klinken dat je vloerverkoeling in april al niet toereikend is. Weet je zeker dat je warmtepomp goed ingesteld staat? Bij nieuwbouwhuizen gebeurt het geregeld dat de warmtepomp niet door een installateur met de juiste kennis wordt geplaatst. Misschien goed om eerst de instellingen van de warmtepomp te (laten) checken?
gr gr
pi_220843536
Weltrusten. Zelfs AI begrijpt TS niet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_220843573
Heb je zonwering op zolder? Dat helpt echt aanzienlijk namelijk.

Verder zou ik deze vraag eerder bij tweakers stellen.

Wij hebben overigens een mitsubishi airco voor de slaapkamer, daarbij moet je vooral kijken naar hoeveel m2 deze kan koelen.

Die van ons doet maar 16m2 (genoeg voor een slaapkamer) maar als we de deur open zetten dan is de gehele bovenverdieping aardig koel in de zomer.
pi_220843629
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:37 schreef Chinless het volgende:
Weltrusten. Zelfs AI begrijpt TS niet.
Geen goede Ai dan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220843643
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:19 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik vind het bijzonder klinken dat je vloerverkoeling in april al niet toereikend is. Weet je zeker dat je warmtepomp goed ingesteld staat? Bij nieuwbouwhuizen gebeurt het geregeld dat de warmtepomp niet door een installateur met de juiste kennis wordt geplaatst. Misschien goed om eerst de instellingen van de warmtepomp te (laten) checken?
Hij koelt dan nog niet want beneden is het nog de goede temperatuur.
Klopt trouwens dat er nog zonwering moet komen maar heb nu verduisterende rolgordijnen en het metaal van die dingen wordt al 36 graden.

Overigens WP kan maar een graad of 3 koelen en ontvochtigd niet.
pi_220843700
Je denkt verkeerd met multisplit.
In de praktijk moet je het vermogen van het buitendeel veel lager nemen dan de 2 binnendelen samen.

Multisplit buitendeel is sneller te groot dan te klein.
Want je draait veel vaker op bv 1 van de 2 units (of 1 van de 3) of met 2 units op 35%
In de praktijk zal een koelvermogen van 3-4 kW opgeteld wel maximaal zijn in jouw situatie.
En een multi 2F53 is ideaal qua vermogen en deellast.

Ik ben erg fan van Mitsubishi Electric
Vakman pur sang
pi_220844762
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Je denkt verkeerd met multisplit.
In de praktijk moet je het vermogen van het buitendeel veel lager nemen dan de 2 binnendelen samen.

Multisplit buitendeel is sneller te groot dan te klein.
Want je draait veel vaker op bv 1 van de 2 units (of 1 van de 3) of met 2 units op 35%
In de praktijk zal een koelvermogen van 3-4 kW opgeteld wel maximaal zijn in jouw situatie.
En een multi 2F53 is ideaal qua vermogen en deellast.

Ik ben erg fan van Mitsubishi Electric
Je bedoelt dan koelvermogen van binnen of de buiten units?

Waarom ME en niet MHI?
pi_220844910
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom ME en niet MHI?
Beide zijn goede merken. ME is nog net iets beter (en duurder) al zal niet iedereen die mening delen.
Vakman pur sang
pi_220845774
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom ME en niet MHI?
Binnen-units hebben niet echt een koelvermogen, die hebben alleen een warmtewisselaar en die moet groot genoeg zijn voor de ruimte.

De buitenunit doet het koelen en verwarmen en die moet niet te groot zijn, zoals Lospedrosa ook al zegt.
Het kan verleidelijk zijn om een grote uit te zoeken want "groter is meer" maar in de praktijk "groter is meer pendelen", ofwel "aan-uit gedrag" en dat is slecht voor de compressor en je rendement.

90% van de tijd zal de airco in deellast draaien, dus daar op afstemmen.
pi_220847241
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Binnen-units hebben niet echt een koelvermogen, die hebben alleen een warmtewisselaar en die moet groot genoeg zijn voor de ruimte.

De buitenunit doet het koelen en verwarmen en die moet niet te groot zijn, zoals Lospedrosa ook al zegt.
Het kan verleidelijk zijn om een grote uit te zoeken want "groter is meer" maar in de praktijk "groter is meer pendelen", ofwel "aan-uit gedrag" en dat is slecht voor de compressor en je rendement.

90% van de tijd zal de airco in deellast draaien, dus daar op afstemmen.
Ja ik bedoel dan de 3,5kW warmtewisselaar die de binnenunit kan gebruiken.
Maar als ik het goed begrijp zeker niet overdimensioneren.
pi_220847289
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja ik bedoel dan de 3,5kW warmtewisselaar die de binnenunit kan gebruiken.
Maar als ik het goed begrijp zeker niet overdimensioneren.
Nee, het lijkt verleidelijk om zo groot mogelijk te kiezen zodat je zeker weet dat het altijd koelt maar dan heb je vaak teveel minimumvermogen en dan krijg je vervelend "aan-uit" gedrag, wat ook niet goed is voor de levensduur.

Dat heeft vooral te maken met het minimum vermogen, hoe verder een warmtepomp of airco terug kan moduleren, hoe mooier het draait. En een zware warmtepomp / airco kan meestal minder ver terug moduleren dan een lichter model.

Die bandbreedte wordt nog wel steeds groter bij nieuwere airco's en warmtepompen.
Zo kan mijn oude 14kW warmtepomp maar tot 4,9kW terug en een nieuwe met hetzelfde vermogen tot ~3,5kW.
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 08:30:19 #13
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220859141
Ik heb sinds vorig jaar Daikins in huis. Erg tevreden over. Ongetwijfeld zullen andere merken ook goed zijn.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  vrijdag 22 mei 2026 @ 08:35:19 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220859163
Vloerkoeling is géén air conditionering.
Wanneer je je huis wilt koelen neen een split unit airconditioning. Koelen betekent namelijk ook dat er condens ontstaat, een airconditioning verwijderd deze.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 09:21:04 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220859323
Nog wat. Neem zonnepanelen. Op het moment dat je de Airconditioning gebruikt is het zeer waarschijnlijk zonnig
Scheelt nogal op de stroom rekening
pi_220859344
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nog wat. Neem zonnepanelen. Op het moment dat je de Airconditioning gebruikt is het zeer waarschijnlijk zonnig
True.
Volgens mij zijn zonnepanelen overigens wel ongeveer standaard op nieuwbouw mits je een eigen dak hebt.

Als m'n dak klaar is leg ik er nog 36 bij (18 op oost, 18 op west). Heb er al 24 op het bijgebouw.
Zolang je maar een omvormer hebt die regelbaar is (uit bij negatieve stroom) gaat dat prima.

Thuisbatterij kan ook leuk zijn. Leg alvast benodigde loze leidingen aan als je dat niet meteen doet bij nieuwbouw.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 10:31:03 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220859732
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
True.
Volgens mij zijn zonnepanelen overigens wel ongeveer standaard op nieuwbouw mits je een eigen dak hebt.

Als m'n dak klaar is leg ik er nog 36 bij (18 op oost, 18 op west). Heb er al 24 op het bijgebouw.
Zolang je maar een omvormer hebt die regelbaar is (uit bij negatieve stroom) gaat dat prima.

Thuisbatterij kan ook leuk zijn. Leg alvast benodigde loze leidingen aan als je dat niet meteen doet bij nieuwbouw.
Waar heb je zoveel stroom voor nodig?
pi_220859873
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bij zo'n aantal zonnepanelen zou je inderdaad kunnen denken "waar heb je zoveel stroom voor nodig?"

Aan de ene kant verbruik ik veel stroom vanwege 6 computers die Folding@home draaien.
Die worden aangestuurd door m'n Homey Pro dus ze draaien alleen als stroom goedkoop is, er voldoende stroom in de accu's zit of als er voldoende zonnestroom is.

Verder 2 warmtepompen (woning + bijgebouw), een EV, een PHEV en een aantal airco's.

Maar eigenlijk is dat niet de reden dat ik voor zoveel panelen ga.

De omvormers worden geknepen, alleen als de prijs interessant is leveren ze veel terug en anders knijp ik het vermogen.
Het gaat me vooral om ochtend en eind middag/avond zo lang mogelijk op panelen blijven draaien.

Panelen kosten nu nog ¤60 per stuk, dat zijn de kosten niet meer. Of ik er nu 10 of 38 leg, dat scheelt maar ¤1.680. Uiteraard komt daar nog wel montagemateriaal en uren bij maar dan nog, het is nog nooit zo goedkoop geweest.
Er komen 400-440Wp panelen op omdat ik 2 rijen kwijt wil (met ~170cm paneel lukt dat nog qua formaat, met 200cm paneel niet).

Ik kijk niet zo naar de terugverdientijd, als ik dat zou willen zou ik m'n computers uit moeten zetten, dat levert meer op ;)

Verder niet heel relevant voor TS maar je kan inderdaad prima airco's op solar laten draaien, als het warm is schijnt de zon, als de zon schijnt heb je gratis stroom voor je airco's.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-05-2026 11:05:56 ]
pi_220860229
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik denk dat je zoveel mogelijk stroom nodig hebt juist als het bewolkt is of bij zwakke zon.
Dat bereik je met veel panelen.
Vakman pur sang
pi_220860814
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat plan ligt er al voor ene Victron systeem. Ben nog aan het uitwerken.
pi_220897863
Oke heb ze allemaal vergeleken maar het wordt dit:
https://www.123klimaatsho(...)w-kanaal-unit-35-kw/

Hier voor gekozen omdat hij maar 50cm ipv 70cm diep is wat hem veel makkelijker in te bouwen maakt. Dan krijg ik voor de zolder deze:

https://www.123klimaatsho(...)clusief-buiten-unit/

En dan als buitenunit deze:
https://www.123klimaatsho(...)clusief-binnen-unit/
pi_220910229
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hij koelt dan nog niet want beneden is het nog de goede temperatuur.
Klopt trouwens dat er nog zonwering moet komen maar heb nu verduisterende rolgordijnen en het metaal van die dingen wordt al 36 graden.
Dus je hebt geen aparte thermostaat/regeling voor boven, waardoor de koeling boven niet aan springt. Dat is heel wat anders dan dat de vloerkoeling het boven niet doet.
De hoeveelheid benodigde koeling is boven meer dan beneden in de meeste huizen, terwijl het bij verwarmen precies omgekeerd is. Daarom is het eigenlijk per definitie nodig om een onafhankelijke regeling voor elke verdieping te hebben, als je wil koelen en verwarmen met hetzelfde systeem. De installateur heeft het dus gewoon niet goed gedaan.
quote:
Overigens WP kan maar een graad of 3 koelen en ontvochtigd niet.
Dit is in mijn ervaring absoluut niet waar. Wij wonen in een 120 jaar oud (wel grondig gerenoveerd) huis en het is hier elke zomer een paar weken ruim boven 35 graden. En met onze vloerkoeling blijft het heerlijk koel. Zelfs al ligt die onder een eikenhouten vloer, wat eigenlijk suboptimaal is.

Zonwering is wel essentieel als je veel ramen hebt. Wij hebben ongeveer 20m2 glazen gevel pal op het zuiden, en als we in de hoogzomer niet de zonwering naar beneden doen op een zonnige dag, dan maakt dat veel meer verschil dan wel of niet de koeling aan zetten.

Een airco boven heeft natuurlijk ook zijn voordeel, bijvoorbeeld als backup, maar ik zou altijd gaan voor het juist inregelen van de warmtepompvloerkoeling. Maar ik heb dan ook een hekel aan het blazen/tochten en het geluid van een airco. Als je een warmtepomp met grondboring hebt, dan kan je waarschijnlijk zelfs "passief" koelen in de nederlandse zomer, dus dan zou het ook de goedkopere optie zijn.

Voordat je een paar duizend uitgeeft aan een airco laten installeren, zou ik eerst even kijken of het huidige systeem niet juist te regelen is met een onafhankelijke thermostaat, en zonwering aan de buitenkant van de ramen laten plaatsen. Het gaat de komende jaren echt niet minder warm worden in de zomer, dus je kan het probleem maar beter bij de oorzaak (de zonneninstraling) aanpakken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220911458
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 08:30 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dus je hebt geen aparte thermostaat/regeling voor boven, waardoor de koeling boven niet aan springt. Dat is heel wat anders dan dat de vloerkoeling het boven niet doet.
De hoeveelheid benodigde koeling is boven meer dan beneden in de meeste huizen, terwijl het bij verwarmen precies omgekeerd is. Daarom is het eigenlijk per definitie nodig om een onafhankelijke regeling voor elke verdieping te hebben, als je wil koelen en verwarmen met hetzelfde systeem. De installateur heeft het dus gewoon niet goed gedaan.

Je begrijpt het niet. Het systeem kan koelen of verwarmen en niet beide tegelijkertijd.
Als het beneden nog de juiste temperatuur is en boven te warm dan gaat hij niet opeens koelen want dan wordt het beneden te koud.
Dat valt trouwens ook niet in te regelen dat is inherent aan het systeem.
Overigens wordt die omslag door de WAR bepaalt. Elke kamer heeft wel zijn eigen thermostaat maar kan het systeem kan maar 1 ding tegelijk.

quote:
[..]
Dit is in mijn ervaring absoluut niet waar. Wij wonen in een 120 jaar oud (wel grondig gerenoveerd) huis en het is hier elke zomer een paar weken ruim boven 35 graden. En met onze vloerkoeling blijft het heerlijk koel. Zelfs al ligt die onder een eikenhouten vloer, wat eigenlijk suboptimaal is.

Ik heb het niet over de buitentemperatuur maar de binnen. Als het eenmaal warm is dan kan door de beperkte afgifte het systeem alleen maar topkoeling doen. Maar nog belangrijker de luchtvochtigheid stijgt dan in huis en juist die klamheid zorgt voor slechte slaap.

quote:
Zonwering is wel essentieel als je veel ramen hebt. Wij hebben ongeveer 20m2 glazen gevel pal op het zuiden, en als we in de hoogzomer niet de zonwering naar beneden doen op een zonnige dag, dan maakt dat veel meer verschil dan wel of niet de koeling aan zetten.

Ik heb overal al screens behalve de zolder verdieping. Die zijn nu besteld en ik hoop dat die volgende week binnen komen. Na mij vakantie zal ik dan eens evalueren maar alle hitte stijgt op dus de zolderverdieping is 4 a 5 graden warmer dan de BG.
quote:
Een airco boven heeft natuurlijk ook zijn voordeel, bijvoorbeeld als backup, maar ik zou altijd gaan voor het juist inregelen van de warmtepompvloerkoeling. Maar ik heb dan ook een hekel aan het blazen/tochten en het geluid van een airco. Als je een warmtepomp met grondboring hebt, dan kan je waarschijnlijk zelfs "passief" koelen in de nederlandse zomer, dus dan zou het ook de goedkopere optie zijn.

Ik heb dat en dat is zeker goedkoper.
quote:
Voordat je een paar duizend uitgeeft aan een airco laten installeren, zou ik eerst even kijken of het huidige systeem niet juist te regelen is met een onafhankelijke thermostaat, en zonwering aan de buitenkant van de ramen laten plaatsen. Het gaat de komende jaren echt niet minder warm worden in de zomer, dus je kan het probleem maar beter bij de oorzaak (de zonneninstraling) aanpakken.
Allemaal al reeds gedaan maar als het in april op zolder al te warm wordt terwijl de rest comfortabel is dan zal ik dat lokaal moeten aanpakken. Ik evalueer wel even deze zomer want misschien kan ik met 1 toe ipv een multisplit. Echter multisplit is maar ¤1000 duurder.
pi_220916270
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je begrijpt het niet. Het systeem kan koelen of verwarmen en niet beide tegelijkertijd.
Als het beneden nog de juiste temperatuur is en boven te warm dan gaat hij niet opeens koelen want dan wordt het beneden te koud.
Dat valt trouwens ook niet in te regelen dat is inherent aan het systeem.
Overigens wordt die omslag door de WAR bepaalt. Elke kamer heeft wel zijn eigen thermostaat maar kan het systeem kan maar 1 ding tegelijk.
[..]
Ik heb het niet over de buitentemperatuur maar de binnen. Als het eenmaal warm is dan kan door de beperkte afgifte het systeem alleen maar topkoeling doen. Maar nog belangrijker de luchtvochtigheid stijgt dan in huis en juist die klamheid zorgt voor slechte slaap.
[..]
Ik heb overal al screens behalve de zolder verdieping. Die zijn nu besteld en ik hoop dat die volgende week binnen komen. Na mij vakantie zal ik dan eens evalueren maar alle hitte stijgt op dus de zolderverdieping is 4 a 5 graden warmer dan de BG.
[..]
Ik heb dat en dat is zeker goedkoper.
[..]
Allemaal al reeds gedaan maar als het in april op zolder al te warm wordt terwijl de rest comfortabel is dan zal ik dat lokaal moeten aanpakken. Ik evalueer wel even deze zomer want misschien kan ik met 1 toe ipv een multisplit. Echter multisplit is maar ¤1000 duurder.
AH OK, als je zo een groot verschil hebt dat je beneden nog verwarming nodig hebt, maar boven al koeling, dan heb je wel een behoorlijke uitzondering te pakken. Daarvoor bestaat inderdaad geen standaard oplossing.
Capaciteit bij actief koelen zou geen probleem moeten zijn, en daarmee krijgen wij ook midden in de zomer de woning koel als hij warm is (na vakantie oid). Maar als je enkel passief koelt, dan is de voorlooptemperatuur een stuk minder natuurlijk.
Luchtvochtigheid heb ik niet aan gedacht. Daaraan doen wij hier niet. (20% op het moment _O- )
pi_220916499
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
AH OK, als je zo een groot verschil hebt dat je beneden nog verwarming nodig hebt, maar boven al koeling, dan heb je wel een behoorlijke uitzondering te pakken. Daarvoor bestaat inderdaad geen standaard oplossing.
Capaciteit bij actief koelen zou geen probleem moeten zijn, en daarmee krijgen wij ook midden in de zomer de woning koel als hij warm is (na vakantie oid). Maar als je enkel passief koelt, dan is de voorlooptemperatuur een stuk minder natuurlijk.
Luchtvochtigheid heb ik niet aan gedacht. Daaraan doen wij hier niet. (20% op het moment _O- )
Een luchtvochtigheid van 20% is ongezond. Veel te droog. Probeer op minstens 40% uit te komen.
pi_220916700
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:57 schreef Fishbowl het volgende:

[..]
Een luchtvochtigheid van 20% is ongezond. Veel te droog. Probeer op minstens 40% uit te komen.
Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?

[ Bericht 0% gewijzigd door knoopie op 30-05-2026 08:10:15 ]
pi_220917636
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220917677
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:37 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?
Verhuizen.
Vakman pur sang
pi_220918466
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Verhuizen.
Bedankt voor de tip. Maar de discussie begon daarmee dat in NL de luchtvochtigheid te hoog is voor vloerkoeling, dus ik denk dat ik lekker hier blijf zitten. ;)

Maar TS wil een airco, en niet met alleen de vloerkoeling koelen. Dus mijn toevoegingen zijn een beetje OT.
pi_220922915
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.

Maar eerlijk gezegd is het ook een luxe. In mijn vorige huis werd het in de slaapkamer 38 tot 40 graden en ik heb mij voorgenomen om er geld tegen aan te gooien zodat ik daar geen last meer van heb.
pi_220924017
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?

Als het in april op zolder te warm is, dan lijkt me dat er die dag beneden niet meer verwarmd is. Correct? Als dat wel het geval is, dan zou je je moeten afvragen of je verwarming én je wtw wel goed ingeregeld zijn. Boven te warm en beneden te koud is namelijk teken van onbalans.

En als het beneden zonder stoken de juiste temperatuur is maar boven te warm, dan zou een goed ingeregeld systeem met zones juist wél 'opeens' moeten gaan koelen, en dan uitsluitend boven.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap absoluut je wens om airco te hebben voor warme en benauwde dagen, maar als die airco al vanaf april moet draaien terwijl je een modern huis met vloerkoeling en wtw hebt, dan worden die bestaande systemen absoluut nog niet optimaal benut. Zonde om op dat soort dagen al (relatief) energieverslindende tochblazers aan te zetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 30-05-2026 21:24:12 ]
pi_220924103
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.

Zonwering aan de buitenzijde gaat je absoluut helpen. Dat was in april immers de enige oorzaak van de warmte op zolder.
Optimalere inzet van je vloerkoeling zou m.i. een logische tweede slag zijn (wegens comfort en energieverbruik), met daar bovenop airco voor de piekdagen.

Je wtw staat de afgelopen dagen overigens buitenlucht van 60%RH en hoger naar binnen te blazen. Logisch dat het dan binnen dezelfde RH krijgt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Wiedanwel op 30-05-2026 21:04:10 ]
  zondag 31 mei 2026 @ 11:31:09 #33
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220928081
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:46 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?

Als het in april op zolder te warm is, dan lijkt me dat er die dag beneden niet meer verwarmd is. Correct? Als dat wel het geval is, dan zou je je moeten afvragen of je verwarming én je wtw wel goed ingeregeld zijn. Boven te warm en beneden te koud is namelijk teken van onbalans.

Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,

Verschil wordt vooral bepaald doordat de zolderverdieping 4m2 glas op zuid en 3m2 glas op noord heeft. Daar staat dus de hele dag de zon op te bakken. Tevens is die verdieping bijna 6m hoog dus daar verzameld zich veel warmte.

WTW moet ik nog een keer goed naar kijken maar dat betreft slaapkamers en beneden is de keuken dus vanzelfsprekend wordt er beneden veel meer geventileerd.

quote:
En als het beneden zonder stoken de juiste temperatuur is maar boven te warm, dan zou een goed ingeregeld systeem met zones juist wél 'opeens' moeten gaan koelen, en dan uitsluitend boven.

De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.
Eerste verdieping iets van 22,5.

Op zolder heeft ook maar 1 kamer vloerverwarming en koeling plus er is een technische ruimte die veel warmte produceert.
quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik snap absoluut je wens om airco te hebben voor warme en benauwde dagen, maar als die airco al vanaf april moet draaien terwijl je een modern huis met vloerkoeling en wtw hebt, dan worden die bestaande systemen absoluut nog niet optimaal benut. Zonde om op dat soort dagen al (relatief) energieverslindende tochblazers aan te zetten.
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.
pi_220933982
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,

Verschil wordt vooral bepaald doordat de zolderverdieping 4m2 glas op zuid en 3m2 glas op noord heeft. Daar staat dus de hele dag de zon op te bakken. Tevens is die verdieping bijna 6m hoog dus daar verzameld zich veel warmte.

WTW moet ik nog een keer goed naar kijken maar dat betreft slaapkamers en beneden is de keuken dus vanzelfsprekend wordt er beneden veel meer geventileerd.
[..]
De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.
Eerste verdieping iets van 22,5.

Op zolder heeft ook maar 1 kamer vloerverwarming en koeling plus er is een technische ruimte die veel warmte produceert.
[..]
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).
pi_220934083
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:50 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).
Opgeleverd november 2025.

Alle kamers hebben vloerverwarming en koeling op de voorste zolderkamer (noord) na want dat was een onbenoemde ruimte.
  maandag 1 juni 2026 @ 15:03:40 #36
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220936061
Je moet geen wonderen verwachten van vloerkoeling. Zeker niet als je huis de hele dag de zon er op heeft staan en je niks doet om die zon buiten te houden.

Onze vorige woning had een grondgebonden pomp. Ze zeggen max een graad of 5 onder de buitentemperatuur dat ie kan koelen.
Hij wist het beneden op 25 te houden met buiten 35gr wekenlang dus dat vond ik heel netjes.
Echter was het huis voorkant ZO, achter NW. Mensen die de achterkant op het zuiden hadden in de wijk hadden meer moeite om het zo koel te houden.

Je moet alles potdicht houden. Ouders die oppasten gooiden met mooi weer de deur open maar dat moet je juist niet doen want heel goed geïsoleerd dus die warmte blijft binnen hangen.

Het gehele huis ging op basis van de thermostaat beneden. Het was op de eerste verdieping ook lekker slapen, again gordijnen dicht en mazzel hebben met hoe het huis stond.
De zolder had een raam op het westen en die werd gewoon heet, weinig aan te doen.

Ik heb nu een L/W pomp en achterkant op het ZW. Beneden gaat prima maar eerste verdieping aan de achterkant warmt op ondanks screens en de zolder is helemaal heet. Gelukkig slapen we allemaal aan de NO kant en daar is het koeler. Maar ook hier komen airco’s boven omdat vloerkoeling gewoon aan zijn max zit op echt hete dagen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221016436
Interessante afweging. Bij multi-split geldt inderdaad dat de buitenunit niet altijd het sommetje van alle binnenunits tegelijk levert — hij schakelt vermogen tussen zones. Met 2×3,5 kW binnen en een ~5,4 kW buitenunit kun je beide tegelijk draaien, maar niet op vol vermogen op het warmste moment. Voor slaapkamer + zolder als noodkoeling is 2×2,5 kW vaak genoeg; 3,5 kW is vooral fijn als de kamer veel zonlast heeft. Zelf zou ik eerst checken of de vloerkoeling/WP-regeling niet te hoog staat (april al 24°C op zolder klinkt vroeg) en of zonwering op zolder al helpt — scheelt vaak een hele airco. MHI/Mitsubishi/Daikin zijn allemaal prima voor set-and-forget; kies vooral op installateur + geluidsniveau buitenunit en HA-integratie (Somfy/Tado/Modbus verschilt per serie).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')