Geen goede Ai dan.quote:
Hij koelt dan nog niet want beneden is het nog de goede temperatuur.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:19 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik vind het bijzonder klinken dat je vloerverkoeling in april al niet toereikend is. Weet je zeker dat je warmtepomp goed ingesteld staat? Bij nieuwbouwhuizen gebeurt het geregeld dat de warmtepomp niet door een installateur met de juiste kennis wordt geplaatst. Misschien goed om eerst de instellingen van de warmtepomp te (laten) checken?
Je bedoelt dan koelvermogen van binnen of de buiten units?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Je denkt verkeerd met multisplit.
In de praktijk moet je het vermogen van het buitendeel veel lager nemen dan de 2 binnendelen samen.
Multisplit buitendeel is sneller te groot dan te klein.
Want je draait veel vaker op bv 1 van de 2 units (of 1 van de 3) of met 2 units op 35%
In de praktijk zal een koelvermogen van 3-4 kW opgeteld wel maximaal zijn in jouw situatie.
En een multi 2F53 is ideaal qua vermogen en deellast.
Ik ben erg fan van Mitsubishi Electric
Beide zijn goede merken. ME is nog net iets beter (en duurder) al zal niet iedereen die mening delen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 08:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je bedoelt dan koelvermogen van binnen of de buiten units?
Waarom ME en niet MHI?
Binnen-units hebben niet echt een koelvermogen, die hebben alleen een warmtewisselaar en die moet groot genoeg zijn voor de ruimte.quote:Op woensdag 20 mei 2026 08:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je bedoelt dan koelvermogen van binnen of de buiten units?
Waarom ME en niet MHI?
Ja ik bedoel dan de 3,5kW warmtewisselaar die de binnenunit kan gebruiken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Binnen-units hebben niet echt een koelvermogen, die hebben alleen een warmtewisselaar en die moet groot genoeg zijn voor de ruimte.
De buitenunit doet het koelen en verwarmen en die moet niet te groot zijn, zoals Lospedrosa ook al zegt.
Het kan verleidelijk zijn om een grote uit te zoeken want "groter is meer" maar in de praktijk "groter is meer pendelen", ofwel "aan-uit gedrag" en dat is slecht voor de compressor en je rendement.
90% van de tijd zal de airco in deellast draaien, dus daar op afstemmen.
Nee, het lijkt verleidelijk om zo groot mogelijk te kiezen zodat je zeker weet dat het altijd koelt maar dan heb je vaak teveel minimumvermogen en dan krijg je vervelend "aan-uit" gedrag, wat ook niet goed is voor de levensduur.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik bedoel dan de 3,5kW warmtewisselaar die de binnenunit kan gebruiken.
Maar als ik het goed begrijp zeker niet overdimensioneren.
True.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nog wat. Neem zonnepanelen. Op het moment dat je de Airconditioning gebruikt is het zeer waarschijnlijk zonnig
Scheelt nogal op de stroom rekening
Waar heb je zoveel stroom voor nodig?quote:Op vrijdag 22 mei 2026 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
True.
Volgens mij zijn zonnepanelen overigens wel ongeveer standaard op nieuwbouw mits je een eigen dak hebt.
Als m'n dak klaar is leg ik er nog 36 bij (18 op oost, 18 op west). Heb er al 24 op het bijgebouw.
Zolang je maar een omvormer hebt die regelbaar is (uit bij negatieve stroom) gaat dat prima.
Thuisbatterij kan ook leuk zijn. Leg alvast benodigde loze leidingen aan als je dat niet meteen doet bij nieuwbouw.
Bij zo'n aantal zonnepanelen zou je inderdaad kunnen denken "waar heb je zoveel stroom voor nodig?"quote:Op vrijdag 22 mei 2026 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar heb je zoveel stroom voor nodig?
Ik denk dat je zoveel mogelijk stroom nodig hebt juist als het bewolkt is of bij zwakke zon.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar heb je zoveel stroom voor nodig?
Dat plan ligt er al voor ene Victron systeem. Ben nog aan het uitwerken.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nog wat. Neem zonnepanelen. Op het moment dat je de Airconditioning gebruikt is het zeer waarschijnlijk zonnig
Scheelt nogal op de stroom rekening
Dus je hebt geen aparte thermostaat/regeling voor boven, waardoor de koeling boven niet aan springt. Dat is heel wat anders dan dat de vloerkoeling het boven niet doet.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 21:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hij koelt dan nog niet want beneden is het nog de goede temperatuur.
Klopt trouwens dat er nog zonwering moet komen maar heb nu verduisterende rolgordijnen en het metaal van die dingen wordt al 36 graden.
Dit is in mijn ervaring absoluut niet waar. Wij wonen in een 120 jaar oud (wel grondig gerenoveerd) huis en het is hier elke zomer een paar weken ruim boven 35 graden. En met onze vloerkoeling blijft het heerlijk koel. Zelfs al ligt die onder een eikenhouten vloer, wat eigenlijk suboptimaal is.quote:Overigens WP kan maar een graad of 3 koelen en ontvochtigd niet.
Je begrijpt het niet. Het systeem kan koelen of verwarmen en niet beide tegelijkertijd.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 08:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dus je hebt geen aparte thermostaat/regeling voor boven, waardoor de koeling boven niet aan springt. Dat is heel wat anders dan dat de vloerkoeling het boven niet doet.
De hoeveelheid benodigde koeling is boven meer dan beneden in de meeste huizen, terwijl het bij verwarmen precies omgekeerd is. Daarom is het eigenlijk per definitie nodig om een onafhankelijke regeling voor elke verdieping te hebben, als je wil koelen en verwarmen met hetzelfde systeem. De installateur heeft het dus gewoon niet goed gedaan.
Ik heb het niet over de buitentemperatuur maar de binnen. Als het eenmaal warm is dan kan door de beperkte afgifte het systeem alleen maar topkoeling doen. Maar nog belangrijker de luchtvochtigheid stijgt dan in huis en juist die klamheid zorgt voor slechte slaap.quote:[..]
Dit is in mijn ervaring absoluut niet waar. Wij wonen in een 120 jaar oud (wel grondig gerenoveerd) huis en het is hier elke zomer een paar weken ruim boven 35 graden. En met onze vloerkoeling blijft het heerlijk koel. Zelfs al ligt die onder een eikenhouten vloer, wat eigenlijk suboptimaal is.
Ik heb overal al screens behalve de zolder verdieping. Die zijn nu besteld en ik hoop dat die volgende week binnen komen. Na mij vakantie zal ik dan eens evalueren maar alle hitte stijgt op dus de zolderverdieping is 4 a 5 graden warmer dan de BG.quote:Zonwering is wel essentieel als je veel ramen hebt. Wij hebben ongeveer 20m2 glazen gevel pal op het zuiden, en als we in de hoogzomer niet de zonwering naar beneden doen op een zonnige dag, dan maakt dat veel meer verschil dan wel of niet de koeling aan zetten.
Ik heb dat en dat is zeker goedkoper.quote:Een airco boven heeft natuurlijk ook zijn voordeel, bijvoorbeeld als backup, maar ik zou altijd gaan voor het juist inregelen van de warmtepompvloerkoeling. Maar ik heb dan ook een hekel aan het blazen/tochten en het geluid van een airco. Als je een warmtepomp met grondboring hebt, dan kan je waarschijnlijk zelfs "passief" koelen in de nederlandse zomer, dus dan zou het ook de goedkopere optie zijn.
Allemaal al reeds gedaan maar als het in april op zolder al te warm wordt terwijl de rest comfortabel is dan zal ik dat lokaal moeten aanpakken. Ik evalueer wel even deze zomer want misschien kan ik met 1 toe ipv een multisplit. Echter multisplit is maar ¤1000 duurder.quote:Voordat je een paar duizend uitgeeft aan een airco laten installeren, zou ik eerst even kijken of het huidige systeem niet juist te regelen is met een onafhankelijke thermostaat, en zonwering aan de buitenkant van de ramen laten plaatsen. Het gaat de komende jaren echt niet minder warm worden in de zomer, dus je kan het probleem maar beter bij de oorzaak (de zonneninstraling) aanpakken.
AH OK, als je zo een groot verschil hebt dat je beneden nog verwarming nodig hebt, maar boven al koeling, dan heb je wel een behoorlijke uitzondering te pakken. Daarvoor bestaat inderdaad geen standaard oplossing.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Het systeem kan koelen of verwarmen en niet beide tegelijkertijd.
Als het beneden nog de juiste temperatuur is en boven te warm dan gaat hij niet opeens koelen want dan wordt het beneden te koud.
Dat valt trouwens ook niet in te regelen dat is inherent aan het systeem.
Overigens wordt die omslag door de WAR bepaalt. Elke kamer heeft wel zijn eigen thermostaat maar kan het systeem kan maar 1 ding tegelijk.
[..]
Ik heb het niet over de buitentemperatuur maar de binnen. Als het eenmaal warm is dan kan door de beperkte afgifte het systeem alleen maar topkoeling doen. Maar nog belangrijker de luchtvochtigheid stijgt dan in huis en juist die klamheid zorgt voor slechte slaap.
[..]
Ik heb overal al screens behalve de zolder verdieping. Die zijn nu besteld en ik hoop dat die volgende week binnen komen. Na mij vakantie zal ik dan eens evalueren maar alle hitte stijgt op dus de zolderverdieping is 4 a 5 graden warmer dan de BG.
[..]
Ik heb dat en dat is zeker goedkoper.
[..]
Allemaal al reeds gedaan maar als het in april op zolder al te warm wordt terwijl de rest comfortabel is dan zal ik dat lokaal moeten aanpakken. Ik evalueer wel even deze zomer want misschien kan ik met 1 toe ipv een multisplit. Echter multisplit is maar ¤1000 duurder.
Een luchtvochtigheid van 20% is ongezond. Veel te droog. Probeer op minstens 40% uit te komen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
AH OK, als je zo een groot verschil hebt dat je beneden nog verwarming nodig hebt, maar boven al koeling, dan heb je wel een behoorlijke uitzondering te pakken. Daarvoor bestaat inderdaad geen standaard oplossing.
Capaciteit bij actief koelen zou geen probleem moeten zijn, en daarmee krijgen wij ook midden in de zomer de woning koel als hij warm is (na vakantie oid). Maar als je enkel passief koelt, dan is de voorlooptemperatuur een stuk minder natuurlijk.
Luchtvochtigheid heb ik niet aan gedacht. Daaraan doen wij hier niet. (20% op het moment)
Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:57 schreef Fishbowl het volgende:
[..]
Een luchtvochtigheid van 20% is ongezond. Veel te droog. Probeer op minstens 40% uit te komen.
Verhuizen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 22:37 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?
Bedankt voor de tip. Maar de discussie begon daarmee dat in NL de luchtvochtigheid te hoog is voor vloerkoeling, dus ik denk dat ik lekker hier blijf zitten.quote:
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
AH OK, als je zo een groot verschil hebt dat je beneden nog verwarming nodig hebt, maar boven al koeling, dan heb je wel een behoorlijke uitzondering te pakken. Daarvoor bestaat inderdaad geen standaard oplossing.
Capaciteit bij actief koelen zou geen probleem moeten zijn, en daarmee krijgen wij ook midden in de zomer de woning koel als hij warm is (na vakantie oid). Maar als je enkel passief koelt, dan is de voorlooptemperatuur een stuk minder natuurlijk.
Luchtvochtigheid heb ik niet aan gedacht. Daaraan doen wij hier niet. (20% op het moment)
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Het systeem kan koelen of verwarmen en niet beide tegelijkertijd.
Als het beneden nog de juiste temperatuur is en boven te warm dan gaat hij niet opeens koelen want dan wordt het beneden te koud.
Zonwering aan de buitenzijde gaat je absoluut helpen. Dat was in april immers de enige oorzaak van de warmte op zolder.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.
Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:46 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?
Als het in april op zolder te warm is, dan lijkt me dat er die dag beneden niet meer verwarmd is. Correct? Als dat wel het geval is, dan zou je je moeten afvragen of je verwarming én je wtw wel goed ingeregeld zijn. Boven te warm en beneden te koud is namelijk teken van onbalans.
De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.quote:En als het beneden zonder stoken de juiste temperatuur is maar boven te warm, dan zou een goed ingeregeld systeem met zones juist wél 'opeens' moeten gaan koelen, en dan uitsluitend boven.
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.quote:Begrijp me niet verkeerd, ik snap absoluut je wens om airco te hebben voor warme en benauwde dagen, maar als die airco al vanaf april moet draaien terwijl je een modern huis met vloerkoeling en wtw hebt, dan worden die bestaande systemen absoluut nog niet optimaal benut. Zonde om op dat soort dagen al (relatief) energieverslindende tochblazers aan te zetten.
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).quote:Op zondag 31 mei 2026 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,
Verschil wordt vooral bepaald doordat de zolderverdieping 4m2 glas op zuid en 3m2 glas op noord heeft. Daar staat dus de hele dag de zon op te bakken. Tevens is die verdieping bijna 6m hoog dus daar verzameld zich veel warmte.
WTW moet ik nog een keer goed naar kijken maar dat betreft slaapkamers en beneden is de keuken dus vanzelfsprekend wordt er beneden veel meer geventileerd.
[..]
De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.
Eerste verdieping iets van 22,5.
Op zolder heeft ook maar 1 kamer vloerverwarming en koeling plus er is een technische ruimte die veel warmte produceert.
[..]
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.
Opgeleverd november 2025.quote:Op maandag 1 juni 2026 08:50 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |