abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220839801
Heb ook een nieuwbouwhuis met vloerkoeling maar merkte in april dat het op zolder al 24 graden werd.

Voor mijn slaapkamer wilde ik al een kanaalunit die weg te werken is in een kast en dacht aan een Daikin maar zie dat zowel ME als MHI ook goede merken zijn. Doel is om de dingen te installeren en er niet meer naar om te kijken. Ze hoeven alleen te koelen of in nood, wanneer de W/W warmtepomp kapot is, te verwarmen.

Nu zit ik met de gebruikelijk vraag: welk merk is het handigste?

Maar daarnaast ook nog de vraag hoeveel vermogen moet mijn buitenunit hebben?
Als ik hier kijk: https://www.123klimaatshop.nl/combiatietabel-mitsubishi-electric/

Dan kun een buitenunit van 5,4kW tot 10kW aansturen. Mijn doel was om 2x een 3,5kW binnenunit te hangen dat is lichtelijk overkill maar prijsverschil met 2,5 kW is miniem. Echter bij 2x 3,5kW kom ik op 7kW uit wat 50% meer is dan de 5,4kW die de buitenunit kan leveren. Hoe werkt dat? De buitenunit wijst het dynamisch toe?

En is 2x 2,5kW niet voldoende of kan ik nog goedkoper toe door bv een 1x 5kW in mijn slaapkamer te hangen die het gehele huis koeler en droger moet krijgen wanneer dat met de vloerkoeling niet lukt? En dan de wtw de koude lucht door het huis te laten verspreiden? Dat scheelt namelijk ca ¤1000 en is een stuk minder complexe installatie.
Met ook minder gedoe om de leidingen naar zolder te krijgen. Ik kan trouwens esthetisch niet 2 buitenunits kwijt.

Het moet trouwens aan te sturen zijn met HA want ik wil de koeling vol laten blazen wanneer de PV installatie zijn werk doet. Esthetisch zou ik het liefste een zwarte buitenunit willen maar geen van die merken maakt er een denk ik?

Ik twijfel nu tussen deze opties:

Mitsubishi Electric SEZ-M35 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤999,00 ¤999,00
https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.jpg Mitsubishi Electric MSZ-AY35 VGKP - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤599,00 ¤599,00
https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.png Mitsubishi Electric MXZ-3F54 VF - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.999,00 ¤1.999,00
Totaal ¤3600.

Of

https://www.123klimaatsho(...)ediening-300x300.jpg Daikin FBA35A9 - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.399,00 ¤1.399,00
https://www.123klimaatsho(...)it-35-kW-300x300.png Daikin FTXM35A - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤639,00 ¤639,00
https://www.123klimaatsho(...)nen-unit-300x300.jpg Daikin 3MXM52A - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.949,00 ¤1.949,00
Totaal ¤4000

Of

https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.png Mitsubishi Heavy SRR 35 ZS-W - Kanaal-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤955,00 ¤955,00
https://www.123klimaatsho(...)ten-unit-300x300.png Mitsubishi Heavy SRK 35 ZSX-WF - Wand-unit - 3,5 kW - Exclusief buiten-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤729,00 ¤729,00
https://www.123klimaatsho(...)nen-unit-300x300.png
Mitsubishi Heavy SCM 50 ZS-W - Buiten-unit - Exclusief binnen-unit

Verwachte leverdatum 20 mei ¤1.649,00 ¤1.649,00
Totaal ¤3350.

Prijsverschil is dus niet gigantisch.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220840776
Ik vind het bijzonder klinken dat je vloerverkoeling in april al niet toereikend is. Weet je zeker dat je warmtepomp goed ingesteld staat? Bij nieuwbouwhuizen gebeurt het geregeld dat de warmtepomp niet door een installateur met de juiste kennis wordt geplaatst. Misschien goed om eerst de instellingen van de warmtepomp te (laten) checken?
gr gr
pi_220843536
Weltrusten. Zelfs AI begrijpt TS niet.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_220843573
Heb je zonwering op zolder? Dat helpt echt aanzienlijk namelijk.

Verder zou ik deze vraag eerder bij tweakers stellen.

Wij hebben overigens een mitsubishi airco voor de slaapkamer, daarbij moet je vooral kijken naar hoeveel m2 deze kan koelen.

Die van ons doet maar 16m2 (genoeg voor een slaapkamer) maar als we de deur open zetten dan is de gehele bovenverdieping aardig koel in de zomer.
pi_220843629
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 21:37 schreef Chinless het volgende:
Weltrusten. Zelfs AI begrijpt TS niet.
Geen goede Ai dan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220843643
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 16:19 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik vind het bijzonder klinken dat je vloerverkoeling in april al niet toereikend is. Weet je zeker dat je warmtepomp goed ingesteld staat? Bij nieuwbouwhuizen gebeurt het geregeld dat de warmtepomp niet door een installateur met de juiste kennis wordt geplaatst. Misschien goed om eerst de instellingen van de warmtepomp te (laten) checken?
Hij koelt dan nog niet want beneden is het nog de goede temperatuur.
Klopt trouwens dat er nog zonwering moet komen maar heb nu verduisterende rolgordijnen en het metaal van die dingen wordt al 36 graden.

Overigens WP kan maar een graad of 3 koelen en ontvochtigd niet.
pi_220843700
Je denkt verkeerd met multisplit.
In de praktijk moet je het vermogen van het buitendeel veel lager nemen dan de 2 binnendelen samen.

Multisplit buitendeel is sneller te groot dan te klein.
Want je draait veel vaker op bv 1 van de 2 units (of 1 van de 3) of met 2 units op 35%
In de praktijk zal een koelvermogen van 3-4 kW opgeteld wel maximaal zijn in jouw situatie.
En een multi 2F53 is ideaal qua vermogen en deellast.

Ik ben erg fan van Mitsubishi Electric
Vakman pur sang
pi_220844762
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Je denkt verkeerd met multisplit.
In de praktijk moet je het vermogen van het buitendeel veel lager nemen dan de 2 binnendelen samen.

Multisplit buitendeel is sneller te groot dan te klein.
Want je draait veel vaker op bv 1 van de 2 units (of 1 van de 3) of met 2 units op 35%
In de praktijk zal een koelvermogen van 3-4 kW opgeteld wel maximaal zijn in jouw situatie.
En een multi 2F53 is ideaal qua vermogen en deellast.

Ik ben erg fan van Mitsubishi Electric
Je bedoelt dan koelvermogen van binnen of de buiten units?

Waarom ME en niet MHI?
pi_220844910
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom ME en niet MHI?
Beide zijn goede merken. ME is nog net iets beter (en duurder) al zal niet iedereen die mening delen.
Vakman pur sang
pi_220845774
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 08:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom ME en niet MHI?
Binnen-units hebben niet echt een koelvermogen, die hebben alleen een warmtewisselaar en die moet groot genoeg zijn voor de ruimte.

De buitenunit doet het koelen en verwarmen en die moet niet te groot zijn, zoals Lospedrosa ook al zegt.
Het kan verleidelijk zijn om een grote uit te zoeken want "groter is meer" maar in de praktijk "groter is meer pendelen", ofwel "aan-uit gedrag" en dat is slecht voor de compressor en je rendement.

90% van de tijd zal de airco in deellast draaien, dus daar op afstemmen.
pi_220847241
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Binnen-units hebben niet echt een koelvermogen, die hebben alleen een warmtewisselaar en die moet groot genoeg zijn voor de ruimte.

De buitenunit doet het koelen en verwarmen en die moet niet te groot zijn, zoals Lospedrosa ook al zegt.
Het kan verleidelijk zijn om een grote uit te zoeken want "groter is meer" maar in de praktijk "groter is meer pendelen", ofwel "aan-uit gedrag" en dat is slecht voor de compressor en je rendement.

90% van de tijd zal de airco in deellast draaien, dus daar op afstemmen.
Ja ik bedoel dan de 3,5kW warmtewisselaar die de binnenunit kan gebruiken.
Maar als ik het goed begrijp zeker niet overdimensioneren.
pi_220847289
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja ik bedoel dan de 3,5kW warmtewisselaar die de binnenunit kan gebruiken.
Maar als ik het goed begrijp zeker niet overdimensioneren.
Nee, het lijkt verleidelijk om zo groot mogelijk te kiezen zodat je zeker weet dat het altijd koelt maar dan heb je vaak teveel minimumvermogen en dan krijg je vervelend "aan-uit" gedrag, wat ook niet goed is voor de levensduur.

Dat heeft vooral te maken met het minimum vermogen, hoe verder een warmtepomp of airco terug kan moduleren, hoe mooier het draait. En een zware warmtepomp / airco kan meestal minder ver terug moduleren dan een lichter model.

Die bandbreedte wordt nog wel steeds groter bij nieuwere airco's en warmtepompen.
Zo kan mijn oude 14kW warmtepomp maar tot 4,9kW terug en een nieuwe met hetzelfde vermogen tot ~3,5kW.
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 08:30:19 #13
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220859141
Ik heb sinds vorig jaar Daikins in huis. Erg tevreden over. Ongetwijfeld zullen andere merken ook goed zijn.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  vrijdag 22 mei 2026 @ 08:35:19 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220859163
Vloerkoeling is géén air conditionering.
Wanneer je je huis wilt koelen neen een split unit airconditioning. Koelen betekent namelijk ook dat er condens ontstaat, een airconditioning verwijderd deze.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 09:21:04 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220859323
Nog wat. Neem zonnepanelen. Op het moment dat je de Airconditioning gebruikt is het zeer waarschijnlijk zonnig
Scheelt nogal op de stroom rekening
pi_220859344
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nog wat. Neem zonnepanelen. Op het moment dat je de Airconditioning gebruikt is het zeer waarschijnlijk zonnig
True.
Volgens mij zijn zonnepanelen overigens wel ongeveer standaard op nieuwbouw mits je een eigen dak hebt.

Als m'n dak klaar is leg ik er nog 36 bij (18 op oost, 18 op west). Heb er al 24 op het bijgebouw.
Zolang je maar een omvormer hebt die regelbaar is (uit bij negatieve stroom) gaat dat prima.

Thuisbatterij kan ook leuk zijn. Leg alvast benodigde loze leidingen aan als je dat niet meteen doet bij nieuwbouw.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 10:31:03 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220859732
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 09:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
True.
Volgens mij zijn zonnepanelen overigens wel ongeveer standaard op nieuwbouw mits je een eigen dak hebt.

Als m'n dak klaar is leg ik er nog 36 bij (18 op oost, 18 op west). Heb er al 24 op het bijgebouw.
Zolang je maar een omvormer hebt die regelbaar is (uit bij negatieve stroom) gaat dat prima.

Thuisbatterij kan ook leuk zijn. Leg alvast benodigde loze leidingen aan als je dat niet meteen doet bij nieuwbouw.
Waar heb je zoveel stroom voor nodig?
pi_220859873
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bij zo'n aantal zonnepanelen zou je inderdaad kunnen denken "waar heb je zoveel stroom voor nodig?"

Aan de ene kant verbruik ik veel stroom vanwege 6 computers die Folding@home draaien.
Die worden aangestuurd door m'n Homey Pro dus ze draaien alleen als stroom goedkoop is, er voldoende stroom in de accu's zit of als er voldoende zonnestroom is.

Verder 2 warmtepompen (woning + bijgebouw), een EV, een PHEV en een aantal airco's.

Maar eigenlijk is dat niet de reden dat ik voor zoveel panelen ga.

De omvormers worden geknepen, alleen als de prijs interessant is leveren ze veel terug en anders knijp ik het vermogen.
Het gaat me vooral om ochtend en eind middag/avond zo lang mogelijk op panelen blijven draaien.

Panelen kosten nu nog ¤60 per stuk, dat zijn de kosten niet meer. Of ik er nu 10 of 38 leg, dat scheelt maar ¤1.680. Uiteraard komt daar nog wel montagemateriaal en uren bij maar dan nog, het is nog nooit zo goedkoop geweest.
Er komen 400-440Wp panelen op omdat ik 2 rijen kwijt wil (met ~170cm paneel lukt dat nog qua formaat, met 200cm paneel niet).

Ik kijk niet zo naar de terugverdientijd, als ik dat zou willen zou ik m'n computers uit moeten zetten, dat levert meer op ;)

Verder niet heel relevant voor TS maar je kan inderdaad prima airco's op solar laten draaien, als het warm is schijnt de zon, als de zon schijnt heb je gratis stroom voor je airco's.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-05-2026 11:05:56 ]
pi_220860229
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 10:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik denk dat je zoveel mogelijk stroom nodig hebt juist als het bewolkt is of bij zwakke zon.
Dat bereik je met veel panelen.
Vakman pur sang
pi_220860814
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat plan ligt er al voor ene Victron systeem. Ben nog aan het uitwerken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')