abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220916700
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:57 schreef Fishbowl het volgende:

[..]
Een luchtvochtigheid van 20% is ongezond. Veel te droog. Probeer op minstens 40% uit te komen.
Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?

[ Bericht 0% gewijzigd door knoopie op 30-05-2026 08:10:15 ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220917636
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220917677
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 22:37 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?
Verhuizen.
Vakman pur sang
pi_220918466
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Verhuizen.
Bedankt voor de tip. Maar de discussie begon daarmee dat in NL de luchtvochtigheid te hoog is voor vloerkoeling, dus ik denk dat ik lekker hier blijf zitten. ;)

Maar TS wil een airco, en niet met alleen de vloerkoeling koelen. Dus mijn toevoegingen zijn een beetje OT.
pi_220922915
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 21:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
AH OK, als je zo een groot verschil hebt dat je beneden nog verwarming nodig hebt, maar boven al koeling, dan heb je wel een behoorlijke uitzondering te pakken. Daarvoor bestaat inderdaad geen standaard oplossing.
Capaciteit bij actief koelen zou geen probleem moeten zijn, en daarmee krijgen wij ook midden in de zomer de woning koel als hij warm is (na vakantie oid). Maar als je enkel passief koelt, dan is de voorlooptemperatuur een stuk minder natuurlijk.
Luchtvochtigheid heb ik niet aan gedacht. Daaraan doen wij hier niet. (20% op het moment _O- )
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.

Maar eerlijk gezegd is het ook een luxe. In mijn vorige huis werd het in de slaapkamer 38 tot 40 graden en ik heb mij voorgenomen om er geld tegen aan te gooien zodat ik daar geen last meer van heb.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220924017
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je begrijpt het niet. Het systeem kan koelen of verwarmen en niet beide tegelijkertijd.
Als het beneden nog de juiste temperatuur is en boven te warm dan gaat hij niet opeens koelen want dan wordt het beneden te koud.
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?

Als het in april op zolder te warm is, dan lijkt me dat er die dag beneden niet meer verwarmd is. Correct? Als dat wel het geval is, dan zou je je moeten afvragen of je verwarming én je wtw wel goed ingeregeld zijn. Boven te warm en beneden te koud is namelijk teken van onbalans.

En als het beneden zonder stoken de juiste temperatuur is maar boven te warm, dan zou een goed ingeregeld systeem met zones juist wél 'opeens' moeten gaan koelen, en dan uitsluitend boven.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap absoluut je wens om airco te hebben voor warme en benauwde dagen, maar als die airco al vanaf april moet draaien terwijl je een modern huis met vloerkoeling en wtw hebt, dan worden die bestaande systemen absoluut nog niet optimaal benut. Zonde om op dat soort dagen al (relatief) energieverslindende tochblazers aan te zetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 30-05-2026 21:24:12 ]
pi_220924103
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.

Zonwering aan de buitenzijde gaat je absoluut helpen. Dat was in april immers de enige oorzaak van de warmte op zolder.
Optimalere inzet van je vloerkoeling zou m.i. een logische tweede slag zijn (wegens comfort en energieverbruik), met daar bovenop airco voor de piekdagen.

Je wtw staat de afgelopen dagen overigens buitenlucht van 60%RH en hoger naar binnen te blazen. Logisch dat het dan binnen dezelfde RH krijgt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Wiedanwel op 30-05-2026 21:04:10 ]
  zondag 31 mei 2026 @ 11:31:09 #33
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220928081
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 20:46 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?

Als het in april op zolder te warm is, dan lijkt me dat er die dag beneden niet meer verwarmd is. Correct? Als dat wel het geval is, dan zou je je moeten afvragen of je verwarming én je wtw wel goed ingeregeld zijn. Boven te warm en beneden te koud is namelijk teken van onbalans.

Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,

Verschil wordt vooral bepaald doordat de zolderverdieping 4m2 glas op zuid en 3m2 glas op noord heeft. Daar staat dus de hele dag de zon op te bakken. Tevens is die verdieping bijna 6m hoog dus daar verzameld zich veel warmte.

WTW moet ik nog een keer goed naar kijken maar dat betreft slaapkamers en beneden is de keuken dus vanzelfsprekend wordt er beneden veel meer geventileerd.

quote:
En als het beneden zonder stoken de juiste temperatuur is maar boven te warm, dan zou een goed ingeregeld systeem met zones juist wél 'opeens' moeten gaan koelen, en dan uitsluitend boven.

De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.
Eerste verdieping iets van 22,5.

Op zolder heeft ook maar 1 kamer vloerverwarming en koeling plus er is een technische ruimte die veel warmte produceert.
quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik snap absoluut je wens om airco te hebben voor warme en benauwde dagen, maar als die airco al vanaf april moet draaien terwijl je een modern huis met vloerkoeling en wtw hebt, dan worden die bestaande systemen absoluut nog niet optimaal benut. Zonde om op dat soort dagen al (relatief) energieverslindende tochblazers aan te zetten.
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220933982
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,

Verschil wordt vooral bepaald doordat de zolderverdieping 4m2 glas op zuid en 3m2 glas op noord heeft. Daar staat dus de hele dag de zon op te bakken. Tevens is die verdieping bijna 6m hoog dus daar verzameld zich veel warmte.

WTW moet ik nog een keer goed naar kijken maar dat betreft slaapkamers en beneden is de keuken dus vanzelfsprekend wordt er beneden veel meer geventileerd.
[..]
De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.
Eerste verdieping iets van 22,5.

Op zolder heeft ook maar 1 kamer vloerverwarming en koeling plus er is een technische ruimte die veel warmte produceert.
[..]
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).
pi_220934083
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:50 schreef knoopie het volgende:

[..]
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).
Opgeleverd november 2025.

Alle kamers hebben vloerverwarming en koeling op de voorste zolderkamer (noord) na want dat was een onbenoemde ruimte.
  maandag 1 juni 2026 @ 15:03:40 #36
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220936061
Je moet geen wonderen verwachten van vloerkoeling. Zeker niet als je huis de hele dag de zon er op heeft staan en je niks doet om die zon buiten te houden.

Onze vorige woning had een grondgebonden pomp. Ze zeggen max een graad of 5 onder de buitentemperatuur dat ie kan koelen.
Hij wist het beneden op 25 te houden met buiten 35gr wekenlang dus dat vond ik heel netjes.
Echter was het huis voorkant ZO, achter NW. Mensen die de achterkant op het zuiden hadden in de wijk hadden meer moeite om het zo koel te houden.

Je moet alles potdicht houden. Ouders die oppasten gooiden met mooi weer de deur open maar dat moet je juist niet doen want heel goed geïsoleerd dus die warmte blijft binnen hangen.

Het gehele huis ging op basis van de thermostaat beneden. Het was op de eerste verdieping ook lekker slapen, again gordijnen dicht en mazzel hebben met hoe het huis stond.
De zolder had een raam op het westen en die werd gewoon heet, weinig aan te doen.

Ik heb nu een L/W pomp en achterkant op het ZW. Beneden gaat prima maar eerste verdieping aan de achterkant warmt op ondanks screens en de zolder is helemaal heet. Gelukkig slapen we allemaal aan de NO kant en daar is het koeler. Maar ook hier komen airco’s boven omdat vloerkoeling gewoon aan zijn max zit op echt hete dagen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221016436
Interessante afweging. Bij multi-split geldt inderdaad dat de buitenunit niet altijd het sommetje van alle binnenunits tegelijk levert — hij schakelt vermogen tussen zones. Met 2×3,5 kW binnen en een ~5,4 kW buitenunit kun je beide tegelijk draaien, maar niet op vol vermogen op het warmste moment. Voor slaapkamer + zolder als noodkoeling is 2×2,5 kW vaak genoeg; 3,5 kW is vooral fijn als de kamer veel zonlast heeft. Zelf zou ik eerst checken of de vloerkoeling/WP-regeling niet te hoog staat (april al 24°C op zolder klinkt vroeg) en of zonwering op zolder al helpt — scheelt vaak een hele airco. MHI/Mitsubishi/Daikin zijn allemaal prima voor set-and-forget; kies vooral op installateur + geluidsniveau buitenunit en HA-integratie (Somfy/Tado/Modbus verschilt per serie).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')