Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:57 schreef Fishbowl het volgende:
[..]
Een luchtvochtigheid van 20% is ongezond. Veel te droog. Probeer op minstens 40% uit te komen.
Verhuizen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 22:37 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik zal mijn best doen, maar heb je tips hoe ik de luchtvochtigheid buiten beïnvloeden kan?
Bedankt voor de tip. Maar de discussie begon daarmee dat in NL de luchtvochtigheid te hoog is voor vloerkoeling, dus ik denk dat ik lekker hier blijf zitten.quote:
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 21:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
AH OK, als je zo een groot verschil hebt dat je beneden nog verwarming nodig hebt, maar boven al koeling, dan heb je wel een behoorlijke uitzondering te pakken. Daarvoor bestaat inderdaad geen standaard oplossing.
Capaciteit bij actief koelen zou geen probleem moeten zijn, en daarmee krijgen wij ook midden in de zomer de woning koel als hij warm is (na vakantie oid). Maar als je enkel passief koelt, dan is de voorlooptemperatuur een stuk minder natuurlijk.
Luchtvochtigheid heb ik niet aan gedacht. Daaraan doen wij hier niet. (20% op het moment)
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Het systeem kan koelen of verwarmen en niet beide tegelijkertijd.
Als het beneden nog de juiste temperatuur is en boven te warm dan gaat hij niet opeens koelen want dan wordt het beneden te koud.
Zonwering aan de buitenzijde gaat je absoluut helpen. Dat was in april immers de enige oorzaak van de warmte op zolder.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik hoop dus dat de zonwering daar wel gaat schelen maar luchtvochtigheid binnen is nu 58% en was een paar dagen geleden nog hoger. Dat is ondanks een wtw die constant de lucht ververst.
Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,quote:Op zaterdag 30 mei 2026 20:46 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Heb je zelf het bericht dat je quote wel goed begrepen?
Als het in april op zolder te warm is, dan lijkt me dat er die dag beneden niet meer verwarmd is. Correct? Als dat wel het geval is, dan zou je je moeten afvragen of je verwarming én je wtw wel goed ingeregeld zijn. Boven te warm en beneden te koud is namelijk teken van onbalans.
De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.quote:En als het beneden zonder stoken de juiste temperatuur is maar boven te warm, dan zou een goed ingeregeld systeem met zones juist wél 'opeens' moeten gaan koelen, en dan uitsluitend boven.
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.quote:Begrijp me niet verkeerd, ik snap absoluut je wens om airco te hebben voor warme en benauwde dagen, maar als die airco al vanaf april moet draaien terwijl je een modern huis met vloerkoeling en wtw hebt, dan worden die bestaande systemen absoluut nog niet optimaal benut. Zonde om op dat soort dagen al (relatief) energieverslindende tochblazers aan te zetten.
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).quote:Op zondag 31 mei 2026 11:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee want dat omschakelmoment wordt bepaald door de buitentemperatuur. Omslagpunt is nu bij 20 graden dat kan ik omlaag brengen maar ook niet te veel want dan krijg je pendel gedrag,
Verschil wordt vooral bepaald doordat de zolderverdieping 4m2 glas op zuid en 3m2 glas op noord heeft. Daar staat dus de hele dag de zon op te bakken. Tevens is die verdieping bijna 6m hoog dus daar verzameld zich veel warmte.
WTW moet ik nog een keer goed naar kijken maar dat betreft slaapkamers en beneden is de keuken dus vanzelfsprekend wordt er beneden veel meer geventileerd.
[..]
De warmte stijgt en de kou zakt. Ik kan met mijn warmtebeeldcamera zien dat de plafond nu ook super koel zijn. Beneden hoeft het echt niet kouder te zijn dan de 22 die het nu is maar boven is het 26 nu.
Eerste verdieping iets van 22,5.
Op zolder heeft ook maar 1 kamer vloerverwarming en koeling plus er is een technische ruimte die veel warmte produceert.
[..]
Mee eens maar ik kan dit maar 1x goed doen. Dus het wordt of een airco alleen op mijn slaapkamer of een multisplit met op zolder ook een airco.
Opgeleverd november 2025.quote:Op maandag 1 juni 2026 08:50 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wanneer heb je deze woning gekocht? Zoals je het nu beschrijft klinkt het naar een woning waar de vloerkoeling op de bovenste verdieping ondergedimensioneerd is. Dus als je volgens het koopcontract een woning zou moeten hebben met op alle verdiepingen verwarming én koeling, dan zou ik met de verkoper gaan praten, want dat heb je dus kennelijk niet (toereikend).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |