abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220836428
Hier gaat ook alles op 1 hoop. Vrouw werkt 3 dagen, ik 4.
Met 3 kinderen.

Bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft.
pi_220836850
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
Hier gaat ook alles op 1 hoop. Vrouw werkt 3 dagen, ik 4.
Met 3 kinderen.

Bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft.
bij dit soort dingen vraag ik me altijd af;

je stelt hier hard;
"bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft"

is dat een aanname van je of heb je dat vastgelegd?
en alles in beginsel is nogal een breed begrip. alles wat je samen bezit of wat je samen hebt aangeschaft? en wat met inkomsten die daarna voorbij komen?

quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:11 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Schrijnend
In welke periode je je op de huizenmarkt begeeft (en dat heeft vaak te maken met wanneer je bent geboren) iets wat veel gevolgen heeft en waarop je niet volledig invloed hebt.

De afgelopen jaren hebben in ieder geval geleerd dat je niet moet talmen of moet voorsorteren op de toekomst. Je moet dat huis binnenhalen zodra zich de kans voordoet
mwah.
dat fabeltje dat huizenbezit je automagisch miljonair maakt is precies dat.

ze hebben wel al die jaren, ook terwijl hij nog studeerde, een dak boven hun hoofd gehad. mooi toch?

verder is het hele leven een aaneenschakeling van gelukjes en pechjes. over het algemeen is een huis kopen geen slechte investering. echter, dan moet je wel een vaste basis hebben. ik heb genoeg vrienden die als nomades werken en iedere paar jaar op een nieuwe plek willen settelen. dan ga je niet goed op een huis kopen... iedere situatie is anders, door de bocht genomen is een huis kopen een betere investering dat geld sparen op de bank...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220837099
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:05 schreef blomke het volgende:
Sparen doet me denken aan een stel dat ik in 1990 opzocht op hun sociale huurwoning/flatje in een gribus buitenwijk. Beiden acadeem, hij als PhD-student, zij voor klas als na-HOS-ser die gingen "eerst sparen voor een eigen huis". Echter, hij moest nog promoveren (deed ie in 1992 na zes jaar ) en ze gingen op z'n 33-ste voor zijn postdoc naar de VS.
Kwamen vier jaar later terug en de huizenprijzen waren weer gestegen, gevolg: gingen noodgedwongen in een "vrije sector huurwoning" in buitenwijk Ede (heb ik ze nog opgezocht, vanuit Arnhem, op de fiets) . Gevolg: weer zeven jaar vrije sector-huren, en pas na de prijsverdubbeling tussen 1997 en 2003 (toen kenden we ook al extreme prijsstijgingen) kochten ze in 2003 hun eerste tussenwoning met giga hypotheek "goed voor de belastingaftrek aldus de ....". In 2008 gingen de huizenprijzen onderuit en zaten ze tegen een gigantische schuld met "huis onder water" situatie aan te hikken. Dat alles dankzij "flink sparen" in de >15 jaar daarvoor.
Oke boomer
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220837545
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:43 schreef Lienekien het volgende:
@:Paardenbloemmeisje

Nou, kom je nog over de brug met wat relevante aanvullingen?
Nee natuurlijk niet. Snap steeds beter waarom die man er van af wil.
pi_220837770
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:12 schreef freak1 het volgende:

[..]
bij dit soort dingen vraag ik me altijd af;

je stelt hier hard;
"bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft"

is dat een aanname van je of heb je dat vastgelegd?
en alles in beginsel is nogal een breed begrip. alles wat je samen bezit of wat je samen hebt aangeschaft? en wat met inkomsten die daarna voorbij komen?

[..]

mwah.
dat fabeltje dat huizenbezit je automagisch miljonair maakt is precies dat.


ze hebben wel al die jaren, ook terwijl hij nog studeerde, een dak boven hun hoofd gehad. mooi toch?

verder is het hele leven een aaneenschakeling van gelukjes en pechjes. over het algemeen is een huis kopen geen slechte investering. echter, dan moet je wel een vaste basis hebben. ik heb genoeg vrienden die als nomades werken en iedere paar jaar op een nieuwe plek willen settelen. dan ga je niet goed op een huis kopen... iedere situatie is anders, door de bocht genomen is een huis kopen een betere investering dat geld sparen op de bank...
T.a.v. 1: dat is vastgelegd in de huwelijksvorm

T.a.v. 2: ik zei ook niet dat dan de verwachting is dat je miljonair wordt. Deze mensen wilden een koophuis. Dan moet je het pakken als je een huis naar wens ziet. Het wordt er namelijk in de toekomst doorgaans niet makkelijker op. Gaat om woongenot
pi_220837773
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet. Snap steeds beter waarom die man er van af wil.
Juist jij, @paardendokter, zou @Paardenbloemmeisje toch moeten kunnen helpen :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 19 mei 2026 @ 10:23:10 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220837939
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet. Snap steeds beter waarom die man er van af wil.
Aannames.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220838605
Als mijn vrouw en ik uit elkaar gaan dan krijg ik in principe alles. Om de schaamte voor te zijn zal ik haar om het leven moeten brengen en om de kinderen het verdriet te besparen ook zij.
-nee-
pi_220843960
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:12 schreef freak1 het volgende:

[..]
bij dit soort dingen vraag ik me altijd af;

je stelt hier hard;
"bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft"

is dat een aanname van je of heb je dat vastgelegd?
en alles in beginsel is nogal een breed begrip. alles wat je samen bezit of wat je samen hebt aangeschaft? en wat met inkomsten die daarna voorbij komen?
[..]
mwah.
dat fabeltje dat huizenbezit je automagisch miljonair maakt is precies dat.

ze hebben wel al die jaren, ook terwijl hij nog studeerde, een dak boven hun hoofd gehad. mooi toch?

verder is het hele leven een aaneenschakeling van gelukjes en pechjes. over het algemeen is een huis kopen geen slechte investering. echter, dan moet je wel een vaste basis hebben. ik heb genoeg vrienden die als nomades werken en iedere paar jaar op een nieuwe plek willen settelen. dan ga je niet goed op een huis kopen... iedere situatie is anders, door de bocht genomen is een huis kopen een betere investering dat geld sparen op de bank...
We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dus in beginsel wordt alles 50/50 verdeeld. Daar kan volgens mij van worden afgeweken indien een van de partners meer voor de kinderen zorgt (alimentatie gedeeltelijk afkopen).

We zijn al sinds ons 19e samen en kochten ons 1e huis 6 jaar later, dus alles is samen opgebouwd. (Inmiddels 20 jaar en 3 huizen verder). Toen we 19 waren woonden we beide op een studentenkamer zonder spaargeld :P.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2026 22:43:10 ]
  woensdag 20 mei 2026 @ 17:03:17 #35
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220848492
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
Hier gaat ook alles op 1 hoop. Vrouw werkt 3 dagen, ik 4.
Met 3 kinderen.

Bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft.
Ook de kinderen?
pindazakje
pi_220855834
Ts has left the building..
pi_220855891
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 17:06 schreef Thaddeus het volgende:
Ts has left the building..
Precies mijn gedachte :{

Maar weet dat dit soort zaken zelfs einde relatie kan betekenen (er niet uitkomen op deze vlakken) :{

50/50 eventueel op basis van rato vind ik zelf de mooiste oplossing. Al verwacht ik wel de niet enige werkende te zijn maar maakt het mij weinig uit als ik (iets) meer zou werken dan mijn toekomstige partner.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Spellchecker donderdag 28 mei 2026 @ 14:21:49 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220905871
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 17:06 schreef Thaddeus het volgende:
Ts has left the building..
Twee uur geleden nog online.
  donderdag 28 mei 2026 @ 14:38:04 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220905974
Ieder een eigen rekening waar het inkomen op binnenkomt.
2 gezamenlijke betaalrekeningen:
• Boodschappenrekening
• Vaste lasten rekening

Enorm verschil aan inkomen, ook een enorm verschil aan eigen vermogen in het huis.

Iedere 6 maanden even een nieuwe berekening op basis van beide inkomens, inmiddels is afgesproken dat we ieder hetzelfde vrij besteedbare inkomen overhouden, de rest gaat naar de gezamenlijke rekeningen.

Zaken voor gezamenlijk (minderjarig) kind gaan van de gezamenlijke rekening, hoewel kind inmiddels kleedgeld krijgt, dus dat is ook redelijk beperkt, want primair nog kosten voor schoolzaken, waar een apart spaarpotje voor is.

Oh, en huwelijkse voorwaarden waar de gemiddelde echtscheidingsadvocaat jaloers op is, ivm volwassen kind van voor de relatie en vermogen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220940006
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:25 schreef Marsenal het volgende:
Als mijn vrouw en ik uit elkaar gaan dan krijg ik in principe alles. Om de schaamte voor te zijn zal ik haar om het leven moeten brengen en om de kinderen het verdriet te besparen ook zij.
En dan kun je mooi opnieuw beginnnen , maar dan moet je het wel goed aanpakken , dat niemand erachter komt hoe je dat gedaan hebt
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
  woensdag 3 juni 2026 @ 10:04:38 #41
483584 incel
they/them
pi_220948743
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Hier gewoon 1 inkomen, hoef het met niemand te delen. Alles is voor Bassie _O_
Je geld moeten delen met een vrouw :')
Dit. Je moet je vrouw strak aangeleid houden anders mag je je ballen inleveren.
pi_220949071
Wat wil je precies "goed" regelen en waarom?
Hoe hebben jullie het nu geregeld en waarom is dat niet goed genoeg?

Welke veranderingen zijn er geweest sinds jullie de huidige regeling hebben afgesproken? Welke veranderingen komen er aan?

Hier doen we inleggen naar rato voor de gezamenlijke kosten. Woonlasten en bijbehorende verzekeringen/abonnementen, Boodschappen, gezamenlijke vakanties en uitjes, spaarrekening voor woningonderhoud en grotere uitgaven etc.

Ieder houden we ongeveer 50% van ons netto inkomen over voor prive uitgaven. Daar vallen kleding, vervoer, zorgverzekering, hobby-uitgaven en uitstapjes en vakanties die we los van elkaar doen onder, zoals bijvoorbeeld een vriendenweekend.
Daarnaast houden we beiden nog wat over om 'prive' te sparen.

De verhouding tussen onze inkomens ligt rond de 60/40, waarbij de minst verdienende ook minder uren werkt op basis van eigen keuze. Minder overhouden hoort dan bij die keuze.
pi_220949229
Dit moet wel het meest vage topic ooit zijn :D

Mn partner en ik willen het financieel goed gaan regelen.
Ok. Prima.
De relatie loopt op dit moment niet lekker, daarom willen we wat dingen veranderen.
Wat wil je veranderen? Wat is je doel?
Het gaat voornamelijk om het stukje vrouw en kinderen.
Uh. Wat?
Hoe hebben jullie dit geregeld?
Hoe ik mijn vrouw en kinderen heb geregeld? Nou, eerst de vrouw en daarna de kinderen.
En zeker als er een enorm verschil is in inkomsten tussen de 2.
Naar rato van inkomen een optie?
Het gaat nu 50/50
Ja, dat is dus niet helemaal eerlijk als je zo'n scheefverdeling in inkomen hebt.
pi_221018493
Hier is het een puinhoop...

- Samengesteld gezin. Haar kind woont bij ons, mijn kinderen zijn er om het weekend.
- Zij ontvangt kinderalimentatie, ik betaal kinderalimentatie
- inkomen is fors ongelijk
- vermogen is fors ongelijk
- spaarregelingen voor kinderen zijn ongelijk
- een wilt sparen, andere wilt beleggen
- samen een huis gekocht 50/50. Maar de een heeft dus meer afgelost dan de ander.
- inbreng op gezamenlijk rekening is een complex verhaal. Naar rato, maar dan moet je ook nog rekening houden met voorzieningen voor de (niet-gezamenlijke) kinderen, verschil in hypotheek kosten, afzonderlijk sparen/beleggen.

Ik zou willen dat je alles op een hoop kunt gooien en 'we zien wel', maar helaas...
pi_221018942
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 10:59 schreef Ivo1985 het volgende:
De verhouding tussen onze inkomens ligt rond de 60/40, waarbij de minst verdienende ook minder uren werkt op basis van eigen keuze. Minder overhouden hoort dan bij die keuze.
Zou de verdeling anders zijn als de verhouding inkomen hetzelfde was en beiden werkten evenveel uren?
pi_221030601
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ook niet; is meer een algemene vraag aan de users hier, die er wel verstand van hebben.
Bij een standaard pensioen (wat 90% van de mensen heeft) zal het nabestaandenpensioen naar de partner gaan. Bij scheiding zal ook het nabestaandenpensioen naar de ex-partner gaan, en ook de helft van het opgebouwde ouderdomspensioen tijdens het huwelijk. Dit tenzij er expliciet anders vermeld staat in het echtscheidingsconvenant. Je kan daarin zelf opnemen hoe je het wilt hebben.
pi_221032717
- weg - geeft alleen maar ge -OH.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221035156
Ik heb niks gedeeld. Na het uit elkaar gaan gewoon ieder z'n eigen boontjes doppen. Kinderen zijn grootste deel van de tijd bij mij, maar hoef geen alimentatie.

Dingen voor de kinderen betaal ik. Heb er verder geen problemen mee als ze kleren of speelgoed of zo meenemen naar hun moeders.

Verder ieder gewoon z'n eigen spullen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Halcon op 14-06-2026 02:11:07 ]
pi_221036404
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 14:37 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Zou de verdeling anders zijn als de verhouding inkomen hetzelfde was en beiden werkten evenveel uren?
Ja, dan zou de verdeling zo zijn dat beiden ongeveer hetzelfde vrij te besteden bedrag overhouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')