hier valt weinig zinnigs over te zeggen......quote:Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef Paardenbloemmeisje het volgende:
Mn partner en ik willen het financieel goed gaan regelen.
De relatie loopt op dit moment niet lekker, daarom willen we wat dingen veranderen.
Het gaat voornamelijk om het stukje vrouw en kinderen.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
En zeker als er een enorm verschil is in inkomsten tussen de 2.
Het gaat nu 50/50
Bij ons is er een flink inkomensverschil; ik leg plm 65% in op de en/of rekening, en mijn vrouw geeft plm. 65% uit (Pareto regel geloof ik). Kinderen zijn n.v..t.quote:Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef Paardenbloemmeisje het volgende:
Het gaat voornamelijk om het stukje vrouw en kinderen.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
En zeker als er een enorm verschil is in inkomsten tussen de 2.
Het gaat nu 50/50
Dus jij legt die 15% in?quote:Op maandag 18 mei 2026 16:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hier is de verdeling denk ik 85/15 en dan ben ik nog gul.
De vraag is dan : hoe zit 't met alimentatie? Wat ik me ook afvraag; de opgebouwde pensioenrechten, wat wordt daarmee gedaan??quote:Op maandag 18 mei 2026 18:08 schreef _Lily_ het volgende:
Maar na afhandelen van die kwestie kan de meest verdienende met de opbrengst en het inkomen wel een prima huis voor zichzelf kopen en ik weet niet of de opbrengst voor de minst verdiende genoeg is om dat ook te doen.
Je geld “moeten delen” klinkt negatief. Alsof een relatie een verliespost is in plaats van samen een leven opbouwen waar je allebei beter van wordt.quote:Op maandag 18 mei 2026 20:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Hier gewoon 1 inkomen, hoef het met niemand te delen. Alles is voor Bassie
Je geld moeten delen met een vrouw
Eerlijk gezegd weet ik dat niet bij scheiding. Iemand die daar meer vanaf weet?quote:Op maandag 18 mei 2026 19:53 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag is dan : hoe zit 't met alimentatie? Wat ik me ook afvraag; de opgebouwde pensioenrechten, wat wordt daarmee gedaan??
Ik ook niet; is meer een algemene vraag aan de users hier, die er wel verstand van hebben.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:08 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd weet ik dat niet bij scheiding. Iemand die daar meer vanaf weet?
Schrijnendquote:Op maandag 18 mei 2026 21:05 schreef blomke het volgende:
Sparen doet me denken aan een stel dat ik in 1990 opzocht op hun sociale huurwoning/flatje in een gribus buitenwijk. Beiden acadeem, hij als PhD-student, zij voor klas als na-HOS-ser die gingen "eerst sparen voor een eigen huis". Echter, hij moest nog promoveren (deed ie in 1992 na zes jaar ) en ze gingen op z'n 33-ste voor zijn postdoc naar de VS.
Kwamen vier jaar later terug en de huizenprijzen waren weer gestegen, gevolg: gingen noodgedwongen in een "vrije sector huurwoning" in buitenwijk Ede (heb ik ze nog opgezocht, vanuit Arnhem, op de fiets) . Gevolg: weer zeven jaar vrije sector-huren, en pas na de prijsverdubbeling tussen 1997 en 2003 (toen kenden we ook al extreme prijsstijgingen) kochten ze in 2003 hun eerste tussenwoning met giga hypotheek "goed voor de belastingaftrek aldus de ....". In 2008 gingen de huizenprijzen onderuit en zaten ze tegen een gigantische schuld met "huis onder water" situatie aan te hikken. Dat alles dankzij "flink sparen" in de >15 jaar daarvoor.
Stel was (hij is inmiddels overleden) ouder (1959/1961) dan ik . Extreem risicomijdend: alles zo lang mogelijk houden bij het oude vertrouwde, en hoegenaamd geen enkel initiatief tonend of iets ondernemen.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:11 schreef _Lily_ het volgende:
Schrijnend
In welke periode je je op de huizenmarkt begeeft (en dat heeft vaak te maken met wanneer je bent geboren) iets wat veel gevolgen heeft en waarop je niet volledig invloed hebt.
bij dit soort dingen vraag ik me altijd af;quote:Op maandag 18 mei 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
Hier gaat ook alles op 1 hoop. Vrouw werkt 3 dagen, ik 4.
Met 3 kinderen.
Bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft.
mwah.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:11 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Schrijnend
In welke periode je je op de huizenmarkt begeeft (en dat heeft vaak te maken met wanneer je bent geboren) iets wat veel gevolgen heeft en waarop je niet volledig invloed hebt.
De afgelopen jaren hebben in ieder geval geleerd dat je niet moet talmen of moet voorsorteren op de toekomst. Je moet dat huis binnenhalen zodra zich de kans voordoet
Oke boomerquote:Op maandag 18 mei 2026 21:05 schreef blomke het volgende:
Sparen doet me denken aan een stel dat ik in 1990 opzocht op hun sociale huurwoning/flatje in een gribus buitenwijk. Beiden acadeem, hij als PhD-student, zij voor klas als na-HOS-ser die gingen "eerst sparen voor een eigen huis". Echter, hij moest nog promoveren (deed ie in 1992 na zes jaar ) en ze gingen op z'n 33-ste voor zijn postdoc naar de VS.
Kwamen vier jaar later terug en de huizenprijzen waren weer gestegen, gevolg: gingen noodgedwongen in een "vrije sector huurwoning" in buitenwijk Ede (heb ik ze nog opgezocht, vanuit Arnhem, op de fiets) . Gevolg: weer zeven jaar vrije sector-huren, en pas na de prijsverdubbeling tussen 1997 en 2003 (toen kenden we ook al extreme prijsstijgingen) kochten ze in 2003 hun eerste tussenwoning met giga hypotheek "goed voor de belastingaftrek aldus de ....". In 2008 gingen de huizenprijzen onderuit en zaten ze tegen een gigantische schuld met "huis onder water" situatie aan te hikken. Dat alles dankzij "flink sparen" in de >15 jaar daarvoor.
Nee natuurlijk niet. Snap steeds beter waarom die man er van af wil.quote:Op maandag 18 mei 2026 21:43 schreef Lienekien het volgende:
@:Paardenbloemmeisje
Nou, kom je nog over de brug met wat relevante aanvullingen?
T.a.v. 1: dat is vastgelegd in de huwelijksvormquote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
bij dit soort dingen vraag ik me altijd af;
je stelt hier hard;
"bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft"
is dat een aanname van je of heb je dat vastgelegd?
en alles in beginsel is nogal een breed begrip. alles wat je samen bezit of wat je samen hebt aangeschaft? en wat met inkomsten die daarna voorbij komen?
[..]
mwah.
dat fabeltje dat huizenbezit je automagisch miljonair maakt is precies dat.
ze hebben wel al die jaren, ook terwijl hij nog studeerde, een dak boven hun hoofd gehad. mooi toch?
verder is het hele leven een aaneenschakeling van gelukjes en pechjes. over het algemeen is een huis kopen geen slechte investering. echter, dan moet je wel een vaste basis hebben. ik heb genoeg vrienden die als nomades werken en iedere paar jaar op een nieuwe plek willen settelen. dan ga je niet goed op een huis kopen... iedere situatie is anders, door de bocht genomen is een huis kopen een betere investering dat geld sparen op de bank...
Juist jij, @paardendokter, zou @Paardenbloemmeisje toch moeten kunnen helpenquote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:22 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Snap steeds beter waarom die man er van af wil.
Aannames.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 09:22 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Snap steeds beter waarom die man er van af wil.
We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dus in beginsel wordt alles 50/50 verdeeld. Daar kan volgens mij van worden afgeweken indien een van de partners meer voor de kinderen zorgt (alimentatie gedeeltelijk afkopen).quote:Op dinsdag 19 mei 2026 07:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
bij dit soort dingen vraag ik me altijd af;
je stelt hier hard;
"bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft"
is dat een aanname van je of heb je dat vastgelegd?
en alles in beginsel is nogal een breed begrip. alles wat je samen bezit of wat je samen hebt aangeschaft? en wat met inkomsten die daarna voorbij komen?
[..]
mwah.
dat fabeltje dat huizenbezit je automagisch miljonair maakt is precies dat.
ze hebben wel al die jaren, ook terwijl hij nog studeerde, een dak boven hun hoofd gehad. mooi toch?
verder is het hele leven een aaneenschakeling van gelukjes en pechjes. over het algemeen is een huis kopen geen slechte investering. echter, dan moet je wel een vaste basis hebben. ik heb genoeg vrienden die als nomades werken en iedere paar jaar op een nieuwe plek willen settelen. dan ga je niet goed op een huis kopen... iedere situatie is anders, door de bocht genomen is een huis kopen een betere investering dat geld sparen op de bank...
Ook de kinderen?quote:Op maandag 18 mei 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
Hier gaat ook alles op 1 hoop. Vrouw werkt 3 dagen, ik 4.
Met 3 kinderen.
Bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft.
Precies mijn gedachtequote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |