abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220831933
Mn partner en ik willen het financieel goed gaan regelen.
De relatie loopt op dit moment niet lekker, daarom willen we wat dingen veranderen.
Het gaat voornamelijk om het stukje vrouw en kinderen.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
En zeker als er een enorm verschil is in inkomsten tussen de 2.
Het gaat nu 50/50
  maandag 18 mei 2026 @ 14:03:31 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220832085
Wat willen jullie anders? Staan jullie daar hetzelfde in?

En leg eens uit waarom nu, nu de relatie niet lekker loopt?
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 18 mei 2026 @ 14:08:05 #3
236264 crew  capricia
pi_220832104
Wat meer details zouden wel behulpzamer zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220832119
Wat gaat 50/50? Jullie dragen allebei 50/50 bij aan het huishouden, terwijl er een flink inkomensverschil is? En het lijkt dat jullie voorbereidingen treffen voor als jullie niet meer samen zijn, en er zijn kinderen in het spel?
pi_220832148
"Het stukje vrouw en kinderen" klinkt ook een beetje apart in de oren als het gaat om financien...
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 18 mei 2026 @ 14:21:16 #6
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220832205
Dit is wel heel erg summier, en multi interpretabel.

Als er een giga verschil is tussen inkomens van hem en haar, dan is het imho oneerlijk dat er dan 50/50 gehanteerd wordt. Maar die 50/50 zullen operationele kosten zijn, of zit daar ook huur of hypotheek bij?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220832234
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef Paardenbloemmeisje het volgende:
Mn partner en ik willen het financieel goed gaan regelen.
De relatie loopt op dit moment niet lekker, daarom willen we wat dingen veranderen.
Het gaat nu 50/50
hier valt weinig zinnigs over te zeggen......

-wat wil je veranderen?
-wat moet er geregeld worden?
-wat is globaal het verschil in inkomsten?

en
waarom wil je dan dingen veranderen, voorbereiden op scheiden?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220832348
Op de vraag ‘hoe hebben jullie het geregeld’ heb ik een kort antwoord: alles is van ons samen.
pi_220832400
Bij ons thuis zit er een enorm verschil in maandelijks inkomen, maar ook wij doen 50/50. Dat is pas een probleem als je het geen gezamenlijk inkomen meer wilt noemen. Ben je al op dat punt?
-nee-
pi_220833397
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 13:51 schreef Paardenbloemmeisje het volgende:
Het gaat nu 50/50
Bij ons is er een flink inkomensverschil; ik leg plm 65% in op de en/of rekening, en mijn vrouw geeft plm. 65% uit (Pareto regel geloof ik). Kinderen zijn n.v..t.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220833425
Hier is de verdeling denk ik 85/15 en dan ben ik nog gul.
Ik accepteer het maar soort van, want ik weet dat haar belemmeringen geen onzin zijn zeg maar, toch is dat soms frustrerend.

Maar kijk dus wel realistisch naar de situatie qua wat ze kan bijdragen en in hoeverre je kan verwachten dat ze bijv meer zou kunnen werken.
Dat is dus iets wat ik zelf niet vraag om haar eigen redenen die goed verklaarbaar zijn zeg maar.
pi_220833615
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 16:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Hier is de verdeling denk ik 85/15 en dan ben ik nog gul.

Dus jij legt die 15% in?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220833983
Hier ook een groot inkomensverschil (ongeveer 75/25).
Getrouwd en 3 kinderen.

Hier doen we alles op een hoop.
Dat wil zeggen: we houden elk hetzelfde (kleine) bedrag van ¤200 voor persoonlijke uitgaven.
En de rest van ons beider salaris wordt op de gezamenlijke rekening gestort en daar wordt alles van betaald (dus ook bv ov abonnementen en persoonlijke sportclubs). Wat overblijft hiervan gaat naar onze gezamenlijke spaarrekening.

Hoe we het geregeld hebben bij scheiding: getrouwd in beperkte gemeenschap van goederen……

Maar dan nog steeds weet ik niet of wij t goed geregeld hebben bij scheiding.

Bij scheiding gaat de hele meuk door 2, waardoor veel geld vsn de meest verdiende naar de minst verdienende gaat. Incl het huis, waarbij de meest verdienende bij aankoop meer had ingelegd.

Maar na afhandelen van die kwestie kan de meest verdienende met de opbrengst en het inkomen wel een prima huis voor zichzelf kopen en ik weet niet of de opbrengst voor de minst verdiende genoeg is om dat ook te doen.
  maandag 18 mei 2026 @ 18:35:28 #14
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_220834135
Alles bij elkaar optellen, kosten eraf halen, spaargeld reserveren en de rest verdelen. Zo voorkom je dat 1 persoon heel veel overhoudt bij een verdeling naar rato. Naar rato is second best IMO
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_220834347
Wij hebben allebei een eigen betaal en spaarrekening, daarnaast hebben we samen een gezamenlijke rekening en spaarrekening. We storten maandelijks allebei een vast bedrag op de gezamenlijke rekening, waarvan ook gezamenlijk wordt gespaard. Daarnaast sparen we ieder afzonderlijk op onze eigen spaarrekening.

Vrijwel alle vaste lasten worden betaald vanaf de gezamenlijke rekening, met uitzondering van het sportabonnement. Games etc koop ik ook zelf maar heb geen abonnement erop

Aan het einde van iedere maand blijft er zowel op onze privé­rekeningen als op de gezamenlijke rekening een bepaald bedrag over. Sparen hebben wij namelijk al als vaste uitgave opgenomen in ons budget. Doordat er daarnaast ook geld overblijft op de lopende rekeningen, groeit het totale spaarsaldo iedere maand verder.

Een extra tip is om een begroting in Excel te maken met daarin alle vaste lasten en inkomsten. Dan krijg je inzicht in wat er maandelijks overblijft. Het helpt ook om sparen direct als vaste uitgave mee te nemen, zodat je automatisch structureel spaart in plaats van alleen te sparen met geld dat toevallig overblijft.
pi_220834879
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 18:08 schreef _Lily_ het volgende:
Maar na afhandelen van die kwestie kan de meest verdienende met de opbrengst en het inkomen wel een prima huis voor zichzelf kopen en ik weet niet of de opbrengst voor de minst verdiende genoeg is om dat ook te doen.
De vraag is dan : hoe zit 't met alimentatie? Wat ik me ook afvraag; de opgebouwde pensioenrechten, wat wordt daarmee gedaan??
  maandag 18 mei 2026 @ 20:28:20 #17
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220835213
Hier gewoon 1 inkomen, hoef het met niemand te delen. Alles is voor Bassie _O_
Je geld moeten delen met een vrouw :')
pindazakje
pi_220835242
-
On-topic: het stukje vrouw en kinderen dient perfect geregeld. Daarover geen twijfel.

[ Bericht 42% gewijzigd door Nizno op 18-05-2026 21:33:23 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220835293
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 20:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Hier gewoon 1 inkomen, hoef het met niemand te delen. Alles is voor Bassie _O_
Je geld moeten delen met een vrouw :')
Je geld “moeten delen” klinkt negatief. Alsof een relatie een verliespost is in plaats van samen een leven opbouwen waar je allebei beter van wordt.
pi_220835440
Sparen doet me denken aan een stel dat ik in 1990 opzocht op hun sociale huurwoning/flatje in een gribus buitenwijk. Beiden acadeem, hij als PhD-student, zij voor klas als na-HOS-ser die gingen "eerst sparen voor een eigen huis". Echter, hij moest nog promoveren (deed ie in 1992 na zes jaar ) en ze gingen op z'n 33-ste voor zijn postdoc naar de VS.
Kwamen vier jaar later terug en de huizenprijzen waren weer gestegen, gevolg: gingen noodgedwongen in een "vrije sector huurwoning" in buitenwijk Ede (heb ik ze nog opgezocht, vanuit Arnhem, op de fiets) . Gevolg: weer zeven jaar vrije sector-huren, en pas na de prijsverdubbeling tussen 1997 en 2003 (toen kenden we ook al extreme prijsstijgingen) kochten ze in 2003 hun eerste tussenwoning met giga hypotheek "goed voor de belastingaftrek aldus de ....". In 2008 gingen de huizenprijzen onderuit en zaten ze tegen een gigantische schuld met "huis onder water" situatie aan te hikken. Dat alles dankzij "flink sparen" in de >15 jaar daarvoor.
pi_220835454
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 19:53 schreef blomke het volgende:

[..]
De vraag is dan : hoe zit 't met alimentatie? Wat ik me ook afvraag; de opgebouwde pensioenrechten, wat wordt daarmee gedaan??
Eerlijk gezegd weet ik dat niet bij scheiding. Iemand die daar meer vanaf weet?
Het is wel geregeld voor als we samen blijven en bij overlijden

Alimentatie weet ik ook niet. Ik ga ervanuit dat er dan kinderalimentatie betaald moet worden. Het zou wenselijk zijn als de kinderen bij beide ouders dezelfde levensstandaard hebben.

Overigens is het bij ons niet zo dat het inkomensverschil komt doordat 1 thuis is bij de kinderen. We werken allebei 4 dagen. Alleen de 1 verdient veel meer
pi_220835464
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd weet ik dat niet bij scheiding. Iemand die daar meer vanaf weet?

Ik ook niet; is meer een algemene vraag aan de users hier, die er wel verstand van hebben.
pi_220835478
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:05 schreef blomke het volgende:
Sparen doet me denken aan een stel dat ik in 1990 opzocht op hun sociale huurwoning/flatje in een gribus buitenwijk. Beiden acadeem, hij als PhD-student, zij voor klas als na-HOS-ser die gingen "eerst sparen voor een eigen huis". Echter, hij moest nog promoveren (deed ie in 1992 na zes jaar ) en ze gingen op z'n 33-ste voor zijn postdoc naar de VS.
Kwamen vier jaar later terug en de huizenprijzen waren weer gestegen, gevolg: gingen noodgedwongen in een "vrije sector huurwoning" in buitenwijk Ede (heb ik ze nog opgezocht, vanuit Arnhem, op de fiets) . Gevolg: weer zeven jaar vrije sector-huren, en pas na de prijsverdubbeling tussen 1997 en 2003 (toen kenden we ook al extreme prijsstijgingen) kochten ze in 2003 hun eerste tussenwoning met giga hypotheek "goed voor de belastingaftrek aldus de ....". In 2008 gingen de huizenprijzen onderuit en zaten ze tegen een gigantische schuld met "huis onder water" situatie aan te hikken. Dat alles dankzij "flink sparen" in de >15 jaar daarvoor.
Schrijnend
In welke periode je je op de huizenmarkt begeeft (en dat heeft vaak te maken met wanneer je bent geboren) iets wat veel gevolgen heeft en waarop je niet volledig invloed hebt.

De afgelopen jaren hebben in ieder geval geleerd dat je niet moet talmen of moet voorsorteren op de toekomst. Je moet dat huis binnenhalen zodra zich de kans voordoet
pi_220835509
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:11 schreef _Lily_ het volgende:
Schrijnend
In welke periode je je op de huizenmarkt begeeft (en dat heeft vaak te maken met wanneer je bent geboren) iets wat veel gevolgen heeft en waarop je niet volledig invloed hebt.
Stel was (hij is inmiddels overleden) ouder (1959/1961) dan ik . Extreem risicomijdend: alles zo lang mogelijk houden bij het oude vertrouwde, en hoegenaamd geen enkel initiatief tonend of iets ondernemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-05-2026 21:30:13 ]
  maandag 18 mei 2026 @ 21:43:31 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220835686
@Paardenbloemmeisje

Nou, kom je nog over de brug met wat relevante aanvullingen?
pi_220836428
Hier gaat ook alles op 1 hoop. Vrouw werkt 3 dagen, ik 4.
Met 3 kinderen.

Bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft.
pi_220836850
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
Met 3 kinderen.

bij dit soort dingen vraag ik me altijd af;

je stelt hier hard;
"bij uit elkaar gaan gaat alles in beginsel door de helft"

is dat een aanname van je of heb je dat vastgelegd?
en alles in beginsel is nogal een breed begrip. alles wat je samen bezit of wat je samen hebt aangeschaft? en wat met inkomsten die daarna voorbij komen?

quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:11 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Schrijnend

De afgelopen jaren hebben in ieder geval geleerd dat je niet moet talmen of moet voorsorteren op de toekomst. Je moet dat huis binnenhalen zodra zich de kans voordoet
mwah.
dat fabeltje dat huizenbezit je automagisch miljonair maakt is precies dat.

ze hebben wel al die jaren, ook terwijl hij nog studeerde, een dak boven hun hoofd gehad. mooi toch?

verder is het hele leven een aaneenschakeling van gelukjes en pechjes. over het algemeen is een huis kopen geen slechte investering. echter, dan moet je wel een vaste basis hebben. ik heb genoeg vrienden die als nomades werken en iedere paar jaar op een nieuwe plek willen settelen. dan ga je niet goed op een huis kopen... iedere situatie is anders, door de bocht genomen is een huis kopen een betere investering dat geld sparen op de bank...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220837099
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:05 schreef blomke het volgende:
Oke boomer
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220837545
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2026 21:43 schreef Lienekien het volgende:
@:Paardenbloemmeisje

Nou, kom je nog over de brug met wat relevante aanvullingen?
Nee natuurlijk niet. Snap steeds beter waarom die man er van af wil.
pi_220837770
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:12 schreef freak1 het volgende:

[..]

je stelt hier hard;

en alles in beginsel is nogal een breed begrip. alles wat je samen bezit of wat je samen hebt aangeschaft? en wat met inkomsten die daarna voorbij komen?

[..]

mwah.

ze hebben wel al die jaren, ook terwijl hij nog studeerde, een dak boven hun hoofd gehad. mooi toch?

verder is het hele leven een aaneenschakeling van gelukjes en pechjes. over het algemeen is een huis kopen geen slechte investering. echter, dan moet je wel een vaste basis hebben. ik heb genoeg vrienden die als nomades werken en iedere paar jaar op een nieuwe plek willen settelen. dan ga je niet goed op een huis kopen... iedere situatie is anders, door de bocht genomen is een huis kopen een betere investering dat geld sparen op de bank...
T.a.v. 1: dat is vastgelegd in de huwelijksvorm

T.a.v. 2: ik zei ook niet dat dan de verwachting is dat je miljonair wordt. Deze mensen wilden een koophuis. Dan moet je het pakken als je een huis naar wens ziet. Het wordt er namelijk in de toekomst doorgaans niet makkelijker op. Gaat om woongenot
pi_220837773
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Juist jij, @paardendokter, zou @Paardenbloemmeisje toch moeten kunnen helpen :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 19 mei 2026 @ 10:23:10 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220837939
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 09:22 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Aannames.
pi_220838605
Als mijn vrouw en ik uit elkaar gaan dan krijg ik in principe alles. Om de schaamte voor te zijn zal ik haar om het leven moeten brengen en om de kinderen het verdriet te besparen ook zij.
-nee-
pi_220843960
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 07:12 schreef freak1 het volgende:

[..]

je stelt hier hard;

[..]
mwah.

We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Dus in beginsel wordt alles 50/50 verdeeld. Daar kan volgens mij van worden afgeweken indien een van de partners meer voor de kinderen zorgt (alimentatie gedeeltelijk afkopen).

We zijn al sinds ons 19e samen en kochten ons 1e huis 6 jaar later, dus alles is samen opgebouwd. (Inmiddels 20 jaar en 3 huizen verder). Toen we 19 waren woonden we beide op een studentenkamer zonder spaargeld :P.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2026 22:43:10 ]
  woensdag 20 mei 2026 @ 17:03:17 #35
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220848492
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2026 23:18 schreef Sport_Life het volgende:
Met 3 kinderen.

Ook de kinderen?
pindazakje
pi_220855834
Ts has left the building..
pi_220855891
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 17:06 schreef Thaddeus het volgende:
Precies mijn gedachte :{

Maar weet dat dit soort zaken zelfs einde relatie kan betekenen (er niet uitkomen op deze vlakken) :{

50/50 eventueel op basis van rato vind ik zelf de mooiste oplossing. Al verwacht ik wel de niet enige werkende te zijn maar maakt het mij weinig uit als ik (iets) meer zou werken dan mijn toekomstige partner.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Spellchecker donderdag 28 mei 2026 @ 14:21:49 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220905871
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 17:06 schreef Thaddeus het volgende:
Twee uur geleden nog online.
  donderdag 28 mei 2026 @ 14:38:04 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220905974
Ieder een eigen rekening waar het inkomen op binnenkomt.
2 gezamenlijke betaalrekeningen:
• Boodschappenrekening
• Vaste lasten rekening

Enorm verschil aan inkomen, ook een enorm verschil aan eigen vermogen in het huis.

Iedere 6 maanden even een nieuwe berekening op basis van beide inkomens, inmiddels is afgesproken dat we ieder hetzelfde vrij besteedbare inkomen overhouden, de rest gaat naar de gezamenlijke rekeningen.

Zaken voor gezamenlijk (minderjarig) kind gaan van de gezamenlijke rekening, hoewel kind inmiddels kleedgeld krijgt, dus dat is ook redelijk beperkt, want primair nog kosten voor schoolzaken, waar een apart spaarpotje voor is.

Oh, en huwelijkse voorwaarden waar de gemiddelde echtscheidingsadvocaat jaloers op is, ivm volwassen kind van voor de relatie en vermogen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')