abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220867243
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:
Het AD-stuk van Guido Tienhoven bevat weinig nieuws. Het meeste wisten we al. Maar goed dat hij de feiten op een rij zet, en de andere omroepen on the record heeft.

Eén punt wil ik eruit lichten. Sommige critici zeggen: AVROTROS kan geen draai maken omdat hun boycot-statement (van Taco Zimmerman) te politiek en te uitgesproken zou zijn geweest. Daar ben ik het niet mee eens. Om de volgende redenen:

Een doel was ook om een sneeuwbaleffect te creëren na die EBU-meeting. Ze moesten er dus wel scherp in gaan. Dat mislukte. Alleen IJsland volgde. De EBU haalde vervolgens Roemenië, Bulgarije en Moldavië terug ter compensatie.

Logisch en terecht dat AVROTROS toen wel bij hun principiële standpunt bleef voor 2026. Maar de situatie is nu anders. De mogelijkheid van een sneeuwbaleffect van terugtrekkende omroepen is er niet meer. Het is niet het drukmiddel waarop ze hoopten. Als je veranderingen wil zal dat van binnenuit moeten. Daarvoor moet AVROTROS wel aan tafel zitten.

Wat bereikt AVROTROS met een definitieve terugtrekking? Dan verandert niks, maar benadelen ze wel zichzelf én de fans. Want weinigen zitten te wachten op Omroep MAX (die overigens leuke programma’s maakt, maar voor het Songfestival echt minder geschikt is. De ervaring en kennis van AVROTROS' team is ook niet zomaar te vervangen), en dan verliezen we ook de omroep die de ballen heeft om de EBU en Eurovisie organisatie te bekritiseren. De NOS en NTR kunnen dat nooit zo doen.

Dus ik vind dat argument een valse tegenstelling. Het is niet een zwart-witkeuze voor AVROTROS. Ze kunnen besluiten weer mee te doen zónder hun kritiek en principes los te laten.
Eens hoor, maar je kunt uittekenen hoe dit aan de talkshowtafels door de Johans, Tinas, Alberts en Angelas zal worden weggehoond. Dat zullen ze trouwens ook doen als AVROTROS besluit nogmaals te boycotten. Je doet het met het oog op die kliek nooit goed en ze kunnen altijd het tegenovergestelde standpunt innemen
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220867249
Vraagje tussendoor: Heeft de Spaanse eindbaas Jose Pablo Lopez nog iets gezegd/getweet over dit jaar? Ik heb geen X/twitter maar ik heb ook niets voorbij zien komen.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 13:39:38 #53
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220867344
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 11:42 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Een duet van Marga Bult en Lenny Kuhr, getiteld "Wat wij niet willa is nog een flotilla".
De laatste heeft recent haar artistieke pensioen aangekondigd. Dat scheelt nog.
pi_220867576
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:24 schreef TheVulture het volgende:[..]
Eens hoor, maar je kunt uittekenen hoe dit aan de talkshowtafels door de Johans, Tinas, Alberts en Angelas zal worden weggehoond. Dat zullen ze trouwens ook doen als AVROTROS besluit nogmaals te boycotten. Je doet het met het oog op die kliek nooit goed en ze kunnen altijd het tegenovergestelde standpunt innemen
Eens, daar moet AVROTROS gewoon maling aan hebben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 13:26 schreef NailQueen het volgende:
Vraagje tussendoor: Heeft de Spaanse eindbaas Jose Pablo Lopez nog iets gezegd/getweet over dit jaar? Ik heb geen X/twitter maar ik heb ook niets voorbij zien komen.
Ja, hij had vorige week gereageerd op de (hypothetische) uitspraak van Martin Green dat Rusland terug zou kunnen keren. Dat was puur hypothetisch, maar echt weer zo toondoof en dom van Green.

Daarop schreef José Pablo López in reactie:

"Ik heb het parlement hier in november 2025 al voor gewaarschuwd, en Martin Green bevestigt het: het Eurovisie Songfestival zou Rusland midden in de invasie weer verwelkomen, alleen maar om zijn dubbele moraal ten opzichte van Israël te rechtvaardigen.

Een flagrante belediging van de Europese waarden.

We vertrouwen erop dat @EBU_HQ deze uitspraken formeel zal afwijzen, aangezien ze het imago van het festival schaden en de terugkeer van Spanje in de weg staan. Het is tijd voor een nieuw tijdperk in #Eurovision"

Op zich een interessante reactie omdat hij gericht is op terugkeer van Spanje.
pi_220868031
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 14:13 schreef NLpop het volgende:

[..]
Ja, hij had vorige week gereageerd op de (hypothetische) uitspraak van Martin Green dat Rusland terug zou kunnen keren. Dat was puur hypothetisch, maar echt weer zo toondoof en dom van Green.

Daarop schreef José Pablo López in reactie:

"Ik heb het parlement hier in november 2025 al voor gewaarschuwd, en Martin Green bevestigt het: het Eurovisie Songfestival zou Rusland midden in de invasie weer verwelkomen, alleen maar om zijn dubbele moraal ten opzichte van Israël te rechtvaardigen.

Een flagrante belediging van de Europese waarden.

We vertrouwen erop dat @:EBU_HQ deze uitspraken formeel zal afwijzen, aangezien ze het imago van het festival schaden en de terugkeer van Spanje in de weg staan. Het is tijd voor een nieuw tijdperk in #Eurovision"

Op zich een interessante reactie omdat hij gericht is op terugkeer van Spanje.
pi_220868163
Denk sowieso wel dat Eurovision echt de laatste plek is waar Rusland ooit terugkeert, een stuk later dan bij verschillende sportbonden die ze nu in¤¤ns weer toelaten. Dat ze het willen voor de inkomsten en kijkcijfers zal vast, maar dan ben je wel veel meer landen kwijt.
pi_220868176
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 12:42 schreef NLpop het volgende:
Het AD-stuk van Guido Tienhoven bevat weinig nieuws. Het meeste wisten we al. Maar goed dat hij de feiten op een rij zet, en de andere omroepen on the record heeft.

Eén punt wil ik eruit lichten. Sommige critici zeggen: AVROTROS kan geen draai maken omdat hun boycot-statement (van Taco Zimmerman) te politiek en te uitgesproken zou zijn geweest. Daar ben ik het niet mee eens. Om de volgende redenen:

Een doel was ook om een sneeuwbaleffect te creëren na die EBU-meeting. Ze moesten er dus wel scherp in gaan. Dat mislukte. Alleen IJsland volgde. De EBU haalde vervolgens Roemenië, Bulgarije en Moldavië terug ter compensatie.

Logisch en terecht dat AVROTROS toen wel bij hun principiële standpunt bleef voor 2026. Maar de situatie is nu anders. De mogelijkheid van een sneeuwbaleffect van terugtrekkende omroepen is er niet meer. Het is niet het drukmiddel waarop ze hoopten. Als je veranderingen wil zal dat van binnenuit moeten. Daarvoor moet AVROTROS wel aan tafel zitten.

Wat bereikt AVROTROS met een definitieve terugtrekking? Dan verandert niks, maar benadelen ze wel zichzelf én de fans. Want weinigen zitten te wachten op Omroep MAX (die overigens leuke programma’s maakt, maar voor het Songfestival echt minder geschikt is. De ervaring en kennis van AVROTROS' team is ook niet zomaar te vervangen), en dan verliezen we ook de omroep die de ballen heeft om de EBU en Eurovisie organisatie te bekritiseren. De NOS en NTR kunnen dat nooit zo doen.

Dus ik vind dat argument een valse tegenstelling. Het is niet een zwart-witkeuze voor AVROTROS. Ze kunnen besluiten weer mee te doen zónder hun kritiek en principes los te laten.
Ik begrijp dat jij dit niet zo bedoelt hoor, maar in principe is de “oorlogsslachtoffers zijn vervelend, maar dat ik met een zak chips op de bank voor Nederland kan juichen is belangrijker”-brigade niet echt in een positie om ook nog eisen te stellen aan welke omroep het ESF moet doen.

Voor Avrotros is de situatie niet wezenlijk anders dan vorig jaar. De situatie in het Midden-Oosten is hetzelfde. En op het ESF is het onveranderd hopen dat er minstens eentje meedoet die Israel erachter houdt. Dan kan je stellen dat de boycot niet gewerkt heeft, maar het betekent niet dat je gewoon moet terugkeren en weer meedoen alsof er niets aan de hand is. De problemen zijn wel groter dan een keer een omstreden vakjuryscore ofzo, en er is geen enkel zicht op verbetering. Dan is het meest logische om je verlies te pakken, en te constateren dat het ESF is verworden tot iets waar je niet achter staat en dus ook niet wil steunen door mee te doen.

Omroep Max heeft uiteraard het recht daar anders over te denken en de organisatie over te nemen. Misschien zitten hun bestuur en hun leden anders in de discussie.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_220868211
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 15:43 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik begrijp dat jij dit niet zo bedoelt hoor, maar in principe is de “oorlogsslachtoffers zijn vervelend, maar dat ik met een zak chips op de bank voor Nederland kan juichen is belangrijker”-brigade niet echt in een positie om ook nog eisen te stellen aan welke omroep het ESF moet doen.

Voor Avrotros is de situatie niet wezenlijk anders dan vorig jaar. De situatie in het Midden-Oosten is hetzelfde. En op het ESF is het onveranderd hopen dat er minstens eentje meedoet die Israel erachter houdt. Dan kan je stellen dat de boycot niet gewerkt heeft, maar het betekent niet dat je gewoon moet terugkeren en weer meedoen alsof er niets aan de hand is. De problemen zijn wel groter dan een keer een omstreden vakjuryscore ofzo, en er is geen enkel zicht op verbetering. Dan is het meest logische om je verlies te pakken, en te constateren dat het ESF is verworden tot iets waar je niet achter staat en dus ook niet wil steunen door mee te doen.

Omroep Max heeft uiteraard het recht daar anders over te denken en de organisatie over te nemen. Misschien zitten hun bestuur en hun leden anders in de discussie.
Nou inderdaad.. het is ook lekker idioot dat je volgend jaar zowat mee ‘moet’ doen door keuzes van andere omroepen/de druk van bepaalde media.

Heb niet het idee dat dit in Ierland of Spanje net zo speelt eigenlijk.
pi_220869309
Ja dat is ook weer zo. Toch vind ik de situatie nu niet hetzelfde als afgelopen december. Er is wel van alles veranderd. De boycot van de vijf landen staat voor 2026. Dat statement is gemaakt. Het is meer dan de andere omroepen deden.

AVROTROS kan volgens mij nu heel goed zeggen: 'we staan voor ons besluit om ons voor 2026 terug te trekken. We vinden het spijtig dat we daarmee de EBU en andere omroepen toen niet hebben kunnen overtuigen, maar we zouden het nu weer zo doen. Ons helemaal terugtrekken en het Songfestival aan een andere Nederlandse omroep laten willen we niet. Wij vinden dat wij meer verschil kunnen maken als we aan tafel blijven, dus voor 2027 sturen we weer een deelnemer. We blijven de ontwikkelingen zeer kritisch en onafhankelijk volgen, en zullen ons niet inhouden bij misstanden om ons weer uit te spreken, zoals van ons verwacht mag worden.'

Zoiets lijkt mij niet heel gek.
pi_220870920
Omroep Max _O_ krijgen we dadelijk weer Lenny Kuhr op het ESF.. of ze moet voor Israël kiezen natuurlijk ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220871981
Jan wil Davina of een NSF. Of allebei. In elk geval geen selectiecommissie.

twitter
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 23:49:52 #62
375570 crew  Cyan9
pi_220872477
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 22:48 schreef Fred_B het volgende:

[ x ]
Wij willen geen Jan.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220872990
Nee Omroep Max zou wel de horror zijn, gelukkig zal AVROTROS dit niet laten gebeuren
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220878289
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 22:48 schreef Fred_B het volgende:

[ x ]
En dan is de eerste reactie daar in de studio dat ze het wel bij Omroep Max vinden passen. Man man man.
pi_220879509
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2026 17:55 schreef Em31 het volgende:

[..]
En dan is de eerste reactie daar in de studio dat ze het wel bij Omroep Max vinden passen. Man man man.
Tsja, die mensen willen gewoon een NSF met alle garanties op een enorme partij drama. Liever een enorme flop op het ESF dan iets wat onopvallend middenmoot scoort.
pi_220880999
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 20:35 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Tsja, die mensen willen gewoon een NSF met alle garanties op een enorme partij drama. Liever een enorme flop op het ESF dan iets wat onopvallend middenmoot scoort.
En dan straks ook het hardst klagen over de flop, die ze uiteindelijk zelf mede hebben gecreëerd. :X
pi_220883526
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 15:47 schreef Em31 het volgende:

[..]
Heb niet het idee dat dit in Ierland of Spanje net zo speelt eigenlijk.
Nee, gezien hun geschiedenis zullen die wel hardcore blijven (krijg nu meteen 'Rainbow to the Stars' in mijn hoofd).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  maandag 25 mei 2026 @ 10:32:42 #68
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220883697
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 20:35 schreef Fred_B het volgende:

[..]
In before sympathieke talentenjacht kandidaat die ok kan zingen, geen podiumpresence heeft en met een generiek nummer komt dat ook zo in 2010 had gepast. Tenminste als ik dan altijd de comments zie bij talentenjacht video. Oh als ze jou sturen zouden we zeker winnen. Sure Truus.
  maandag 25 mei 2026 @ 10:46:34 #69
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220883771
Een kitcherig musicalsterretje of een Suzan- of Freek-achtige (solo) vallen bij een NSF iig niet uit te sluiten. Dat die laatsten dan heel veel kans maken om te winnen, als het publiek mee mag stemmen, ook niet. "Ze zou mijn buurmeisje kunnen zijn."
pi_220883983
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:32 schreef Momo het volgende:

[..]
In before sympathieke talentenjacht kandidaat die ok kan zingen, geen podiumpresence heeft en met een generiek nummer komt dat ook zo in 2010 had gepast. Tenminste als ik dan altijd de comments zie bij talentenjacht video. Oh als ze jou sturen zouden we zeker winnen. Sure Truus.
Maar het is ook gek dat Europa niet massaal stemt op een generiek deuntje dat in Nederland een nummer 1-hit was, veel gedraaid werd op Radio 2 en geroemd werd door mediajournalisten.
pi_220884696
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 10:46 schreef Eightyone het volgende:
Een kitcherig musicalsterretje of een Suzan- of Freek-achtige (solo) vallen bij een NSF iig niet uit te sluiten. Dat die laatsten dan heel veel kans maken om te winnen, als het publiek mee mag stemmen, ook niet. "Ze zou mijn buurmeisje kunnen zijn."
Over Suzan en Freek gesproken. Het is dat zij vanwege omstandigheden niet meer kunnen anders had Jan Slagter ze wel een vrije kaart gegeven.
pi_220885609
Ik zie Omroep MAX ook helemaal niet zitten. Hoewel ik respect heb voor wat Jan heeft opgebouwd. Ze hebben ook heus goede programma's, hij komt altijd op voor belang publieke omroep, enz. Maar voor Songfestival vind ik ze minder geschikt.

De 'dreiging' dat MAX het Songfestival overneemt zie ik dan ook meer als een stok achter de deur voor AVROTROS om een manier te vinden om in 2027 weer mee te doen, en tegelijk kritisch te blijven op de EBU. Maar ze willen terecht eerst overleggen met de andere omroepen en de NPO, en daarvoor moeten ze wachten op de EBU evaluatie in juni.

Ik ben heel erg benieuwd!
  woensdag 27 mei 2026 @ 14:45:57 #73
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220898377
Volgens de roddelkrant van Slowakije, wil Slowakije volgend ook weer terugkeren.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 10:27:07 #74
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220918731
twitter
  zaterdag 30 mei 2026 @ 19:44:05 #75
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220923262
twitter
pi_220928454
Een terugkerend thema dat we ook dit jaar weer zien: Kosovo vraagt aan de EBU of ze nu écht mogen meedoen
quote:
Kosovo: RTK Director Renews Call for Kosovo’s Inclusion in Eurovision and Junior Eurovision
https://eurovoix.com/2026(...)n-junior-eurovision/
pi_220935325
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 19:44 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Ik neem aan dat we dit allemaal een stom idee vinden? Want de kracht van San Remo is juist dat het winnaars oplevert die onafhankelijk van het ESF populair zijn.
  ESF Reporter dinsdag 2 juni 2026 @ 06:56:38 #78
87554 Cee
Welluk?
pi_220939815
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:35 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik neem aan dat we dit allemaal een stom idee vinden? Want de kracht van San Remo is juist dat het winnaars oplevert die onafhankelijk van het ESF populair zijn.
Zal een kortere avond worden dan, ik neem aan dat de artiesten die geen zin hebben in ESC daar ook niet hoeven op te draven.
pi_220943744
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 06:56 schreef Cee het volgende:

[..]
Zal een kortere avond worden dan, ik neem aan dat de artiesten die geen zin hebben in ESC daar ook niet hoeven op te draven.
Dat is wel minder aandacht voor het liedje, dus ik denk niet dat artiesten dat willen. Gewoon meedoen en zorgen dat je niet wint, Italianen kunnen dat vast wel organiseren, lijkt me dan logischer.
  maandag 8 juni 2026 @ 17:31:49 #80
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_220986927
Eind juli wordt de host bekend gemaakt.

Al weten we natuurlijk allemaal dat het Sofia wordt :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_220987003
De hostcity is pas bekend als het Orakel Netta gesproken heeft

Bekijk deze YouTube-video

Inmiddels weet ze het nu wel maar houdt de traditie in stand.
pi_221145894
De zomermeeting met de EBU-delegaties is momenteel. En er is nieuws: Canada is volwaardig lid geworden van de EBU:
twitter

Dit is een opmerkelijke toevoeging. Australië is bijvoorbeeld slechts een geassocieerd lid. En Kosovo komt er ook niet zomaar bij.

Canada kan komend jaar dus meedoen aan het ESF. Gegeven dat eerder bekend werd dat de Canadese omroep budget heeft vrijgemaakt voor een ESF-deelname gaat dit naar alle waarschijnlijkheid dus ook gebeuren.
pi_221145970
Hoeveel doekoe heeft Canada hiervoor neergelegd?

donderdag 25 juni 2026 @ 16:12:16 #84
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221146021
Niet alleen Canadezen, ook Catalaanse omroep

twitter
pi_221146168
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2026 16:05 schreef NailQueen het volgende:
Hoeveel doekoe heeft Canada hiervoor neergelegd?

[ afbeelding ]
Hopelijk compenseert dit wat beter voor de afwezige landen dan al die Oost-Europese landen die terugkeerden.
pi_221146173
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 16:12 schreef Momo het volgende:
Niet alleen Canadezen, ook Catalaanse omroep

[ x ]
Ik heb geen idee wat dit precies is, maar je mag niet aan het ESF meedoen hiermee in elk geval.
  donderdag 25 juni 2026 @ 20:20:17 #87
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221148031
twitter
  donderdag 25 juni 2026 @ 20:47:35 #88
478909 molloot200
alles muziek.
pi_221148368
Als we Canada inwisselen voor een ander niet nader te noemen ESF-land, maak ik die ruil graag :@
pi_221148406
Ik denk eerder dat Canada een welkomscadeau krijgt in vorm van een automatische plek in de finale.
  vrijdag 26 juni 2026 @ 09:51:37 #90
478909 molloot200
alles muziek.
pi_221153535
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 20:51 schreef NailQueen het volgende:
Ik denk eerder dat Canada een welkomscadeau krijgt in vorm van een automatische plek in de finale.
Zie niet in waarom ze dat zouden doen. Canada heeft geen speciale uitnodiging meer nodig voor deelname, anders dan bij Australië destijds. Nee, ik zie hier echt totaal geen reden voor en zie ook niet in hoe ze dit uit kunnen leggen aan ons :@
pi_221153873
Met het huidige aantal deelnemers is het gebrek aan landen in de semi’s één van de voornaamste problemen. Dus ik neem aan dat Canada als welkomstgeschenk alleen een gunstige startpositie in een semi krijgt.
pi_221158059
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 09:51 schreef molloot200 het volgende:

[..]
Zie niet in waarom ze dat zouden doen. Canada heeft geen speciale uitnodiging meer nodig voor deelname, anders dan bij Australië destijds. Nee, ik zie hier echt totaal geen reden voor en zie ook niet in hoe ze dit uit kunnen leggen aan ons :@
Sowieso is er geen goede reden waarom ze mee zouden doen maar bij de EBU kijk ik nergens meer van op.
pi_221204857
Officieel bekend gemaakt nu: Canada doet mee in 2027.
twitter
pi_221205175
Als Canada in de plaats komt van Israel ontvang ik ze met open armen.
pi_221205289
Ik vind de toevoeging van Canada an sich leuk, maar niet als dit is om het deelnemersveld te vergroten nu er landen afhaken door Israël.
  woensdag 1 juli 2026 @ 14:40:59 #96
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_221205308
Vraag mij af of de EBU dit had gedaan als er niet 5 landen waren uitgestapt vanwege Israël. Maar goed welkom Canadezen.
  ESF Reporter woensdag 1 juli 2026 @ 14:47:07 #97
87554 Cee
Welluk?
pi_221205337
In de afgelopen decennia heeft Canada ESF nog geen tien keer uitgezonden volgens mij. Maar tuurlijk, alles om af te leiden van de oproer. Another shiny object/afleiding voor fans en media om mee bezig te zijn.
pi_221205364
twitter
pi_221205374
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2026 14:40 schreef Momo het volgende:
Vraag mij af of de EBU dit had gedaan als er niet 5 landen waren uitgestapt vanwege Israël. Maar goed welkom Canadezen.
Het ESF moet wel een cash cow blijven voor de EBU natuurlijk. Dat gaat niet als landen afhaken en sponsors geen interesse tonen.
pi_221205529
Waarom Canada en waarom dan niet de Bosnische omroep financieel uit de put helpen?
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')