Zo vroeg al bekend maken. Noord-Macedonie heeft er zin in.quote:
Ah ok. Nou ja, iedereen blijft ondertussen hopen op of de ene of de andere uitkomst, we zullen zienquote:Op donderdag 21 mei 2026 14:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nee, de NPO wacht officieel de evaluatie van de EBU af. Al is het meer de vraag of Avrotros het volgend jaar doet of dat een pro-Israël omroep als MAX het overneemt.
Mijn gok: de EBU gaat onder druk nog wat verder aan de televoteknoppen draaien en Nederland komt terug, met wellicht nog wat anderen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:20 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nee, de NPO wacht officieel de evaluatie van de EBU af. Al is het meer de vraag of Avrotros het volgend jaar doet of dat een pro-Israël omroep als MAX het overneemt.
Dit zeg ik nu even niet vanuit een Israel-op-het-ESF-is-kut-dus-is-alles-dat benadering. Maar ook buiten de olifant in de kamer is de televoting in de huidige vorm voor komend jaar wel een groot probleem.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:41 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Mijn gok: de EBU gaat onder druk nog wat verder aan de televoteknoppen draaien en Nederland komt terug, met wellicht nog wat anderen.
Denk dat het schip om Israel er nog uit te kicken wel gevaren is. De enige reden dat dat nog gebeurd is wanneer Netanyahu KAN verder politiceert, dat er nog een NYT-achtig verhaal opduikt of dat er in de afgelopen stemming al zaken zijn gebeurd die niet door de beugel kunnen en waar wij nog geen weet van hebben.
Helemaal mee eens, daarom denk ik dat wijzigingen aan de televote onontkoombaar zijn, met of zonder Israëlquote:Op donderdag 21 mei 2026 16:26 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dit zeg ik nu even niet vanuit een Israel-op-het-ESF-is-kut-dus-is-alles-dat benadering. Maar ook buiten de olifant in de kamer is de televoting in de huidige vorm voor komend jaar wel een groot probleem.
Zeker als Noord-Macedonië terugkomt en België eruit gaat, heb je een nog ongebalanceerder speelveld tussen Noordwest-Europa en Zuidoost-Europa. En zoals de televotingdata uit Italië suggereerde, speelt diaspora tegenwoordig weer een stuk sterker mee.
Kroatië, Servië, Montenegro, Noord-Macedonië, Albanië, Griekenland, Cyprus, Bulgarije, Roemenië, Moldavië en Oekraïne vormen bijna 1/3 van het speelveld. Daar is op zich niet veel aan te doen. En het is ook niet zo dat Kroatië automatisch punten geeft aan Cyprus of Griekenland aan Oekraïne ofzo, maar punten blijven om culturele redenen makkelijk binnen deze regio, en er zitten een heel stel diaspora knallers tussen. Dan kan volgend jaar nog altijd een Denemarken winnen, maar je kan ook met jury’s al wel opschrijven dat de kans groot is dat je zo’n eind jaren ‘00 qualifier ceremonie krijgt, waarin vrijwel al deze landen doorgaan en landen buiten de regio minder kans maken.
In de zaal was wel veel applaus voor Davina
En dat verschijnsel, samen met Israel standaard in de Top 5, sloopt op termijn natuurlijk wel de kijkcijfers, in de landen die er financieel toe doen. Dat is dan wel in het voordeel van landen die de EBU opzichtig heeft benadeeld, maar dit is financieel ook geen haalbare oplossing.
Volgens mij is er geen maximum. Overigens zou Bosnië ook nog kunnen terugkeren. Dit is natuurlijk wel het moment een gunstige betaalregeling voor hun schulden bij de EBU te regelen. En het zou het ESF nog meer een regionaal feestje maken.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:44 schreef NLpop het volgende:
Straks krijgen we het maximaal aantal deelnemers!
Noord Macedonië terug. Hongarije ook waarschijnlijk. Na Bulgarije, Roemenië en Moldavië al dit jaar. Slovenië heeft vanaf deze week een andere rechtse (pro-Israëlische) regering. Komt mogelijk ook terug.
Stel dat Nederland, Ierland, Spanje en IJsland niet terugkeren, en mogelijk België (na recente uitspraken van de VRT) zich ook terugtrekt, dan wordt Eurovisie 2027 wel heel erg overheersend Centraal- en Oost-Europees.
Je zou zeggen dat de EBU en de andere omroepen er belang bij hebben om Nederland, Ierland, Spanje, IJsland en België zo gunstig mogelijk te stemmen.
Het maximum is 44 deelnemers, toch? Of is die regel afgeschaft? Dit jaar 35, als al die landen terugkeren zit je al op 43...
Even gecheckt, het staat nog steeds in de regels:quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:50 schreef Fred_B het volgende:[..]
Volgens mij is er geen maximum. Overigens zou Bosnië ook nog kunnen terugkeren. Dit is natuurlijk wel het moment een gunstige betaalregeling voor hun schulden bij de EBU te regelen. En het zou het ESF nog meer een regionaal feestje maken.
Ik zie het niet snel gebeuren dat er meer dan 44 deelnemers zouden kunnen zijn.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Hoe bepalen wie er wel mag meedoen als het maximum van 44 deelnemers wordt gehaald?
Opmerkelijke regel. Ik denk ook niet dat die actief gehandhaafd zou worden in geval van overtredingquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:55 schreef NLpop het volgende:
[..]
Even gecheckt, het staat nog steeds in de regels:
[ afbeelding ]
Ja idd, met Bosnië Herzegovina of Slowakije zou het gehaald kunnen worden. Mits de vijf terugkeren.
Ik denk dat ze in dat geval inderdaad wel iets van een noodgreep uithalen. Iets wat ook nog zou kunnen is dat bijvoorbeeld de jury en de televoting allebei vijf qualifiers kiezen. Zoals gezegd gaat met het zwaartepunt in Zuidoost-Europa de helft van de qualifiers een invuloefening worden, en sommige landen komen er anders vrijwel nooit meer door.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 18:48 schreef NLpop het volgende:
De EBU kennende gooien ze dan het land dat het minst financieel bijdraag eruit![]()
De keuze voor maximaal 44 hing volgens mij ook samen met de grootte (en duur) van de halve finales en finale. Dan heb je 19 landen in de halve finales. En steeds kleinere kans op kwalificatie.
Als het er echt meer zouden worden, dan denk ik dat ze de regels aanpassen, en bijv. in halve finale met 20 er 11 laten kwalificeren. Dat zou de finale nog langer maken, maar zou ik denken: schrap dan een interval act of zo.
Ik zou zeggen de laatste die zich aanmeldt (die zijn deelname bevestigt).quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Hoe bepalen wie er wel mag meedoen als het maximum van 44 deelnemers wordt gehaald?
Ik geloof wel dat landen als een Kazachstan, Monaco of zelfs Canada voorrang krijgenquote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ja en dan allemaal boomerbait sturen wat zo 50 jaar geleden had gepast op het songfestival en dan verbaasd zijn dat je niet doorgaat zeker.quote:“Het songfestival is belangrijk voor Nederland en eigenlijk vind ik dat we gewoon met een artiest moeten meedoen”, aldus Jan Slagter van Omroep Max. “Terwijl wij ook acties van de Israëlische regering veroordelen, hoeft dat niet te leiden tot een boycot.” Aarzelend: “Mocht AVROTROS weer niet gaan, wil ik best eens met de NPO om de tafel. Maar wij gaan dit niet uit eigen kas betalen (meedoen kost al met al een slordige half miljoen euro, red.). Dan moet de NPO een flinke duit doen in het evenementenpotje om financieel bij te springen.”
Jan Slagter zelf zou waarschijnlijk de Nederlandse artiest nog hoogstpersoonlijk in een kruiwagen naar Bulgarije brengen. Maar die zal zich waarschijnlijk ook wel iets tactischer positioneren dan dat te uiten. Enerzijds om een bijdrage in de kosten te ontvangen. En anderzijds omdat hij binnen zijn omroep waarschijnlijk nog de overtuiging moet vinden om de organisatie op zich te nemen.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 08:40 schreef TheVulture het volgende:
https://www.ad.nl/songfes(...)gle.com%2F&slug_rd=1
Het AD zegt het precies goed. Wat AVROTROS ook besluit, kritiek komt er toch, waarschijnlijk van hen zelf
Jan Slagter is een vermoeiende man, wel de lusten maar niet de lasten
Een duet van Marga Bult en Lenny Kuhr, getiteld "Wat wij niet willa is nog een flotilla".quote:Op zaterdag 23 mei 2026 08:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja en dan allemaal boomerbait sturen wat zo 50 jaar geleden had gepast op het songfestival en dan verbaasd zijn dat je niet doorgaat zeker.
We kijken nu al uit naar de reünie van Teach-In.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 08:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja en dan allemaal boomerbait sturen wat zo 50 jaar geleden had gepast op het songfestival en dan verbaasd zijn dat je niet doorgaat zeker.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |