Ja of dat geld terug laten vloeien als subsidies voor verduurzaming en de echt grote vervuilers (industrie) eens aan pakken.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Toch absurd, deze zin. De Nederlandse politiek moet bijspringen om haar burgers te beschermen tegen Europese wetgeving (dus niet eens een ramp, of een economische neergang, of een vijandige mogendheid die de boel bewust saboteert, nee een samenwerkingsverband van landen die kracht uit samenwerking zouden moeten halen!) om te voorkomen dat ze de financiele afgrond ingeduwd worden!
En ja, het zal vast wel weer dat de allerarmsten op een of andere manier geholpen gaan worden. Alleen, door maar met lastenverzwaring na lastenverzwaring na lastenverzwaring te strooien wordt de poel burgers die het met moeite redt steeds breder. Dit is niet houdbaar zo.
Daar valt op zich iets voor te zeggen om verbruik ipv bezit te belasten. Echter vergt dat een hele invasieve boordcomputer.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 18:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Rekeningrijden in 3,2,1... Want er moet natuurlijk wel "eerlijk" belast worden.
Ja. Vooral voor 'EV' was het rekensommetje hier heel makkelijk. Het is duidelijk goedkoper, maar wel in de juiste omstandigheden.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 20:53 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar met al dat soort investeringe/kosten gaat het om het totale plaatje en die pakt voor mij nogsteeds goedkoper uit. Dat kan voor andere mensen weer anders zijn, maar zo benader ik het.
Jij kwijlt bij dat soort ideeën.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 14:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Communistische tax.In landen met communistische partijen ben je je baan kwijt als je dit idee opgooit.
Achteraf denk ik dat veel mensen blij zullen zijn met een warmtepomp.quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:23 schreef Cupfighter het volgende:
We komen op voor de hardwerkende Nederlander
Je vergeet te vermelden dat je ook je hele huis moet isolerenquote:Op woensdag 13 mei 2026 09:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Achteraf denk ik dat veel mensen blij zullen zijn met een warmtepomp.
Stel een warmtepomp kost je na subsidie 7500 euro
Een cv ketel kost je ongeveer 2000-2500 euro incl installatie.
Bij 1200 kuub gas kost je dat jaarlijks ong ¤1700 aan gas.
Om diezelfde hoeveelheid warmte te krijgen bij een SCOP van 3,75 heb je ong 2800kWh nodig. Dat kost je dan jaarlijks 700 euro. Dus je bent maandelijks bijna 100 euro minder kwijt, nog los van elke kWh die je van je eigen zonnepanelen (als je die hebt) die je direct kunt gebruiken.
Dan ben je na ongeveer 5 jaar goedkoper uit, ik denk dat voor veel situatie's dat punt wel tussen de 4-7 jaar ligt.
Hoeft niet.quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je vergeet te vermelden dat je ook je hele huis moet isoleren
Dat is niet helemaal waar. Sterker nog, omdat het goedkoper is om te verwarmen met de warmtepomp kan het in sommige gevallen zo zijn dat bepaalde vormen van isoleren rendabel zijn als je met gas stookt, maar met een warmtepomp niet.quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een veelvoorkomend misverstand dat helaas blijft voortbestaan.quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk, als je je energierekening niet kan betalen moet je gewoon een elektrische auto kopen!quote:Nederlanders kunnen ook zelf de kosten drukken, door bijvoorbeeld het huis beter te isoleren, het kopen van een (hybride) warmtepomp of de aankoop van een elektrische auto.
Energie belastingen zijn een waar feestje voor de gegoede burgerij want die ontspringen voornamelijk de dans.quote:Op woensdag 13 mei 2026 12:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Natuurlijk, als je je energierekening niet kan betalen moet je gewoon een elektrische auto kopen!Dat die domme armoedzaaiers dat nou niet kunnen bedenken. Wat een losers.
Hmm..quote:Op woensdag 13 mei 2026 13:12 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Energie belastingen zijn een waar feestje voor de gegoede burgerij want die ontspringen voornamelijk de dans.
quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoeft niet.
Het enige dat "moet" is zorgen dat je een afgiftesysteem hebt geschikt voor LTV. Neemt niet weg dat isoleren altijd goed is: elke kWh warmte die niet naar buiten vliegt hoef je niet bij te stoken.
quote:Op woensdag 13 mei 2026 09:59 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Sterker nog, omdat het goedkoper is om te verwarmen met de warmtepomp kan het in sommige gevallen zo zijn dat bepaalde vormen van isoleren rendabel zijn als je met gas stookt, maar met een warmtepomp niet.
Ik heb inmiddels twee jaar een warmtepomp en ik ga de spouw na isoleren.
Met gas zou ik zo'n 140-280 euro besparen, bij een warmtepomp mag ik blij zijn als ik 40-70 euro jaarlijks bespaar.
Ok! Dan is mijn beeld ervan inderdaad heel anders. Ik dacht namelijk dat je winst gewoon kwam uit het isoleren en dat je per Joule meer betaalde voor gas dan voor electriciteit! Maar dat is dus niet zo als ik het goed begrijp..quote:Op woensdag 13 mei 2026 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een veelvoorkomend misverstand dat helaas blijft voortbestaan.
Als je nu verwarmt met een CV-ketel en je hebt 1.000m3 aardgas per jaar nodig om je woning warm te houden, dan weet je dat dat 1.000m3 x 9,77kWh = 9.770kWh aan energie is wat je er in stopt.
Wil je dat met een warmtepomp vervangen dan kom je op (1.000 x 8) / 1.650 = 4,85kWh dus afgerond zou je dat prima met een 5kW warmtepomp warm kunnen houden.
Dat is simpele natuurkunde, dat heeft niets met isoleren te maken maar alles met afgifte.
Als je in een tochthok zou wonen zou je misschien 2.000m3 aardgas per jaar verbruiken en zou je een 10 of 12kW warmtepomp nodig hebben.
Maar warm krijg je het wel.
Je afgiftesysteem moet wel in staat zijn om die 5 of 10kW af te geven bij een aanvoer van 25-45 graden Celsius en daar zit de kneep.
Goed aangelegde vloerverwarming kan dat met gemak, dat zal met gemiddeld 30 graden aanvoer meestal wel prima werken.
Alternatief is "LTV convectoren", ofwel radiatoren voor "lage temperatuur verwarming", deze hebben vaak nog fans om het gebrek aan natuurlijke convectie te compenseren. Ze forceren de lucht door de lamellen en dan warmt de lucht op.
Conclusie: ja, isoleren is goed, dat helpt je ook als je op gas stookt. Maar voor een warmtepomp is het niet nodig.
Ik zei dit al eerder, maar met dit systeem gaat alles duurder worden. Brussel is 1 grote geldgraai machine geworden, want het systeem is niks anders dan ordinair geld binnenharken over de rug van de gewone burger.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 14:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
bron
Realisme en idealisme beginnen steeds meer te botsen.
Gas is per joule goedkoper dan elektrisch.quote:Op woensdag 13 mei 2026 19:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ok! Dan is mijn beeld ervan inderdaad heel anders. Ik dacht namelijk dat je winst gewoon kwam uit het isoleren en dat je per Joule meer betaalde voor gas dan voor electriciteit! Maar dat is dus niet zo als ik het goed begrijp..
Mijn situatie is het volgende: Ik heb een groot huis uit de jaren 70. Matig geisoleerd, wel al dubbel glas etc, maar bijvoorbeeld op de slaapkamers 'op staal' gebouwd. Dat wil zeggen dat mijn cementvloer gewoon op het zand gestort is. Het is een bungalow van 250m2 grondoppervlak. Mijn keuken en woonkamervloer is wel (licht) geisoleerd. Mijn dak is goed geisoleerd en mijn muren zijn ook gespouwd. Ik heb nergens vloerverwarming, alles met radiatoren.
Mijn stookkosten zijn toch vrij laag. In de winter stook ik meestal mijn houtkachel, waarmee ik de woonkamer en keuken warm houdt. De rest van het huis is dan behoorlijk koud, maar ik houd wel van een koude slaapkamer. Ondanks de vele buitenmuren heb ik een gasverbruik gelijk aan dat van een tweekapper (gemiddeld). Ik heb ook zonnepanelen en ik kook al electrisch.
Overstappen op een warmtepomp betekent dat ik dus vloerverwarming moet installeren in de woonkamer en in de keuken. Dat is nog wel te doen. De rest van het huis stook ik meestal toch niet. En dan heb ik ook het grote voordeel nog dat ik de netwerkkosten van het gas kwijt raak, dat is relatief een grote kostenpost.
Dus volgens jullie is dit dan vast rendabel? Mijn kosten nu zijn 160 euro per maand, ik vind dat nogal meevallen. In douche ook 4x pw op mijn werk na het sporten, dus die kosten zijn ook laag..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |