Ciao tutti! We zijn gelukkig weer in Italië aanbeland, hartstikke leuk hoor Bulgarije, maar stop eens met die gekkigheden RCS.
![01KMMWN5D9QNZVZT0Y30DPK8W0___heightProfile_1200_799.webp]()
Vandaag gaan we van Catanzaro naar Cosenza in slechts 138 kilometers. Het toeval wil dat we in 2016 ook in Catanzaro waren als de eerste Italië-rit na de Girostart in Apeldoorn. Destijds finishten ze in Praia a Mare, gewonnen door de onvermijdelijke Diego Ulissi. Ze volgen deels dezelfde route langs de kust alleen gaan we nu wat eerder het binnenland in voor de beklimming van de Cozzo Tuno.
![etappe-4-route.jpg?01]()
Catanzaro is de hoofdstad van de regio Calabrië en van de gelijknamige provincie Catanzaro.
Ik heb mij laten vertellen dat Catanzaro ook wel bekendstaat als de stad van de drie V’s: vertrouwen, vriendschap en vairplay haha! Nee die van San Vitaliano (de patroonheilige), die van vento (vanwege de constante aanwezigheid van de wind) en die van velluto (het fluweel dat hier al sinds de Byzantijnse tijd geproduceerd wordt). Je vindt in Catanzaro veel kerken, monumenten en bijzondere architectuur, van de Duomo tot de Sant’Omobono, een kerkje uit de elfde eeuw. Bijzonder indrukwekkend is Il Cavatore, een fontein die gewijd is aan de steenhouwers die in de omgeving van de stad aan het werk gingen, onder meer voor de aanleg van het kolossale Viadotto Morandi.
![catanzaro-calabrie-1a.jpg.webp]()
Dat weten we dan maar weer. We rijden in het begin vooral langs de kust. Dan denk je al snel, waaiers? Het kan volgens Windy best stevig gaan waaien, zelfs code geel. Al zie ik overal slechts windkracht 3 staan maar wel kans op windvlagen blijkbaar, het zal me benieuwen. Als het stevig gaat waaien staat de wind wel aardig perfect, namelijk schuin van achteren. Maar dit gaat natuurlijk niet gebeuren, we zijn in Italië.
Na 80km gaan we het binnenland in en beklimmen we de Cozzo Tunno. Een beklimming van 14,5 kilometer aan 5,9%. Geen makkelijke beklimming, op de top is het nog 43km tot de finish in Cosenza. Weinig uitschieters maar zeker een klim waar je de De Lie's en Groenewegens zou kunnen lossen als een ploeg dat zou willen. Succes Decathlon, Astana en NSN.
![passo-crocetta-san-lucido.png?v=1777745485]()
De afdaling lijkt niet enorm moeilijk te zijn, daarna gaat het vlak door naar Cosenza. In de laatste kilometer hebben we nog vier bochten, gezellig. De laatste 500 meter stijgt aan 3,7%, dat lijkt een machtsprint te worden.
![CGO1DovIM86iJSYVJMPo_140426-021712.jpg?v=20260414141712]()
![YUCc8N3EU8QbVUFxzKpz_140426-021740.jpg?v=20260414141740]()
Cosenza draagt de bijnaam ‘het Athene van Calabrië’. Het historisch centrum is een van de mooiste van Calabrië, met onder meer een, hoe kan het ook anders, prachtige Duomo.
![APNQkAEFVkaz0w9Uk25y0OJgXFot3mXy8_V6L83Iv17f0CAG0YBJhTcSs8NjTWajNBJ8iNOAsk6w4vBP1WPKl9O-cKPHc_zxt4B1XoXoYp1m0ycjUiAQwMFYaD5dR4yXmnpiGeWxQu8M=s780-w780-h624-n-k-no]()
De etappe begint om 13:40 uur
Voorspelling:
1. Lund Andresen
2. Thomas Silva
3. Strong
4. Aular
5. Turner
[ Bericht 1% gewijzigd door Slobeend op 12-05-2026 10:43:59 ]