abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:11:22 #1
441859 crew  Lenny77
pi_220769128
Welkom in het topic "FOK!ers die stoppen met alcohol"

Het drinken van alcohol is in onze maatschappij heel gewoon. Een drankje op het terras of na een week hard werken, daar kijkt niemand van op. Ook incidenteel overmatig alcohol gebruik, bijv. op een feestje, is volledig geaccepteerd. Maar waar ligt de grens? Wanneer wordt alcoholgebruik alcoholmisbruik? En wanneer spreek je van een alcoholverslaving?

quote:
Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.

In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.

Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.

https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Interessante links

https://medium.com/@marni(...)8c723cb23#.51mlyb8oz

http://aadordrecht.nl/overaa.html

https://www.psychologiema(...)gina/Verslaafd-1.htm

Wat willen we niet:

Dronken posten, niet hier.
Vertellen welk alcoholisch drankje je open trekt, niet hier.
Verheerlijken van bepaalde gevoelens door drank, niet hier.
Sowieso verheerlijken van alcoholische dranken, niet hier.

Wat we wel willen:

Elkaar steunen, tegenslagen bespreken, voortgang bespreken, gewoon even een hart onder de riem.

Hopelijk kan iedereen met de regels leven, veel succes met afkicken.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220769154
Het is soms echt lastig, ik wil stoppen voor altijd, maar soms komt dat stemmetje en dat breekt je echt. Dat moment komt nu ff tevoorschijn.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:15:21 #3
441859 crew  Lenny77
pi_220769159
Was er een aanleiding?
  Redactie Frontpage maandag 11 mei 2026 @ 23:16:20 #4
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220769164
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:13 schreef Duveldrinker het volgende:
Het is soms echt lastig, ik wil stoppen voor altijd, maar soms komt dat stemmetje en dat breekt je echt. Dat moment komt nu ff tevoorschijn.
Richt je vooral even op wat anders. Kijk even een serie/film, Of ga even afleiding elders zoeken. Het is nu niet echt het tijdstip, maargoed, de slijterij of supermarkt zal ook niet echt open zijn.
pi_220769185
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:15 schreef Lenny77 het volgende:
Was er een aanleiding?
mm ja denk ik wel, met name met mijn zoon. Ik wil zo graag er voor hem zijn. Hij zit nu ff moeilijk, hij is 16 en heeft wat problemen. Ik wil dan niet falen. En er voor hem zijn.
  Redactie Frontpage maandag 11 mei 2026 @ 23:19:04 #6
pi_220769194
Oh, en misschien een nieuwe username? Je kan ook gewoon Pietje gaan heten op dit forum natuurlijk. Zijn allemaal onbewuste kleine triggers. Misschien kan @Danny hier over meedenken... Anders betaal ik het wel.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:19:10 #7
38824 crew  Droopie
pi_220769196
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:13 schreef Duveldrinker het volgende:
Ehh, gisteren stond er een stukje over rouw..
Dat het verdriet niet kleiner wordt
, maar jezelf sterker wordt.

Zo werkt dat ook, morgenochtend, en ik help je herrineren..
Ga ik je helpen herrineren dat je met een fris hoofd bent opgestaan.

Soms vergeten we wel eens hoe kut dat opstaan is met een kater en warrig hoofd, terwijl de alcohol uit je porien komt.

Schiet je niet zoveel mee op nu, maar terug naar die periode zeker niet :)

Maar wat Lenny zegt, wat triggerde je vanavond? Eenzaamheid of teveel piekeren?
Hell To The Liars
pi_220769201
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:19 schreef Watmoetjenou het volgende:
Oh, en misschien een nieuwe username? Je kan ook gewoon Pietje gaan heten op dit forum natuurlijk. Zijn allemaal onbewuste kleine triggers. Misschien kan @:danny hier over meedenken... Anders betaal ik het wel.
Ja dat zou ik graag willen
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:20:11 #9
441859 crew  Lenny77
pi_220769202
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:18 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
mm ja denk ik wel, met name met mijn zoon. Ik wil zo graag er voor hem zijn. Hij zit nu ff moeilijk, hij is 16 en heeft wat problemen. Ik wil dan niet falen. En er voor hem zijn.
Kan dit een motivatie zijn om dan nuchter te blijven? Je kan er niet zo goed voor hem zijn als je niet nuchter bent ;(
16 is een pittige leeftijd. Woont hij bij jou?
pi_220769217
Wat mij helpt is veel thee te drinken, te gamen/serie te kijken. Ga ik zometeen ook weer doen. Heb zelf nu ook die drang maar heb geen alcohol in huis en ga niet naar een avondwinkel nog om deze laatste paar uurtjes te verpesten voor mezelf. Hele dag gered, even doorbikkelen als het ware. Ga zometeen serie kijken tot 3:00 zodat ik wat in slaap kan vallen.

Normaal ga ik dan trouwens ook wandelen, dat helpt mij altijd ook, de echte dip gaat dan wel over bij mij, maar nu is het sh*t weer.
pi_220769218
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:20 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Kan dit een motivatie zijn om dan nuchter te blijven? Je kan er niet zo goed voor hem zijn als je niet nuchter bent ;(
16 is een pittige leeftijd. Woont hij bij jou?
Ja hij woont bij mij, al vanaf zijn geboorte.
pi_220769222
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:22 schreef Masberum het volgende:
Wat mij helpt is veel thee te drinken, te gamen/serie te kijken. Ga ik zometeen ook weer doen. Heb zelf nu ook die drang maar heb geen alcohol in huis en ga niet naar een avondwinkel nog om deze laatste paar uurtjes te verpesten voor mezelf. Hele dag gered, even doorbikkelen als het ware. Ga zometeen serie kijken tot 3:00 zodat ik wat in slaap kan vallen.
Thee helpt mij ook heel erg. Hoe is het met jou trouwens?
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:25:13 #14
441859 crew  Lenny77
pi_220769227
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:23 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Ja hij woont bij mij, al vanaf zijn geboorte.
Dat is zwaar!
Maar ook een bewijs dat je het al super hebt gedaan en dus zeker niet aan het falen bent O+
pi_220769232
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:25 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat is zwaar!
Maar ook een bewijs dat je het al super hebt gedaan en dus zeker niet aan het falen bent O+
Ja soms wel, maar ook dankbaar. Ik hou echt van hem en wil niet meer terug naar mijn alcoholisme.
pi_220769234
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:24 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Thee helpt mij ook heel erg. Hoe is het met jou trouwens?
Nou ja verschillende terugvallen gehad. Maar in de laatste 4 maanden meer dagen nuchter geweest dan in de laatste 10 jaar denk ik. Dat is wel bemoedigend. 1 x 12 dagen achter elkaar, dat volgens mij in 20 jaar niet gehad.. Dus ja dat gaat vind ik goed, ook al ben ik er dus ook nog, wellicht, lang niet. Verder juist heel tevreden als ik niet drink, de dagen zijn alleen erg lang. Ben een stuk productiever ook, meer met de toekomst bezig, meer plannen etc. Gaat best wel goed in vergelijking met al deze jaren hiervoor
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:28:20 #17
441859 crew  Lenny77
pi_220769236
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:26 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Ja soms wel, maar ook dankbaar. Ik hou echt van hem en wil niet meer terug naar mijn alcoholisme.
Dat bedoelde ik met de motivatie O+

Nu de afleiding zoeken. Thee zoals Masberum zei? Tv of gamen?
pi_220769237
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:27 schreef Masberum het volgende:

[..]
Nou ja verschillende terugvallen gehad. Maar in de laatste 4 maanden meer dagen nuchter geweest dan in de laatste 10 jaar denk ik. Dat is wel bemoedigend. 1 x 12 dagen achter elkaar, dat volgens mij in 20 jaar niet gehad.. Dus ja dat gaat vind ik goed, ook al ben ik er dus ook nog, wellicht, lang niet. Verder juist heel tevreden als ik niet drink, de dagen zijn alleen erg lang. Ben een stuk productiever ook, meer met de toekomst bezig, meer plannen etc. Gaat best wel goed in vergelijking met al deze jaren hiervoor
Ja dat dacht ik ook wel, je hebt goede berichten geplaatst hier. We moeten elkaar ook steunen denk ik.
pi_220769240
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Dankjewel Lenny
  Redactie Frontpage maandag 11 mei 2026 @ 23:29:47 #20
pi_220769242
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ja, potje rummikubben @Duveldrinker ? Ligt in elke kliniek wel zo'n spel, maar kan ook online
pi_220769244
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:29 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ja, potje rummikubben @:duveldrinker ? Ligt in elke kliniek wel zo'n spel, maar kan ook online
Ja ik speel heel veel online spellen. Dat maakt me rustig.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 23:31:58 #22
441859 crew  Lenny77
pi_220769245
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:29 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Dankjewel Lenny
Ik weet dat afleiding zoeken makkelijker klinkt dan dat het gedaan is.
Misschien bekijken in een kleine stap: deze avond moet je doorkomen. Nooit meer drinken is een heel groot iets. De avond overleven is wel behapbaar op dit moment.
pi_220769250
Maar elke keer die klote gedachten, dat drank je leven beter maakt en volgende ochtend dan word je met de feiten op je neus gedrukt. Bah
pi_220769252
weer 20 dagen alcohol vrij en dan terugvallen. En weer opnieuw. Ik weet niet hoe lang ik dat ga trekken eerlijk,
  Redactie Frontpage maandag 11 mei 2026 @ 23:35:30 #25
pi_220769253
https://rummikub-apps.com/?cb=37

Nou kom op, ik win alleen wel, er kunnen nog 2 man meer joinen

Enter this room code in game: 1304265
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')