Er wordt al een tijdje niet of nauwelijks meer geschoten, maar Hormuz is nog dicht.quote:Op donderdag 14 mei 2026 21:02 schreef Shannnon het volgende:
Ik lees nergens meer iets over deze oorlog. Is de oorlog voorbij?
Dan staat Iran dus nog steeds met 1-0 voor en hebben de VS en Trump helemaal niets bereikt met deze oorlog, sterker nog de olieprijzen zijn in de VS giga gestegen.quote:Op donderdag 14 mei 2026 21:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er wordt al een tijdje niet of nauwelijks meer geschoten, maar Hormuz is nog dicht.
Ik denk dat Taiwan als wisselgeld heeft gefunctioneerdquote:Op donderdag 14 mei 2026 21:33 schreef Shannnon het volgende:
[..]
Dan staat Iran dus nog steeds met 1-0 voor en hebben de VS en Trump helemaal niets bereikt met deze oorlog, sterker nog de olieprijzen zijn in de VS giga gestegen.
quote:Trump na gesprek met Xi: 'Hij wil helpen bij het heropenen van Straat van Hormuz'
De Chinese leider Xi Jinping heeft volgens de Amerikaanse president Donald Trump hulp aangeboden bij het heropenen van de Straat van Hormuz.
Ook zou hij gezegd hebben geen militaire apparatuur aan Iran te leveren, stelde Trump in een interview met Fox News.
Presentator Sean Hannity vroeg Trump of bij de gesprekken die de twee leiders voerden ook de Chinese steun aan Iran ter sprake was gekomen. "
Het is ter sprake gekomen.
Weet u, als je zegt 'steun', ze vechten met ons geen oorlog uit of zo. Hij heeft gezegd dat hij geen militair materiaal zou geven", antwoordde Trump daarop.
Hij zei dat het voor China wel belangrijk is om weer olie uit Iran te krijgen.
Volgens Trump is Xi ook bereid om bij te springen met de Straat van Hormuz. "
Hij zou graag zien dat een deal gesloten wordt.
En hij heeft wel iets aangeboden; hij zei: 'Als ik iets kan betekenen, wil ik graag helpen.'"
Hoe die hulp eruit zou kunnen zien, zei Trump niet.
De verwachtingen zijn dat zodra Trump terug is van zijn reis uit China dat het binnen enkele uren los zou gaan. Iran zelf verwacht vrijdag avond of zaterdag nieuwe aanvallen en heeft alle militaire complexen ontruimd. Benieuwd wat ze nu gaan bombarderen wat ze eerder al niet gedaan hebben.quote:Op donderdag 14 mei 2026 21:02 schreef Shannnon het volgende:
Ik lees nergens meer iets over deze oorlog. Is de oorlog voorbij?
Mar 16: "I was just testing to see who's listening to me."quote:
Die staat van Hormuz blijft dicht tot het "worst case scenario" en dat zou 3,5 maand zijn.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Mar 16: "I was just testing to see who's listening to me."
Mar 17: "We neither need nor want NATO's help."
Mar 22: "This is the last time. I will give Iran 48 hours. Open the strait"
Mar 23: "We had very good and productive talks with Iran."
Apr 3: "Something big is going to happen."
Apr 4: Said Iran must comply "immediately" or face further consequences.
Apr 5: "Open the f*ckin' Strait, you crazy bastards, or you'll be living in Hell - JUST WATCH! Praise be to Allah."
De uitspraken daarna kan ik niet zo snel meer vinden. Het is inmiddels 15 mei...
Dat is wel heel optimistisch.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:50 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die staat van Hormuz blijft dicht tot het "worst case scenario" en dat zou 3,5 maand zijn.
Vrees ik dan toch.
De Straat van Hormuz is gedeeltelijk open voor landen die Iran niet als vijand ziet, zoals China. Men controleert schepen streng op banden met de VS of Israël.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:50 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die staat van Hormuz blijft dicht tot het "worst case scenario" en dat zou 3,5 maand zijn.
Vrees ik dan toch.
Als de UAE tegen die tijd nog in hun huidige vorm bestaan.quote:
Ze vechten voor hun voortbestaan samen met de USA en SAquote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:14 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Als de UAE tegen die tijd nog in hun huidige vorm bestaan.
Pijplijnen in de UAE zijn in oorlogstijd te kwetsbaar, vooral de terminal in Fujairah.
Saudi-Arabië’s pijplijn daarentegen is relatief veilig door afstand en verdediging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_bin_Zayed_Al_Nahyanquote:'VAE wilden samen optrekken met Golfstaten tegen Iran'
De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) probeerden tijdens de oorlog in het Midden-Oosten met landen als Qatar en Saudi-Arabië afspraken te maken over een gezamenlijke militaire reactie op Iraanse aanvallen.
Dat zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg.
De landen zouden hebben geweigerd, tot ergernis van de VAE.
President Mohammed bin Zayed voerde volgens de bronnen een reeks telefoongesprekken met regionale leiders nadat de VS en Israël waren begonnen met het bombarderen van Iran.
Dat land voerde vergeldingsaanvallen uit op doelen in Golfstaten.
De VAE-leider, die bekendstaat als MBZ, wilde naar verluidt een gezamenlijke militaire reactie om Iran af te schrikken.
MBZ zou evenwel te horen hebben gekregen dat omliggende landen zichzelf geen partij vonden in het conflict. Daardoor verslechterde de relatie met Saudi-Arabië.
De VAE, die later uit de OPEC stapten, zouden bij het verdedigen van het luchtruim wel hulp hebben gekregen van Israël.
quote:AI-overzicht
Sjeik Mohamed bin Zayed Al Nahyan (MBZ) is sinds 14 mei 2022 de president van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en heerser van Abu Dhabi.
Hij wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke leiders wereldwijd en de architect achter de moderne economische en strategische koers van de VAE.
Kernfeiten over MBZ (Sjeik Mohamed bin Zayed):
Functies: President van de VAE, Emir van Abu Dhabi en opperbevelhebber van de strijdkrachten.
Achtergrond: Hij is de zoon van de stichter van de VAE, Sjeik Zayed bin Sultan Al Nahyan, en werd opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie Sandhurst in het VK.
Invloed:
Hij staat bekend om zijn visie op het diversifiëren van de economie, het versterken van de militaire kracht en het bevorderen van regionale veiligheid.
Strategie: Hij heeft de VAE strategisch gepositioneerd als een wereldwijde speler via hard- en softpower en het beheer van enorme staatsinvesteringsfondsen.
Belangrijke notities:
Hij is niet dezelfde persoon als Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, de premier van de VAE en heerser van Dubai.
Dat zou in principe een zeer positieve ontwikkeling zijn en het hele verhaal dat Israël Zuid‑Libanon zou gaan annexeren van tafel vegen. Alleen ben ik bang dat Hezbollah ontwapenen makkelijker gezegd is dan gedaan en dat we dan weer van voren af aan beginnen.quote:
Je weet dat de UAE en SA de laatste tijd niet echt op goede voet staan.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ze vechten voor hun voortbestaan samen met de USA en SA
Iedereen haat Iran , ook de Iraniërs zelf .
Ok, behalve Putin dan , Iran is zijn laatste grote vriend
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_bin_Zayed_Al_Nahyan
[..]
China wil Taiwan, dan regelen ze alles , ook voor Trumpquote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:36 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Je weet dat de UAE en SA de laatste tijd niet echt op goede voet staan.
Wat ik heb begrepen, is dat er achter de schermen wordt gewerkt aan een regionaal veiligheidskader waarin Iran, de Golfstaten en misschien zelfs Irak en Jordanië worden genoemd. China zou daarin een grote rol moeten spelen.
Ik vermoed dat China een iets groter plaatje in gedachten heeft, ik kan ernaast zitten hoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
China wil Taiwan, dan regelen ze alles , ook voor Trump
Wat hebben die lui dan gebombardeerd gedurende die 6 weken!?quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:26 schreef havanagila het volgende:
90% van de bunkers en tunnels nog intact, 70% van Iraanse raketvoorraad bestaat nog, 30 van de 33 lanceerbasissen staan nog overeind, en honderden patriot raketten op Shahed drones verspild....
FLAWLESS VICTORY....
Bijvoorbeeld een kindercrèche...quote:Op vrijdag 15 mei 2026 21:06 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Wat hebben die lui dan gebombardeerd gedurende die 6 weken!?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |