abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 mei 2026 @ 17:52:09 #26
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220758875
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:43 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
En mag dat gewoon zomaar op die schaal? Als iedereen dat zou doen zou de staat er behoorlijk op interen.
Haha , ik heb een wijngaard , en een stookvergunning voor 10k liter per jaar :) Van mijn hobby mijn beroep gemaakt *O*
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
pi_220758889
Als je goedkoop alcohol met een smaakje wil, kan ik je ook wel helpen, hoor.
Je moet alleen even aan de slag.

Koop een fles Karvan Cevitam siroop van jouw voorkeur. Ik vond tropical wel lekker.
Kost een paar centen. Komt goed.
Loop ook even langs de bakafdeling voor een paar zakjes gist.
Verdeel de siroop over 3 1,5 liter colaflessen of zo en vul aan tot zo halverwege de bolling naar de tuit toe.
Dop erop en even goed schudden.
Verdeel dan de gist van één zakje over de flessen.
Draai de dop er losvast op, zodat de CO² kan ontsnappen. Zolang er vergisting is, komt daar niks anders in.
Na een week giet je de vloeistof in een schone fles, waarbij je zo veel mogelijk de gistslurry onderin de fles laat zitten. Er zal vast wat meekomen, maar dat dondert nog niet.

De slurrie van 2 flessen kan je wegspoelen. Die van de derde bewaren.
Die slurrie kan je verdunnen met wat water en weer verdelen over de 3 flessen.
Weer een flesje Karvan verdelen over de flessen en aanvullen met water en het proces begint weer opnieuw.

Zet de flessen nog weer een paar dagen weg. Dop er nu goed op en elke dag even losdraaien om de druk te verminderen.
Als de druk niet meer zo hard stijgt, kan je ze in de koelkast zetten dan zakt de gist naar beneden en wordt het helder.
Nog een keer de vloeistof van de gist afgieten. Deze zou je ook nog weer kunnen gebruiken om een nieuwe batch te starten. Onverdund deze keer, want veel minder.
Daarna kan je er nog een theelepel suiker bij doen, als je er een bubbeltje in wil. Nog een paar dagen op kamertemperatuur laten staan.

Koop de Karvan in de aanbieding en het kan zomaar eens zijn dat je voor minder dan 1 euro per liter klaar bent.

Goedkopere alcohol krijg je alleen als je alleen als je een paar pakken suiker en een zakje gist in een emmer water met deksel gooit.
Niet te zuipen, maar je wordt er ook dronken van.
  zondag 10 mei 2026 @ 17:56:16 #28
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220758913
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:52 schreef Process153 het volgende:

[..]
Haha , ik heb een wijngaard , en een stookvergunning voor 10k liter per jaar :) Van mijn hobby mijn beroep gemaakt *O*
Dat is oprecht wel gaaf man. Maar die wijngaard zal vast niet in Nederland staan toch?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zondag 10 mei 2026 @ 17:58:05 #29
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220758925
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:56 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is oprecht wel gaaf man. Maar die wijngaard zal vast niet in Nederland staan toch?
Nee , Portugal. Nabij de Spaanse grens :)
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
pi_220758954
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:56 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is oprecht wel gaaf man. Maar die wijngaard zal vast niet in Nederland staan toch?
Een paar jaar geleden hadden ze nog een artikeltje over de invloed van klimaatverandering op de wijnmakerij.
Daarin werd gesteld dat het 's nachts in Frankrijk te warm bleef om een zuurtje in de druiven te krijgen.
Omdat wij wat noordelijker zitten, koelt het 's nachts net lekker af om dat wel te doen.
Resultaat is best een goed wijntje.
  zondag 10 mei 2026 @ 18:05:31 #31
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220758994
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:01 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Een paar jaar geleden hadden ze nog een artikeltje over de invloed van klimaatverandering op de wijnmakerij.
Daarin werd gesteld dat het 's nachts in Frankrijk te warm bleef om een zuurtje in de druiven te krijgen.
Omdat wij wat noordelijker zitten, koelt het 's nachts net lekker af om dat wel te doen.
Resultaat is best een goed wijntje.
Klopt. Ik zit gelukkig iets hogerop , dus de temperatuur snachts valt wel mee. Hoewel ik vorig jaar 2 weken tegen de 50 graden had , met een nachttemp van 35 ofzo. Zonder airco niet te harden :(
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
  zondag 10 mei 2026 @ 18:06:34 #32
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220759003
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:58 schreef Process153 het volgende:

[..]
Nee , Portugal. Nabij de Spaanse grens :)
JELLY! Mooi leven man, heel veel succes en plezier met de onderneming. Worden de flessen ook in Nederland verkocht?
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:01 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Een paar jaar geleden hadden ze nog een artikeltje over de invloed van klimaatverandering op de wijnmakerij.
Daarin werd gesteld dat het 's nachts in Frankrijk te warm bleef om een zuurtje in de druiven te krijgen.
Omdat wij wat noordelijker zitten, koelt het 's nachts net lekker af om dat wel te doen.
Resultaat is best een goed wijntje.
Maar 90% van de tijd een temperatuur waar druiven niets op doen toch?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220759026
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:52 schreef Process153 het volgende:

[..]
Haha , ik heb een wijngaard , en een stookvergunning voor 10k liter per jaar :) Van mijn hobby mijn beroep gemaakt *O*
Ik heb hier genoeg spullen staan om 2 brouwsels van 20 liter tegelijk te maken.
Voor mijn elektrische ketel moest ik nog maar eens een hoedje maken, zodat ik eens een whisky-achtig iets kan maken.
Een T-500 heb ik al.
  zondag 10 mei 2026 @ 18:12:42 #34
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220759042
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
JELLY! Mooi leven man, heel veel succes en plezier met de onderneming. Worden de flessen ook in Nederland verkocht?
[..]
Maar 90% van de tijd een temperatuur waar druiven niets op doen toch?
Helaas. Ik produceer momenteel alleen lokaal , nog te kleinschalig. Vandaar dat ik het meeste doorstook naar drank , stuk minder volume ;) Maar ik word ieder jaar groter qua oppervlakte , dus je weet maar nooit ;)
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
  zondag 10 mei 2026 @ 18:14:36 #35
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220759052
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:12 schreef Process153 het volgende:

[..]
Helaas. Ik produceer momenteel alleen lokaal , nog te kleinschalig. Vandaar dat ik het meeste doorstook naar drank , stuk minder volume ;) Maar ik word ieder jaar groter qua oppervlakte , dus je weet maar nooit ;)
Lijkt me echt heel tof om eens langs te komen en een bezichtiging te doen, maar ik ben helaas zelden (lees: nooit) in die omgeving en je moet het ook maar net op prijs kunnen stellen natuurlijk. Ben wel echt onder de indruk!
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  zondag 10 mei 2026 @ 18:15:57 #36
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220759058
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:10 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Ik heb hier genoeg spullen staan om 2 brouwsels van 20 liter tegelijk te maken.
Voor mijn elektrische ketel moest ik nog maar eens een hoedje maken, zodat ik eens een whisky-achtig iets kan maken.
Een T-500 heb ik al.
Nice :)

Ik heb momenteel 4 hectare , en afgelopen jaar bijna 18000 liter wijn. Mijn stookketel past 700 liter in ;)
Ik heb nu zo`n 4500 liter cognac in de kelder liggen. Dat is over een jaar of 4 wel goed.
Geen half werk c_/
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
pi_220759064
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
JELLY! Mooi leven man, heel veel succes en plezier met de onderneming. Worden de flessen ook in Nederland verkocht?
[..]
Maar 90% van de tijd een temperatuur waar druiven niets op doen toch?
Je moest eens weten hoe dik de druiven hingen in de tuin van mijn vader.
Emmers vol en zijn zus 2 straten verderop er maar sap en jam van maken.
En uiteraard heeft hij er ook een paar keer wijn mee gemaakt.
Ik weet niet meer wat daarvan is geworden. Ik ben ook niet zo van de wijn.
Ik vind graanvergistingen lekkerder.
  zondag 10 mei 2026 @ 18:23:00 #38
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220759116
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:16 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Je moest eens weten hoe dik de druiven hingen in de tuin van mijn vader.
Emmers vol en zijn zus 2 straten verderop er maar sap en jam van maken.
En uiteraard heeft hij er ook een paar keer wijn mee gemaakt.
Ik weet niet meer wat daarvan is geworden. Ik ben ook niet zo van de wijn.
Ik vind graanvergistingen lekkerder.
Ik heb nog 8 ton mais en 5 ton graan liggen waar ik iets mee moet doen. Bourbon ofzo.Ik heb van beiden momenteel een hectare in de grond staan , dus voor de oogst maar eens creatief doen.
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
pi_220759146
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:15 schreef Process153 het volgende:

[..]
Nice :)

Ik heb momenteel 4 hectare , en afgelopen jaar bijna 18000 liter wijn. Mijn stookketel past 700 liter in ;)
Ik heb nu zo`n 4500 liter cognac in de kelder liggen. Dat is over een jaar of 4 wel goed.
Geen half werk c_/
Nee, je zou zeggen.
Gaaf man.
Ik ben er op het moment lichamelijk niet echt toe in staat en alcohol speelt even niet lief met medicijnen. Linkje in mijn sig.
Maar ik hoop toch iig weer een keer wat te brouwen.
En misschien ooit nog eens een rondje huurbrouwen, zoals Saskia en Ramon (Sarabi)
pi_220759212
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:23 schreef Process153 het volgende:

[..]
Ik heb nog 8 ton mais en 5 ton graan liggen waar ik iets mee moet doen. Bourbon ofzo.Ik heb van beiden momenteel een hectare in de grond staan , dus voor de oogst maar eens creatief doen.
Dat graan (tarwe, gerst, rogge of haver?) Moet je dan wel eerst(laten) mouten. Anders heb je geen enzymen om de zetmelen in de mais om te zetten in suikers.
Of je moet ze uit een potje toevoegen.
Meestal gebruiken ze daar roggemout voor, omdat je daarmee tot 5 keer het gewicht aan mais kan versuikeren.
  zondag 10 mei 2026 @ 18:34:20 #41
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220759225
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:26 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Nee, je zou zeggen.
Gaaf man.
Ik ben er op het moment lichamelijk niet echt toe in staat en alcohol speelt even niet lief met medicijnen. Linkje in mijn sig.
Maar ik hoop toch iig weer een keer wat te brouwen.
En misschien ooit nog eens een rondje huurbrouwen, zoals Saskia en Ramon (Sarabi)
AAh , daar kun je beter niet bij drinken idd. Maar op het moment drink ik alleen voor eehh.. kwaliteitscontrole?
Ik draai weken van 100+ uren , en daar past lazerus zijn niet echt in. Stukje veiligheid , en ik heb mijn rijbewijs echt nodig ;)

Een rokertje daarentegen ;)
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
  zondag 10 mei 2026 @ 18:37:18 #42
447618 Process153
Everything goes downhill ...
pi_220759253
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:32 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Dat graan (tarwe, gerst, rogge of haver?) Moet je dan wel eerst(laten) mouten. Anders heb je geen enzymen om de zetmelen in de mais om te zetten in suikers.
Of je moet ze uit een potje toevoegen.
Meestal gebruiken ze daar roggemout voor, omdat je daarmee tot 5 keer het gewicht aan mais kan versuikeren.
Hard Rood broodgerst. Maar met malt uit een potje werkt het net zo goed.

Het ging mij er voornamelijk om dat ik mijn eigen brood kon bakken , en me er een beetje op verkeken hoeveel een hectare daadwerkelijk opbrengt. Zelfde met mijn mais.
What man created , man can destroy<br />Bring to light that day of joy
pi_220759281
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:44 schreef Mikeytt het volgende:
Meh. Men zegt wijn, dus is het wijn.
Het schijnt dat wijn ook wel gemaakt wordt van druiven... :) Maar dat is van horen zeggen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220759302
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:34 schreef Process153 het volgende:

[..]
AAh , daar kun je beter niet bij drinken idd. Maar op het moment drink ik alleen voor eehh.. kwaliteitscontrole?
Ik draai weken van 100+ uren , en daar past lazerus zijn niet echt in. Stukje veiligheid , en ik heb mijn rijbewijs echt nodig ;)

Een rokertje daarentegen ;)
Ik hoor je.

Mja. Het roken heb ik 12 jaar geleden maar gelaten voor het vapen.en dat doe ik ook al 6 jaar niet meer.
Kruiden ben ik maar nooit aan begonnen.
Alhoewel hop en cannabis wel in dezelfde familie zitten.
pi_220759331
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het schijnt dat wijn ook wel gemaakt wordt van druiven... :) Maar dat is van horen zeggen.
Vroeger wel. Taal veranderd. Nu heeft men ook kersenwijn bijvoorbeeld en niemand klaagt daar over de naam.

We zeggen ook potlood terwijl potloden al tijden zijn veranderd en tegenwoordig geen lood meer bevatten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220759382
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:37 schreef Process153 het volgende:

[..]
Hard Rood broodgerst. Maar met malt uit een potje werkt het net zo goed.

Het ging mij er voornamelijk om dat ik mijn eigen brood kon bakken , en me er een beetje op verkeken hoeveel een hectare daadwerkelijk opbrengt. Zelfde met mijn mais.
Ja, daar verkijk je je nog op.
Ik weet niet meer of het op het brouw- of stookforum was, dat iemand met een grote tuin wat gerst had gezaait.
Toen dat er eenmaal af was, wist hij van gekkigheid niet wat hij ermee aan moest.
pi_220759393
Goedkoop. Het kost minder dan een bekertje koffie op het station.
pi_220759545
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 16:20 schreef Mikeytt het volgende:
Ik koop altijd heerlijke Hugo wijn. Die zijn namelijk 2,50 euro voor een grote fles. Vaak 2 euro in de aanbieding.

Als je echt teut wilt worden zo goedkoop mogelijk dan is Pikeurtje het geheime wapen overigens. En Frambozen Bessen ook nog. Geen druif komt daaraan te pas.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220759568
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 19:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als je echt teut wilt worden zo goedkoop mogelijk dan is Pikeurtje het geheime wapen overigens. En Frambozen Bessen ook nog. Geen druif komt daaraan te pas.
Zie dat Pikeurtje 12% is en 1L voor 5 euro. Dan is de optie eerder in dit topic goedkoper van Frauliefmilch. Die is 8,5% en 1L voor 2,60
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220759577
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 18:49 schreef Peppert het volgende:
Goedkoop. Het kost minder dan een bekertje koffie op het station.
Koffie op het station is ook gewoon pure oplichterij. Ik neem tegenwoordig gewoon mijn eigen to-go beker mee.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')