Nja vraag mij af of dat zomaar mag, lijkt mij sterk namelijk.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:23 schreef maily het volgende:
Bedrijfsarts inschakelen?
Laten schaduwen?
Zijn/haar socials uitpluizen?
Iedere keer maar een dag.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:27 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nja vraag mij af of dat zomaar mag, lijkt mij sterk namelijk.
Bedrijfsarts zou kunnen, maar het is iedere keer maar een dag
Dat kan ookquote:Op donderdag 7 mei 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch echt aan de leidinggevenden om hier actie op te ondernemen. Zo vaak een ziekmelding is allang reden voor bespreking met de bedrijfsarts en bespreking met de medewerker zelf.
Mogelijk is dat overleg ook al geweest. Daarover hoeft je leidinggevende jou niet te informeren.
ik zou me niet met andermans zaken bemoeien. En inderdaad goed de eigen werk-/prive-balans bewaken. Als het werk hierdoor (structureel) niet af komt dan is dat toch echt het probleem van de werkgever.quote:
allereerst kan je manager hier prima op acteren. iemand die structureel 1 of meerdere dagen per maand ziek is wordt zsm bij de arbo dienst gerapporteerd. en anders wordt er wel een arbo dienst ingeschakeld. dit valt onder verzuim.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.
Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.
Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.
Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.
En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.
De maandag erna werd overigens alles ontkent.
Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.
Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?
Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
dit.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch echt aan de leidinggevenden om hier actie op te ondernemen. Zo vaak een ziekmelding is allang reden voor bespreking met de bedrijfsarts en bespreking met de medewerker zelf.
Mogelijk is dat overleg ook al geweest. Daarover hoeft je leidinggevende jou niet te informeren.
nope.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
Volstrekt eens. Maar ik neem toch aan dat TS ook wel ziet dat het niet aan hem/haar is om daarover knopen door te hakken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:43 schreef freak1 het volgende:
[..]
nope.
niet alleen is dat niet aan TS of de manager, dat is aan de werkgever in overleg met HR en de Arbo dan wel bedrijfsarts. maar dat is vele stations verder dan wat TS hier verteld.
Dit is de klacht en dit moet je met je leidinggevende gaan bespreken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.
Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.
Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.
Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.
En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.
De maandag erna werd overigens alles ontkent.
Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.
Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?
Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
akkoord. maar je liet het lijken alsof er dan maar even de bedrijfsrecherche ingeschakeld werd in dat soort zaken maar dat is echt heel wat stations verder dan waar TS momenteel staat volgens eigen zeggen, of waar het bedrijf staat.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volstrekt eens. Maar ik neem toch aan dat TS ook wel ziet dat het niet aan hem/haar is om daarover knopen door te hakken.
Misschien boeit de werkgever het niet. Dat mag. Dat is gewoon de vrijheid die je hebt.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:00 schreef freak1 het volgende:
[..]
verder vermoed ik dat, zelfs al zou het de werkgever niets boeien, het de verzekeraar van de werkgever wel degelijk wat zal boeien...
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.quote:
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is de klacht en dit moet je met je leidinggevende gaan bespreken.
De zieke werknemer is verders niet jouw zorg.
gestructureerdquote:Op donderdag 7 mei 2026 13:28 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.
(ook bij ons is er een tekort aan mensen)
Ik had zelf daarom al aangegeven dat ik andermans werk niet structureel ga blijven oplossen hierin.
Helaas zijn andere collega’s daarin niet mondig genoeg, ook mede door de jonge leeftijd van sommige.
Maar daardoor voel ik mij ook wel schuldig omdat ik inmiddels wel gewoon om 6uur naar huis ga terwijl de rest soms wel blijft doorgaan.
Overigens zijn wij een vrij jong en klein bedrijf zonder HR en vraag mij af of er wel een verzekering is. Ziek zijn wordt ook gewoon op whatsapp gemeld en daarmee is het klaar, beterschap en tot overmorgen was altijd het idee zegmaar.
Dat ging altijd goed omdat ziekmeldingen zeldzaam waren. Tot collega erbij kwam.
Maar wellicht dat er achter de schermen wel dingen gaande zijn die mij idd niet aan gaan.
Die verzekering geldt toch alleen bij langdurige ziekte, niet voor kortdurend verzuim? Ik denk dat de verzekeraar niet in beeld is. De werkgever betaalt thans het loon door en het werk van medewerker wordt verdeeld onder het andere personeel.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:13 schreef freak1 het volgende:
[..]
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.
dus die kosten voor die zieke werknemer de hele tijd worden via een verzekeraar weer grotendeels vergoed. je hoeft maar 1 grapjas in dienst te hebben die overspannen raakt en er een jaar uitligt en je loopt leeg.. maargoed.
die verzekeraar heeft ook ogen in haar hoofd. dus die zeggen, pietje is wel elke week ziek, wij zijn het wel zat de hele tijd te lappen, laat hem maar eens naar een arbo arts gaan., en een verzuimtraject opstarten. en evt. een reintegratie traject.
jij zegt, of het moet die werkgever niet boeien. en dat kan. maar het zal de verzekeraar wel degelijk boeien want het kost hen klauwen met geld.
dat ligt aan je eigen risico periode.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die verzekering geldt toch alleen bij langdurige ziekte, niet voor kortdurend verzuim? Ik denk dat de verzekeraar niet in beeld is. De werkgever betaalt thans het loon door en het werk van medewerker wordt verdeeld onder het andere personeel.
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.
Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.
Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.
Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.
En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.
De maandag erna werd overigens alles ontkent.
Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.
Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.
Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?
Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
Maak het probleem van je werkgever en je collega's niet jouw probleem. Natuurlijk is het mooi als je (met elkaar) iets oppakt als dat nodig is. Maar als het structureel is, is het toch echt aan de werkgever dat op te lossen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:28 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.
(ook bij ons is er een tekort aan mensen)
Ik had zelf daarom al aangegeven dat ik andermans werk niet structureel ga blijven oplossen hierin.
Helaas zijn andere collega’s daarin niet mondig genoeg, ook mede door de jonge leeftijd van sommige.
Maar daardoor voel ik mij ook wel schuldig omdat ik inmiddels wel gewoon om 6uur naar huis ga terwijl de rest soms wel blijft doorgaan.
Overigens zijn wij een vrij jong en klein bedrijf zonder HR en vraag mij af of er wel een verzekering is. Ziek zijn wordt ook gewoon op whatsapp gemeld en daarmee is het klaar, beterschap en tot overmorgen was altijd het idee zegmaar.
Dat ging altijd goed omdat ziekmeldingen zeldzaam waren. Tot collega erbij kwam.
Maar wellicht dat er achter de schermen wel dingen gaande zijn die mij idd niet aan gaan.
Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.quote:Op donderdag 7 mei 2026 13:13 schreef freak1 het volgende:
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.
Kun je wel laten doen. Als diegene er dan achterkomt ga je diegene gewoon gaslighten, gooi je het op zijn of haar paranoia en roep je heel hard dat diegene het dan maar moet bewaizen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
Haha dat is wel de meest slechte tip die je iemand kan geven. Zou mn god niet weten waarom ik op die manier de boel zou bedonderenquote:Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
Blijkbaar wordt daar weinig mee gedaan tot grote frustratie van collega's. En dat kan hoog oplopen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 17:17 schreef Discombobulate het volgende:
Het is helemaal niet aan jou. Jij hebt daar niets mee te maken. Is iets voor je leidinggevende en de bedrijfsarts.
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
dit dus.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Je kan inderdaad al de verzekering inschakelen bij zo veel verzuim, maar dat doet lang niet iedere werkgever (het geeft ook administratieve rompslomp). Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.
Maar op zich is dat voor TS allemaal irrelevant. Waarom de collega ziek is en of dat legitiem is ook. Het enige wat TS moet doen: ga naar de leidinggevende over dat verhaal wat betreft overwerken. Dat is jouw deel van het verhaal. Dat er van je wordt gevraagd om bij ziekte eens een keer extra te werken kan, maar als het structureel is moet de werkgever gewoon voor meer personeel zorgen. Het kan niet dat jij of je collega's zeer regelmatig moeten overwerken vanwege de ziekte van een ander. Jij hebt niet voor niets een bepaald contract met een bepaald aantal uren, dat is het uren dat jij wenst te werken en je moet er vanuit kunnen gaan dat jouw werk binnen die uren te halen is.
in line met de posthistorie van de betreffende user dus vooral niet te serieus nemen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 23:33 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 12:33 schreef Schanu het volgende:
Frequent ziekteverzuim mag wel degelijk leiden tot ontslag, dit kan worden voorgelegd aan een kantonrechter. Ik ken het dossier verder niet dus geen idee hoe groot de kans van slagen is, maar elke week ziek is zeker frequent en ik vind de reactie van HR dat ze daar niets mee kunnen doen slappe hap. Zieke medewerkers kosten veel geld en het legt een druk op de rest van het personeel, dat het elke week een dagje is maakt dat echt niet minder (hooguit juist nog meer frustrerend voor collega's). Dus zoals gezegd is: jouw werkgever moet de arbodienst inschakelen en hier een bedrijfsarts op zetten om dossier op te bouwen. Dat hoeft echt niet alleen tijdens ziekte, een frequent verzuimgesprek is heel logisch in zo'n geval. Dan kan ook getoetst worden of het gaat om bijvoorbeeld een aandoening die leidt tot frequent verzuim (wat het verhaal een stuk genuanceerder zou maken en ook niet snel tot ontslag zal leiden, tenzij de bedrijfsbelangen echt veel zwaarder wegen), of dat de drempel om zich ziek te melden bij deze medewerker gewoon absurd laag ligt.
Maar zoals ook gezegd: dat is niet aan jou om in gang te zetten, dat moet jouw werkgever oppakken. Hopelijk nemen ze het snel wat serieuzer.
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Ja daarom vraag ik me af of er uberhaupt wel Arbo arts in spel is.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:
[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.
Volgens mij medt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Ja dit komt ook best voor, maar ik vind elke week wel een stuk frequenter dan elke maandquote:Op vrijdag 8 mei 2026 17:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.quote:Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.
Ik dacht dat als er steeds minder dan 4 weken tussen zit, dat allemaal samen wordt gepakt als één ziekteperiode. Maar ik kan ook mis zitten.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 19:03 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.
Al deze losse dagen doen er niet toe, totdat de medewerker echt structureel voor x percentage thuis komt te zitten. Dan is de eerste ziektedag max vier weken daarvoor toen ie zich een dagje ziek meldde.
Nou dat gaat bij ons dus gewoon via een appje. Wordt ook niet echt bijgehouden ofzo. Vooralsnog in ieder geval. Misschien dat dit nu wel anders is met deze aantallen.quote:Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:
[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.
Volgens mij meldt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.quote:Op donderdag 7 mei 2026 17:06 schreef freak1 het volgende:
[..]
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.
ik heb het gewoon over een normaal, gemiddeld bedrijf in NL.
het een staat los van het ander.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 05:01 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.
Dat heb ik voor mij zelf al gedaan, verder heb ik dit topic gestart op mijn vrije dag dus maandag kan ik er weer wat mee doen.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 08:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
het enige wat je hier kan doen, maar met dat advies lijk je zover niet zoveel te doen, is bij je manager aangeven dat de huidige situatie onhoudbaar is wat jou betreft mbt je overuren en dat je die helaas niet meer kan maken.
dat die collega structureel ziek is is niet iets wat jij gaat, kan en mag oplossen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |