abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220735310
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.

Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.

Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.

Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.

En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.

De maandag erna werd overigens alles ontkent.

Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.

Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?

Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
  Spellchecker donderdag 7 mei 2026 @ 12:23:33 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220735316
Bedrijfsarts inschakelen?
Laten schaduwen?
Zijn/haar socials uitpluizen?
pi_220735340
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:23 schreef maily het volgende:
Bedrijfsarts inschakelen?
Laten schaduwen?
Zijn/haar socials uitpluizen?
Nja vraag mij af of dat zomaar mag, lijkt mij sterk namelijk.

Bedrijfsarts zou kunnen, maar het is iedere keer maar een dag
  Spellchecker donderdag 7 mei 2026 @ 12:30:38 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220735351
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:27 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nja vraag mij af of dat zomaar mag, lijkt mij sterk namelijk.

Bedrijfsarts zou kunnen, maar het is iedere keer maar een dag
Iedere keer maar een dag.
Ik gok 35 of 40 per jaar.

Je zou die collega nogeens uit kunen horen bij een feestje. Gerichte vragen stellen.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:31:54 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_220735361
Het is toch echt aan de leidinggevenden om hier actie op te ondernemen. Zo vaak een ziekmelding is allang reden voor bespreking met de bedrijfsarts en bespreking met de medewerker zelf.

Mogelijk is dat overleg ook al geweest. Daarover hoeft je leidinggevende jou niet te informeren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_220735367
Teamleider kan hem eens op preventief gesprek sturen bij de bedrijfsarts.
Want het is niet gezond om iedere week 1 dag ziek te zijn.
Wellicht speelt er meer. Mentaal, of overwerkt (door nevenfucnctie in de avonduren/weekend)
  Spellchecker donderdag 7 mei 2026 @ 12:32:25 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220735368
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch echt aan de leidinggevenden om hier actie op te ondernemen. Zo vaak een ziekmelding is allang reden voor bespreking met de bedrijfsarts en bespreking met de medewerker zelf.

Mogelijk is dat overleg ook al geweest. Daarover hoeft je leidinggevende jou niet te informeren.

Dat kan ook :Y
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:38:47 #8
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735402
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:39:24 #9
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_220735406
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:

Hoe zouden jullie hier mee omgaan […]?
ik zou me niet met andermans zaken bemoeien. En inderdaad goed de eigen werk-/prive-balans bewaken. Als het werk hierdoor (structureel) niet af komt dan is dat toch echt het probleem van de werkgever.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_220735422
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.

Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.

Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.

Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.

En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.

De maandag erna werd overigens alles ontkent.

Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.

Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?

Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
allereerst kan je manager hier prima op acteren. iemand die structureel 1 of meerdere dagen per maand ziek is wordt zsm bij de arbo dienst gerapporteerd. en anders wordt er wel een arbo dienst ingeschakeld. dit valt onder verzuim.
verzuim kan uiteraard gerechtvaardigd zijn, ziekteverzuim bij een griep bijvoorbeeld of een gebroken been, maar ook ongerechtvaardigd. laat dat nu net de specialiteit zijn van de arbo dienst. en daar hoeft, zoals @Lienekien heel terecht zegt, je werkgever niets over te zeggen tegen je. voor zover ik weet mag dat zelfs niet...

maar de enige juist vorm is aangeven bij je manager dat het structurele verzuim van je collega zorgt voor onnodige werkdruk op jullie en dat jullie een oplossing verwachten. dat er inderdaad niet verwacht kan worden dat jullie andermans ziekte structureel oppakken.

en aangezien een zieke werknemer gewoon voor kosten werkgever komen lijkt het me heel erg sterk dat, als dit idd zo structureel is als je zegt en dus om een 20 procent verzuim per jaar gaat (1 dag per week) die werkgever of de verzekering hier niet allang mee bezig is.

daar moet of een exit regeling mee gestart worden als het verzuim een mantel is om freelance werkzaamheden uit te voeren of er moet een hersteltraject gestart worden als er daadwerkelijk een ziekte speelt.

quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch echt aan de leidinggevenden om hier actie op te ondernemen. Zo vaak een ziekmelding is allang reden voor bespreking met de bedrijfsarts en bespreking met de medewerker zelf.

Mogelijk is dat overleg ook al geweest. Daarover hoeft je leidinggevende jou niet te informeren.
dit.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220735425
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
nope.
niet alleen is dat niet aan TS of de manager, dat is aan de werkgever in overleg met HR en de Arbo dan wel bedrijfsarts. maar dat is vele stations verder dan wat TS hier verteld.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 7 mei 2026 @ 12:45:07 #12
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735440
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:43 schreef freak1 het volgende:

[..]
nope.
niet alleen is dat niet aan TS of de manager, dat is aan de werkgever in overleg met HR en de Arbo dan wel bedrijfsarts. maar dat is vele stations verder dan wat TS hier verteld.
Volstrekt eens. Maar ik neem toch aan dat TS ook wel ziet dat het niet aan hem/haar is om daarover knopen door te hakken.

Misschien boeit de werkgever het niet. Dat mag. Dat is gewoon de vrijheid die je hebt.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  Moderator donderdag 7 mei 2026 @ 12:45:48 #13
236264 crew  capricia
pi_220735445
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.

Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.

Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.

Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.

En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.

De maandag erna werd overigens alles ontkent.

Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.

Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?

Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
Dit is de klacht en dit moet je met je leidinggevende gaan bespreken.

De zieke werknemer is verders niet jouw zorg.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220735487
Ik werk niet en heb hier dan ook geen last van. Kan ik iedereen aanraden ^O^
U MAD?
pi_220735580
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volstrekt eens. Maar ik neem toch aan dat TS ook wel ziet dat het niet aan hem/haar is om daarover knopen door te hakken.

Misschien boeit de werkgever het niet. Dat mag. Dat is gewoon de vrijheid die je hebt.
akkoord. maar je liet het lijken alsof er dan maar even de bedrijfsrecherche ingeschakeld werd in dat soort zaken maar dat is echt heel wat stations verder dan waar TS momenteel staat volgens eigen zeggen, of waar het bedrijf staat.

verder vermoed ik dat, zelfs al zou het de werkgever niets boeien, het de verzekeraar van de werkgever wel degelijk wat zal boeien...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:02:30 #16
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735617
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:00 schreef freak1 het volgende:

[..]

verder vermoed ik dat, zelfs al zou het de werkgever niets boeien, het de verzekeraar van de werkgever wel degelijk wat zal boeien...
Wat bedoel je?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:12:55 #17
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220735701
Er zouden natuurlijk serieuze chronische medische problemen kunnen spelen, maar ik snap gezien de verdere context dat mensen op een gegeven moment twijfels hebben bij de situatie. Al weet je natuurlijk nooit wat er speelt.
pi_220735702
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat bedoel je?
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.

dus die kosten voor die zieke werknemer de hele tijd worden via een verzekeraar weer grotendeels vergoed. je hoeft maar 1 grapjas in dienst te hebben die overspannen raakt en er een jaar uitligt en je loopt leeg.. maargoed.

die verzekeraar heeft ook ogen in haar hoofd. dus die zeggen, pietje is wel elke week ziek, wij zijn het wel zat de hele tijd te lappen, laat hem maar eens naar een arbo arts gaan., en een verzuimtraject opstarten. en evt. een reintegratie traject.

jij zegt, of het moet die werkgever niet boeien. en dat kan. maar het zal de verzekeraar wel degelijk boeien want het kost hen klauwen met geld.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220735778
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Dit is de klacht en dit moet je met je leidinggevende gaan bespreken.

De zieke werknemer is verders niet jouw zorg.
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.
(ook bij ons is er een tekort aan mensen)

Ik had zelf daarom al aangegeven dat ik andermans werk niet structureel ga blijven oplossen hierin.

Helaas zijn andere collega’s daarin niet mondig genoeg, ook mede door de jonge leeftijd van sommige.

Maar daardoor voel ik mij ook wel schuldig omdat ik inmiddels wel gewoon om 6uur naar huis ga terwijl de rest soms wel blijft doorgaan.

Overigens zijn wij een vrij jong en klein bedrijf zonder HR en vraag mij af of er wel een verzekering is. Ziek zijn wordt ook gewoon op whatsapp gemeld en daarmee is het klaar, beterschap en tot overmorgen was altijd het idee zegmaar.

Dat ging altijd goed omdat ziekmeldingen zeldzaam waren. Tot collega erbij kwam.

Maar wellicht dat er achter de schermen wel dingen gaande zijn die mij idd niet aan gaan.
pi_220735836
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:28 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.
(ook bij ons is er een tekort aan mensen)

Ik had zelf daarom al aangegeven dat ik andermans werk niet structureel ga blijven oplossen hierin.

Helaas zijn andere collega’s daarin niet mondig genoeg, ook mede door de jonge leeftijd van sommige.

Maar daardoor voel ik mij ook wel schuldig omdat ik inmiddels wel gewoon om 6uur naar huis ga terwijl de rest soms wel blijft doorgaan.

Overigens zijn wij een vrij jong en klein bedrijf zonder HR en vraag mij af of er wel een verzekering is. Ziek zijn wordt ook gewoon op whatsapp gemeld en daarmee is het klaar, beterschap en tot overmorgen was altijd het idee zegmaar.

Dat ging altijd goed omdat ziekmeldingen zeldzaam waren. Tot collega erbij kwam.

Maar wellicht dat er achter de schermen wel dingen gaande zijn die mij idd niet aan gaan.
gestructureerd
-je aanpak is de juiste. als je collega's wel door blijven werken en het okay vinden om andermans zooi op te blijven lossen, daar kun jij niets aan veranderen. door aan te geven dat je niet te beroerd bent om beschikbaar te zijn voor werk maar je wel de grens trekt bij structureel andermans ziekte op te lossen is geheel je goed recht en wat mij betreft de juiste aanpak.

-schuldig voelen kan. maar je collega's maken zelf de keus om er niet iets mee te doen. daar kun jij je moeilijk schuldig over voelen, zij maken die bewuste keus.

-verder ben jij niet verantwoordelijkheid voor de domheid van je werkgever. meer als 2 werknemers en geen verzekering is dom. en wat mij betreft onverantwoord tegen je werknemers, 2 langdurig zieken werknemers kunnen op die manier zo een bedrijf de afgrond intrekken maargoed.

-je werkgever is niet verplicht een HR afdeling te hebben, maar wel haar zaken op orde. en zo is een arbo basis contract verplicht. zie https://ondernemersplein.(...)sarts-of-arbodienst/ . en daar moeten bij een structureel zieke werknemer genoeg rode vlaggetjes omhoog staan.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 7 mei 2026 @ 13:43:26 #21
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220735854
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:13 schreef freak1 het volgende:

[..]
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.

dus die kosten voor die zieke werknemer de hele tijd worden via een verzekeraar weer grotendeels vergoed. je hoeft maar 1 grapjas in dienst te hebben die overspannen raakt en er een jaar uitligt en je loopt leeg.. maargoed.

die verzekeraar heeft ook ogen in haar hoofd. dus die zeggen, pietje is wel elke week ziek, wij zijn het wel zat de hele tijd te lappen, laat hem maar eens naar een arbo arts gaan., en een verzuimtraject opstarten. en evt. een reintegratie traject.

jij zegt, of het moet die werkgever niet boeien. en dat kan. maar het zal de verzekeraar wel degelijk boeien want het kost hen klauwen met geld.
Die verzekering geldt toch alleen bij langdurige ziekte, niet voor kortdurend verzuim? Ik denk dat de verzekeraar niet in beeld is. De werkgever betaalt thans het loon door en het werk van medewerker wordt verdeeld onder het andere personeel.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220736670
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die verzekering geldt toch alleen bij langdurige ziekte, niet voor kortdurend verzuim? Ik denk dat de verzekeraar niet in beeld is. De werkgever betaalt thans het loon door en het werk van medewerker wordt verdeeld onder het andere personeel.
dat ligt aan je eigen risico periode.
maar als die werknemer wekelijks ziek is dan hebben we het dus over een 40 dagen per jaar. dan komt die verzekering zeker in beeld. dat is gewoon terugkerend verzuim.

echter, of de werkgever in deze instantie dat heeft toegepast (wekeljiks is gewoon structureel namelijk dus kan gezien worden als een langdurig verzuim) blijft gissen. dat zal TS zeker niet weten.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220736819
Je kan inderdaad al de verzekering inschakelen bij zo veel verzuim, maar dat doet lang niet iedere werkgever (het geeft ook administratieve rompslomp). Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.

Maar op zich is dat voor TS allemaal irrelevant. Waarom de collega ziek is en of dat legitiem is ook. Het enige wat TS moet doen: ga naar de leidinggevende over dat verhaal wat betreft overwerken. Dat is jouw deel van het verhaal. Dat er van je wordt gevraagd om bij ziekte eens een keer extra te werken kan, maar als het structureel is moet de werkgever gewoon voor meer personeel zorgen. Het kan niet dat jij of je collega's zeer regelmatig moeten overwerken vanwege de ziekte van een ander. Jij hebt niet voor niets een bepaald contract met een bepaald aantal uren, dat is het uren dat jij wenst te werken en je moet er vanuit kunnen gaan dat jouw werk binnen die uren te halen is.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 16:06:44 ]
pi_220736834
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:22 schreef 111210 het volgende:
Bij ons op het bedrijf zit een collega die inmiddels echt minimaal 3x per maand “ziek” is.
Eigenlijk dus vrijwel wekelijks een dag en heel soms 2 dagen.

Dit heeft zich het afgelopen jaar opgebouwd naar dat aantal. Begon met een keer ziek maar nu dus bijna wekelijks.

Vanaf dat het structureel begon te worden zijn er bij ons twijfels of deze collega ook echt ziek is.

Collega heeft namelijk weleens op een feestje in een aangeschoten bui gemeld dat deze nog regelmatig freelance klusjes oppakt in de weekend en avond uren voor een ander bedrijf.

En dat dit soms best pittig is de dag erna bij ons op het bedrijf.

De maandag erna werd overigens alles ontkent.

Nu geeft onze manager aan dat ze hier niets mee kan, want als werknemer ziek is, is deze ziek. Ook omdat het bijna altijd maar om 1 dag gaat.

Dat snapt iedereen ook wel, maar hierdoor komt iedere keer al het werk van deze collega bij anderen op het bordje terecht waardoor anderen regelmatig overuren moeten maken om het werk op tijd af te krijgen.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan en wat kan en zou manager moeten doen hierin?

Ik zelf heb inmiddels al aangegeven dat ik niet structureel overuren ga maken omdat deze überhaupt niet uitbetaald worden maar er ook eigenlijk nooit plek is om deze op te nemen.
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220737028
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:28 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dat is inmiddels ook gebeurt alleen zagen we daar uiteindelijk op de werkvloer niks van terug.
(ook bij ons is er een tekort aan mensen)

Ik had zelf daarom al aangegeven dat ik andermans werk niet structureel ga blijven oplossen hierin.

Helaas zijn andere collega’s daarin niet mondig genoeg, ook mede door de jonge leeftijd van sommige.

Maar daardoor voel ik mij ook wel schuldig omdat ik inmiddels wel gewoon om 6uur naar huis ga terwijl de rest soms wel blijft doorgaan.

Overigens zijn wij een vrij jong en klein bedrijf zonder HR en vraag mij af of er wel een verzekering is. Ziek zijn wordt ook gewoon op whatsapp gemeld en daarmee is het klaar, beterschap en tot overmorgen was altijd het idee zegmaar.

Dat ging altijd goed omdat ziekmeldingen zeldzaam waren. Tot collega erbij kwam.

Maar wellicht dat er achter de schermen wel dingen gaande zijn die mij idd niet aan gaan.
Maak het probleem van je werkgever en je collega's niet jouw probleem. Natuurlijk is het mooi als je (met elkaar) iets oppakt als dat nodig is. Maar als het structureel is, is het toch echt aan de werkgever dat op te lossen.

Ik snap dat het ingewikkeld is als collega's wel in de gaten blijven springen. Ik zeg altijd maar, ik ben dan misschien wel een hoer, maar geen slet. Of terwijl, je kan mij inhuren, maar ik werk niet gratis voor je.
pi_220737068
Wekelijks ziek?
Heeft die persoon iets chronisch dan?

Zo niet,
Elke week met andere klachten thuis zitten...
Ik noem dat bullshit..
:')
pi_220737125
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 13:13 schreef freak1 het volgende:
elke werkgever met meer dan 1 werknemer heeft een verzekering voor ziekte van werknemers. anders ga je echt failliet aan die kosten. of je bent debiel als werkgever maar dat terzijde.
Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220737210
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Juist als je 10.000 werknemers hebt, loont het niet om te verzekeren.
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.
ik heb het gewoon over een normaal, gemiddeld bedrijf in NL.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220737296
Het is helemaal niet aan jou. Jij hebt daar niets mee te maken. Is iets voor je leidinggevende en de bedrijfsarts.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 7 mei 2026 @ 17:22:36 #30
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220737326
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2026 12:38 schreef phpmystyle het volgende:
Bedrijfsrecherche, gezien de frequentie is er - wat mij betreft - een gegrond vermoeden.
Dat is namelijk voor een rechter belangrijk, je mag niet zomaar iemand schaduwen.
Kun je wel laten doen. Als diegene er dan achterkomt ga je diegene gewoon gaslighten, gooi je het op zijn of haar paranoia en roep je heel hard dat diegene het dan maar moet bewaizen.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220738167
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
Haha dat is wel de meest slechte tip die je iemand kan geven. Zou mn god niet weten waarom ik op die manier de boel zou bedonderen
  donderdag 7 mei 2026 @ 23:26:17 #32
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_220740470
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:17 schreef Discombobulate het volgende:
Het is helemaal niet aan jou. Jij hebt daar niets mee te maken. Is iets voor je leidinggevende en de bedrijfsarts.
Blijkbaar wordt daar weinig mee gedaan tot grote frustratie van collega's. En dat kan hoog oplopen.
Slap beleid, wat al blijkt uit je ziek kunnen melden via WhatsApp :')
Veels te laagdrempelig.

Elke week een of 2 dagen ziek zijn bestaat niet. Das bewust de boel besodemieteren.

Als dit nog lang zo door ettert zonder dat er iets aan gedaan wordt dan gewoon wegpesten.
pi_220740513
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Al je posts lezende, vraag ik me af wat de policy van het bedrijf jegens dit geval is. Om daar achter te komen, zou je bijv. eenzelfde patroon van ziekmeldingen kunnen opbouwen en kijken wat je hoort van het management / de bedrijfsarts etc.
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220741263
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Je kan inderdaad al de verzekering inschakelen bij zo veel verzuim, maar dat doet lang niet iedere werkgever (het geeft ook administratieve rompslomp). Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.

Maar op zich is dat voor TS allemaal irrelevant. Waarom de collega ziek is en of dat legitiem is ook. Het enige wat TS moet doen: ga naar de leidinggevende over dat verhaal wat betreft overwerken. Dat is jouw deel van het verhaal. Dat er van je wordt gevraagd om bij ziekte eens een keer extra te werken kan, maar als het structureel is moet de werkgever gewoon voor meer personeel zorgen. Het kan niet dat jij of je collega's zeer regelmatig moeten overwerken vanwege de ziekte van een ander. Jij hebt niet voor niets een bepaald contract met een bepaald aantal uren, dat is het uren dat jij wenst te werken en je moet er vanuit kunnen gaan dat jouw werk binnen die uren te halen is.
dit dus.
bij manager aangeven dat bij jou de maat vol is. een collega die consequent wekelijks ziek is waardoor er een te hoge workload bij jou terecht komt is het probleem van de manager, niet van jou. geef het netjes aan. en je kunt ook aangeven dat je weer overuren gaat werken als je de huidige set uitbetaald of opgemaakt hebt met TvT.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 23:33 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dit moet wel het vreemdste advies in dit topic zijn.
in line met de posthistorie van de betreffende user dus vooral niet te serieus nemen.

verder @TS je kunt niet veel meer doen dan het bij jezelf houden. het gaat jou verder niets aan waarom en of de betreffende persoon echt ziek is. vermoedens heb je niets aan. als je jongere collega's er voor kiezen om zichzelf een ongeluk te werken dan is dat aan hen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 08:50:24 #35
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220741644
Het lijken mij twee losse problemen, de ziekte van een collega heb je niets mee te maken, maar overuren die en niet betaald worden en niet opgenomen kunnen worden moet je simpelweg niet maken. Dan is het werk maar niet af.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220743534
Frequent ziekteverzuim mag wel degelijk leiden tot ontslag, dit kan worden voorgelegd aan een kantonrechter. Ik ken het dossier verder niet dus geen idee hoe groot de kans van slagen is, maar elke week ziek is zeker frequent en ik vind de reactie van HR dat ze daar niets mee kunnen doen slappe hap. Zieke medewerkers kosten veel geld en het legt een druk op de rest van het personeel, dat het elke week een dagje is maakt dat echt niet minder (hooguit juist nog meer frustrerend voor collega's). Dus zoals gezegd is: jouw werkgever moet de arbodienst inschakelen en hier een bedrijfsarts op zetten om dossier op te bouwen. Dat hoeft echt niet alleen tijdens ziekte, een frequent verzuimgesprek is heel logisch in zo'n geval. Dan kan ook getoetst worden of het gaat om bijvoorbeeld een aandoening die leidt tot frequent verzuim (wat het verhaal een stuk genuanceerder zou maken en ook niet snel tot ontslag zal leiden, tenzij de bedrijfsbelangen echt veel zwaarder wegen), of dat de drempel om zich ziek te melden bij deze medewerker gewoon absurd laag ligt.

Maar zoals ook gezegd: dat is niet aan jou om in gang te zetten, dat moet jouw werkgever oppakken. Hopelijk nemen ze het snel wat serieuzer.
pi_220744624
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 12:33 schreef Schanu het volgende:
Frequent ziekteverzuim mag wel degelijk leiden tot ontslag, dit kan worden voorgelegd aan een kantonrechter. Ik ken het dossier verder niet dus geen idee hoe groot de kans van slagen is, maar elke week ziek is zeker frequent en ik vind de reactie van HR dat ze daar niets mee kunnen doen slappe hap. Zieke medewerkers kosten veel geld en het legt een druk op de rest van het personeel, dat het elke week een dagje is maakt dat echt niet minder (hooguit juist nog meer frustrerend voor collega's). Dus zoals gezegd is: jouw werkgever moet de arbodienst inschakelen en hier een bedrijfsarts op zetten om dossier op te bouwen. Dat hoeft echt niet alleen tijdens ziekte, een frequent verzuimgesprek is heel logisch in zo'n geval. Dan kan ook getoetst worden of het gaat om bijvoorbeeld een aandoening die leidt tot frequent verzuim (wat het verhaal een stuk genuanceerder zou maken en ook niet snel tot ontslag zal leiden, tenzij de bedrijfsbelangen echt veel zwaarder wegen), of dat de drempel om zich ziek te melden bij deze medewerker gewoon absurd laag ligt.

Maar zoals ook gezegd: dat is niet aan jou om in gang te zetten, dat moet jouw werkgever oppakken. Hopelijk nemen ze het snel wat serieuzer.
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Spellchecker vrijdag 8 mei 2026 @ 15:39:35 #38
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220744631
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.

Volgens mij meldt de collega van TS zich gewoon "ziek".

[ Bericht 0% gewijzigd door maily op 08-05-2026 15:46:33 ]
pi_220744650
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:

[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.

Volgens mij medt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Ja daarom vraag ik me af of er uberhaupt wel Arbo arts in spel is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220745402
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat het oordeel van de Arbo arts hier dan belangrijk bij is, volgens mij is het doel van de Arbo arts om dit te voorkomen, als iemand hier gehoor aan geeft kun je daar moeilijk iets van vinden.
En ja er zijn ook mensen die echt 1 keer per week ziek zijn, ik had een collega die ontzettend zware migraine aanvallen kon hebben en dat was echt heel vaak. Maar hij was wel 1 van de betere en aardige mensen, iedereen wist dat het geen fake was, en hij was ook dermate goed in zijn werk dat die dag die hij niet kon werken ruimschoots goedmaakte met zijn andere capaciteiten.
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220745511
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 17:46 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Of vrouwen die maandelijks tijdens de menstruatie erg ziek zijn. Ken ook zo'n iemand. Echt een totale hel elke maand weer.
Ja dit komt ook best voor, maar ik vind elke week wel een stuk frequenter dan elke maand
pi_220745793
Zolang andere collega's het werk van de zieke collega blijven oppakken zal de werkgever het ziekzijn ook minder snel als een probleem voelen. Het werk loopt immers gewoon door tegen dezelfde kosten?

De oplossing is dus om NIET het probleem van de werkgever te gaan oplossen. Aangeven dat je niet gaat overwerken, dat dus ook niet doen, en je daar niet schuldig over voelen. Je verder niet bemoeien met de zaak. Het is niet jouw probleem. En met deze aanpak wordt het vanzelf WEL het probleem van de werkgever. Daar hoort het ook, want die is ook in de positie om eventuele andere instanties in te schakelen indien er bedenkingen zijn w.b. de zieke collega. Dat is dan verder tussen de werkgever en de betreffende collega.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 19:03:27 #43
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220745845
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:06 schreef Hanca het volgende:
Wel heeft deze persoon een probleem als hij of zij ooit langdurig ziek gaat worden: dan tellen al die korte verzuimen mee naar de 2 jaar die je doorbetaald moet worden.
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.

Al deze losse dagen doen er niet toe, totdat de medewerker echt structureel voor x percentage thuis komt te zitten. Dan is de eerste ziektedag max vier weken daarvoor toen ie zich een dagje ziek meldde.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220745982
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 19:03 schreef laziness het volgende:

[..]
Dit is onjuist. Alleen binnen vier weken telt het als één ziekteperiode als je dus echt langdurig geheel of gedeeltelijk uitvalt.

Al deze losse dagen doen er niet toe, totdat de medewerker echt structureel voor x percentage thuis komt te zitten. Dan is de eerste ziektedag max vier weken daarvoor toen ie zich een dagje ziek meldde.
Ik dacht dat als er steeds minder dan 4 weken tussen zit, dat allemaal samen wordt gepakt als één ziekteperiode. Maar ik kan ook mis zitten.
pi_220746327
Ik vind dat roddelen over zieke collega's ook echt verschrikkelijk. Ik laat me nooit verlagen tot zoiets, ook nooit gedaan. Niet mijn probleem.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220747960
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 15:39 schreef maily het volgende:

[..]
Maar dan weet je dat die collega migraine heeft.

Volgens mij meldt de collega van TS zich gewoon "ziek".
Nou dat gaat bij ons dus gewoon via een appje. Wordt ook niet echt bijgehouden ofzo. Vooralsnog in ieder geval. Misschien dat dit nu wel anders is met deze aantallen.

Maar goed dat weet ik dus niet, want die keer dat ik ziek ben is bijna altijd in een vakantie of weekend.
pi_220747962
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:06 schreef freak1 het volgende:

[..]
goed, dat is het andere uiterste.. die hebben we een stuk of 30 in NL en daar spelen hele andere zaken.
ik heb het gewoon over een normaal, gemiddeld bedrijf in NL.
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.
pi_220748151
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 05:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja dat zijn wij ook niet echt, eerder een startup waar heel veel nog niet uitgevonden worden en waar ik met mijn “manager” ook buiten werktijd werk eens een biertje doe.
het een staat los van het ander.
verder herhaal ik;
https://ondernemersplein.(...)sarts-of-arbodienst/
het bedrijf is verplicht een arbo contract te hebben. dat is niet onderhandelbaar.

ook ik doe met mijn director wel eens een biertje wanneer we in hetzelfde land zijn maar dat maakt ons zeker geen start-up.

ongeacht van de huidige inrichting van het bedrijf, die arbo inrichting dient gewoon op orde te zijn.

het enige wat je hier kan doen, maar met dat advies lijk je zover niet zoveel te doen, is bij je manager aangeven dat de huidige situatie onhoudbaar is wat jou betreft mbt je overuren en dat je die helaas niet meer kan maken.
dat die collega structureel ziek is is niet iets wat jij gaat, kan en mag oplossen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_220749807
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2026 08:32 schreef freak1 het volgende:

[..]

het enige wat je hier kan doen, maar met dat advies lijk je zover niet zoveel te doen, is bij je manager aangeven dat de huidige situatie onhoudbaar is wat jou betreft mbt je overuren en dat je die helaas niet meer kan maken.
dat die collega structureel ziek is is niet iets wat jij gaat, kan en mag oplossen.
Dat heb ik voor mij zelf al gedaan, verder heb ik dit topic gestart op mijn vrije dag dus maandag kan ik er weer wat mee doen.
pi_220749841
Een andere optie kan zijn om 1 iemand uit je team aan te wijzen en een subtiel 1 op 1 gesprek te voeren: Van joh, moet je luisteren, we weten dat je die ziekmeldingen natuurlijk niet verzint, maar zou het wellicht een optie zijn om wat meer rust te nemen in je prive tijd, je mag dan ook subtiel laten vallen dat zijn ziekte op het team drukt.
Op die moment maak je hem licht duidelijk dat zijn gedrag niet gepast is zonder dat hij in de verdediging hoeft te schieten, op die manier kan hij zelf op een "eervolle" manier laten blijken dat hij zijn gedrag gaat aanpassen.

Zelfs als hij zegt: Ja nee ik doe het rustig aan, dan zou je de route kunnen kiezen: Oh man geen probleem, we redden ons wel.

Overigens ben ik van mening dat dit soort zaken door je manager/baas gedaan zouden moeten worden, maar 1 en anders is wel afhankelijk van team dynamiek.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220767385
Er is inmiddels een gesprek met collega geweest, inhoud weet ik idd niet maar begreep wel dat er nu ook naar uitbreiding wordt gekeken voor iemand die HR gaat doen.

Ben benieuwd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')