ze zijn nooit echt gestart..quote:Op maandag 18 mei 2026 17:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Was Newfunding helemaal gestopt dan of alleen met crowdfunding? Ik weet het niet meer.
Ze zoeken nu in elk geval iemand die grote investeerders kan strikken voor hun vastgoedprojecten, ik lees er niet in dat ze weer projecten voor "de crowd" gaan openstellen. Te veel gedoe waarschijnlijk.
Tussen uitspraak en publicatie zitten 1 tot max 3 dagen. Een ondernemer laat in de meeste gevallen niet direct aan zijn crediteuren weten dat hij failliet gaat. Die komen erachter door publicatie cq. de curator.quote:Op maandag 18 mei 2026 19:19 schreef raser1981 het volgende:
Is het niet raar dat we door CCF niet geīnformeerd worden over dit faillissement. Of is de ondernemer dan gewoon zo lomp om dit niet aan zijn geldverstrekker te laten weten. Kop in het zand en zien waar het schip strand. Tussen uitspraak en publicatie zit 6 dagen.
De concept winstcijfers 2025 van vriend Tuktuk zien er zeer behoorlijk uit. Jammer dat het maar conceptcijfers zijn, ik vraag me dan af wat ze ervan weerhoudt om die cijfers definitief te maken, er is maar 1 aandeelhouder en die hoeft met niemand te overleggen, gesprekje met de accountant en handtekening, klaar. Dat maakt dat ik wat twijfels heb over die winst.quote:Op maandag 18 mei 2026 16:26 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin (met gedeeltelijk gedekte?) 1e hypotheek op nog te bouwen bedrijfsunit:
TKMK Holding B.V.
¤ 225.000 | 8,0 % rente | 36 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/tkmk-holding-b-v/
Het bedrijf lijkt nog wel aardig te lopen maar ik kan er erg weinig over vinden....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:20 schreef Fredericm het volgende:
Stadshotel steegoversloot bij collin.
2e hypotheek bouitique hotel en op woonhuis.
8% Collin direct
LinkjeProject met 3x 2x een 2e hypotheek:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De daadwerkelijke waarde van het boutiquehotel is m.i. maximaal 1.500k. De verkoper die de lening verstrekt (1e hypotheek) loopt nauwelijks risico en de Collin investeerders lopen alle risico's. Daarnaast nog een matige dekking op de woning van de schoonouders en de ondernemers zelf. Met een beetje pech worden die ook in het ongeluk meegetrokken. In mijn ogen een hoog risico project waarbij er veel te verliezen is en de rente m.i. veel te laag is.
Zelf loop ik er met een grote boog omheen.
https://www.funda.nl/deta(...)straat-196/43585738/
Dank voor je analyse. Ik ga mijn investering heroverwegen.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Project met 3x 2x een 2e hypotheek:
De daadwerkelijke waarde van het boutiquehotel is m.i. maximaal 1.500k. De verkoper die de lening verstrekt (1e hypotheek) loopt nauwelijks risico en de Collin investeerders lopen alle risico's. Daarnaast nog een matige dekking op de woning van de schoonouders en de ondernemers zelf. Met een beetje pech worden die ook in het ongeluk meegetrokken. In mijn ogen een hoog risico project waarbij er veel te verliezen is en de rente m.i. veel te laag is.
Een accident waiting to happen. Een dramatische current ratio, zelfs ná investering...quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik neem hem wel mee. Komt ook door een stukje emotionele betrokkenheid; ik woon er vlakbij en ken de omgeving goed. Het is hartje centrum, altijd erg druk. De Voorstraat kent ook wat dubieuze winkels en wisselende huurders, maar is nog wel 1 van de aders naar het centrum en tevens de zijstraat van de grote zaterdagmarkt.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:27 schreef Fredericm het volgende:
Pre is dat de reviews voor het hotel heel goed zijn. Tripadvisor 4,9 van de 5,0
De rente vind ik ook net wat te mager, dat de vendor loan ook op 8% rente zit, is knap voor elkaar gekregen door de verkoper. Die heeft het pand netjes verkocht en verschuift de risico's inderdaad. Ik vind de resultaten vooral mager, verder vind ik het project nog niet zo slecht.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het zijn loodzware lasten voor dit bedrijfje, de kans is idd groot dat ze het niet gaan redden.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:29 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
De rente vind ik ook net wat te mager, dat de vendor loan ook op 8% rente zit, is knap voor elkaar gekregen door de verkoper. Die heeft het pand netjes verkocht en verschuift de risico's inderdaad. Ik vind de resultaten vooral mager, verder vind ik het project nog niet zo slecht.
Maar alleen al 8% rente over 1,77 mln. en dan nog gaan aflossen, daar geloof ik met deze resultaten en een koekjes/lunch/diner? zaak niet in
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Die LTV is eerder 90% lijkt me, op basis van aankoopprijs. Hoe ze aan huurders denken te komen lees ik (nog) niet.Pecunia non olet
De bank begint hier niet aan, dus ben je aangewezen op family, fools and friends. De verhuurder/verkoopster speelt hier de rol van friend en de crowd vormt hier de fools.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:07 schreef obligataire het volgende:
[..]
Het zijn loodzware lasten voor dit bedrijfje, de kans is idd groot dat ze het niet gaan redden.
Dus zonder volledige dekking laat ik hem sowieso lopen.
Zie taxatierapport. Taxatiewaarde 1,5 mio en verhuurd t/m 2029.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:20 schreef obligataire het volgende:
Die LTV is eerder 90% lijkt me, op basis van aankoopprijs. Hoe ze aan huurders denken te komen lees ik (nog) niet.
Ik zie het. Maar ze kopen het ding voor 1,3 mio, dus een lucky buy of een erg optimistische taxatie?quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:38 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Zie taxatierapport. Taxatiewaarde 1,5 mio en verhuurd t/m 2029.
Iedereen moet ook bij dit project natuurlijk zijn eigen afwegingen maken en die van jou zijn ook legitiem.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 13:29 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Ik neem hem wel mee. Komt ook door een stukje emotionele betrokkenheid; ik woon er vlakbij en ken de omgeving goed. Het is hartje centrum, altijd erg druk. De Voorstraat kent ook wat dubieuze winkels en wisselende huurders, maar is nog wel 1 van de aders naar het centrum en tevens de zijstraat van de grote zaterdagmarkt.
Volledig met je eens. Ik heb met een iets te roze bril gekeken. Dat ik het pand ken etc maakt het nog geen goede deal idd.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:04 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Iedereen moet ook bij dit project natuurlijk zijn eigen afwegingen maken en die van jou zijn ook legitiem.
Als Collin nu nog de hele lening zou hebben verstrekt met een 1e hypotheek op minimaal het boutiquehotel dan had ik er misschien nog over nagedacht. Dan krijg ja als het tegenzit altijd nog een belangrijk deel van je investering terug.
Als dergelijke projecten goed verlopen, en dat is gelukkig vaak zo, dan is er natuurlijk niks aan het handje maar als het hier door welke reden dan ook een beetje tegenzit en de boel MOET verkocht gaan worden dan ben je hier vermoedelijk helemaal het haasje. Die 1.5 miljoen gaat dat boutiquehotel dan natuurlijk niet opleveren en die woning die ze pas een jaar geleden gekocht hebben (vermoedelijk onder de toenmalige vraagprijs van 750k) is ook helemaal niet courant en stond toen ze dit pand kochten ook al bijna een jaar te koop (en dat met de markt van het jaar 2024/2025).
Nee, m.i. is dit zo’n project van alle risico’s en nauwelijks zekerheden voor ons als investeerders en daar verwacht ik dan hele andere rentepercentages bij.
Precies dit. De Collin lening dient ook als funding voor de zware aflossing en rente richting de verkoopster. Het hoeft maar even tegen te zitten (tegenvallende omzet, echtscheiding, overlijden, onverwacht hoge reparatiekosten van dit eeuwenoude pand enzovoorts en zo verder) en het hele kaartenhuis flikkert in elkaar.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:04 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als Collin nu nog de hele lening zou hebben verstrekt met een 1e hypotheek op minimaal het boutiquehotel dan had ik er misschien nog over nagedacht. Dan krijg ja als het tegenzit altijd nog een belangrijk deel van je investering terug.
Dit is mijn business. Taxatie is niet raar. Koopsom iets onder te taxatie is ook niet raar.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 14:58 schreef obligataire het volgende:
Ik zie het. Maar ze kopen het ding voor 1,3 mio, dus een lucky buy of een erg optimistische taxatie?
Er zit 1 huurder in dus geen spreiding wat comfortabeler zou zijn geweest.
De taxatiewaarde ligt ruim 15 % hoger hier dan de verkoopwaarde/opbrengst. Om dit iets onder de waarde te noemen vind ik dan weer raar.quote:Op dinsdag 19 mei 2026 15:39 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Taxatie is niet raar. Koopsom iets onder te taxatie is ook niet raar.
Bijna 17% zelfs, het pand was op 1560K getaxeerd (niet op 1500K). Ik heb wel eens dagen dat ik geen meevallertjes van 260K hebquote:Op dinsdag 19 mei 2026 16:14 schreef paardendokter het volgende:
[..]
De taxatiewaarde ligt ruim 15 % hoger hier dan de verkoopwaarde/opbrengst. Om dit iets onder de waarde te noemen vind ik dan weer raar.
curator verslagquote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:02 schreef peterc het volgende:
NW project bij GVE Hudson Almere
Geīnvesteerd bedrag¤ 0
Bedrag¤ 170.000
Rente9%
Looptijd48 mnd.
Classificatie5s
Projectnummer32735
Je had bij HCN projectHudson Almere
Project nr.: 1061 Financieringsbedrag: ¤ 250.000,00
Bedrijfstype: Brasserie Bar Restaurant Geīnvesteerd: ¤ 250.000,00
Kenmerk financiering: Bedrijfsovername Rente per jaar: 8%
Categorie: Looptijd annuiteit: 60 mnd
Deze laatste is blijkbaar failliet gegaan
25 juni 2025, 14:02 Algemeen
ALMERE - De rechtbank Midden-Nederland heeft op 25 juni zowel Hudson Bar & Kitchen op het Belfortplein als twee Almeerse vestigingen van Sugaboo als de vestiging van De Pizzaclub aan de Grote Markt failliet verklaard, zo meldt faillisementsdossier.nl
het dossier vd curator straks maar eens doorlezen, iemand nadere info?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens GVE een PD score AA.... (0,22 %)quote:Op dinsdag 19 mei 2026 17:02 schreef peterc het volgende:
NW project bij GVE Hudson Almere
Geīnvesteerd bedrag¤ 0
Bedrag¤ 170.000
Rente9%
Looptijd48 mnd.
Classificatie5s
Projectnummer32735
Je had bij HCN projectHudson Almere
Project nr.: 1061 Financieringsbedrag: ¤ 250.000,00
Bedrijfstype: Brasserie Bar Restaurant Geīnvesteerd: ¤ 250.000,00
Kenmerk financiering: Bedrijfsovername Rente per jaar: 8%
Categorie: Looptijd annuiteit: 60 mnd
Deze laatste is blijkbaar failliet gegaan
25 juni 2025, 14:02 Algemeen
ALMERE - De rechtbank Midden-Nederland heeft op 25 juni zowel Hudson Bar & Kitchen op het Belfortplein als twee Almeerse vestigingen van Sugaboo als de vestiging van De Pizzaclub aan de Grote Markt failliet verklaard, zo meldt faillisementsdossier.nl
het dossier vd curator straks maar eens doorlezen, iemand nadere info?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |