abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 10:48:30 #26
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220727051
Moest lachen.
twitter
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:49:40 #27
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220727058
quote:
9s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
5 per minuut per sniper, 1500 per uur.

Dat is 28 uur flink doorwerken terwijl de Iraniërs netjes hun beurt afwachten.
Maar hoe zit dat met de verplichte pauzes, en de minimale hoeveelheid uren rust/slaap?

En eten en drinken, sanitaire onderbrekingen?

Hopelijk zitten de vakbonden en Personeelszaken er bovenop :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:51:34 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220727074
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:45 schreef Monolith het volgende:
De apocalyptische voorspellingen over de VS zijn ook intens vermoeiend. De VS staat er gewoon nog prima voor en overleeft zo'n sloopkogel van een president gewoon, tenzij er nog meerdere termijnen van een vergelijkbare clown komen. En laten we ook niet vergeten dat bijvoorbeeld een land als China veel rapper vergrijst dan de VS. Het is wel zo dat de VS voor z'n groei ook sterk afhankelijk is van migratie, maar de vijandigheid jegens migranten over de hele linie onder aanvoeren van types als Miller wordt ook niet breed gedragen in de Amerikaanse maatschappij, dus ik verwacht ook niet dat die na dit kabinet een blijvertje is.
Het beeld dat ontstaat, is eigenlijk veel verontrustender dan een plotselinge klap. Het is wat Joseph Tainter beschreef: samenlevingen storten meestal niet zomaar in, ze raken simpelweg verstrikt in hun eigen complexiteit. Het systeem wordt zo ingewikkeld dat we steeds harder moeten rennen om op dezelfde plek te blijven. We steken steeds meer geld en energie in het draaiende houden van de boel, terwijl het onderliggende rendement afneemt.

De VS en het Westen zitten midden in dit patroon. De enorme schuldenberg groeit niet omdat we groots investeren in de toekomst, maar omdat we het geld nodig hebben om het systeem van vandaag niet te laten omvallen. Het is een noodverband, geen groeiplan.

We vergrijzen en de natuurlijke aanwas stokt. Dat legt een enorme druk op onze economie en op hoe we voor elkaar zorgen.

Wonen was vroeger de basis voor een stabiel leven en het opbouwen van een beetje vermogen. Nu is het voor velen onbetaalbaar. Dat is niet alleen een geldkwestie: het zorgt ervoor dat mensen later aan kinderen beginnen en minder makkelijk hun weg vinden, wat de demografische problemen alleen maar groter maakt.

Zelfs op punten waar de VS nog sterk lijkt, zoals de dollar en energie, zie je de slijtage. Het kost simpelweg steeds meer moeite om hetzelfde resultaat te behalen. De Amerikaanse staatsschuld is daar het beste bewijs van. Tekorten zijn geen uitzondering meer voor crisistijden, ze horen er nu permanent bij. Omdat een steeds groter deel van de begroting opgaat aan rente, blijft er minder over voor echte vernieuwing. Men rekent op groei in de toekomst om de gaten van nu te dichten, maar die groei wordt door al die starheid juist steeds onwaarschijnlijker.

Het gaat niet om een spectaculaire val van een klif, een apocalyps, maar om een langzame calcificatie. De flexibiliteit en de kracht om problemen echt op te lossen, sijpelen langzaam weg. Dat is hoe verval er in de praktijk uitziet: het systeem wordt steeds brozer en kan steeds minder goed tegen een stootje.

Uiteindelijk dwingt de werkelijkheid ons tot een stap terug naar meer eenvoud. Dat is pijnlijk, want we moeten afscheid nemen van de gedachte dat alles altijd maar méér en sneller kan. Wat we jarenlang als normaal beschouwden, blijkt achteraf een luxe te zijn geweest die niet eeuwig houdbaar was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 06-05-2026 10:57:55 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 10:51:53 #29
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220727077
En deze glibberige wezel zegt ook nog iets krankzinnings:
twitter

Nog meer lolligs:
twitter

[ Bericht 43% gewijzigd door xpompompomx op 06-05-2026 10:59:52 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:15:57 #30
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_220727177
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:45 schreef Monolith het volgende:
De apocalyptische voorspellingen over de VS zijn ook intens vermoeiend. De VS staat er gewoon nog prima voor
Lol.

Vertel dat tegen de 1.9 miljoen mensen die in hun auto wonen. Die miljoenen die geen ziektekosten verzekering meer hebben omdat het niet meer te betalen is.

Maar ik geef toe; e.e.a. zal afhangen van welke definitie van "er prima voor staan", je hanteert.
Scorched earth
pi_220727208
quote:
9s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:48 schreef xpompompomx het volgende:
Moest lachen.
[ x ]
Een ding staat vast: Iran has obliterated the US in the meme war.
pi_220727218
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:15 schreef ExTec het volgende:

[..]
Lol.

Vertel dat tegen de 1.9 miljoen mensen die in hun auto wonen. Die miljoenen die geen ziektekosten verzekering meer hebben omdat het niet meer te betalen is.

Maar ik geef toe; e.e.a. zal afhangen van welke definitie van "er prima voor staan", je hanteert.
Dat is wat anders dan de macro-positie van de VS op het wereldtoneel, hun militaire macht, hun economische macht en hun enorme voorsprong op terreinen als IT en defensie. Dat de inkomensverdeling daar skewed is, is niets nieuws. Je kan hooguit zeggen dat ze in rap tempo hun soft power aan het verspelen zijn; dat kan op de langere duur nog wel echt vervelend voor ze worden.
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:31:46 #33
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_220727252
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is wat anders dan de macro-positie van de VS op het wereldtoneel, hun militaire macht, hun economische macht en hun enorme voorsprong op terreinen als IT en defensie. Dat de inkomensverdeling daar skewed is, is niets nieuws. Je kan hooguit zeggen dat ze in rap tempo hun soft power aan het verspelen zijn; dat kan op de langere duur nog wel echt vervelend voor ze worden.
Hey, ik geef ook aan: als je definitie is: er verschijnt een groot sink-hole en die slokt de VS op, en als dat niet gebeurt is alles peachy, ja, dan is alles peachy.

Maar al die voorsprongen die je opsomt zijn op de lange termijn niet houdbaar als de miljardairs klasse de middenklasse uit blijft wonen.

Voorbeeld:

Scientific Talent in America: Going Abroad or Choosing Not to Come

Dus de nieuwe "google", komt straks niet meer uit de VS.
Scorched earth
pi_220727288
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:20 schreef Toby56 het volgende:

[..]
'Apocalyptisch' is zwaar overdreven. En het gebruik ervan wat vermoeiend. De rechtsstaat staat er echter zwaar onder druk, en de democratie ook. 6 januari 2021 heeft een duidelijk voorproefje gegeven van waar de MAGA-kliek toe in staat is.

'De VS staat er gewoon nog prima voor' is ook niet helemaal waar.
In de afgelopen 30 jaar is de Amerikaanse staatsschuld enorm gegroeid, van ongeveer 5 biljoen naar meer dan 35 biljoen. Dat kan niet eeuwig blijven goedgaan. Maar ik verwacht niet dat de gemiddelde 'MAGA-econoom' daarmee bezig is. Die telt gewoon zijn eigen centen.
De VS zet echter in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk of België vrij behoorlijke economische groei tegenover. Daarom wordt de Amerikaanse staatsschuld door het gros van de economen als een stuk minder problematisch ervaren dan die van het gros van de Europese landen.

quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:15 schreef ExTec het volgende:

[..]
Lol.

Zoals Nostra al aangeeft gaat het niet om dit soort vragen, maar om de positie van de VS op het wereldtoneel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:38:39 #35
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_220727296
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:37 schreef Monolith het volgende:
Zoals Nostra al aangeeft gaat het niet om dit soort vragen, maar om de positie van de VS op het wereldtoneel.
Ja, in het witte huis doen ze ook alsof die positie door god gegeven is, en dat helemaal nooit kan veranderen.
Scorched earth
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:41:19 #36
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220727305
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:38 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, in het witte huis doen ze ook alsof die positie door god gegeven is, en dat helemaal nooit kan veranderen.
Veel van Trump's acties kun je zien als sprongen van een kat in het nauw. Stuiptrekkingen van een afbrokkelend systeem. Wat er ook na Trump komt, dat systeem verandert niet wezenlijk van koers.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220727340
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:38 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat zeg ik nergens, maar goed. Sommige mensen hebben zo'n obsessieve tyfushekel aan de VS of specifiek dit regime dat een nuchtere analyse niet mogelijk is. Zowel de VS als China voldoen beiden niet bepaald aan mijn ideaalbeeld van een prettige samenleving, maar als je kijkt naar dominantie, dan heeft de VS de betere kaarten in hand. China is een tikkende demografische tijdbom met een reproductieratio van 1 en de enige reden dat ze enigszins concurreren met de VS is omdat er pakweg 4x zoveel mensen wonen.
pi_220727363
Ik heb ff niet gepost hier, is de Straat van Hormuz inmiddels al open?
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:53:43 #39
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220727381
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Er is wel meer aan de hand dan het verzwakken van de soft power van de VS.

- Groot gedeelte van de kritische munitie verschoten
- Wapensystemen uit Azie en andere delen van de wereld hebben moeten verplaatsen
- 13 v/d 19 Amerikaanse basissen in de regio geraakt of inmiddels verlaten.
- Het luchtverdedigingsschild in de regio - van Qatar tot Bahrein - ligt in puin.
- De VS blijkt geen antwoord te hebben op een missile/drone/ISR scenario.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:37 schreef Monolith het volgende:
Die is danig verzwakt de afgelopen maanden.
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:56:43 #40
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220727399
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niets veranderd. Alles nog steeds een great succes.

Project freedom ook great succes.

UAE nieuwe pijpleiding ook great succes.
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 11:57:22 #41
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220727403
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja gisteren. Was iets met Epic Freedom ofzo. Vandaag issie weer dicht. Geloof ik.
  Moderator woensdag 6 mei 2026 @ 11:58:17 #42
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220727409
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:56 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Niets veranderd. Alles nog steeds een great succes.

Project freedom ook great succes.

UAE nieuwe pijpleiding ook great succes.
Zeker met die zwarte rookwolken die er uit opstegen inderdaad.
  woensdag 6 mei 2026 @ 12:01:08 #43
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_220727423
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:46 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat zeg ik nergens, maar goed. Sommige mensen hebben zo'n obsessieve tyfushekel aan de VS of specifiek dit regime dat een nuchtere analyse niet mogelijk is. Zowel de VS als China voldoen beiden niet bepaald aan mijn ideaalbeeld van een prettige samenleving, maar als je kijkt naar dominantie, dan heeft de VS de betere kaarten in hand. China is een tikkende demografische tijdbom met een reproductieratio van 1 en de enige reden dat ze enigszins concurreren met de VS is omdat er pakweg 4x zoveel mensen wonen.
Ik snap je punt wel hoor. Valt nog steeds weinig af te dwingen op hun militaire dominantie.

Maar om nou te stellen "dat ze er prima voor staan", vind ik persoonlijk andere orde van grootte.
Scorched earth
pi_220727424
quote:
9s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:58 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zeker met die zwarte rookwolken die er uit opstegen inderdaad.
Greatest black smoke ever. Amazing
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
  woensdag 6 mei 2026 @ 12:08:28 #45
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220727459
Deal binnen bereik dus volgens de media.

Een deal van 1 pagina ook echt :D

Wat is er nou veranderd? Wat is er bereikt? Echt helemaal niks

Nouja, op naar Cuba dan maar I guess _O-
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220727486
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Deal binnen bereik dus volgens de media.

Een deal van 1 pagina ook echt :D

Wat is er nou veranderd? Wat is er bereikt? Echt helemaal niks

Nouja, op naar Cuba dan maar I guess _O-
Leuk dat de media dat zegt maar ik geloof er echt helemaal niks van. Wel mooie manier voor Trump en co om wat geld te verdienen.
  woensdag 6 mei 2026 @ 12:22:06 #47
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220727510
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:13 schreef Goprolover het volgende:

[..]
Leuk dat de media dat zegt maar ik geloof er echt helemaal niks van. Wel mooie manier voor Trump en co om wat geld te verdienen.
Ik weet niet. Dit keer lijkt het anders. Olie daalt ook echt gigantisch nu.

Heb zo'n vermoeden dat er wel een deal komt nu. Wel benieuwd wat Israel vind.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220727519
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Olie futures op papier dalen, omdat niemand met de dure olie wil blijven zitten als het wel een keer lukt

quote:
Weet niet hoeveelste keer dit nu al is dat er bijna een deal is.
Trump doet alles om de aandelen hoog te houden en de olie laag, dus ik geloof het pas als de Straat van Hormuz 2 weken open is zonder incidenten.
pi_220727530
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2026 12:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nou ja, over het algemeen heeft de oliemarkt ook geen uitgebreide 'inside information'. Die speculeert en als we plots weer afstevenen op escalatie, dan schiet die net zo hard weer de andere kant op.
De futureprijzen zijn nog steeds maar lastig te rijmen met de realiteit overigens.
pi_220727774
Nou blijkbaar is de oorlog/ speciale operatie voorbij volgens Trump en zijn circus. Daarom schrijft de nyt er ook cynisch erbij dat er wel nog steeds raketten vliegen...

White House Insists Iran War Is Over, Even While Missiles Fly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')