abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:26:10 #1
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220698036
Bekijk deze YouTube-video

SPOILER: Uit een van de eerste OP's artikel januari 2026 nu.nl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Aanvang crisis in Iran 2024-2025
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Chronologie: van protest tot oorlog tot vredesonderhandelingen?
Het staakt-het-vuren van 7 en 8 april biedt een tijdelijke adempauze, maar lost de onderliggende spanningen niet op. Of het akkoord stand houdt — en of de heropening van de Straat van Hormuz duurzaam is — is afwachten. De onderhandelingen zijn na 21 uur gecanceld.

Oude tijdlijn naar voorgaande spoiler, Update voor dit deel:
13 april 2026 — Trump gaat de blokkade handhaven. Amerikaanse zeeblokkade Iran ingegaan Trump: schepen dicht bij blokkade worden vernietigd. Op Marine Traffic is te zien dat op dit moment een olietanker door de Straat van Hormuz vaart. Het schip is vertrokken uit de Iraanse stad Bushehr,

SPOILER: Livestream cams
Hold on a minute, hang on. Breaking news! Steve Lookner:
Bekijk deze YouTube-video

SPOILER: Tijdlijn van deze oorlog in de woorden van trump
Apr13: Any of Iran's "fast attack ships" come near the blockade, they will be taken out.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220698127
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 15:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Een verhaal over Qasem Soleimani.

Er zijn in het moderne Midden-Oosten weinig militaire figuren geweest die tegelijk zo gevreesd, bewonderd en gehaat werden als Qasem Soleimani.

Voor zijn aanhangers was hij een strateeg, een patriot, een man die Iran buiten de eigen grenzen beschermde. Zijn portret hing in overheidsgebouwen, op billboards, op de muren van kazernes. In staatsmedia werd hij bijna mythisch neergezet.

Maar voor veel anderen, vooral voor gewone burgers in Iran, Iraq en Syria — stond zijn naam voor iets heel anders.

Niet voor bevrijding maar voor angst.

Als commandant van de Quds Force, de buitenlandse arm van de Iraanse Revolutionaire Garde, bouwde Soleimani decennialang aan een netwerk van milities, politieke invloed en gewapende bondgenoten. Zijn hand was zichtbaar in Irak, Syrië, Libanon en daarbuiten. Westerse analisten, mensenrechtenorganisaties en regionale waarnemers koppelden zijn netwerk aan gewelddadige onderdrukking van protestbewegingen en aan steun voor gewapende groeperingen die burgers zwaar troffen.

Maar misschien was de pijn het scherpst voelbaar voor gewone, hervormingsgezinde of progressieve burgers — mensen die niet vochten, geen wapens droegen, maar simpelweg verandering wilden.

Studenten.
Journalisten.
Artsen.
Docenten.
Jonge vrouwen die meer vrijheid wilden.
Mannen die niet nog een generatie wilden leven onder religieuze intimidatie.

In zowel Iran als Irak werden protesten hard neergeslagen door veiligheidstroepen en door milities die nauw verbonden waren met de Iraanse invloedssfeer. In Bagdad en andere steden werden demonstranten beschoten, verdwenen activisten, en leefden families in permanente onzekerheid of hun zoon of dochter nog thuis zou komen. Verschillende rapporten koppelden Soleimani aan crisisoverleg rond het neerslaan van protesten in Irak in 2019.
Ook in Iran zelf in 1999 heeft hij vele doden op zijn geweten onder studenten en hoger opgeleiden die een betere toekomst voor Iran wouden.

In Syrië speelde hij een centrale rol in het overeind houden van het regime van Bashar al-Assad tijdens de burgeroorlog. Dat conflict kostte honderdduizenden mensen het leven en joeg miljoenen op de vlucht. Soleimani hielp bij de militaire structuur die het regime overeind hield, ook toen burgergebieden zwaar werden getroffen.

Voor veel Iraanse dissidenten was dat misschien nog het wrangste: miljarden gingen naar buitenlandse oorlogen en milities, terwijl thuis jongeren gevangen zaten vanwege kritiek, vrouwen werden aangepakt voor burgerlijke ongehoorzaamheid, en economische kansen voor gewone gezinnen wegvielen.

En toen, in de nacht van 3 januari 2020, kwam abrupt een einde aan zijn leven.

Bij de luchthaven van Baghdad werd Soleimani gedood bij een Amerikaanse droneaanval, bevolen door de regering van Donald Trump. De explosie maakte in seconden een einde aan een van de invloedrijkste militaire carrières in de regio.

Voor zijn volgelingen was het een martelaarschap.

Voor zijn tegenstanders — en voor veel burgers die hun vrienden, familie of toekomst verloren zagen gaan door oorlog, repressie en milities — voelde het voor sommigen als het einde van een tijdperk van schaduw, intimidatie en export van geweld.

Zijn dood beëindigde niet het systeem dat hij hielp bouwen.

Maar voor velen was het wel het moment waarop zelfs de machtigste architecten van angst niet onaantastbaar bleken.
Bedankt voor je totaal niet gekleurde ChatGPT prompt.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:38:53 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220698178
Vliegen wordt weer voor de rijken.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220698199
quote:
9s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:38 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Zoals het heurt.

Slaat natuurlijk nergens op dat Sjaan met haar uitkering en haar frikadellenkont op het strand van Tenerife kan gaan liggen.
graag verwijderen
pi_220698272
Zolang de hostile appelsapjes gelimiteerd zijn tot hun eigen 'heilige land' is dit allemaal prima. Zo niet, helpen we ze een handje.

Wait & see. :P
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:49:06 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220698303
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
:')_!

Goed onderbouwd ook weer. Man man man.
Meer woorden zijn er ook niet nodig om jouw verzinsels tegen te spreken.
Huilen dan.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:57:31 #7
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220698371
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Meer woorden zijn er ook niet nodig om jouw verzinsels tegen te spreken.
Het betreffen geen verzinsels, maar een constatering en logische redenering. Het is mag namelijk duidelijk zijn dat helaas veel mensen zich hebben laten meelspelen in de narratieven van zulke media, ondanks dat men in feite weinig kennis heeft van de situatie en de geschiedenis daarachter.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220698442
" Beelden van een joodse man die uit het niets een non in Jeruzalem aanvalt, hebben internationaal tot veel ophef geleid. De man is aangehouden op verdenking van racistisch gemotiveerd geweld. De laatste jaren laait geweld tegen christenen in Jeruzalem op " .

Whoopi Goldberg??
pi_220698462
Toch altijd weer verfrissend om te lezen hoe sommige mensen lopen te juichen omdat de VS en Israel de wereld in een economische crisis dompelen.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_220698479
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:10 schreef Barbusse het volgende:
Toch altijd weer verfrissend om te lezen hoe sommige mensen lopen te juichen omdat de VS en Israel de wereld in een economische crisis dompelen.
Oh, wees gerust, ik heb beide vlaggen en een aansteker in mijn hand (al is de zolder wellicht niet de meest veilige plek).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220698496
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:12 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Oh, wees gerust, ik heb beide vlaggen en een aansteker in mijn hand (al is de zolder wellicht niet de meest veilige plek).
Well that would just be dumdum, mate 😅
  zaterdag 2 mei 2026 @ 19:15:46 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220698498
quote:
9s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:38 schreef Perrin het volgende:

[ x ]
Minder aso tokkies op vliegvelden. Ik vind helemaal mooi.
Huilen dan.
pi_220698557
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Minder aso tokkies op vliegvelden. Ik vind helemaal mooi.
Niet meer elk moment van de dag naar de andere kant van de wereld kunnen vliegen vind ik nog mooier.

Decadent gedoe.
pi_220698565
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het betreffen geen verzinsels, maar een constatering en logische redenering. Het is mag namelijk duidelijk zijn dat helaas veel mensen zich hebben laten meelspelen in de narratieven van zulke media, ondanks dat men in feite weinig kennis heeft van de situatie en de geschiedenis daarachter.
U heeft zelfkennis! :)
  zaterdag 2 mei 2026 @ 19:31:31 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220698581
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Niet meer elk moment van de dag naar de andere kant van de wereld kunnen vliegen vind ik nog mooier.

Decadent gedoe.
Dat ook.

In Europa is zat moois te zien.
Huilen dan.
pi_220698608
Sancties tegen Chinese bedrijven door Trump werken blijkbaar averechts. De sancties hebben China en Iran juist dichter bij elkaar gebracht, volgens analyses.

Amerikaanse inlichtingendiensten zeggen dat China geavanceerde luchtverdedigingssystemen en MANPADS (schouder‑afgevuurde luchtdoelraketten) naar Iran heeft gestuurd. China levert volgens het Pentagon ook componenten voor Iraanse ballistische raketten en Shahed‑drones.
China zou de wapens via derde landen vervoeren om de herkomst te verbergen.
pi_220698859
Bedoel je nu te zeggen dat Trump niet zo bedreven is in ehm wat 'ie ook aan het doen is?
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:05:06 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220698909
Hij is bijzonder bedreven in het volledig onder schijten van de hele bende.
Huilen dan.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:07:19 #19
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220698939
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:29 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
U heeft zelfkennis! :)
Met mijn kennis van de (geschiedenis) van dit conflict zit het wel goed, maar als jij denkt van niet hoor ik graag wat goede inhoudelijke argumenten waar je vindt dat de kennis zou ontbreken ..
pi_220698957
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Met mijn kennis van de (geschiedenis) van dit conflict zit het wel goed, maar als jij denkt van niet hoor ik graag wat goede inhoudelijke argumenten waar je vindt dat de kennis zou ontbreken ..
Het is maar net welke geschiedenisboeken en bronnen u leest, toch? Vast wel de juiste in uw ogen.
pi_220698959
Hard gelachen wederom 14.gif
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:11:26 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220698984
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Met mijn kennis van de (geschiedenis) van dit conflict zit het wel goed
Ok Howard Gemini Roark.
Huilen dan.
pi_220699035
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:15 schreef Barbusse het volgende:

[..]
Well that would just be dumdum, mate 😅
We komen er wel.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:18:33 #24
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220699056
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 19:34 schreef AFA2022 het volgende:
Sancties tegen Chinese bedrijven door Trump werken blijkbaar averechts. De sancties hebben China en Iran juist dichter bij elkaar gebracht, volgens analyses.

Amerikaanse inlichtingendiensten zeggen dat China geavanceerde luchtverdedigingssystemen en MANPADS (schouder‑afgevuurde luchtdoelraketten) naar Iran heeft gestuurd. China levert volgens het Pentagon ook componenten voor Iraanse ballistische raketten en Shahed‑drones.
China zou de wapens via derde landen vervoeren om de herkomst te verbergen.
De handel tussen Iran en China is niets nieuws, die is al decennialang gaande en de afgelopen jaren sterker geworden. Iran kan veel van hun olie kwijt in China en China helpt Iran aan wapens, met name in de jaren 1980 was dit enorm.

De afgelopen tien jaar richtte zich dit op de uitwisseling van kennis en technologie. China heeft Iran zelfs actief geholpen met het opzetten van de wapenindustrie in Iran.

Een situatie van oorlog biedt altijd nieuwe kansen, we zagen al tijdens de oorlog in Oekraïne hoe de banden tussen de Russen en Iran versterkt werden door de noodzaak van meer wapens voor de Russen. En eenzelfde situatie lijkt zich nu te ontvouwen met China en Iran omdat Iran natuurlijk met een gebrek aan wapens zit en tevens deze moeilijk meer zelf kan produceren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:09 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het is maar net welke geschiedenisboeken en bronnen u leest, toch? Vast wel de juiste in uw ogen.
Je kunt geen inhoudelijke punten noemen begrijp ik?
pi_220699086
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De handel tussen Iran en China is niets nieuws, die is al decennialang gaande en de afgelopen jaren sterker geworden. Iran kan veel van hun olie kwijt in China en China helpt Iran aan wapens, met name in de jaren 1980 was dit enorm.

De afgelopen tien jaar richtte zich dit op de uitwisseling van kennis en technologie. China heeft Iran zelfs actief geholpen met het opzetten van de wapenindustrie in Iran.

Een situatie van oorlog biedt altijd nieuwe kansen, we zagen al tijdens de oorlog in Oekraïne hoe de banden tussen de Russen en Iran versterkt werden door de noodzaak van meer wapens voor de Russen. En eenzelfde situatie lijkt zich nu te ontvouwen met China en Iran omdat Iran natuurlijk met een gebrek aan wapens zit en tevens deze moeilijk meer zelf kan produceren.
[..]
Je kunt geen inhoudelijke punten noemen begrijp ik?
Ik heb eerder een aantal vragen gesteld waarop ik geen antwoord kreeg. Ik ken de geschiedenisboeken uit de vorige eeuw ook wel. Wat vind je van de analyse van de geopolitiek van Alex Krijger? Is geen 'linkse'. Maar staat er boven, dat zou jij ook eens moeten gaan doen. Een helicopterview <---- ken je die term?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')