abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 16:01:02 #1
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690527
Het is al weer een tijdje (te) droog, en dat betekent natuurbranden.

Komend weekend wordt er regen verwacht, maar de afgelopen dagen zijn al meerdere grote branden geweest. In bijna het hele land is fase 2 in werking, wat betekent dat het is al langere tijd droog is in de natuur.

Het risico dat een natuurbrand ontstaat is groter. Een natuurbrand kan zich in droge periodes snel en onvoorspelbaar ontwikkelen, zeker bij harde wind. Terreineigenaren, natuurbeheerders en hulpdiensten zijn in deze periode extra alert.

Zo waren er gister en vandaag meerdere grote branden, zoals hier bij Helden in Limburg Maar ook bij Wateren in Drenthe en in de Haagse duinen
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:02:36 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220690537
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:00 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die moeten ook stand-by blijven voor andere branden. En hebben niet een terreinvoertuig
Ooh ok ja logisch. Maar ik vind het wel jammer. Want ze maken altijd mooie beelden. Dat filmpje van vorig jaar die bosbrand is indrukwekkend.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 16:03:10 #3
284411 crew  heywoodu
pi_220690543
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:00 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Die moeten ook stand-by blijven voor andere branden. En hebben niet een terreinvoertuig
Je ziet ook aparte bewegingen deze dagen. Nu bijvoorbeeld brandweer Epe die naar Hulshorst moet. Hulshorst, wat voor brandweer Nunspeet letterlijk een kwestie is van de kazerne uitrijden, rechtsaf en rechtdoor tot Hulshorst, terwijl Hierden en Harderwijk ook aan dezelfde weg liggen binnen een paar kilometer. Maar ja, allemaal druk met brandende bomen en gras enzo, dus moet Epe maar helemaal binnendoor komen rijden _O-
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:04:20 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220690552
Ik zit nog even te kijken op satelliet bij kootwijk. Daar lijkt het alsof ze soms vakken afbranden. Hopelijk scheelt dat met het uitbreiden van de brand. Of zal er ondertussen weer veel nieuwe hei staan?

  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 mei 2026 @ 16:12:00 #5
284411 crew  heywoodu
pi_220690601
En daardoor krijg je dus forse vertragingen. Epe om 15.51 opgeroepen voor Hulshorst, 20 minuten geleden, en ze zijn er pas over 2-3 minuten.
pi_220690605
Alweer tig branden :') Die paar extra steden van Jetten 1 gaan er wel komen zo hé!!!
U MAD?
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 16:14:41 #7
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690620
Hopelijk doet de regen wat goeds morgen, al zat het een druppel zijn op een gloeiende plaat.

En met een beetje pech krijg je nog blikseminslag ;(
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 16:15:40 #8
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690624


Dit viel allemaal mee gelukkig.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:16:25 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220690630
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:15 schreef Watmoetjenou het volgende:
[ afbeelding ]

Dit viel allemaal mee gelukkig.
Dat hebben ze snel gedaan *O*
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:26:56 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220690681
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 16:03 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je ziet ook aparte bewegingen deze dagen. Nu bijvoorbeeld brandweer Epe die naar Hulshorst moet. Hulshorst, wat voor brandweer Nunspeet letterlijk een kwestie is van de kazerne uitrijden, rechtsaf en rechtdoor tot Hulshorst, terwijl Hierden en Harderwijk ook aan dezelfde weg liggen binnen een paar kilometer. Maar ja, allemaal druk met brandende bomen en gras enzo, dus moet Epe maar helemaal binnendoor komen rijden _O-
Elburg mag nu ook naar Hulshorst. Maar dat lijkt wat anders te zijn? Het hendriksbos.

01-05-2026 P1 BON-08 Ass. Politie Hendriksbos BST PKP BST A28 Li Hulshorst 061542
  vrijdag 1 mei 2026 @ 16:29:06 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220690694
Ondertussen ook brand op de Bussumerheide.

01-05-2026 P1 BMD-04 BR bos (Uitbr.: zeer hoog) Barbaragaarde Bussum 142091 259593 141244 142144 142344 141344 142301
  Redactie Frontpage vrijdag 1 mei 2026 @ 17:23:36 #12
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220690961
Bekijk deze YouTube-video

Heb je je zwaailichten aan, ga je voor rood staan wachten...

Rare lui die Fransen
  vrijdag 1 mei 2026 @ 17:33:38 #13
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220691035
Inderdaad ja. Lijken net Belgen! :X
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220692443
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:50 schreef heywoodu het volgende:
Lekkere timing ook, staat er nu een bijgebouw in de hens in Hulshorst waar wat nog in Nunspeet stond naartoe moet. Het verbaast me dat hier nog een auto stond :D
Er zijn binnen een regio altijd kazernes die in principe niet uitrukken naar een zeer groot incident en kazernes van grotere plaatsen waar de 2e of 3e wagen niet mee gaat.
Juist om te zorgen dat wanneer er gelijktijdig nog een incident ontstaat er toch nog ergens een brandweerploeg+wagen te vinden is die enigszins uit de buurt komt.

De reden is simpel: na de eerste 15 minuten staan er bij de meeste zeer grote branden/incidenten geen levens meer op het spel. Mensen die op dat moment niet veilig zijn of en/of niet direct bereikbaar zijn voor evacuatie zijn hoogstwaarschijnlijk helemaal niet meer te redden. En de rest wordt intussen veilig op grotere afstand gebracht. Het opschalen van de brandweer is dan alleen nog bedoeld voor het blussen van de brand en beperken van materiële schade.

Maar bij een nieuw incident zijn er in die eerste minuten wél weer kansen om mensen uit een levensgevaarlijke positie te redden. Dus is het uit oogpunt van het beschermen van de bevolking beter om verspreid over de regio wagens "achter te houden" om op nieuwe incidenten te kunnen reageren. Dat de versterkingen voor het grote incident dan wat langer onderweg zijn is op dat moment ondergeschikt aan het niet kunnen bieden van snelle eerste hulp bij nieuwe incidenten.
  Redactie Frontpage zaterdag 2 mei 2026 @ 06:53:07 #15
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220694284
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Er zijn binnen een regio altijd kazernes die in principe niet uitrukken naar een zeer groot incident en kazernes van grotere plaatsen waar de 2e of 3e wagen niet mee gaat.
Juist om te zorgen dat wanneer er gelijktijdig nog een incident ontstaat er toch nog ergens een brandweerploeg+wagen te vinden is die enigszins uit de buurt komt.

De reden is simpel: na de eerste 15 minuten staan er bij de meeste zeer grote branden/incidenten geen levens meer op het spel. Mensen die op dat moment niet veilig zijn of en/of niet direct bereikbaar zijn voor evacuatie zijn hoogstwaarschijnlijk helemaal niet meer te redden. En de rest wordt intussen veilig op grotere afstand gebracht. Het opschalen van de brandweer is dan alleen nog bedoeld voor het blussen van de brand en beperken van materiële schade.

Maar bij een nieuw incident zijn er in die eerste minuten wél weer kansen om mensen uit een levensgevaarlijke positie te redden. Dus is het uit oogpunt van het beschermen van de bevolking beter om verspreid over de regio wagens "achter te houden" om op nieuwe incidenten te kunnen reageren. Dat de versterkingen voor het grote incident dan wat langer onderweg zijn is op dat moment ondergeschikt aan het niet kunnen bieden van snelle eerste hulp bij nieuwe incidenten.
https://www.harderwijkerc(...)rekt-naar-harderwijk

Achja, hebben de brandweermannen ook eens wat te doen in die regio :X
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:56:55 #16
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220695918
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2026 17:58 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
@:Kwiwi is brandweervrouw _O_

Die ook maar snel invliegen dan.
Zou best willen helpen hoor O+ Maar niemand heeft me gevraagd ;(
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  zaterdag 2 mei 2026 @ 13:50:51 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220696158
Van de Sentinel 2 satelliet:





  zaterdag 2 mei 2026 @ 13:54:47 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220696174
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:56 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Zou best willen helpen hoor O+ Maar niemand heeft me gevraagd ;(
Wil je komen helpen?

Zo, nou heeft iemand het je gevraagd :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 14:53:45 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_220696545
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Wil je komen helpen?

Zo, nou heeft iemand het je gevraagd :P
Bij welk korps moet ik me melden? :P
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  zaterdag 2 mei 2026 @ 14:57:13 #20
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220696601
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:53 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Bij welk korps moet ik me melden? :P
@heywoodu 8-)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Redactie Frontpage zaterdag 2 mei 2026 @ 14:59:16 #21
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220696611
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:53 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Bij welk korps moet ik me melden? :P
Beetje mosterd na de maaltijd he -O-
pi_220699755
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:23 schreef Watmoetjenou het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Heb je je zwaailichten aan, ga je voor rood staan wachten...

Rare lui die Fransen
De Duitsers namen ondertussen nog een atoombom mee...
pi_220700760
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 17:23 schreef Watmoetjenou het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Heb je je zwaailichten aan, ga je voor rood staan wachten...

Rare lui die Fransen
Eigenlijk niet. Die Fransen hebben waarschijnlijk geen Nederlandse mimisteriële ontheffing in het dashboardkastje liggen. En mogen dus niet op eigen houtje in Nederland de verkeersregels overtreden, maar uitsluitend onder politiebegeleiding. Want in dat laatste geval is het het opvolgen van de bevelen van een bevoegd politieambtenaar.

Daarbij waren ze onderweg voor aflossing van reeds aanwezige ploegen. En dat gebeurt normaliter in Nederland met een prio-2 rit, dus niet als voorrangsvoertuig. Ook niet wanneer het een NL brandweerwagen betreft.
Een hulpverleningsvoertuig is alleen een voorrangsvoertuig wanneer er met toestemming van de meldkamer gebruik gemaakt wordt van zwaailicht én sirene.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ivo1985 op 02-05-2026 23:20:57 ]
  Redactie Frontpage zaterdag 16 mei 2026 @ 17:43:17 #24
510587 crew  Watmoetjenou
  zondag 17 mei 2026 @ 20:54:11 #25
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220828168
quote:
Wow!!!! Heel gaaf _O_ _O_ _O_ En hoe cool dat ze het zo snel hebben weten te stoppen :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')