Diequote:
Welkom bij de wondere wereld van aansprakelijkheid. Als je op eigen houtje de trein verlaat is de vervoerder alsnog aansprakelijk.quote:Het zou mijn ergste nachtmerrie zijn om verplicht urenlang opgesloten te zitten in een kleine verstikkend benauwde blikken gevangenis met 1000 anderen terwijl je gewoon uit zou kunnen stappen. Voor mij geen probleem om naar de dichtstbijzijnde spoorwegovergang te wandelen of gewoon dwarsover wat slootjes, prikkeldraad en weilanden te doorkruisen naar de dichtstbijzijnde weg om de duim omhoog te steken. Oh nee, dat mag niet, stel dat ik op actief spoor ga lopen of over een steentje struikel!
Als ze er 16u kunnen staan lijkt het spoor me niet heel actief. Als het spoor niet buiten gebruik kan, regel dan wat anders, een sleeploc ofzo.quote:Op woensdag 3 juni 2026 20:36 schreef James1988 het volgende:
[..]
Diewas om hoe absurd het is dat het zo lang heeft moeten duren, niet de stranding zelf.
[..]
Welkom bij de wondere wereld van aansprakelijkheid. Als je op eigen houtje de trein verlaat is de vervoerder alsnog aansprakelijk.
En als er eentje is vertrokken is de kans groot dat de rest van de trein hetzelfde doet, en voor je het weet zijn er honderden mensen ongecontroleerd aan de wandel. En die gaan lang niet altijd veilige wandelroutes gebruiken.
Klopt, ik zat in de nasleep ervan. Trein vanuit Brussel via Lille.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:33 schreef James1988 het volgende:
Vorige week waren er twee Frecciarossa's gestrand en stonden er 16 uur
De eerste (Lyon->Parijs) werd tussen Lyon en Dijon omgeleid via de klassieke route, en strandde tijdens het oprijden van de HSL om onbekende redenen in de spanningssluis. Het idee was "we sturen de FR Milaan > Parijs er achteraan, koppelen 'm aan die dooie en trekken 'm terug" maar dat mislukte ook.
Toen stonden er 2 FR's dood in de spanningssluis - zonder verlichting, wc's of airco. Dat heeft de hele nacht geduurd, pas de volgende ochtend kregen ze die treinen weer aan de praat.
Wat er precies is gebeurd is mij niet duidelijk.
Ik kwam die dag terug van een Alpine Coaster. Vorige maand ben ik na 12/13 jaar teruggekeerd daar, weliswaar met de auto dit keer.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 18:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
[..]
Vandaag precies 12 jaar geleden. Tijd vliegt.
Die trein kwam tot stilstand in de spanningssluis in een verbindingsboog, heel druk zal het daar sowieso niet zijn en andere treinen kunnen er omheen geleid worden.quote:Op woensdag 3 juni 2026 20:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als ze er 16u kunnen staan lijkt het spoor me niet heel actief. Als het spoor niet buiten gebruik kan, regel dan wat anders, een sleeploc ofzo.
Is dit jouw foto?quote:
Das ook wat ik dacht.quote:Op donderdag 4 juni 2026 12:21 schreef Dr_Flash het volgende:
T mag wat kosten zo vlak voor buitendienststelling. Maar boehoe we moeten meer geld krijgen.
Omg! Dat ziet er wel vet uitquote:Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Koploper in Flow-uitvoering:
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op donderdag 4 juni 2026 13:19 schreef Remco het volgende:
[..]
Amsterdam Centraal was vroeg met de blauwe achtergrond op de CTA bakken.
Misschien moet je een keer van je zoldertje komen en kijken hoe de wereld er buiten uitziet.quote:Op donderdag 4 juni 2026 15:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En hier weet jij -en anderen niet- hoe je exif data moet lezen en dat er een verschil is tussen enerzijds het nemen van een screenshot, en anderzijds het moment dat de foto gemaakt wordt en dat in een foto een aantal zaken zijn opgenomen om te herleiden in welk jaar deze is gemaakt. Maar dat is dus nieuw voor jou als oude onwetende fossiel.
Dubbel Enkelspoor POWERRRRRRrrr!quote:Op donderdag 4 juni 2026 16:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
op Castricum was deze middag een SLT defect geraakt. NS besloot om op het andere spoor een VIRM als pendeltrein tussen Alkmaar en Uitgeest te laten rijden. Deze trein reed over hetzelfde spoor in beide richtingen, op volle snelheid.
Zoals vrijwel het hele net trouwens maar okeequote:
https://www.nicospilt.com/index_links-rechts.htmquote:Op donderdag 4 juni 2026 19:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Vroeger was Zwolle-Wijhe het niet, geen idee hoe dat nog zo is. Staat denk ik wel in de netverklaring. Maar je mag tegenwoordig ook Verkeerd Spoor met passagiers max 40km/h ofzo? Of helemaal niet met passagiers en alleen leeg mat met 40?
Dat weet vast iemand preciezer.
Als het goed is is dat sinds eind 2023 ook niet meer het geval, en is er alleen nog sprake van VS-regime op Oldenzaal-Bad Bentheim en Venlo-Kaldenkirchen.quote:Op donderdag 4 juni 2026 19:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Vroeger was Zwolle-Wijhe het niet, geen idee hoe dat nog zo is.
Maliebaan?quote:Op donderdag 4 juni 2026 19:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als het goed is is dat sinds eind 2023 ook niet meer het geval, en is er alleen nog sprake van VS-regime op Oldenzaal-Bad Bentheim en Venlo-Kaldenkirchen.
Nice, ik ben ondertussen al 10 jaar niet meer naar Deventerror maar naar Hengelooo aan het forenzen dus ik heb niet gezien dat ze dingen als seinen bijgeplaatst hebben. Toevalligerwijs valt mijn huidige maandelijkse reis naar Deventer vaak samen met een nieuwe Rail Magazine dus die lees ik dan en let niet zo goed op.quote:Op donderdag 4 juni 2026 19:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als het goed is is dat sinds eind 2023 ook niet meer het geval, en is er alleen nog sprake van VS-regime op Oldenzaal-Bad Bentheim en Venlo-Kaldenkirchen.
Dat is nog maar enkelsporig in bedrijf. Van het tweede spoor missen een paar stukken sinds 2022.quote:
Was dat niet een sloopstel dat gebruikt is om wat uit te testen?quote:Op donderdag 4 juni 2026 12:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Koploper in Flow-uitvoering:
Ik had geloof ik op Somda gelezen dat de stukken spoor die er nog liggen nog nodig zijn om technische redenen, maar zoeken op Somda is niet echt een feest.quote:Op donderdag 4 juni 2026 20:21 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is nog maar enkelsporig in bedrijf. Van het tweede spoor missen een paar stukken sinds 2022.
Oh okeequote:Op donderdag 4 juni 2026 20:21 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is nog maar enkelsporig in bedrijf. Van het tweede spoor missen een paar stukken sinds 2022.
Opleiding dacht ik voor het schilderwerk, dat moet ook gebeuren. Wel leuk dat ze daarvoor een echt (oud) treinstel voor gebruiken.quote:Op donderdag 4 juni 2026 20:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Was dat niet een sloopstel dat gebruikt is om wat uit te testen?
Oh NS krijgt er geld voor? Dan is het goed natuurlijkquote:Op vrijdag 5 juni 2026 06:23 schreef MTL het volgende:
[..]
Opleiding dacht ik voor het schilderwerk, dat moet ook gebeuren. Wel leuk dat ze daarvoor een echt (oud) treinstel voor gebruiken.
Ja, intern factureren lol.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 08:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh NS krijgt er geld voor? Dan is het goed natuurlijk
Nee dat was deze toch?https://tinyurl.com/y6wsm4fyquote:Op donderdag 4 juni 2026 20:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Was dat niet een sloopstel dat gebruikt is om wat uit te testen?
Waar mensen zich druk om kunnen maken...quote:Op vrijdag 5 juni 2026 20:47 schreef cinderloom het volgende:
Zat vandaag rond lunchttijd iemand dronken in de trein. Dat vind ik dan nog daar aan toe (beter de trein dan de auto nemen). Maar hij trok ook nog enkele halve liters PITT bier open gedurende de reis. Ik vind het toch bijzonder dat zoiets kan in de trein, want de conducteur die langs kwam voor kaartcontrole zei er niks van (dus het zal wel mogen).
Ik heb diverse keren zo blauw als een tientje gereisd en er is nooit iets van gezegd. En de keer dat ik een clusterhoofdpijnaanval kreeg in de trein werd er "zal wel drugs gebruikt hebben" geroepen tot ik ergens een injectie vandaan toverde en die door m'n broek heen in m'n been jaste. "Oh zal toch wel iets zijn dan..."quote:Op vrijdag 5 juni 2026 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Kijk als je de hele trein onder gaat pissen en kotsen of je bent zo blauw als een tientje dan zal er heus wel wat van gezegd worden. Maar gewoon een beetje dronken zijn en verder niks doen, tsja.
Zit je weleens 's avonds of in het weekend in de trein?
Nee hahaquote:Op vrijdag 5 juni 2026 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Zit je weleens 's avonds of in het weekend in de trein?
Ik zat afgelopen weekend in de huidige zonder airco naar noord Londen, man wat een hel was dat. Meerdere malen ook langdurig stilgestaaan door issues aan de trein voor ons, dan loopt de temp hard op als je voor koeling afhankelijk bent van de rijwind.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 20:38 schreef James1988 het volgende:
BBC London: Exclusive First Ride on London's Futuristic New Piccadilly Line Trains
Het is toch ook zo dat die metro daar gedurende de jaren steeds warmer gaat worden?quote:Op zaterdag 6 juni 2026 07:07 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik zat afgelopen weekend in de huidige zonder airco naar noord Londen, man wat een hel was dat. Meerdere malen ook langdurig stilgestaaan door issues aan de trein voor ons, dan loopt de temp hard op als je voor koeling afhankelijk bent van de rijwind.
Nee als ik gewoon terug kom uit mijn werk is het meestal de eerste Warsteiner van de dag ja.quote:Op vrijdag 5 juni 2026 23:11 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik heb diverse keren zo blauw als een tientje gereisd en er is nooit iets van gezegd. En de keer dat ik een clusterhoofdpijnaanval kreeg in de trein werd er "zal wel drugs gebruikt hebben" geroepen tot ik ergens een injectie vandaan toverde en die door m'n broek heen in m'n been jaste. "Oh zal toch wel iets zijn dan..."
Ik geloof ook nooit dat jij de keren dat je uit Zwolle bent vertrokken "een beetje dronken" was
Daar heb ik een tip voor, als je Plus reist kan je rustig 15 minuten voor vertrektijd aan komen kakken, doe net alsof je onderweg vertraagd en in paniek bent en dan kan je binnen 5 minuten op het perron staan vanaf het moment dat je bij security aankomt!quote:
Goed om te weten dat dit gewoon kan! Al weet ik niet of ik dit wel zo durf te spelen als ik niet echt in paniek benquote:Op zaterdag 6 juni 2026 12:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Daar heb ik een tip voor, als je Plus reist kan je rustig 15 minuten voor vertrektijd aan komen kakken, doe net alsof je onderweg vertraagd en in paniek bent en dan kan je binnen 5 minuten op het perron staan vanaf het moment dat je bij security aankomt!
(ik had me een uur vergist in de vertrektijd en 10 minuten nadat ik was gaan zitten gingen we weg, er werd ergens een bak personeel vandaan gehaald die me overal supervlot doorheen begeleidde, goeie limo-service dit)
Die onthou ik voor volgende keerquote:Op zaterdag 6 juni 2026 15:35 schreef James1988 het volgende:
Als je een NS Business Card hebt zou je in Brussel en Londen ook in de Eurostar Business Premier Lounge mogen trouwens. Da's wel een stukje beter toeven dan de wachtruimte na security.
Ik denk ook niet dat ik het nog een keer zou durven maar ik was er in ieder geval heel gelukkig meequote:Op zaterdag 6 juni 2026 15:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Goed om te weten dat dit gewoon kan! Al weet ik niet of ik dit wel zo durf te spelen als ik niet echt in paniek benMaar ik denk dat je niet perse op de tijd op het ticket (1,5 uur vantevoren) daar hoeft te zijn. Want kwam er echt best vlot doorheen. Al weet ik niet of er 45min voor vertrek enorme rij stond.
Ooh vertel, want dat klinky goed.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 15:35 schreef James1988 het volgende:
Als je een NS Business Card hebt zou je in Brussel en Londen ook in de Eurostar Business Premier Lounge mogen trouwens. Da's wel een stukje beter toeven dan de wachtruimte na security.
Ziequote:Op zaterdag 6 juni 2026 20:12 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Ooh vertel, want dat klinky goed.
Best vreemd dat het dan een retour is toch? En is het een abonnement of een losse retour? Wel interessant stukje geschiedenis.quote:Op zondag 7 juni 2026 11:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja ik heb het even aan mijn vriendje CoPilot gevraagdHet is een soort coupon als onderdeel van een emigratie-pakketreis. Waarschijnlijk 1905 - 1915.
Het is geen retour.quote:Op zondag 7 juni 2026 11:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Best vreemd dat het dan een retour is toch? En is het een abonnement of een losse retour? Wel interessant stukje geschiedenis.
Ik heb het gewoon afgeleid van resultaten op duck duck go en een open source vertaalservice.quote:Op zondag 7 juni 2026 11:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja ik heb het even aan mijn vriendje CoPilot gevraagdHet is een soort coupon als onderdeel van een emigratie-pakketreis. Waarschijnlijk 1905 - 1915.
Het is óf heen óf terug.quote:Op zondag 7 juni 2026 11:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Best vreemd dat het dan een retour is toch? En is het een abonnement of een losse retour? Wel interessant stukje geschiedenis.
quote:Op zondag 7 juni 2026 11:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Kijk dan. Emigreren kun je leren, heren!![]()
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Mijn belangstelling schuift ook weleens een betje naar links of naar rechts GC / Via Pecunia - Het geld ligt op straat! #2quote:Op zondag 7 juni 2026 21:24 schreef b2py het volgende:
Waarom heb je ander plaatje man dacht echt welke vreemde zit hier veel te cool te doen
quote:Op zondag 7 juni 2026 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]Zwemmen ook?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
WEET JE WAT ER 13 DECEMBER NIET RIJDT?????quote:Op zondag 7 juni 2026 18:21 schreef marcb1974 het volgende:
Geen idee of het al besproken is ......
Vanaf december moet Coevorden - Bad Bentheim weer rijden. Dat is sinds WO2 niet meer gebeurd.
Of niet omdat het halve land ergens anders gaat kijken?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 12:27 schreef derLudolf het volgende:
Oh die shitshow begint dus binnenkort. Wil zondag rondje gaan doen en die dat Duitsland om 19u tegen Curaçao moet. Mooi, dan is het vast een stuk rustiger in de trein
Meer dan 1000 kilometer aan kabels voor het seinwezen moet worden vervangen.quote:Op maandag 8 juni 2026 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
WEET JE WAT ER 13 DECEMBER NIET RIJDT?????
https://www.t-online.de/n(...)nde-2031-fertig.html
aahhahahahahhahahaaaaa
Dan beginnen ze uiterlijk 18u met "Vorglühen" vanaf dan zal het vrij rustig zijn. Hoop ik.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 16:30 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Of niet omdat het halve land ergens anders gaat kijken?
Ekt fantastischquote:Op dinsdag 9 juni 2026 20:23 schreef James1988 het volgende:
dus moeten er toch ook nog seinen worden geplaatst. 450 stuks.
Ik las op r/drehscheibe dat de keuze voor de nieuwe interlocking gemaakt is nadat die 1000km kabel was ontworpen/aangebracht dus zo vreemd vind ik deze ontwikkeling niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2026 20:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
Meer dan 1000 kilometer aan kabels voor het seinwezen moet worden vervangen.
Men wilde "de openingsdatum van 2026 niet in gevaar brengen" en daarom koos men voor het installeren van standaardcomponenten nog voordat het technisch ontwerp klaar was... met als gevolg dat het verkeerde type standaardkabel gebruikt en er te kleine kabelschachten zijn geplaatst.
https://www.swr.de/swrakt(...)-kabel-ects-100.html
Men had gepland voor ETCS-only in de hele regio, maar er rijden straks in de omgeving ook nog treinen zonder ETCS, dus moeten er toch ook nog seinen worden geplaatst. 450 stuks.
Welke ontwikkeling vind je niet vreemd, mosterd na de maaltijd maken of mosterd na de maaltijd ontwerpen of mosterd na de maaltijd consumeren?quote:Op dinsdag 9 juni 2026 22:16 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik las op r/drehscheibe dat de keuze voor de nieuwe interlocking gemaakt is nadat die 1000km kabel was ontworpen/aangebracht dus zo vreemd vind ik deze ontwikkeling niet.
Toch wel blij dat dat project niet uitlooptquote:Op maandag 8 juni 2026 22:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
WEET JE WAT ER 13 DECEMBER NIET RIJDT?????
https://www.t-online.de/n(...)nde-2031-fertig.html
aahhahahahahhahahaaaaa
Ik vroeg me altijd al af waarom de NS dit niet had. Althans, ik vroeg het me af sinds ik in Duitsland woon en hier wel gebruikt wordt. Ik vind het echt super handig. Zeker als je regelmatig dezelfde trajecten rijdt.quote:
Ach ja, net of de reisinformatie nu wel logisch is. Afgelopen zondag nog gehoord op Breda: "Door werkzaamheden rijden er bussen tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. U kunt ook omreizen via Breda." Ja, daar was ik dus al he...quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:41 schreef James1988 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken, zeker wanneer treinseries worden omgeleid of doorgeknoopt vanwege werkzaamheden.
Komend weekend ligt Rotterdam Centraal er bijvoorbeeld helemaal uit, en men is weer creatief.
Zo rijdt er een IC Vlissingen - 's-Hertogenbosch - Enkhuizen onder treinserie 3900, en is de normale 3600 Vlissingen - Roosendaal - Zwolle beperkt tot 's-Hertogenbosch - Zwolle. Ik ben benieuwd hoe dit in Breda op de borden zou komen te staan als de lijnnummers er nu al zouden zijn.
IC 39 naar Enkhuizen? IC 36 tot 's-Hertogenbosch?
Ander voorbeeldje: de IC 1100 Den Haag - Eindhoven rijdt niet, tussen Breda en Eindhoven rijdt er een vervangen treinserie 28500. Verschijnt die dan wel als IC 11 op de borden of is het dan Extra Trein Galore?
Dan is het nu toch ook al een zooi? Lijkt me ook niet dat dit daar de oplossing voor is.quote:Op donderdag 11 juni 2026 13:41 schreef James1988 het volgende:
zeker wanneer treinseries worden omgeleid of doorgeknoopt vanwege werkzaamheden.
Geen verplichte toch?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 13:55 schreef derLudolf het volgende:
In Duitsland heeft Fernverkehr zitplaatsreserveringen.
Binnenlands sowieso niet, maar de mogelijkheid om te reserveren bestaat. Die heb je straks niet.quote:
Dan zou het dus met die nieuwe verbinding ook niet hoeven. Alleen in de zomer dan.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 15:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Binnenlands sowieso niet, maar de mogelijkheid om te reserveren bestaat. Die heb je straks niet.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 13 juni 2026 15:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Binnenlands sowieso niet, maar de mogelijkheid om te reserveren bestaat. Die heb je straks niet.
NS doet niet aan rijtuig- en stoelnummers.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 15:48 schreef ReisT het volgende:
Die reserveringsplicht in de zomer is er omdat de huidige twee-uurlijkse ICE dan te weinig capaciteit heeft. Dat is misschien niet meer nodig als de frequentie wordt verdubbeld.
[..]
Waarom niet?
Ze deden ook niet aan lijnnummers.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 16:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
NS doet niet aan rijtuig- en stoelnummers.
Niet meer. Al het ICR-materieel is geleverd met zitplaatsnummers.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 16:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
ICNG-B heeft stoelnummers. (Al kan dat best zijn dat de Belgen dat wilden.)quote:Op zaterdag 13 juni 2026 16:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |