abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220690178
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Eisen niet nee. Maar na tig jaren anticonceptie en de bijwerkingen daarvan zodat de man m er lekker bloot in kan steken, zwangerschappen en bevallingen is het natuurlijk wel netjes dat jij als man dat stukje anticonceptie van haar eindelijk weg kan nemen.
Platgeslagen heb je gelijk. Maar dit soort zaken zijn zelden zo zwart/wit natuurlijk.
  vrijdag 1 mei 2026 @ 15:42:19 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220690336
Nou die ingreep zelf wel hoor. Twee sneetjes en vier keer knippen, niks geen grijs gebied.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 15:44:04 #53
5428 crew  miss_sly
pi_220690359
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 15:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Eisen niet nee. Maar na tig jaren anticonceptie en de bijwerkingen daarvan zodat de man m er lekker bloot in kan steken, zwangerschappen en bevallingen is het natuurlijk wel netjes dat jij als man dat stukje anticonceptie van haar eindelijk weg kan nemen.
Precies dat.

Natuurlijk kun je zoiets niet eisen. Maar wij hebben er wel een gesprek over gehad, waarin ik heb aangegeven geen hormonale anticonceptie te willen, en ook geen koperspiraal. Dat ik prima kon leven met condooms. Dus dat het aan hem was of hij liever condooms wilde gebruiken, of wilde kiezen voor een sterilisatie.

We hebben uiteindelijk jaren, tot ik niet meer zwanger kon worden, condooms gebruikt. Ging ook prima, overigens :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 1 mei 2026 @ 21:58:27 #54
315461 NaOnsDeZondvloed
Hoe dan ook.....
pi_220693150
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 07:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Heftig man....
Dat is echt balen.

Maar ja gezien ook je leeftijd is het ook niet meer van toepassing.
Dan is zo´n keuze idd wel te snappen.
Thnx, overigens hebben we al 3 gezonde kids dus was die beslissing iets makkelijker te nemen dan wanneer er geen kinderen waren geweest.
pi_220806156
geen kinderen, en al enkele jaren gesteriliseerd, dus hoef mij er geen zorgen meer over te maken dat het kan gebeuren

kostte wat overtuigingskracht om de artsen ervan te overtuigen (je bent jong, etc..)

dus als het na voortplanting zou zijn geweest zou ik het ook gedaan hebben

[ Bericht 15% gewijzigd door mschol op 16-05-2026 07:07:57 ]
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220807393
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2026 23:14 schreef dikkedaniel het volgende:
Zou jij je als man laten steriliseren nadat je je vrouw bevrucht hebt omdat je toch geen kinderen meer hoeft? :)
Als je vrouw of vriendin vraagt of je je wilt laten steriliseren omdat ze te lui is om de pil nog te slikken (ook al heb je toch geen interesse meer in seks met haar :P na al die jaren), zou je dit doen voor haar? Of voel je je dan een cuck? :')
De vrouwen die dit vragen zijn zelf ook meestal al behoorlijk op leeftijd (naderen het einde van hun vruchtbare periode). Het motief is waarschijnlijk niet alleen wat wordt uitgesproken.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 11:38:18 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220807747
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 10:35 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
De vrouwen die dit vragen zijn zelf ook meestal al behoorlijk op leeftijd (naderen het einde van hun vruchtbare periode). Het motief is waarschijnlijk niet alleen wat wordt uitgesproken.
Wat insinueer je? Als je als stel je gezin compleet hebt, is dat voldoende aanleiding toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 11:47:12 #58
441859 crew  Lenny77
pi_220807794
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:38 schreef Duvel het volgende:

[..]
Wat insinueer je? Als je als stel je gezin compleet hebt, is dat voldoende aanleiding toch?
Hij insinueert dat vrouwen hun man onvruchtbaar willen maken omdat zij dat zelf ook bijna zijn.

Niet omdat ze zelf al 30j voor anticonceptie hebben gezorgd met nevenwerkingen plus risico's, en die man zijn kinderen hebben gedragen en gebaard (ook niet zonder risico's). En nu graag een periode vrij willen zijn.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 16 mei 2026 @ 11:53:46 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220807831
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:47 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hij insinueert dat vrouwen hun man onvruchtbaar willen maken omdat zij dat zelf ook bijna zijn.

Niet omdat ze zelf al 30j voor anticonceptie hebben gezorgd met nevenwerkingen plus risico's, en die man zijn kinderen hebben gedragen en gebaard (ook niet zonder risico's). En nu graag een periode vrij willen zijn.
Het was ook meer een retorische vraag... Gewoon de hele toon.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 11:55:59 #60
441859 crew  Lenny77
pi_220807847
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:53 schreef Duvel het volgende:

[..]
Het was ook meer een retorische vraag... Gewoon de hele toon.
Ik denk dat die toon idd wel duidelijk was :P
Mijn antwoord was dan eigenlijk ook meer op hem gericht dan op jou :@
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220807858
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:38 schreef Duvel het volgende:

[..]
Wat insinueer je? Als je als stel je gezin compleet hebt, is dat voldoende aanleiding toch?
Wat ik bedoel is dat vrouwen dit vanuit hun eigen perspectief benaderen (daarom vragen ze dit ook nooit als ze zelf nog de mogelijkheid (willen) hebben om kinderen te krijgen). Dat de man wellicht nog kinderen zou willen krijgen met een andere vrouw is iets wat vooral geen rol mag spelen in de overweging. Gezien je nooit weet hoe het leven loopt is het nogal wat om dat van je partner te verlangen.

(Overigens kunnen vrouwen zich natuurlijk ook laten steriliseren. Kleine moeite toch?)
pi_220807936
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:58 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Wat ik bedoel is dat vrouwen dit vanuit hun eigen perspectief benaderen (daarom vragen ze dit ook nooit als ze zelf nog de mogelijkheid (willen) hebben om kinderen te krijgen). Dat de man wellicht nog kinderen zou willen krijgen met een andere vrouw is iets wat vooral geen rol mag spelen in de overweging. Gezien je nooit weet hoe het leven loopt is het nogal wat om dat van je partner te verlangen.

(Overigens kunnen vrouwen zich natuurlijk ook laten steriliseren. Kleine moeite toch?)
Op zich heb je een punt dat mannen wellicht met hun tweede jongere vrouw nog kinderen willen, maar ik snap ook wel dat vrouwen die gedachte niet echt mee laten spelen in hun overweging, omdat je als je zoiets vraagt je als het goed is uitgaat van dat de relatie blijft voortduren.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 12:10:22 #63
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220807943
Daarbij ken ik ook stellen waarbij er ook nog een kind kwam na de sterilisatie, wel door een ingreep en wat gedoe, maar het is niet geheel onmogelijk om nog een tweede leg te beginnen na de knip.

Maar eerlijk gezegd: je kunt als man toch ook gewoon klaar zijn met voortplanten?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220808007
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Op zich heb je een punt dat mannen wellicht met hun tweede jongere vrouw nog kinderen willen, maar ik snap ook wel dat vrouwen die gedachte niet echt mee laten spelen in hun overweging, omdat je als je zoiets vraagt je als het goed is uitgaat van dat de relatie blijft voortduren.
Dat snap ik heel goed, en een fijne bijkomstigheid van een dergelijke ingreep is dat het die mannen minder aantrekkelijk maakt voor zo'n scenario.
pi_220808010
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:10 schreef Duvel het volgende:
Daarbij ken ik ook stellen waarbij er ook nog een kind kwam na de sterilisatie, wel door een ingreep en wat gedoe, maar het is niet geheel onmogelijk om nog een tweede leg te beginnen na de knip.

Maar eerlijk gezegd: je kunt als man toch ook gewoon klaar zijn met voortplanten?
Natuurlijk, maar laat dat vooral je eigen beslissing zijn.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 12:23:00 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220808026
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:20 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar laat dat vooral je eigen beslissing zijn.
Dan is dat het ook van de vrouw. Dus geen onveilige seks meer, want zij heeft geen zin meer in die hormonale meuk. Of ze zoekt een leuke man die wel geknipt is. Wie is de bedreiging?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220808029
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:10 schreef Duvel het volgende:
Daarbij ken ik ook stellen waarbij er ook nog een kind kwam na de sterilisatie, wel door een ingreep en wat gedoe, maar het is niet geheel onmogelijk om nog een tweede leg te beginnen na de knip.

Maar eerlijk gezegd: je kunt als man toch ook gewoon klaar zijn met voortplanten?
De praktijk is dat wanneer je uit elkaar gaat je als man met kinderen ruwweg drie vijvers hebt:

1. Vrouwen die al kinderen hebben en die derhalve (meestal) klaar zijn met baren.

2. Vrouwen die nog geen kinderen hebben en ze ook niet willen.

3. Vrouwen die nog geen kinderen hebben en ze wel willen.

Ad 1. als je zelf kinderen hebt en de ander ook is het lastig om samen wat op te bouwen, want je hebt twee schema's om rekening mee te houden. Daarnaast zitten kinderen van een ander vaak helemaal niet te wachten op bemoeienis van jou met de opvoeding, wat dus leidt tot twee verschillende opvoedstijlen onder 1 dak als je wil gaan samenwonen. Kort gezegd: dit is heel lastig om goed te laten werken. Kan, maar is dus lastig.

Ad 2. Vrouwen die geen kinderen willen, willen ook geen kinderen van anderen (believe me...). Zelfs al zeggen ze dat ze voor jou best hun best willen doen, als puntje bij paaltje komt... hooguit met tegenzin. En kinderen vragen veel van je. Zelfs als je wel van kinderen houdt zijn kinderen van een ander gewoon een last en is het wederom lastig om dit te laten slagen, ook al ben je nog zo dol op elkaar (wat doorgaans de reden is om de rode vlag aan het begin te negeren).

Ad 3. Op zichzelf is dit de categorie waarmee je de beste kans hebt om succesvol een langere relatie aan te gaan. Alleen: deze vrouwen verwachten uiteraard dat jij nog vruchtbaar bent. En als je weet dat je dat niet meer bent, dan val je voor deze categorie af. Een hersteloperatie is dan natuurlijk een optie, maar het vermindert de kans enorm.

Dus vanuit de man bezien is het behouden van zijn vruchtbaarheid best een slimme zet. Ook al heb je geen zin meer in kinderen. Met de juiste vrouw komt die zin wellicht nog terug (of: is ze het waard om die zin weer te maken).
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:24:14 #68
441859 crew  Lenny77
pi_220808036
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 11:58 schreef Quiche_lorraine het volgende:

(Overigens kunnen vrouwen zich natuurlijk ook laten steriliseren. Kleine moeite toch?)
Die 30 jaren zijn geen moeite?
Plus sterilisatie bij vrouwen is een flinke buik ingreep onder algehele narcose, hoezo kleine moeite? Bij mannen gewoon onder plaatselijke verdoving een snipje door wat huid.

Maar ok, we weten wel welke kant je op wil gaan...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220808057
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:19 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Dat snap ik heel goed, en een fijne bijkomstigheid van een dergelijke ingreep is dat het die mannen minder aantrekkelijk maakt voor zo'n scenario.
Zie hierboven wat ik daar net over heb geschreven... ;)
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:29:03 #70
441859 crew  Lenny77
pi_220808062
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:23 schreef VEM2012 het volgende:

Dus vanuit de man bezien is het behouden van zijn vruchtbaarheid best een slimme zet. Ook al heb je geen zin meer in kinderen. Met de juiste vrouw komt die zin wellicht nog terug (of: is ze het waard om die zin weer te maken).
Maar dan ga je er als man vanuit dat de relatie gaat klappen? Dat je er eigenlijk al wel klaar mee bent.
Ja dan moet je zeker je vruchtbaarheid behouden.
Maar in het geval van dit scenario vind ik dan eerder dat je sowieso de relatie moet verlaten en je partner ook de kans moet geven om nieuw geluk te vinden ipv haar aan de anticonceptie te houden omdat jij zit te wachten tot er misschien iets beters langs komt?
Dat is pas smerig..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220808068
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:24 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Die 30 jaren zijn geen moeite?
Plus sterilisatie bij vrouwen is een flinke buik ingreep onder algehele narcose, hoezo kleine moeite? Bij mannen gewoon onder plaatselijke verdoving een snipje door wat huid.

Maar ok, we weten wel welke kant je op wil gaan...
Zie de post van VEM2012.

Het is gewoon een belangenafweging, en mannen hebben ook belangen. Vrouwen leveren het minste in als ze zich laten steriliseren als ze richting de 40 gaan en al een voltooid gezin hebben. Niet onredelijk toch?
pi_220808091
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:23 schreef Duvel het volgende:

[..]
Dan is dat het ook van de vrouw. Dus geen onveilige seks meer, want zij heeft geen zin meer in die hormonale meuk. Of ze zoekt een leuke man die wel geknipt is. Wie is de bedreiging?
Er zijn gewoon meerdere mogelijkheden en die bespreek je gewoon samen.

Dat is ook wat mij enorm tegen de borst heeft gestuit. Het hele idee van dat ik dat haar verplicht was, want zij had haar hele leven de pil geslikt voor mij (daar was ze mee begonnen toen ze 12 was ofzo, dus 6 jaar voordat ik haar heb ontmoet, tot zover 'voor jou').

Naast nog wat andere specifieke zaken die maakten dat het eigenlijk gewoon een vreemde keuze was. Maar ja, ze had ergens gelezen dat mannen het soort van verplicht zijn en dat zijn mannen dus niet.
pi_220808095
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Zie de post van VEM2012.

Het is gewoon een belangenafweging, en mannen hebben ook belangen. Vrouwen leveren het minste in als ze zich laten steriliseren als ze richting de 40 gaan en al een voltooid gezin hebben. Niet onredelijk toch?
Wat leveren mannen in bij sterilisatie en wat leveren vrouwen in?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:32:58 #74
441859 crew  Lenny77
pi_220808101
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Zie de post van VEM2012.

Het is gewoon een belangenafweging, en mannen hebben ook belangen. Vrouwen leveren het minste in als ze zich laten steriliseren als ze richting de 40 gaan en al een voltooid gezin hebben. Niet onredelijk toch?
Ze hebben al heel flink geleverd tegen dan.
Maar nogmaals: als je als man niet wil omwille van de mogelijkheid een nieuwe jonge vrouw te kunnen bevruchten, dan sta je in mijn ogen al met een been uit de relatie. Wees dan een man en ga dan helemaal weg.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 16 mei 2026 @ 12:34:47 #75
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220808128
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Naast nog wat andere specifieke zaken die maakten dat het eigenlijk gewoon een vreemde keuze was. Maar ja, ze had ergens gelezen dat mannen het soort van verplicht zijn en dat zijn mannen dus niet.
Vrouwen ook niet. En gezien het verschil in zwaarte van de operatie, lijkt me de keuze voor de man evident.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220808131
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:24 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Die 30 jaren zijn geen moeite?
Plus sterilisatie bij vrouwen is een flinke buik ingreep onder algehele narcose, hoezo kleine moeite? Bij mannen gewoon onder plaatselijke verdoving een snipje door wat huid.

Maar ok, we weten wel welke kant je op wil gaan...
Ik heb ergens gelezen dat sterilisatie bij vrouwen ook zonder algehele narcose kan.

Wat daarvan ook moge zijn: er zijn meer opties dan steriliseren. Ik begrijp ook heel goed dat vrouwen geen zin hebben in de pil. Of in een spiraaltje. Of sterilisatie. Maar net zo goed staat het mannen vrij om daar niets voor te voelen.

Lichamelijke integriteit is een mensenrecht zelfs.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:35:13 #77
441859 crew  Lenny77
pi_220808134
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:32 schreef VEM2012 het volgende:


Naast nog wat andere specifieke zaken die maakten dat het eigenlijk gewoon een vreemde keuze was. Maar ja, ze had ergens gelezen dat mannen het soort van verplicht zijn en dat zijn mannen dus niet.
Verplichten is nooit een optie.
Maar het is wel iets wat je voor je vrouw kan overhebben.
Maar ok, misschien wist jij toen ook wel dat je relatie het niet zou redden op termijn. Dat zal dan vast meegespeeld hebben.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:38:47 #78
5428 crew  miss_sly
pi_220808169
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb ergens gelezen dat sterilisatie bij vrouwen ook zonder algehele narcose kan.

Wat daarvan ook moge zijn: er zijn meer opties dan steriliseren. Ik begrijp ook heel goed dat vrouwen geen zin hebben in de pil. Of in een spiraaltje. Of sterilisatie. Maar net zo goed staat het mannen vrij om daar niets voor te voelen.

Lichamelijke integriteit is een mensenrecht zelfs.
Je moet niet alles geloven wat je leest ;)

Niemand is iets verplicht aan de ander. Maar ieder is wel vrij voor zichzelf een keuze te maken. Dus toen er bij ons geen kind meer zou komen, heb ik een beslissing genomen voor mezelf en bij hem de keuze neergelegd hoe hij dan samen wilde zorgen dat er geen zwangerschap meer zou komen.

Ik zou het persoonlijk wel een ding vinden als een man zich niet wil steriliseren omdat hij zijn vruchtbaarheid wil behouden 'voor het geval dat'. Ik ben het met @Lenny77 eens: dan sta je kennelijk al met één been buiten de relatie, dan kun je er maar beter echt een punt achter zetten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:40:08 #79
441859 crew  Lenny77
pi_220808182
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb ergens gelezen dat sterilisatie bij vrouwen ook zonder algehele narcose kan.

Wat daarvan ook moge zijn: er zijn meer opties dan steriliseren. Ik begrijp ook heel goed dat vrouwen geen zin hebben in de pil. Of in een spiraaltje. Of sterilisatie. Maar net zo goed staat het mannen vrij om daar niets voor te voelen.

Lichamelijke integriteit is een mensenrecht zelfs.
Sterilisatie bij vrouwen is altijd onder narcose want laparoscopisch.
Een tijdje is geëxperimenteerd met veertjes via de vagina maar dat is afgevoerd.

En ja natuurlijk is dat een mensenrecht en kan nooit verplicht worden.

Het is gewoon dat er hier wordt gezegd dat het een kleine moeite is voor vrouwen om het zelf te doen en dat de beide ingrepen als even zwaar (of licht) worden beschreven. Dat is het dus niet.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220808183
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ze hebben al heel flink geleverd tegen dan.
Maar nogmaals: als je als man niet wil omwille van de mogelijkheid een nieuwe jonge vrouw te kunnen bevruchten, dan sta je in mijn ogen al met een been uit de relatie. Wees dan een man en ga dan helemaal weg.
Je kan als man ook weduwnaar worden he. Zou jij als vrouw willen dat je man dan alleen blijft omwille van deze beslissing? Nee toch.

Mijn punt is dat je de toekomst niet kent. Waarom zou je onomkeerbare beslissingen nemen die je later danig in de weg kunnen zitten? Daar moet je niet licht over denken.
pi_220808184
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar dan ga je er als man vanuit dat de relatie gaat klappen? Dat je er eigenlijk al wel klaar mee bent.
Ja dan moet je zeker je vruchtbaarheid behouden.
Maar in het geval van dit scenario vind ik dan eerder dat je sowieso de relatie moet verlaten en je partner ook de kans moet geven om nieuw geluk te vinden ipv haar aan de anticonceptie te houden omdat jij zit te wachten tot er misschien iets beters langs komt?
Dat is pas smerig..
Nou ga je ervan uit dat die man plannen heeft om zijn vrouw te verlaten. Dat is natuurlijk een reden om nu al te verkassen, eens. Maar er zijn wel meer redenen.

Zeker met jonge kinderen is een relatie kwetsbaar. Dat is toch vaak het moment dat je uit elkaar kan gaan groeien. Ook al doe je dan je best om de boel bij elkaar te houden, het feit dat het kan klappen is iets wat je in je achterhoofd kan houden. Zoals ik altijd een gordel draag in de auto, zonder ooit te denken: als ik straks een leuke boom tegenkom ga ik daar tegenaan rijden.
pi_220808186
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:34 schreef Duvel het volgende:

[..]
Vrouwen ook niet. En gezien het verschil in zwaarte van de operatie, lijkt me de keuze voor de man evident.
De gevolgen zijn voor de man veel groter dan voor de vrouw.
pi_220808194
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:34 schreef Duvel het volgende:

[..]
Vrouwen ook niet. En gezien het verschil in zwaarte van de operatie, lijkt me de keuze voor de man evident.
Een spiraaltje zetten is dan weer een nog minder invasieve ingreep. Dus als je het zo wil gaan bekijken, dan wint het condoom.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:45:52 #84
441859 crew  Lenny77
pi_220808225
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:40 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Je kan als man ook weduwnaar worden he. Zou jij als vrouw willen dat je man dan alleen blijft omwille van deze beslissing? Nee toch.

Mijn punt is dat je de toekomst niet kent. Waarom zou je onomkeerbare beslissingen nemen die je later danig in de weg kunnen zitten? Daar moet je niet licht over denken.
Maar ze zijn niet onomkeerbaar!
Een sterilisatie omkeren bij mannen is in 97% van de mannen succesvol. Na 15j zelfs nog 70%. En stel dat het toch niet lukt op die manier, dan kunnen ze nog steeds zaadcellen uit je testikels halen. Je bent niet gecastreerd he??
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220808226
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:35 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Verplichten is nooit een optie.
Maar het is wel iets wat je voor je vrouw kan overhebben.
Maar ok, misschien wist jij toen ook wel dat je relatie het niet zou redden op termijn. Dat zal dan vast meegespeeld hebben.
Het S woord was bij ons al gevallen inderdaad. En dan waren er nog een aantal redenen. Waaronder de hele praktische: open relatie. En dan is sterilisatie van de vaste partner net even wat minder effectief zeg maar.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:46:59 #86
441859 crew  Lenny77
pi_220808229
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:40 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
De gevolgen zijn voor de man veel groter dan voor de vrouw.
Nee dus niet. Dat probeer ik dus duidelijk te maken...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:48:13 #87
441859 crew  Lenny77
pi_220808236
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een spiraaltje zetten is dan weer een nog minder invasieve ingreep. Dus als je het zo wil gaan bekijken, dan wint het condoom.
Maar dan zit je nog steeds aan de hormonen of aan zware maandelijkse bloedingen igv een koperspiraal.

Condoom is meh :{
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220808249
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je moet niet alles geloven wat je leest ;)

Niemand is iets verplicht aan de ander. Maar ieder is wel vrij voor zichzelf een keuze te maken. Dus toen er bij ons geen kind meer zou komen, heb ik een beslissing genomen voor mezelf en bij hem de keuze neergelegd hoe hij dan samen wilde zorgen dat er geen zwangerschap meer zou komen.

Ik zou het persoonlijk wel een ding vinden als een man zich niet wil steriliseren omdat hij zijn vruchtbaarheid wil behouden 'voor het geval dat'. Ik ben het met @:Lenny77 eens: dan sta je kennelijk al met één been buiten de relatie, dan kun je er maar beter echt een punt achter zetten.
Wegblijven uit het Haga Ziekenhuis dan, want die schrijven:

Plaatselijke verdoving met een roesje (sedatie): Steeds meer ziekenhuizen en klinieken bieden de mogelijkheid aan om de operatie uit te voeren onder plaatselijke verdoving van de buikwand in combinatie met een licht slaapmiddel (een roesje). Je bent dan ontspannen en merkt weinig van de ingreep, maar je ademt zelfstandig en bent sneller hersteld van de verdoving dan bij een algehele narcose.

Hoe dan ook: ik neem aan dat jullie beiden ook een gordel dragen in de auto... Ik vind het wel erg kort door de bocht geredeneerd dat je dan ook al met een been buiten de relatie staat. Het is niet heel erg romantisch gedacht. Maar wel heel realistisch.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:51:03 #89
441859 crew  Lenny77
pi_220808256
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het S woord was bij ons al gevallen inderdaad. En dan waren er nog een aantal redenen. Waaronder de hele praktische: open relatie. En dan is sterilisatie van de vaste partner net even wat minder effectief zeg maar.
En nu zijn we er.
Ja natuurlijk zou ik als man dan niet voor een sterilisatie gaan.
Was wel eerlijker geweest als je dat in het begin er al bij had vermeld ipv het volledig op haar te steken en met mensenrechten te sabelen.
Je wist dat het niet ging blijven duren.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 16 mei 2026 @ 12:53:45 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220808272
Wanneer je al een stel koters ter wereld ingeschopt hebt, is het helemaal geen slecht idee te laten steriliseren. Dan heb je tenminste ook niet bij een one night stand dat ze plotseling zwanger is.
pi_220808276
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
En nu zijn we er.
Ja natuurlijk zou ik als man dan niet voor een sterilisatie gaan.
Was wel eerlijker geweest als je dat in het begin er al bij had vermeld ipv het volledig op haar te steken en met mensenrechten te sabelen.
Je wist dat het niet ging blijven duren.
Maar dat weet je toch nooit? Soms gaat het opeens fout. Het is gewoon realistisch om dergelijke scenario's mee te nemen in de overweging.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 12:55:19 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_220808286
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:54 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Maar dat weet je toch nooit? Soms gaat het opeens fout. Het is gewoon realistisch om dergelijke scenario's mee te nemen in de overweging.
Maar dat wil toch niet zeggen dat je als zolder-Fokker op je 50e nog keer kinderen gaat maken? Ik vind dat echt een non-reden, eerlijk gezegd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_220808287
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:48 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar dan zit je nog steeds aan de hormonen of aan zware maandelijkse bloedingen igv een koperspiraal.

Condoom is meh :{
Helemaal eens met dat condooms meh zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat de redenatie minst invasive ingrijp leidt tot de keuze condoom.

Ik denk dat je als partners samen gewoon moet praten over wat voor jullie de beste keuze is. Achteraf bezien hebben wij de beste keuze voor onszelf gemaakt (ook al omdat mijn ex vrouw geen klachten heeft van het spiraaltje) en ook een keuze waar we op dat moment beiden achter konden staan.

Dat is veel belangrijker dan de uitkomst van het overleg.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:55:52 #94
441859 crew  Lenny77
pi_220808289
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wanneer je al een stel koters ter wereld ingeschopt hebt, is het helemaal geen slecht idee te laten steriliseren. Dan heb je tenminste ook niet bij een one night stand dat ze plotseling zwanger is.
Mij lijkt het idd een vrijheid die je als man krijgt.
En mocht je toch ooit nog kinderen willen, dan is dit nog steeds mogelijk.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220808294
Ik proef wat animositeit bij de vrouwen.

MIsschien om even duidelijk te maken dat ik omgekeerd iets dergelijks nooit van een vrouw zou verlangen. Gesteld dat we op 25e jarige leeftijd al twee kinderen hebben, en ik dat wel helemaal goed vind. Dan zou ik niet voor mijn partner willen beslissen dat dat voor haar ook genoeg is (in welke omstandigheid dan ook) - en gek genoeg denk ik dat de vrouwen dit nu wel goed zullen begrijpen. Dit zijn afwegingen die je helemaal zelf moet maken, en daar moet je zeer zeker niet in gedwongen worden.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:58:28 #96
441859 crew  Lenny77
pi_220808296
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:54 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]
Maar dat weet je toch nooit? Soms gaat het opeens fout. Het is gewoon realistisch om dergelijke scenario's mee te nemen in de overweging.
Dan nog is het omkeerbaar.

Ik denk dat het ook wel belangrijk is om mee te nemen hoe oud de man is en de omstandigheden.
Stel jullie zijn 5 jaar samen, kleine kindjes en de man is rond de 30. Niet doen.
Maar als jullie al 20j samen zijn, de man is 45+ en jullie hebben kinderen die bijna uit huis gaan: zeker iets om te overwegen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 12:59:09 #97
441859 crew  Lenny77
pi_220808302
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Helemaal eens met dat condooms meh zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat de redenatie minst invasive ingrijp leidt tot de keuze condoom.

Ik denk dat je als partners samen gewoon moet praten over wat voor jullie de beste keuze is. Achteraf bezien hebben wij de beste keuze voor onszelf gemaakt (ook al omdat mijn ex vrouw geen klachten heeft van het spiraaltje) en ook een keuze waar we op dat moment beiden achter konden staan.

Dat is veel belangrijker dan de uitkomst van het overleg.
Eens
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220808304
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
En nu zijn we er.
Ja natuurlijk zou ik als man dan niet voor een sterilisatie gaan.
Was wel eerlijker geweest als je dat in het begin er al bij had vermeld ipv het volledig op haar te steken en met mensenrechten te sabelen.
Je wist dat het niet ging blijven duren.
Nee, nou maak je een draai die niet klopt.

Nogmaals: het ging fout bij de eis.

Daarnaast speelde mee dat we daarvoor al een mindere tijd hadden gehad, maar niet in de zin van 'nou, het is nog een paar maandjes uitzitten en dan gaan we toch uit elkaar'. Die discussie hebben we gevoerd toen ze nog zwanger was als ik mij goed herinner. Je denkt toch niet dat we bewust een tweede kind gekregen hebben terwijl we al wisten dat we uit elkaar zouden gaan?

Nee, dat werd pas duidelijk nadat de tweede er was en het verschil tussen 1 en 2 kinderen groter bleek te zijn dan tussen 0 en 1.

Verder zie ik ook niet in dat ik het volledig op haar steek. Sterker nog, uiteindelijk hebben we gewoon een normaal gesprek erover gehad met de uitkomst die het had die gebaseerd was op onze situatie (waarbij op dat moment er geen plannen waren (voor zover ik weet) om uit elkaar te gaan).
pi_220808315
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:55 schreef Duvel het volgende:

[..]
Maar dat wil toch niet zeggen dat je als zolder-Fokker op je 50e nog keer kinderen gaat maken? Ik vind dat echt een non-reden, eerlijk gezegd.
Zijn er zolder-Fokkers met kinderen? Lijkt mij een beetje haaks op elkaar staan.
  Moderator zaterdag 16 mei 2026 @ 13:01:27 #100
441859 crew  Lenny77
pi_220808316
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 12:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, nou maak je een draai die niet klopt.

Nogmaals: het ging fout bij de eis.

Daarnaast speelde mee dat we daarvoor al een mindere tijd hadden gehad, maar niet in de zin van 'nou, het is nog een paar maandjes uitzitten en dan gaan we toch uit elkaar'. Die discussie hebben we gevoerd toen ze nog zwanger was als ik mij goed herinner. Je denkt toch niet dat we bewust een tweede kind gekregen hebben terwijl we al wisten dat we uit elkaar zouden gaan?

Nee, dat werd pas duidelijk nadat de tweede er was en het verschil tussen 1 en 2 kinderen groter bleek te zijn dan tussen 0 en 1.

Verder zie ik ook niet in dat ik het volledig op haar steek. Sterker nog, uiteindelijk hebben we gewoon een normaal gesprek erover gehad met de uitkomst die het had die gebaseerd was op onze situatie (waarbij op dat moment er geen plannen waren (voor zover ik weet) om uit elkaar te gaan).
Onbewust gaat dit toch wel meespelen lijkt mij.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')