abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 mei 2026 @ 08:10:57 #76
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220718155
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:07 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
De grotere bedrijven zijn zich ook al erg bewust van de kosten anders. En privacy. Ik zie het daar best wel stagneren op dit moment.
Welke bedrijven heb je het dan over? Bij veel grote spelers hebben ze nog tokenmaxing dashboards(compleet idioot concept verder) toch?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220718159
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:04 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik dacht dat de LLM ontwikkelingen juist logaritmisch verlopen afgezet tegen de hoeveelheid training?
Grotendeels waar, de capability curve per $ blijft grotendeels gelijk, maar nieuwe architectuur oplossingen zoals MoE of flash attention zorgen ervoor dat elk model release meer kan voor hetzelfde “geld”.

Daar zit een grens aan natuurlijk, maar de meeste dagelijkse taken vereisen geen fronteer model straks om efficiënt en doelgericht een use case te vervullen. Die zullen dus goedkoper zijn voor bedrijven dan bedrijven die Claude Opus gebruiken om een hele applicatie te bouwen of geavanceerde analyses te draaien op hun data.
pi_220718168
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Momenteel zitten veel bedrijven, in ieder geval software bedrijven, in een fase dat je vrijwel ongelimiteerd AI kan gebruiken qua verbruik. Dit is nu voor een groot deel te wijden aan dat bedrijven bang zijn dat wanneer ze niet meegaan ze niet meer kunnen concurreren.

Ik ben bang dat dit snel zal veranderen doordat de grote AI bedrijven niet langer met verlies gaan verkopen. Grotere bedrijven zullen misschien naar self hosted oplossingen gaan maar dit is voor de meeste bedrijven nog niet te doen.

Vermoedelijk gaat er dan ook beter gekeken worden naar wat dit AI gebruik nou daadwerkelijk oplevert, en ook welke negatieve aspecten er zijn zoals mogelijk kwaliteitsverlies.
Er komt een return to mean moment die ervoor zorgt dat we AI op een betere manier gaan toepassen, that’s for sure.
pi_220718263
quote:
16s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Welke bedrijven heb je het dan over? Bij veel grote spelers hebben ze nog tokenmaxing dashboards(compleet idioot concept verder) toch?
De echte grote spelers in de VS vast wel. Maar ook daar moet al geld vrijgemaakt worden om AI te blijven gebruiken.

De grotere bedrijven in Europa zijn sowieso terughoudender geweest en zien ook gewoon een kostenrisico. De laatste Claude modellen zijn er niet bepaald zuiniger op geworden en als je 1000+ medewerkers hebt kun je ze niet allemaal het frontier model gaan geven.

Los van security en privacy risico’s die het met zich meebrengt, worstelen bedrijven ook nog mee.

Ik zit in een software development tak en daar is ad hoc gebruik ook al redelijk aan banden gelegd.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 08:48:14 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220718282
AI moet toch wel heel heel heel duur worden wil het al die dagen werk die ik bespaar ongedaan maken.
pi_220718466
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:11 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Grotendeels waar, de capability curve per $ blijft grotendeels gelijk, maar nieuwe architectuur oplossingen zoals MoE of flash attention zorgen ervoor dat elk model release meer kan voor hetzelfde “geld”.

Daar zit een grens aan natuurlijk, maar de meeste dagelijkse taken vereisen geen fronteer model straks om efficiënt en doelgericht een use case te vervullen. Die zullen dus goedkoper zijn voor bedrijven dan bedrijven die Claude Opus gebruiken om een hele applicatie te bouwen of geavanceerde analyses te draaien op hun data.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox
;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220719321
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:48 schreef Hexagon het volgende:
AI moet toch wel heel heel heel duur worden wil het al die dagen werk die ik bespaar ongedaan maken.
Precies dit. Weet je wat écht duur gaat worden in de not so distant future? Mensen in dienst houden.....
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:37:05 #83
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220719518
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:18 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Precies dit. Weet je wat écht duur gaat worden in de not so distant future? Mensen in dienst houden.....
Gelukkig zijn klanten ook met alles dat AI doet nog niet tevreden. Dus de mensheid houdt zichzelf wel bezig.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:56:29 #84
483584 incel
they/them
pi_220719673
Lol mensen die denken dat A.I. al slim is zijn echt dom :') Die dingen snappen niet eens de meest simpele dingen zoals hoe laat het is en of je je auto moet meenemen naar de wasstraat als je op loopafstand woont :') Die shit is gewoon een nieuw soort google en zelfs daar is het slecht in. Ja als je ff snel een stuk code nodig hebt, maar verder blijft het een stuk gereedschap en niet een werknemer.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 15:42:24 #85
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220721090
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:38 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
De echte grote spelers in de VS vast wel. Maar ook daar moet al geld vrijgemaakt worden om AI te blijven gebruiken.

De grotere bedrijven in Europa zijn sowieso terughoudender geweest en zien ook gewoon een kostenrisico. De laatste Claude modellen zijn er niet bepaald zuiniger op geworden en als je 1000+ medewerkers hebt kun je ze niet allemaal het frontier model gaan geven.

Los van security en privacy risico’s die het met zich meebrengt, worstelen bedrijven ook nog mee.

Ik zit in een software development tak en daar is ad hoc gebruik ook al redelijk aan banden gelegd.
Nou ik werk zelf in een software bedrijf van ong. 2000 mensen en ik herken dit beeld niet, ook niet met de bedrijven waar we mee samenwerken. Sterker nog, er is een redelijke push om ermee te experimenteren, nu nog steeds.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 5 mei 2026 @ 15:44:56 #86
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220721112
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:48 schreef Hexagon het volgende:
AI moet toch wel heel heel heel duur worden wil het al die dagen werk die ik bespaar ongedaan maken.
Nouja met een 27x prijsverhoging gaat dat wel snel, zeker wanneer je beseft dat er bedrijven zijn die ruim 10% van hun headcount budget aan AI uitgeven.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220725718
Op mijn afdeling zit een secretariaat/back office. Het is echt heel sneu om te zien dat die bijna niks meer te doen hebben / mogen doen. Taken als nieuwbrieven opstellen/verzenden gaat nu met AI, telefoontjes worden ontmoedigd, afspraken plannen gaat nu via zelfplannen dus 90% minder handwerk. Zieke/zwangere medewerkers worden niet standaard meer vervangen. Ondertussen zijn de achterblijvers natuurlijk niet echt meer vooruit te branden, kwestie van tijd voordat er nog maar 1 persoon zit voor de loslopende zaken waar nu nog 5 medewerkers en een leidinggevende zit. En zo zal het vast bij meer bedrijven zijn, helemaal bij grote bedrijven en organisaties.
pi_220726080
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:48 schreef Hexagon het volgende:
AI moet toch wel heel heel heel duur worden wil het al die dagen werk die ik bespaar ongedaan maken.
Het wordt nu nog zwaar gesubsidieerd. Zodra ze per token gaan rekenen, wat nu voor sommige enterprise abonnementen al wordt gedaan, exploderen de kosten.

https://www.tomshardware.(...)-costs-as-a-negative

Een voorbeeld dat wordt genoemd is 113.000 dollar in een maand tijd voor een team van vier aan kosten.
  donderdag 7 mei 2026 @ 16:43:48 #89
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220737044
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:49 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het wordt nu nog zwaar gesubsidieerd. Zodra ze per token gaan rekenen, wat nu voor sommige enterprise abonnementen al wordt gedaan, exploderen de kosten.

https://www.tomshardware.(...)-costs-as-a-negative

Een voorbeeld dat wordt genoemd is 113.000 dollar in een maand tijd voor een team van vier aan kosten.
Bij sommige bedrijven gaat het budget aan AI dan hoger worden dan wat ze aan mensen uitgeven.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220737124
quote:
16s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Bij sommige bedrijven gaat het budget aan AI dan hoger worden dan wat ze aan mensen uitgeven.
Waar niks mis mee is, als die AI vele malen efficienter en meer rendement oplevert dan mensen. AI slaapt namelijk niet; die kan 24x7 doorgaan zonder faciliteiten. Die hoef je geen HR taken aan te spenderen, gebouwen voor te kopen om te huisvesten, gratis lunches of benefits te geven.
pi_220737325
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:57 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Waar niks mis mee is, als die AI vele malen efficienter en meer rendement oplevert dan mensen. AI slaapt namelijk niet; die kan 24x7 doorgaan zonder faciliteiten. Die hoef je geen HR taken aan te spenderen, gebouwen voor te kopen om te huisvesten, gratis lunches of benefits te geven.
Nou ja, ze zorgen ze er wel voor dat heel de wereld vol komt te staan met massale lelijke datacenters die alle beschikbare stroom en water opslurpen. Maar nee, ze eten 's middags geen boterhammetje met kaas en ze zullen ook geen vakbond beginnen.
  donderdag 7 mei 2026 @ 17:34:47 #92
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220737399
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 16:57 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Waar niks mis mee is, als die AI vele malen efficienter en meer rendement oplevert dan mensen. AI slaapt namelijk niet; die kan 24x7 doorgaan zonder faciliteiten. Die hoef je geen HR taken aan te spenderen, gebouwen voor te kopen om te huisvesten, gratis lunches of benefits te geven.
Nouja dat klinkt mooi als het ook maar in de buurt zou komen van wat mensen kunnen. :P

Daarnaast kan je ook meer mensen in dienst nemen als 24/7 werk nou per se je doel is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220738299
quote:
16s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:34 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nouja dat klinkt mooi als het ook maar in de buurt zou komen van wat mensen kunnen. :P
Het zal nooit 100% een mens over kunnen nemen denk ik, maar bepaalde taken van vooral laagopgeleid personeel (vooral repetitief werk) zal meestal door AI worden gedaan schat ik zo in.

quote:
Daarnaast kan je ook meer mensen in dienst nemen als 24/7 werk nou per se je doel is.
pi_220738705
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 19:39 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Het zal nooit 100% een mens over kunnen nemen denk ik, maar bepaalde taken van vooral laagopgeleid personeel (vooral repetitief werk) zal meestal door AI worden gedaan schat ik zo in.
[..]

Daar vergis je heel sterk. Hier is (volgens AI) een overzicht van de te verwachten kaalslag:
Hier is een overzicht van beroepen in de rode en oranje zone (hoog risico op verregaande automatisering):

Rode Zone (Zeer hoog risico / Volledige overname van kerntaken):
• Data-analist (junior/uitvoerend)
• Vertaler en tolk
• Boekhouder en assistent-accountant
• Juridisch onderzoeker (Paralegal)
• Kredietbeoordelaar (Underwriting)
• Technisch schrijver en SEO-copywriter
• Junior softwareontwikkelaar
• Klantenservicemedewerker (eerstelijns)

Oranje Zone (Hoog risico / Grote transformatie van de rol):
• Marktonderzoeker
• Hypotheekadviseur en taxateur
• Grafisch vormgever
• Compliance-officer (KYC/AML)
• Recruiter (screening en matching)
• Financieel planner (standaard portfoliobeheer)
• Content marketeer
pi_220738970
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:11 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Daar vergis je heel sterk. Hier is (volgens AI) een overzicht van de te verwachten kaalslag:
Hier is een overzicht van beroepen in de rode en oranje zone (hoog risico op verregaande automatisering):

Rode Zone (Zeer hoog risico / Volledige overname van kerntaken):
• Data-analist (junior/uitvoerend)
• Vertaler en tolk
• Boekhouder en assistent-accountant
• Juridisch onderzoeker (Paralegal)
• Kredietbeoordelaar (Underwriting)
• Technisch schrijver en SEO-copywriter
• Junior softwareontwikkelaar
• Klantenservicemedewerker (eerstelijns)

Oranje Zone (Hoog risico / Grote transformatie van de rol):
• Marktonderzoeker
• Hypotheekadviseur en taxateur
• Grafisch vormgever
• Compliance-officer (KYC/AML)
• Recruiter (screening en matching)
• Financieel planner (standaard portfoliobeheer)
• Content marketeer
Sommige van die banen kan ik wel inkomen maar anderen zie ik toch nog niet zo verdwijnen. Wel dat ze efficiënter kunnen werken en er daardoor minder van nodig zijn. Maar bijvoorbeeld een hypotheekadviseur, daarvan zou ik toch altijd iemand persoonlijk willen spreken en samen mee willen sparren.

Andere banen zoals boekhouder konden ook voor de komst van AI al lang grotendeels geautomatiseerd worden. Maar kijk eens op de gemiddelde boekhoudafdeling en je ziet dat nog steeds heel veel handmatig word gedaan. Ik denk wel dat dit soort banen de komende tijd minder word maar dat heeft denk ik meer te maken met andere zaken, zoals de verplichting om electronische facturen te kunnen sturen binnen de EU.

Ik ben zelf deze week bezig met het inrichten van een systeem. Datzelfde systeem heb ik een jaar of 10 geleden ook ingericht maar toen bij een ander bedrijf. Ik weet nog dat we er toen met 3 man behoorlijk wat tijd in hebben moeten stoppen om de documentatie te begrijpen en het systeem in te richten. Ik heb dus al wel voorkennis omdat ik een tijd met het systeem heb gewerkt in de jaren daarna. Aan de andere kant wist ik echt niet meer hoe het ingericht moest worden.
Maar tegenwoordig heeft het systeem een ingebouwde AI assistent. En die loosde mij vlekkeloos door het hele proces heen. Zonder overdrijven denk ik dat er zonder AI zeker 4 keer zo lang mee bezig zou zijn geweest. En zo zie ik AI, als een versneller van mijn werk. Voor sommige banen, zoals tekstschrijver wordt het lastiger.
pi_220739076
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:11 schreef paardendokter het volgende:
Daar vergis je heel sterk. Hier is (volgens AI)
Mensen die een argument denken te kunnen maken met ai slop zijn af.
pi_220739248


[ Bericht 100% gewijzigd door paardendokter op 07-05-2026 21:01:44 ]
pi_220739257
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 20:46 schreef Farenji het volgende:

[..]
Mensen die een argument denken te kunnen maken met ai slop zijn af.
Ach jochie, ik denk dat je de ironie niet snapt. Dit topic gaat over AI, dus waarom AI geen antwoord laten geven?

Overigens komen de AI antwoorden heel dicht in de buurt van mijn eigen inzichten en verwachtingen.
pi_220740048
Je kunt assistent-accountants niet weghalen zonder de hele accountancy af te schaffen, ik hoop dat je dat snapt? Je mag je namelijk pas accountant noemen als je een aantal jaar ervaring hebt. Die je dan dus niet meer op kunt doen.

En zo zitten daar meer functies tussen. Junior software ontwikkelaars zijn ook nodig om seniors te kunnen krijgen.

En zoals ik eerder al zei: boekhouders hadden 15 jaar geleden al voor 90% verdwenen kunnen zijn, daar heb je geen AI voor nodig. Automatisch inlezen en koppelen aan grootboekrekeningen kan al heel erg lang. Ze zeggen dan ook niet voor niets al 15 jaar dat die functie verdwijnt, blijkt mee te vallen. Omdat iemand die verstand heeft van de boekhouding toch ook wel handig blijkt, waarschijnlijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2026 22:29:10 ]
  donderdag 7 mei 2026 @ 22:37:45 #100
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220740116
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:27 schreef Hanca het volgende:

En zoals ik eerder al zei: boekhouders hadden 15 jaar geleden al voor 90% verdwenen kunnen zijn, daar heb je geen AI voor nodig. Automatisch inlezen en koppelen aan grootboekrekeningen kan al heel erg lang. Ze zeggen dan ook niet voor niets al 15 jaar dat die functie verdwijnt, blijkt mee te vallen. Omdat iemand die verstand heeft van de boekhouding toch ook wel handig blijkt, waarschijnlijk.
Het werkt ook gewoon het beste als iemand zich erover ontfermt. Niet alleen om iemand de schuld te kunnen geven voor als het in de soep loopt, maar vooral om te voorkomen dat dat uberhaupt gebeurt.

Dat geldt voor elk proces.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')