abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220745712
Ik wil nog ongeveer 10 jaar werken en daarna stop ik ermee (ben dan 50).

Maak me er dus niet zo druk over.
  vrijdag 8 mei 2026 @ 20:36:45 #102
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220746565
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2026 22:27 schreef Hanca het volgende:
Junior software ontwikkelaars zijn ook nodig om seniors te kunnen krijgen.

Sowieso groeien die junior software engineers natuurlijk ook gewoon mee met de beschikbare techniek. Hun opleiding doen daar ook wat mee natuurlijk.

En veel van die doempredikers gaan en vanuit dat de vraag naar werk exact hetzelfde blijft. Terwijl dat niet zo is. Afnemers van software kunnen nu meer krijgen, en dan willen ze dat ook. Net als ook niemand meer genoegen neemt met een website zoals men die in 2002 maakte. Maar dat er nieuwe vraag ontstaat is iets waar bij sommgen het voorstellingsvermogen ontbreekt.
pi_220788494
Ik doe veel met AI en ik denk dat het efficiëntie behoorlijk vergroot wat ook automatisch betekent dat er minder mensen nodig zijn voor dezelfde output.
Om maar een heel simpel voorbeeld te geven, met het nieuwe Microsoft 365 kan je als bijna leek veel werkzaamheden die stiekem repetitief zijn automatiseren en workflows creëren. Voorheen had je een consultants hiervoor nodig en moest je een duur programma aanschaffen. Het gevolg is dat veel bedrijven er niet aan beginnen en het handmatig werk blijft = meer personeel.
Dat hoeft nu niet meer omdat AI en automatiseringsprograma’s dusdanig gebruiksvriendelijk zijn gemaakt, dat je dit zelf kunt bouwen als je een beetje overweg kunt met de computer. Ook AI- agents zijn redelijk eenvoudig te bouwen in copilot. Uiteraard moet er iemand zijn de de agent voorziet van input, maar als die er eenmaal is dan heb je er een hoop voor terug.

Uiterinlijk is AI een hulpmiddel maar dat het banen gaat kosten is vrijwel zeker. Dat zie je nu al. Dat is overigens ook altijd zo geweest. Met de komst van computers en internet bijvoorbeeld. Of automatisering in de industrie.
Dat hoeft overigens niet slecht te zijn. Met de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing is dit wellicht een goed middel om dat tekort op te vangen.
pi_220932561
Ik train Ai alvast voor als ik er niet meer ben.
.
pi_220932658
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 07:47 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Op mijn afdeling zit een secretariaat/back office. Het is echt heel sneu om te zien dat die bijna niks meer te doen hebben / mogen doen. Taken als nieuwbrieven opstellen/verzenden gaat nu met AI, telefoontjes worden ontmoedigd, afspraken plannen gaat nu via zelfplannen dus 90% minder handwerk. Zieke/zwangere medewerkers worden niet standaard meer vervangen. Ondertussen zijn de achterblijvers natuurlijk niet echt meer vooruit te branden, kwestie van tijd voordat er nog maar 1 persoon zit voor de loslopende zaken waar nu nog 5 medewerkers en een leidinggevende zit. En zo zal het vast bij meer bedrijven zijn, helemaal bij grote bedrijven en organisaties.
Maar zo’n nieuwsbrief heeft toch input nodig? Wordt dat dan ook door AI gemaakt?
pi_220933395
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2026 20:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Sowieso groeien die junior software engineers natuurlijk ook gewoon mee met de beschikbare techniek. Hun opleiding doen daar ook wat mee natuurlijk.

En veel van die doempredikers gaan en vanuit dat de vraag naar werk exact hetzelfde blijft. Terwijl dat niet zo is. Afnemers van software kunnen nu meer krijgen, en dan willen ze dat ook. Net als ook niemand meer genoegen neemt met een website zoals men die in 2002 maakte. Maar dat er nieuwe vraag ontstaat is iets waar bij sommgen het voorstellingsvermogen ontbreekt.
Toevallig gister weer eens getest met lokaal draaiende software, ik kon een vrij aardige website laten bouwen zoals ik dqt zo rond 2002 had gedaan, dus met een eigen simpel custom content management systeem, het deed het in ongeveer een uurtje, en op 2 kleinere bugs na werkte het gewoon direct, zag er ook gewoon strak uit.
Moet zeggen dat ik ook bezig ben met een eigen Scrabble systeem, daar zie je toch wel dat het wat lastiger word, de backend API ging vrij aardig, maar de frontend is toch lastig voor de AI met name omdat AI modellen natuurlijk het liefst met abstracte code werken, en frontend wat losser is. Ik heb nu wel een heel basic variant waarbij ik in de Browser kan spelen, toch verder gekomen als ik verwacht had :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220933467
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:30 schreef Gutso het volgende:

[..]
Maar zo’n nieuwsbrief heeft toch input nodig? Wordt dat dan ook door AI gemaakt?
Welkom in 2026 w/
pi_220935170
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:04 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Welkom in 2026 w/
Ja, maar AI moet die input toch ergens vandaan krijgen? Daar is hoe dan ook mensenwerk voor nodig.
  maandag 1 juni 2026 @ 12:07:19 #109
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_220935208
Ligt eraan, wel als de nieuwsbrief gaat over Harry van Finance die podcast-tips wil delen, of een column van de directeur.

Maar voor nieuwsbrieven met 'trends' etc kun je gewoon een agent bouwen die dat overal en nergens vandaan haalt.
Gourmetten of steengrillen?
  maandag 1 juni 2026 @ 13:37:38 #110
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220935664
Wij krijgen redelijk wat AI-cursussen aangeboden en een deel van mijn werk vereist toch echt menselijke interactie en beoordeling, dat kan een A.I. nooit vervangen. Ik merk toch ook al dat veel uitrollen van AI weer teruggedraaid worden, er nog steeds AI bedrijven op de fles gaan en er steeds meer weerstand komt tegen AI en de invloed van de datacenters op omgevingen, dus ik ben benieuwd waar het heen gaat. Is het het nieuwe uitgevonden wiel of is het zoals als NFTs waar mensen ooit heel veel geld instaken en die nu geen klap meer waard zijn.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220935870
Bijna alles kun je vervangen met AI dus de werkloosheid zal torenhoog worden.
Corporate translator
pi_220935945
Mijn werk kan niet door AI vervangen worden, ik gebruik het hooguit als supersnelle zoekmachine waarbij de input op de meest verstandelijk beperkte manier nog acceptabele uitkomsten geeft. Daarom vind ik het nog handig.

Mensen overschatten de toekomst met AI nog wel een beetje, denk ik. In 1950 dachten ze ook dat we vliegende auto's zouden hebben rond de milleniumwisseling. AI kan heel veel vervangen, ja, maar het is niet alsof de hele wereldbevolking het prettig vind om al hun problemen aan een computer te toetsen die belachelijk veel energie en geld kost. We gaan, zoals met alles, straks ook een wegtrekkende beweging zien.
-nee-
pi_220936078
Ai is in korte tijd flink duurder geworden. Nu al zijn er bedrijven die veel meer aan ai betalen dan ze hiervoor betaalden aan al die werknemers die ze "vervangen" hebben met ai. En het wordt de komende tijd nog veel duurder, want die ai bedrijven zullen toch ooit hun miljardeninvesteringen een keer terug willen zien. Momenteel draaien ze vrijwel allemaal (zeker de groten) met heel erg zware verliezen.
pi_220936266
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 12:02 schreef Gutso het volgende:

[..]
Ja, maar AI moet die input toch ergens vandaan krijgen? Daar is hoe dan ook mensenwerk voor nodig.
Nee, dat is niet nodig
  maandag 1 juni 2026 @ 16:06:29 #115
12221 Tijn