abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220643155
Waarom verschilt dat gebruik zo? Specifiek bij deze 2 woorden lijkt er volgens mij ook geen regionale standaard te zijn. Vaak heb je een duidelijke splits tussen noord en zuid, maar hier lijkt het een beetje door mekaar aan het gaan...

Wat gebruiken jullie als meervoud?

Volgens mij is appels en aardappelen het meest gebruikelijk?

POLL
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  vrijdag 24 april 2026 @ 07:54:08 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220643183
Appels en peren.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220643195
Knolraap en lof, schorseneren en prei
pi_220643197
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 07:41 schreef Mikeytt het volgende:
Wat gebruiken jullie als meervoud?
Hete bliksem :9
  vrijdag 24 april 2026 @ 08:02:22 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220643208
Gebakken peren.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220643214
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 08:02 schreef PzKpfw het volgende:
Gebakken peren
Zit je ermee?
pi_220643249
Ik ben aan het aardappelen.
pi_220643305
Appels en patatten
Fan van Hiddendoe en sanasoufi
pi_220643624
Appols _O_
Ook in moeilijke tijden.
  vrijdag 24 april 2026 @ 09:53:57 #10
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_220643672
De enige juiste spelling en uitspraak; erpels.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_220644323
Ik ga even de piepers jassen en dan kom ik zo terug met een inhoudelijke bijdrage.
pi_220645554
Gewoon puree van maken.

Appelmoes
Aardappelpuree

Klaar.

ps. Waarbij ik me realiseer dat dit dan ook weer twee verschillende dingen zijn. Moes en puree.
Naja... :+
pi_220645679
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:16 schreef YoopY het volgende:
Gewoon puree van maken.

Appelmoes
Aardappelpuree

Klaar.

ps. Waarbij ik me realiseer dat dit dan ook weer twee verschillende dingen zijn. Moes en puree.
Naja... :+
Waarbij moes in sommige delen van Nederland weer boerenkool is. :D
pi_220645687
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:56 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Waarbij moes in sommige delen van Nederland weer boerenkool is. :D
Dat is mous. Nèt wat anders gespeld maar close.. O-)
pi_220647737
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:56 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Waarbij moes in sommige delen van Nederland weer boerenkool is. :D
Appelmousse dan :9
pi_220649609
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:56 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Waarbij moes in sommige delen van Nederland weer boerenkool is. :D
Ligt aan het type moes he...
Appelmoes is geen boerenkool.

Maar ja boerenkool is boerenkool, niet wat anders.
pi_220649611
Appels en aardappels.
Oorspronkelijk Groninger voor zo ver dat er dus toe doet.
pi_220655130
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:57 schreef YoopY het volgende:

[..]
Dat is mous. Nèt wat anders gespeld maar close.. O-)
Ik ken iemand die uit Friesland hier is komen wonen. Die dacht dat we alle kool hier als 'moos' (dus moes) vertaalde. Stond ie bij de groenteboer en bestelde hij een 'bloemmoes'. :D
pi_220655139
Overigens als antwoord op de topicvraag: petatte en appels.
pi_220826432
Voor de aardappel richting Europa kwam prakten we de hutspot met pastinaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')