abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220576263
Ik heb weer eens de jaarlijkse aankondiging voor een huurverhoging gehad.

Omdat ik vorig jaar een rare fout had ontdekt in de administratie van De Alliantie met betrekking tot het energielabel, had ik vorig jaar alle informatie omtrent het energielabel gedownload. Vorig jaar stond in de app van de Alliantie namelijk dat mijn huis Energielabel A had, terwijl dat niet waar is, en zelfs volgens de overheid zelf het Energielabel C was.

Vandaag kreeg ik dus de aankondiging, en het leek me een goed idee om die informatie nog eens dubbel te controleren.

En tot mijn verbazing staat op de EP-Online nu ineens dat het Energielabel B is! Terwijl het December vorig jaar nog C was.

Volgens de site is de registratie niet aangepast, datum van registratie was 16-8-2017, en geldig tot 15-8-2027.

Ik heb de PDF die ik in December vorig jaar heb gedownload, en de PDF die ik vandaag heb gedownload naast elkaar gelegd. Ze zijn volledig identiek, behalve dan dat de oude zegt dat ik Energielabel C heb en de nieuwe zegt dat ik B heb.

Wat is hier aan de hand? Corruptie?

Noot: Er is helemaal niets verbeterd aan mijn huis sinds 2017, alleen wat reparaties hier en daar.
pi_220576369
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 20:54 schreef RetepV het volgende:
Ik heb weer eens de jaarlijkse aankondiging voor een huurverhoging gehad.

Omdat ik vorig jaar een rare fout had ontdekt in de administratie van De Alliantie met betrekking tot het energielabel, had ik vorig jaar alle informatie omtrent het energielabel gedownload. Vorig jaar stond in de app van de Alliantie namelijk dat mijn huis Energielabel A had, terwijl dat niet waar is, en zelfs volgens de overheid zelf het Energielabel C was.

Vandaag kreeg ik dus de aankondiging, en het leek me een goed idee om die informatie nog eens dubbel te controleren.

En tot mijn verbazing staat op de EP-Online nu ineens dat het Energielabel B is! Terwijl het December vorig jaar nog C was.

Volgens de site is de registratie niet aangepast, datum van registratie was 16-8-2017, en geldig tot 15-8-2027.

Ik heb de PDF die ik in December vorig jaar heb gedownload, en de PDF die ik vandaag heb gedownload naast elkaar gelegd. Ze zijn volledig identiek, behalve dan dat de oude zegt dat ik Energielabel C heb en de nieuwe zegt dat ik B heb.

Noot: Er is helemaal niets verbeterd aan mijn huis sinds 2017, alleen wat reparaties hier en daar.
De willekeur van het adminstratieve systeem. Tip: ga kopen en laat die verhuurders het uitzoeken met hun label tactiek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220576822
Zou de wijziging van mei 2026 al zijn doorgevoerd op het oude label?
https://atriensis.nl/aanpassingen-opstellen-energielabels-2026/

Geen idee of dat de bedoeling is, maar het zou het wel kunnen verklaren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220577158
TS heeft aangetoond dat een “energielabel” niets anders is dan een willekeurig stuk papier met daarop een willekeurige letter.
pi_220577178
Er zijn verhuurders die frauderen met energielabels.

Bijvoorbeeld in Groningen:

https://pointer.kro-ncrv.(...)-huurders-geld-terug
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220577522
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 05:32 schreef Wantie het volgende:
Er zijn verhuurders die frauderen met energielabels.

Bijvoorbeeld in Groningen:

https://pointer.kro-ncrv.(...)-huurders-geld-terug
Uit die link:

"Huurders kunnen 95 euro terugkrijgen voor elke maand dat ze in een van de appartementencomplexen gewoond hebben tussen 1 april 2018 en 1 mei of 1 januari 2022 (afhankelijk van de verkoopdatum van het pand). Het gaat dus om de periode dat Pronkjewail* eigenaar was van de panden"

* Pronkjewail = Pronkjuweel ........
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220577604
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 08:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit die link:

"Huurders kunnen 95 euro terugkrijgen voor elke maand dat ze in een van de appartementencomplexen gewoond hebben tussen 1 april 2018 en 1 mei of 1 januari 2022 (afhankelijk van de verkoopdatum van het pand). Het gaat dus om de periode dat Pronkjewail* eigenaar was van de panden"

* Pronkjewail = Pronkjuweel ........
Ja, dat is een beruchte verhuurder in Groningen :7
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  PR/Manusje van alles dinsdag 14 april 2026 @ 09:11:02 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_220577680
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 20:54 schreef RetepV het volgende:

Ik zou deze vraag gewoon stellen aan de verhuurder.

Het is een ingewikkeld verhaal hoe de labels precies zijn opgesteld. Afhankelijk van het moment wanneer ze zijn bepaald kan de uitkomst voor verschillende doeleinden anders zijn. Vanaf 2015 is er gewerkt met het 'nader voorschrift'. Dat gaf twee methodes; een letter en een energie-index. Dan heb je ook nog het 'pre-label'. De NTA8800 is in 2021 ingevoerd en daarmee zijn alle oudere labels ineens niet meer goed te vergelijken met de nieuwere. "Een pre-label is een voorlopige inschatting van het definitieve NTA 8800 energielabel, gebaseerd op beschikbare data en verouderde labels. "

Het kan dus zijn dat ze bij je verhuurder nu met pre-labels zijn gaan werken in plaats van de daadwerkelijk afgemelde labels. Of misschien hebben ze ontdekt dat ze een verkeerd label hebben gebruikt. Die van de buren.... kan echt van alles zijn.

Overigens maakt het voor je huurprijs en huurverhoging wel uit in welke categorie je valt. Sociaal tot een bepaalde aftoppingsgrens of middenhuur of vrije sector...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_220577775
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 21:16 schreef blomke het volgende:

[..]
De willekeur van het adminstratieve systeem. Tip: ga kopen en laat die verhuurders het uitzoeken met hun label tactiek.
en de award voor opmerking die het verst verwijderd staat van de realiteit in 2026 gaat naar.... @blomke met "ga kopen en laat die verhuurders het uitzoeken"
nu al de gedoodverfde winnaar.

@TS;
wat @Surveillance-Fiets al heel terecht zegt, heeft niks met corruptie te maken maar met de manier waarop geregistreerd wordt. grote kans dat de verhuurder een update heeft doorgevoerd op basis van de regels en er achter is gekomen dat sommige energie labels positiever waren dan geschat.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 16:29:22 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220587320
Wellicht dat dit toch beter in Werk, Geldzaken en Recht past.
Ik duw hem daar even heen.

K&W --> WGR
pi_220590657
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het kan dus zijn dat ze bij je verhuurder nu met pre-labels zijn gaan werken in plaats van de daadwerkelijk afgemelde labels. Of misschien hebben ze ontdekt dat ze een verkeerd label hebben gebruikt. Die van de buren.... kan echt van alles zijn.

Overigens maakt het voor je huurprijs en huurverhoging wel uit in welke categorie je valt. Sociaal tot een bepaalde aftoppingsgrens of middenhuur of vrije sector...
Frappant ... hoe beter je energielabel, des te hoger de huur(verhoging)? Lekkere incentive maar niet heus.
Als wij het energielabel van ons huis verbeteren (druk doende mee) wordt de hypotheekrente juist lager.
  PR/Manusje van alles donderdag 16 april 2026 @ 08:19:43 #12
Toezicht is gezond!
pi_220590684
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Frappant ... hoe beter je energielabel, des te hoger de huur(verhoging)? Lekkere incentive maar niet heus.
Als wij het energielabel van ons huis verbeteren (druk doende mee) wordt de hypotheekrente juist lager.
Gek he, dat dingen die beter zijn, duurder zijn dan dingen die slechter zijn. :o :o :o

1
2
A++++ 62    
G -15

Een eengezins huurwoning met label A++++ krijgt voor het energielabel 62 punten. Een eengezins huurwoning met label G krijgt -15 punten. Vervolgens worden er nog voor tig andere dingen punten toegekend. Dat aantal bepaalt vervolgens de maximale huur van een huurwoning.

Daarnaast is er ook nog zoiets als een huurbeleid waarin je kan bepalen of je de maximale (sociale) huur vraagt of dat je de woning betaalbaar maakt voor de doelgroep die er moet gaan wonen. De hoogte van de huurverhoging is ook vastgelegd. Zit geen willekeur bij.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_220590732
quote:
10s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Een eengezins huurwoning met label A++++ krijgt voor het energielabel 62 punten. Een eengezins huurwoning met label G krijgt -15 punten. Vervolgens worden er nog voor tig andere dingen punten toegekend. Dat aantal bepaalt vervolgens de maximale huur van een huurwoning.
En hoeveel scheelt het verschil van 77 punten op de huur in 2026 bij een sociale huurwoning met bijv. in 2025 ¤785 huur ?

Zo'n labelverschil (G -----> A++++) geeft op de ING-hypotheek -0,2% :9
  PR/Manusje van alles donderdag 16 april 2026 @ 08:54:43 #14
Toezicht is gezond!
pi_220590793
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:35 schreef blomke het volgende:

[..]
En hoeveel scheelt het verschil van 77 punten op de huur in 2026 bij een sociale huurwoning met bijv. in 2025 ¤785 huur ?

Zo'n labelverschil (G -----> A++++) geeft op de ING-hypotheek -0,2% :9
De maximale huur die je sociaal kan krijgen is bij 144 punten 939,73 euro. Bij 77 punten kom je op 419,10 euro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')