abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220576263
Ik heb weer eens de jaarlijkse aankondiging voor een huurverhoging gehad.

Omdat ik vorig jaar een rare fout had ontdekt in de administratie van De Alliantie met betrekking tot het energielabel, had ik vorig jaar alle informatie omtrent het energielabel gedownload. Vorig jaar stond in de app van de Alliantie namelijk dat mijn huis Energielabel A had, terwijl dat niet waar is, en zelfs volgens de overheid zelf het Energielabel C was.

Vandaag kreeg ik dus de aankondiging, en het leek me een goed idee om die informatie nog eens dubbel te controleren.

En tot mijn verbazing staat op de EP-Online nu ineens dat het Energielabel B is! Terwijl het December vorig jaar nog C was.

Volgens de site is de registratie niet aangepast, datum van registratie was 16-8-2017, en geldig tot 15-8-2027.

Ik heb de PDF die ik in December vorig jaar heb gedownload, en de PDF die ik vandaag heb gedownload naast elkaar gelegd. Ze zijn volledig identiek, behalve dan dat de oude zegt dat ik Energielabel C heb en de nieuwe zegt dat ik B heb.

Wat is hier aan de hand? Corruptie?

Noot: Er is helemaal niets verbeterd aan mijn huis sinds 2017, alleen wat reparaties hier en daar.
pi_220576369
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 20:54 schreef RetepV het volgende:

Omdat ik vorig jaar een rare fout had ontdekt in de administratie van De Alliantie met betrekking tot het energielabel, had ik vorig jaar alle informatie omtrent het energielabel gedownload. Vorig jaar stond in de app van de Alliantie namelijk dat mijn huis Energielabel A had, terwijl dat niet waar is, en zelfs volgens de overheid zelf het Energielabel C was.

Vandaag kreeg ik dus de aankondiging, en het leek me een goed idee om die informatie nog eens dubbel te controleren.

En tot mijn verbazing staat op de EP-Online nu ineens dat het Energielabel B is! Terwijl het December vorig jaar nog C was.

Volgens de site is de registratie niet aangepast, datum van registratie was 16-8-2017, en geldig tot 15-8-2027.

Ik heb de PDF die ik in December vorig jaar heb gedownload, en de PDF die ik vandaag heb gedownload naast elkaar gelegd. Ze zijn volledig identiek, behalve dan dat de oude zegt dat ik Energielabel C heb en de nieuwe zegt dat ik B heb.

Noot: Er is helemaal niets verbeterd aan mijn huis sinds 2017, alleen wat reparaties hier en daar.
De willekeur van het adminstratieve systeem. Tip: ga kopen en laat die verhuurders het uitzoeken met hun label tactiek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220576822
Zou de wijziging van mei 2026 al zijn doorgevoerd op het oude label?
https://atriensis.nl/aanpassingen-opstellen-energielabels-2026/

Geen idee of dat de bedoeling is, maar het zou het wel kunnen verklaren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220577158
TS heeft aangetoond dat een “energielabel” niets anders is dan een willekeurig stuk papier met daarop een willekeurige letter.
pi_220577178
Er zijn verhuurders die frauderen met energielabels.

Bijvoorbeeld in Groningen:

https://pointer.kro-ncrv.(...)-huurders-geld-terug
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220577522
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 05:32 schreef Wantie het volgende:
Er zijn verhuurders die frauderen met energielabels.

Bijvoorbeeld in Groningen:

https://pointer.kro-ncrv.(...)-huurders-geld-terug
Uit die link:

"Huurders kunnen 95 euro terugkrijgen voor elke maand dat ze in een van de appartementencomplexen gewoond hebben tussen 1 april 2018 en 1 mei of 1 januari 2022 (afhankelijk van de verkoopdatum van het pand). Het gaat dus om de periode dat Pronkjewail* eigenaar was van de panden"

* Pronkjewail = Pronkjuweel ........
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220577604
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 08:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Uit die link:

"Huurders kunnen 95 euro terugkrijgen voor elke maand dat ze in een van de appartementencomplexen gewoond hebben tussen 1 april 2018 en 1 mei of 1 januari 2022 (afhankelijk van de verkoopdatum van het pand). Het gaat dus om de periode dat Pronkjewail* eigenaar was van de panden"

* Pronkjewail = Pronkjuweel ........
Ja, dat is een beruchte verhuurder in Groningen :7
  PR/Manusje van alles dinsdag 14 april 2026 @ 09:11:02 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_220577680
quote:

Ik zou deze vraag gewoon stellen aan de verhuurder.

Het is een ingewikkeld verhaal hoe de labels precies zijn opgesteld. Afhankelijk van het moment wanneer ze zijn bepaald kan de uitkomst voor verschillende doeleinden anders zijn. Vanaf 2015 is er gewerkt met het 'nader voorschrift'. Dat gaf twee methodes; een letter en een energie-index. Dan heb je ook nog het 'pre-label'. De NTA8800 is in 2021 ingevoerd en daarmee zijn alle oudere labels ineens niet meer goed te vergelijken met de nieuwere. "Een pre-label is een voorlopige inschatting van het definitieve NTA 8800 energielabel, gebaseerd op beschikbare data en verouderde labels. "

Het kan dus zijn dat ze bij je verhuurder nu met pre-labels zijn gaan werken in plaats van de daadwerkelijk afgemelde labels. Of misschien hebben ze ontdekt dat ze een verkeerd label hebben gebruikt. Die van de buren.... kan echt van alles zijn.

Overigens maakt het voor je huurprijs en huurverhoging wel uit in welke categorie je valt. Sociaal tot een bepaalde aftoppingsgrens of middenhuur of vrije sector...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_220577775
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 21:16 schreef blomke het volgende:

[..]
De willekeur van het adminstratieve systeem. Tip: ga kopen en laat die verhuurders het uitzoeken met hun label tactiek.
en de award voor opmerking die het verst verwijderd staat van de realiteit in 2026 gaat naar.... @blomke met "ga kopen en laat die verhuurders het uitzoeken"
nu al de gedoodverfde winnaar.

@TS;
wat @Surveillance-Fiets al heel terecht zegt, heeft niks met corruptie te maken maar met de manier waarop geregistreerd wordt. grote kans dat de verhuurder een update heeft doorgevoerd op basis van de regels en er achter is gekomen dat sommige energie labels positiever waren dan geschat.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Moderator woensdag 15 april 2026 @ 16:29:22 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220587320
Wellicht dat dit toch beter in Werk, Geldzaken en Recht past.
Ik duw hem daar even heen.

K&W --> WGR
pi_220590657
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het kan dus zijn dat ze bij je verhuurder nu met pre-labels zijn gaan werken in plaats van de daadwerkelijk afgemelde labels. Of misschien hebben ze ontdekt dat ze een verkeerd label hebben gebruikt. Die van de buren.... kan echt van alles zijn.

Overigens maakt het voor je huurprijs en huurverhoging wel uit in welke categorie je valt. Sociaal tot een bepaalde aftoppingsgrens of middenhuur of vrije sector...
Frappant ... hoe beter je energielabel, des te hoger de huur(verhoging)? Lekkere incentive maar niet heus.
Als wij het energielabel van ons huis verbeteren (druk doende mee) wordt de hypotheekrente juist lager.
  PR/Manusje van alles donderdag 16 april 2026 @ 08:19:43 #12
Toezicht is gezond!
pi_220590684
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Frappant ... hoe beter je energielabel, des te hoger de huur(verhoging)? Lekkere incentive maar niet heus.
Als wij het energielabel van ons huis verbeteren (druk doende mee) wordt de hypotheekrente juist lager.
Gek he, dat dingen die beter zijn, duurder zijn dan dingen die slechter zijn. :o :o :o

1
2
A++++ 62    
G -15

Een eengezins huurwoning met label A++++ krijgt voor het energielabel 62 punten. Een eengezins huurwoning met label G krijgt -15 punten. Vervolgens worden er nog voor tig andere dingen punten toegekend. Dat aantal bepaalt vervolgens de maximale huur van een huurwoning.

Daarnaast is er ook nog zoiets als een huurbeleid waarin je kan bepalen of je de maximale (sociale) huur vraagt of dat je de woning betaalbaar maakt voor de doelgroep die er moet gaan wonen. De hoogte van de huurverhoging is ook vastgelegd. Zit geen willekeur bij.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_220590732
quote:
10s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Een eengezins huurwoning met label A++++ krijgt voor het energielabel 62 punten. Een eengezins huurwoning met label G krijgt -15 punten. Vervolgens worden er nog voor tig andere dingen punten toegekend. Dat aantal bepaalt vervolgens de maximale huur van een huurwoning.
En hoeveel scheelt het verschil van 77 punten op de huur in 2026 bij een sociale huurwoning met bijv. in 2025 ¤785 huur ?

Zo'n labelverschil (G -----> A++++) geeft op de ING-hypotheek -0,2% :9
  PR/Manusje van alles donderdag 16 april 2026 @ 08:54:43 #14
Toezicht is gezond!
pi_220590793
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2026 08:35 schreef blomke het volgende:

[..]
En hoeveel scheelt het verschil van 77 punten op de huur in 2026 bij een sociale huurwoning met bijv. in 2025 ¤785 huur ?

Zo'n labelverschil (G -----> A++++) geeft op de ING-hypotheek -0,2% :9
De maximale huur die je sociaal kan krijgen is bij 144 punten 939,73 euro. Bij 77 punten kom je op 419,10 euro.
pi_220616594
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 04:35 schreef Kottnauer het volgende:
TS heeft aangetoond dat een “energielabel” niets anders is dan een willekeurig stuk papier met daarop een willekeurige letter.
Ben ik het mee eens. Maar natuurlijk is er ook een registratie bij de overheid, zodat dat lettertje niet zomaar door de één of ander zonder dat het gemerkt wordt veranderd kan worden.
pi_220616602
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
<knip informatief>

Precies, ik ging het opzoeken om te zien of ze nu over de maximum toegelaten huurprijs voor een huis met dit energielabel zijn gegaan. Daarom was ik verbaasd dat het energielabel eind vorig jaar nog C was en nu ineens B. Terwijl er totaal niets aan mijn huis verbeterd is, al sinds 2017 niet.
pi_220616609
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 09:17 schreef freak1 het volgende:

[..]

@:TS;
wat @:surveillance-fiets al heel terecht zegt, heeft niks met corruptie te maken maar met de manier waarop geregistreerd wordt. grote kans dat de verhuurder een update heeft doorgevoerd op basis van de regels en er achter is gekomen dat sommige energie labels positiever waren dan geschat.
Ik vind dat raar, want als er een mutatie wordt doorgevoerd, dan zou dat ergens terug gezien moeten kunnen worden. Maar nergens in de PDF is ook maar 1 bit anders, behalve dat de C een B is geworden. Bij zo'n verandering zou ik verwachten dat de Datum Van Registratie aangepast wordt omdat het om een nieuwe registratie gaat. Tenslotte zijn de parameters op zo'n manier veranderd dat het energielabel nu op B uitkomt. Dat is imo een grote mutatie, die neerkomt op een nieuwe registratie. Maar de Datum Van Registratie is niet aangepast.
pi_220616746
Is dit het begin van de Energielabelaffaire?
  PR/Manusje van alles maandag 20 april 2026 @ 08:41:33 #19
Toezicht is gezond!
pi_220617097
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 23:51 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik vind dat raar, want als er een mutatie wordt doorgevoerd, dan zou dat ergens terug gezien moeten kunnen worden. Maar nergens in de PDF is ook maar 1 bit anders, behalve dat de C een B is geworden. Bij zo'n verandering zou ik verwachten dat de Datum Van Registratie aangepast wordt omdat het om een nieuwe registratie gaat. Tenslotte zijn de parameters op zo'n manier veranderd dat het energielabel nu op B uitkomt. Dat is imo een grote mutatie, die neerkomt op een nieuwe registratie. Maar de Datum Van Registratie is niet aangepast.
Heb je je verhuurder al gevraagd om een verklaring?
  maandag 20 april 2026 @ 09:16:57 #20
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220617268
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_220619668
quote:
5s.gif Op maandag 20 april 2026 08:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Heb je je verhuurder al gevraagd om een verklaring?
Ik vertrouw mijn verhuurder niet zo, het is De Alliantie. Ik wil eerst zo goed mogelijk voorbereid zijn voordat ik mijn verhuurder aanspreek.

Volgens wat sneltests die ik online heb gedaan, is de uitkomst dat mijn energielabel C of D zou moeten zijn. Maar die leggen natuurlijk weinig gewicht in de schaal.

Ik overweeg daarom om onafhankelijk van mijn verhuurder het energielabel van mijn huis te laten bepalen. Want ik heb het idee dat het meer richting de D dan de C zal gaan.
pi_220619691
quote:
Daar staat ook dat wat op ep-online staat leidend is. En op 18-12-2025 had mijn huis daar nog energielabel C, terwijl het op 13-4-2026 ineens energielabel B is geworden.
  PR/Manusje van alles maandag 20 april 2026 @ 15:19:11 #23
Toezicht is gezond!
pi_220620421
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 13:26 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik vertrouw mijn verhuurder niet zo, het is De Alliantie. Ik wil eerst zo goed mogelijk voorbereid zijn voordat ik mijn verhuurder aanspreek.

Volgens wat sneltests die ik online heb gedaan, is de uitkomst dat mijn energielabel C of D zou moeten zijn. Maar die leggen natuurlijk weinig gewicht in de schaal.

Ik overweeg daarom om onafhankelijk van mijn verhuurder het energielabel van mijn huis te laten bepalen. Want ik heb het idee dat het meer richting de D dan de C zal gaan.
Dus je gaat niet eerst gewoon wat ieder weldekend mens zou doen je verhuurder vragen om een verklaring maar gelijk een paar honderd euro uitgeven om een compleet ander label te krijgen dan wat er nu al bekend is? Zodat je jouw citroen met de appel en de peer van je verhuurder gaat vergelijken. ^O^
  PR/Manusje van alles maandag 20 april 2026 @ 15:19:50 #24
Toezicht is gezond!
pi_220620426
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 13:28 schreef RetepV het volgende:

[..]
Daar staat ook dat wat op ep-online staat leidend is. En op 18-12-2025 had mijn huis daar nog energielabel C, terwijl het op 13-4-2026 ineens energielabel B is geworden.
Dat wordt dus ook uitgelegd in dat stukje tekst. Hoe dat kan en dat dat dus helemaal niet raar is.
pi_220620564
quote:
10s.gif Op maandag 20 april 2026 15:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Dus je gaat niet eerst gewoon wat ieder weldekend mens zou doen je verhuurder vragen om een verklaring maar gelijk een paar honderd euro uitgeven om een compleet ander label te krijgen dan wat er nu al bekend is? Zodat je jouw citroen met de appel en de peer van je verhuurder gaat vergelijken. ^O^
Ik neem aan dat het energielabel niet afhankelijk is van het bureau dat hem oplegt?
  PR/Manusje van alles maandag 20 april 2026 @ 16:21:59 #26
Toezicht is gezond!
pi_220620734
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 15:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik neem aan dat het energielabel niet afhankelijk is van het bureau dat hem oplegt?
Nee, de regels zijn voor alle inspecteurs gelijk. Het moment van opname en de op dat moment geldende regels zorgen er echter voor dat je labels die volgens verschillende regels zijn opgesteld niet kunt vergelijken.
  maandag 20 april 2026 @ 17:37:18 #27
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220621188
quote:

[..]
En dat gedeelte over dat er met één energie index meerdere labels mogelijk waren?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_220622755
quote:

[..]
Daar staat ook dat wat op ep-online staat
Hartelijk dank voor die link.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_220622822
quote:
10s.gif Op maandag 20 april 2026 15:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Nee. Ik kom hier vragen of mensen hun ervaringen met dit soort dingen kunnen delen.

En aan de hand daarvan zal ik beslissen welke weg ik zal volgen. En natuurlijk zal dat de weg zijn die het voordeligst voor mijzelf is. Een paar honderd euro uitgeven voordat ik begrijp hoe het in elkaar steekt is niet voordelig voor mij.
pi_220622830
quote:
14s.gif Op maandag 20 april 2026 15:19 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Dat wordt dus ook uitgelegd in dat stukje tekst. Hoe dat kan en dat dat dus helemaal niet raar is.
In die tekst gaat het over energielabel en energieindex. Er is maar één energielabel, en dat is die op ep-online staat.
pi_220631607
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 20:53 schreef RetepV het volgende:

[..]
In die tekst gaat het over energielabel en energieindex. Er is maar één energielabel, en dat is die op ep-online staat.
Energieindex is leidend misschien niet het juiste label daar aan gekoppeld.
Als je 1000den woningen hebt worden daar fouten ingemaakt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 22 april 2026 @ 22:26:14 #32
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220636332
quote:

[..]
Nou, opgelost dan toch?
pi_220638317
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:26 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Nou, opgelost dan toch?
Ik wil je niet beledigen.

Maar wat begrijp je niet aan dat volgens ep-online.nl op 18-12-2025 mijn huis het energielabel C had, en dat volgens hetzelfde ep-online.nl op 13-4-2026 mijn huis het energielabel B had, hoewel er geen mutatie heeft plaatsgevonden?

Nog even afgezien van het feit dat het me hoogst onwaarschijnlijk lijkt dat mijn huis energielabel B heeft, en dat verschillende online schattingsmethodes me allemaal zeggen dat mijn huis waarschijnlijk energielabel C of D heeft.

Ik heb natuurlijk bewijzen. Maar die ga ik hier niet posten omdat ik niet zo stom ben om mezelf te gaan zitten doxxen.

Ik heb twee gedownloade PDF files, eentje van 18-12-2025 en eentje van 13-4-2026. Ze zijn volledig identiek, op respectievelijk de grote C en de grote B in de kop van de PDF na.
  PR/Manusje van alles donderdag 23 april 2026 @ 12:06:16 #34
Toezicht is gezond!
pi_220638865
quote:
Weet bijna wel zeker dat het hiermee te maken heeft.
  PR/Manusje van alles donderdag 23 april 2026 @ 12:13:45 #35
Toezicht is gezond!
pi_220638938
Overigens is je (maximale) huurpijs al die jaren gewoon op basis van dat 'label B' bepaald hoor. Dus je hebt er zelf nul financieel nadeel van ondervonden dat je huis eigenlijk label B heeft in plaats van C.
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:11:26 #36
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220644326
quote:
3s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:06 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Weet bijna wel zeker dat het hiermee te maken heeft.
Vind ik ook het meest logische. Waarschijnlijk een aanpassing in het systeem waardoor in één klap de energie-index (van alle/meerdere (?) woningen) naar het juiste energielabel verwijst vs. naar het verkeerde (of wellicht dat het bij de ene woning naar energielabel 1 en bij de andere woning naar energielabel 2 verwees). Dat verklaart waarom de energielabel-letter wijzigde ondanks dat de datum voor de registratie van de berekening niet wijzigt (die is immers niet gewijzigd).
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:20:35 #37
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220644371
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 10:54 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik wil je niet beledigen.

Maar wat begrijp je niet aan dat volgens ep-online.nl op 18-12-2025 mijn huis het energielabel C had, en dat volgens hetzelfde ep-online.nl op 13-4-2026 mijn huis het energielabel B had, hoewel er geen mutatie heeft plaatsgevonden?

Nog even afgezien van het feit dat het me hoogst onwaarschijnlijk lijkt dat mijn huis energielabel B heeft, en dat verschillende online schattingsmethodes me allemaal zeggen dat mijn huis waarschijnlijk energielabel C of D heeft.

Ik heb natuurlijk bewijzen. Maar die ga ik hier niet posten omdat ik niet zo stom ben om mezelf te gaan zitten doxxen.

Ik heb twee gedownloade PDF files, eentje van 18-12-2025 en eentje van 13-4-2026. Ze zijn volledig identiek, op respectievelijk de grote C en de grote B in de kop van de PDF na.
Ik snap het prima.

Maar als je dit:
quote:
En tot mijn verbazing staat op de EP-Online nu ineens dat het Energielabel B is!
Combineert met dit:
quote:

[..]
Er is maar één energielabel, en dat is die op ep-online staat.
Is de enige logische conclusie: wat er op EP-online staat, is het enige echte energielabel.

Vandaar dus:
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:26 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Nou, opgelost dan toch?
pi_220644965
quote:
16s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Is de enige logische conclusie: wat er op EP-online staat, is het enige echte energielabel.
Ja, goed. En 4 maanden geleden stond er dat mijn woning energielabel C had, en dat geldig was tot ergens in 2027. Terwijl er nu staat dat het energielabel B is, wat geldig is tot ergens in 2027.

En in beide gevallen is de datum van registratie 2017 en is er in de tussentijd geen aantoonbare wijziging doorgevoerd.

Dit is een overheidsinstantie waar we allemaal afhankelijk van zijn. Mijn vertrouwen is weg. Ik overweeg om een melding van vermoeden van fraude te gaan doen om mijn vertrouwen weer terug te krijgen.

Ga nou verder niet grappig doen ofzo. Mijn huur zal nu zo’n 70 cent boven de vastgestelde sociale huurgrens gaan vallen. Dat zal gevolgen voor mij gaan hebben.
pi_220644979
quote:
11s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:13 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Overigens is je (maximale) huurpijs al die jaren gewoon op basis van dat 'label B' bepaald hoor. Dus je hebt er zelf nul financieel nadeel van ondervonden dat je huis eigenlijk label B heeft in plaats van C.
Het energielabel is van invloed op het aantal punten van het huis, en daarmee op de maximaal te berekenen huurprijs.

Mijn huis zal nu 70 cent boven de sociale huurgrens uitkomen, wat potentieel grote gevolgen voor mij kan hebben. Mijn huis zal zo de-facto vrije sector worden, volgens mij.

Misschien heb ik dat verkeerd en zal het geen problemen op gaan leveren?
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 april 2026 @ 08:57:00 #40
Toezicht is gezond!
pi_220669479
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:47 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ja, goed. En 4 maanden geleden stond er dat mijn woning energielabel C had, en dat geldig was tot ergens in 2027. Terwijl er nu staat dat het energielabel B is, wat geldig is tot ergens in 2027.

En in beide gevallen is de datum van registratie 2017 en is er in de tussentijd geen aantoonbare wijziging doorgevoerd.

Dit is een overheidsinstantie waar we allemaal afhankelijk van zijn. Mijn vertrouwen is weg. Ik overweeg om een melding van vermoeden van fraude te gaan doen om mijn vertrouwen weer terug te krijgen.

Ga nou verder niet grappig doen ofzo. Mijn huur zal nu zo’n 70 cent boven de vastgestelde sociale huurgrens gaan vallen. Dat zal gevolgen voor mij gaan hebben.
Je hebt geen enkele reactie in dit topic gelezen zo te zien.
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 april 2026 @ 09:01:13 #41
Toezicht is gezond!
pi_220669493
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:50 schreef RetepV het volgende:

[..]
Het energielabel is van invloed op het aantal punten van het huis, en daarmee op de maximaal te berekenen huurprijs.

Mijn huis zal nu 70 cent boven de sociale huurgrens uitkomen, wat potentieel grote gevolgen voor mij kan hebben. Mijn huis zal zo de-facto vrije sector worden, volgens mij.

Misschien heb ik dat verkeerd en zal het geen problemen op gaan leveren?
Heb je de huurverhogingsbrief voor 2026 al ontvangen?

Woningcorporaties hanteren een huurbeleid op basis van betaalbaar en passend verhuren. De huren worden dus voor bepaalde inkomens en doelgroepen 'afgetopt' op een aantal bedragen. De maximale huur van je woning is altijd (veel) hoger. Als ze aftoppingsgrenzen hanteren, wordt je huur nooit hoger dan die grens. (Die grens wordt wel jaarlijks vanuit de overheid verhoogd.). Dus als jij nu in een sociale huurwoning woont, is de kans vrijwel nihil dat ze die voor 70 cent ineens naar de vrije sector over zullen zetten. Dat is uitgesloten. Los van het feit of dat uberhaupt zou kunnen. Dat willen ze geeneens.
pi_220670569
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 08:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Je hebt geen enkele reactie in dit topic gelezen zo te zien.
Ok.

Ik heb ze allemaal gelezen hoor.

Maar óf ik begrijp jullie niet, óf jullie begrijpen mij niet.

Mijn vraag is simpel:

Hoe kan, zonder dat er een mutatie, een nieuw onderzoek, of een melding is geweest mijn energielabel van C naar B zijn gegaan?

Denk je dat ik achterlijk ben? Ik heb het over LABEL, niet over INDEX. Een LABEL dat in 2017 is vastgesteld, dat volgens de helpdeskmedewerker van het RVO nooit anders dan B is geweest, maar waarvan ik hier min of meer bewijs heb liggen dat het vorig jaar nog C was in het systeem van de RVO.

Hoe kan dat?
pi_220670595
Onze (flat) huur heeft label a terwijl ons koophuis C had terwijl die beter geisoleerd was als deze flat.
Wel makkelijk als woningbouwverenigingen zelf een labeltje mogen plakken.
  PR/Manusje van alles dinsdag 28 april 2026 @ 14:53:26 #44
Toezicht is gezond!
pi_220671684
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 11:27 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ok.

Ik heb ze allemaal gelezen hoor.

Maar óf ik begrijp jullie niet, óf jullie begrijpen mij niet.

Mijn vraag is simpel:

Hoe kan, zonder dat er een mutatie, een nieuw onderzoek, of een melding is geweest mijn energielabel van C naar B zijn gegaan?

Denk je dat ik achterlijk ben? Ik heb het over LABEL, niet over INDEX. Een LABEL dat in 2017 is vastgesteld, dat volgens de helpdeskmedewerker van het RVO nooit anders dan B is geweest, maar waarvan ik hier min of meer bewijs heb liggen dat het vorig jaar nog C was in het systeem van de RVO.

Hoe kan dat?
https://vkmakelaars.nl/bl(...)kan-ik-dat-oplossen/

Ik ga het je nog 1 keer uitleggen.

Het label wat voor jouw woning is opgesteld bestond uit twee delen. Een letter en een energie-index. Het palen van de letter gaat minder nauwkeurig dan het bepalen van de index. De index is gebruikt voor het bepalen van de huurprijs. En de letter is in EP-online gezet.

Het is mogelijk om, in plaats van de minder nauwkeurig bepaalde letter, de energie-index te gebruiken. Die energie-index kan je dus weer vertalen naar een letter. Dan ben je weer appels met appels aan het vergelijken.

- De energie-index is gebruikt door je verhuurder voor het bepalen van de WWS punten die je krijgt voor de energie prestaties van je woning.
- Het energie-label op EP-online sluit dan aan bij de meest nauwkeurige opname van de energieprestatie van je woning.
pi_220672460
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 14:53 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Het label wat voor jouw woning is opgesteld bestond uit twee delen. Een letter en een energie-index. Het palen van de letter gaat minder nauwkeurig dan het bepalen van de index. De index is gebruikt voor het bepalen van de huurprijs. En de letter is in EP-online gezet.

Het is mogelijk om, in plaats van de minder nauwkeurig bepaalde letter, de energie-index te gebruiken. Die energie-index kan je dus weer vertalen naar een letter. Dan ben je weer appels met appels aan het vergelijken.

- De energie-index is gebruikt door je verhuurder voor het bepalen van de WWS punten die je krijgt voor de energie prestaties van je woning.
- Het energie-label op EP-online sluit dan aan bij de meest nauwkeurige opname van de energieprestatie van je woning.
Dank je wel.

Maar dat betekent dan toch dus dat als de letter verandert, er

1) iets veranderd moet zijn aan mijn energie-index, of
2) er iets veranderd moet zijn in de berekening van de letter (het label) vanuit de energie-index.

Misschien is het dan 2)?

Want van 1) heb ik geen bericht gehad, en aangezien er niets aan mijn huis verbeterd is sinds 2017, zou de energie-index op hetzelfde als in 2017 uit moeten komen. En het energielabel ook.

Maar als het dan 2) is, dan is het vreemd dat mijn woning ineens met dezelfde energie-index in een hogere categorie energielabel valt. Aangezien de enige energiebesparende maatregelen in mijn huis het standaard dubbel glas is (categorie 1, gecheckt) en een Bosch HR ketel op gas zijn, en verder niks (al niet sinds 2017).

Alla. Dank voor je uitleg. Ik snap nu beter wat mensen bedoelden. Hoewel ik nog steeds niet goed snap hoe een registratie van C naar B kan gaan zonder dat er iets aan mijn huis is verbeterd, of de registratie van het energielabel is aangepast, of de energie-index van mijn woning veranderd is.

Ik ga er maar van uit dat er een herinterpretatie is geweest van hoe een energie-index omgerekend moet worden naar een energielabel. Ik neem aan omdat het iemand voordelen oplevert: overheid, gemeente of woningvereniging, en dat ik geen enkele leverage heb om daar iets aan te veranderen.
pi_220672627
Zoals ik al zei, de berekening is veranderd, zie ook hier:
https://www.gebouwenergie(...)bouwen-epg-per-2026/

Waarschijnlijk zijn die cijfers per 26 mei al genomen. Als je een plat dak hebt met zonnepanelen of als je zonwering hebt, krijg je bijvoorbeeld een beter label.

En nee, dat is niet omdat iemand er voordeel van heeft, maar om het label beter aan te laten sluiten bij de werkelijkheid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 28 april 2026 @ 18:26:12 #47
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220672941
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:35 schreef Hanca het volgende:
Zoals ik al zei, de berekening is veranderd, zie ook hier:
https://www.gebouwenergie(...)bouwen-epg-per-2026/

Waarschijnlijk zijn die cijfers per 26 mei al genomen. Als je een plat dak hebt met zonnepanelen of als je zonwering hebt, krijg je bijvoorbeeld een beter label.

En nee, dat is niet omdat iemand er voordeel van heeft, maar om het label beter aan te laten sluiten bij de werkelijkheid.
Dit is niet een mogelijke oorzaak van OP's issue.

Dit gaat over een nieuwe betalingsmethode die binnenkort geldt. Vanaf dan kan je label veranderen, maar pas na een nieuwe opname en berekening. Waarmee dus ook datum in EP-online zal wijzigen.
  dinsdag 28 april 2026 @ 20:27:47 #48
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220673736
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 14:53 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Misschien aanvullend nog goed om te verduidelijken dat:
* Gedetailleerde methode leidde tot een energie index met daarbij behorende (energielabel) letter. Idd voor verhuurders voor WWS. Hier hoorde een opname bij van de woning, en invoer van alle oppervlakken, ventilatie-, verwarming-, warm tapwatersystemen, etc.
* De simpele (trechter)methode leidde tot het energielabel dat gebruikt werd door particuliere woningeigenaren.

Om van de gedetailleerde berekening tot de simpele (10 kenmerken) van het bij de massa bekende energielabel te komen, ging het door een 'trechter' die deze (10) kenmerken eruit haalde.
Als ik het me goed herinner, gebeurde dat pas met het afmelden en zonder dat er vooraf een indicatie gegeven werd. Heeft nog wel eens wat gezeik opgeleverd.

Dus: energie index --> energielabel (verhuurders), en via trechtermethode kan dat omgezet --> energielabel (particuliere woningeigenaren). En tussen energielabel (verhuurders) en energielabel (particuliere woningeigenaren) kan een verschil zitten. En het kan dus dat er in het systeem (EP-online) iets is gewijzigd waardoor het niet meer het ene label toont, maar het andere.
  PR/Manusje van alles woensdag 29 april 2026 @ 11:51:34 #49
Toezicht is gezond!
pi_220677049
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2026 20:27 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
En het kan dus dat er in het systeem (EP-online) iets is gewijzigd waardoor het niet meer het ene label toont, maar het andere.
Correct.

Je kan als woningcorporatie (eigenaar) EP-online verzoeken om het 'oude label' te laten koppelen aan het label dat hoort bij de energie-index. Als je label tussen 2015 en 2018 is opgenomen. Dus geen herwaardering of berekening volgens nieuwere methodes, gewoon een vertaling van energie-index naar label. Dat zal bij TS ook gebeurd zijn.

Na de opname van zijn woning zijn er twee dingen bepaald:
Label: C (simpele methode)
Energie-index: tussen 1,20 < EI \(\le \) 1,40 (uitgebreide methode)

Die Energie-index kan je omzetten naar een label en volgens de tabel hoort daar dus label B bij. Dat is dan in EP-online aangepast, door EP-online.

Er is in ieder geval in de huurprijs al die jaren met label B gerekend.
pi_220680823
quote:

Ik zou hier niet teveel energie insteken....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')