Godzamme zeg, en laat ook verder maar...quote:Op maandag 13 april 2026 09:54 schreef Hanca het volgende:
Ik moet ook gewoon toegeven dat ik op basis van voorspellingen in Nederlandse en Engelstalige media niet had verwacht dat Orban al op de verkiezingsdag zijn verlies toe zou geven. En de verkiezingen lijken ook eerlijker te zijn verlopen dan vooraf werd voorspeld. Een kritische blik naar die voorspellingen, waar kwamen die vandaan, lijkt me toch ook niet heel erg onterecht.
Ben wel heel blij dat Orban weg is, vooral omdat hij het leven voor de Hongaren gewoon moeilijker maakte. Hij heeft het land en vooral ook de inwoners flink armer gemaakt.
De groei die voor 99% gaat naar de 1% aldaar en voornamelijk komt door de AI bubbel? Die groei?quote:Op zondag 12 april 2026 23:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
kijk eens naar de usa groei tov de groei in europa. En over landen zoals Frankrijk maar te zwijgen.
Ongetwijfeld. Maar de man is wel heel lang als zodanig geportretteerd door de (staats)media.quote:Op maandag 13 april 2026 10:22 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk alleen dat Orban dat gewoon niet aandurft. Een dictatuur beginnen is natuurlijk ook niet zonder veel risico voor hemzelf.
Niet alleen Trump maar ook Bolsonaro bijvoorbeeld. Of alle rabiate taal van Milei op dit vlak.quote:Op maandag 13 april 2026 10:22 schreef Hexagon het volgende:
Nouja gezien het gedrag van zijn soortgenoot Donald Trump na zijn verlies is het natuurlijk niet zo raar dat mensen bang zijn dat Orban zoiets wellicht ook probeert om aan de macht te blijven.
Ik denk alleen dat Orban dat gewoon niet aandurft. Een dictatuur beginnen is natuurlijk ook niet zonder veel risico voor hemzelf.
Welke staatsmedia?quote:Op maandag 13 april 2026 10:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar de man is wel heel lang als zodanig geportretteerd door de (staats)media.
Daar gaf hij dan ook alle aanleiding voor met zijn gedrag. De man is geen zielig slachtoffer die het allemaal maar overkwam.quote:Op maandag 13 april 2026 10:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar de man is wel heel lang als zodanig geportretteerd door de (staats)media.
Staatsmedia is vooral iets voor landen als Rusland en Hongarije. Hier kennen we dat gelukkig niet of nauwelijks.quote:Op maandag 13 april 2026 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke staatsmedia?
En hij is neergezet als een autocraat, niet als een dictator. Een wezenlijk verschil.
Ik ga geen ellenlang betoog schrijven of allemaal linkjes uit talkshows of podcasts citeren.quote:Op maandag 13 april 2026 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke staatsmedia?
En hij is neergezet als een autocraat, niet als een dictator. Een wezenlijk verschil.
En die laatste heeft het mogen bekopen met een lange celstraf. Ik denk dat Orban zoiets toch maar niet wilde riskeren.quote:Op maandag 13 april 2026 10:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet alleen Trump maar ook Bolsonaro bijvoorbeeld.
Zeg ik ook niet.quote:Op maandag 13 april 2026 10:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar gaf hij dan ook alle aanleiding voor met zijn gedrag. De man is geen zielig slachtoffer die het allemaal maar overkwam.
Dat kwam hij ook want hij speelde vals doorquote:Op maandag 13 april 2026 10:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zeg ik ook niet.
Maar er is lang gedaan alsof de man oneerlijk aan zijn verkiezingswinsten kwam. Zijn manier van politiek voeren had zeker autocratische trekken.
Wat je schrijft klopt.quote:Op maandag 13 april 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat kwam hij ook want hij speelde vals door
-Het politieke systeem in zijn voordeel te manipuleren
-Tegengeluiden in de media te smoren
Dan is het niet zo raar als mensen je gaan beschuldigen van dictator-ambities. Het overkomt de man allemaal niet. Het is gevolg van zijn eigen acties.
Allemaal whataboutism. Dit topic gaat over Orban, en alle aantijgingen over dictator ambities van de man zijn gewoon terecht geweest. Zelfs al durft hij een zware nederlaag niet te negeren als het erop aan komt.quote:Op maandag 13 april 2026 10:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat je schrijft klopt.
Maar we zien all-over gelijke trends. Zoals benoemd wat Starmer doet, in Roemenie verkiezingen ongeldig verklaart, in Nl, DE, en FR hoor je soms de wens doorschemeren om "extreem-rechts" te verbieden als ze hoog lijken te kunnen scoren.
Die docu stelt niet dat Hongarije een dictatuur is, maar dat het ernaar op weg is. De docu gebruikt daarvoor het stappenplan van Timothy Snyder (een auteur die het lezen trouwens meer dan waard is - koop Over Vrijheid).quote:Op maandag 13 april 2026 10:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga geen ellenlang betoog schrijven of allemaal linkjes uit talkshows of podcasts citeren.
Gewoon de eerste hit op google: https://npo.nl/start/afspelen/zes-stappen-naar-een-dictatuur
Titel: 6 stappen naar een dicatuur door Orban
uitgezonden door: NPO
Inderdaad, en dat het mislukt is, wil niet zeggen dat het niet zijn ambitie was.quote:Op maandag 13 april 2026 10:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die docu stelt niet dat Hongarije een dictatuur is, maar dat het ernaar op weg is. De docu gebruikt daarvoor het stappenplan van Timothy Snyder (een auteur die het lezen trouwens meer dan waard is - koop Over Vrijheid).
Ja, ik snap de verwachting van daaruit ook wel, maar blijkbaar was het toch verkeerd ingeschat. Gelukkig. Ik denk dat niemand hier zo'n makkelijke overdracht had verwacht.quote:Op maandag 13 april 2026 10:22 schreef Hexagon het volgende:
Nouja gezien het gedrag van zijn soortgenoot Donald Trump na zijn verlies is het natuurlijk niet zo raar dat mensen bang zijn dat Orban zoiets wellicht ook probeert om aan de macht te blijven.
Ik denk dat het gewoon slim van Orban is om nu zijn verlies te erkennen en dan in de politiek te blijven, als parlementslid heb je natuurlijk ook enige bescherming op vervolging. Nu zijn kont tegen de krib gooien zou het alleen maar lastiger maken voor hem.quote:Op maandag 13 april 2026 10:22 schreef Hexagon het volgende:
Ja en als je er een totale dictatuur van wil maken moet je er ook maar op vertrouwen dat de juiste mensen je trouw blijven.quote:Op maandag 13 april 2026 11:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon slim van Orban is om nu zijn verlies te erkennen en dan in de politiek te blijven, als parlementslid heb je natuurlijk ook enige bescherming op vervolging. Nu zijn kont tegen de krib gooien zou het alleen maar lastiger maken voor hem.
quote:Op maandag 13 april 2026 10:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Allemaal whataboutism. Dit topic gaat over Orban, en alle aantijgingen over dictator ambities van de man zijn gewoon terecht geweest. Zelfs al durft hij een zware nederlaag niet te negeren als het erop aan komt.
Whataboutism is enkel van toepassing wanneer het jou uitkomt hè.quote:Op maandag 13 april 2026 10:22 schreef Hexagon het volgende:
Het topic gaat over Orban, dus die whataboutisms zijn gewoon offtopic. Ook al is het zo fijn om te kunnen ontwijken dat je grote lieveling een wannabe dictator was die het niet heeft gered.quote:Op maandag 13 april 2026 11:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
[..]
Whataboutism is enkel van toepassing wanneer het jou uitkomt hè.
Waarom begin je dan zelf over Trump?quote:Op maandag 13 april 2026 11:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het topic gaat over Orban, dus die whataboutisms zijn gewoon offtopic. Ook al is het zo fijn om te kunnen ontwijken dat je grote lieveling een wannabe dictator was die het niet heeft gered.
Het is ook gewoon een duidelijke nederlaag natuurlijk. Een kwijtgeraakte doos met stembiljetten zou het ook niet meer omkeren.quote:Op maandag 13 april 2026 11:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon slim van Orban is om nu zijn verlies te erkennen en dan in de politiek te blijven, als parlementslid heb je natuurlijk ook enige bescherming op vervolging. Nu zijn kont tegen de krib gooien zou het alleen maar lastiger maken voor hem.
Dit inderdaad. Wijze woorden van deze boswachter!quote:Op maandag 13 april 2026 06:05 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Net als het corrupte Oekraïne.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |