abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 april 2026 @ 10:10:51 #76
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220571285
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 09:54 schreef Hanca het volgende:
Ik moet ook gewoon toegeven dat ik op basis van voorspellingen in Nederlandse en Engelstalige media niet had verwacht dat Orban al op de verkiezingsdag zijn verlies toe zou geven. En de verkiezingen lijken ook eerlijker te zijn verlopen dan vooraf werd voorspeld. Een kritische blik naar die voorspellingen, waar kwamen die vandaan, lijkt me toch ook niet heel erg onterecht.

Ben wel heel blij dat Orban weg is, vooral omdat hij het leven voor de Hongaren gewoon moeilijker maakte. Hij heeft het land en vooral ook de inwoners flink armer gemaakt.
Godzamme zeg, en laat ook verder maar...
  maandag 13 april 2026 @ 10:22:09 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220571361
Nouja gezien het gedrag van zijn soortgenoot Donald Trump na zijn verlies is het natuurlijk niet zo raar dat mensen bang zijn dat Orban zoiets wellicht ook probeert om aan de macht te blijven.

Ik denk alleen dat Orban dat gewoon niet aandurft. Een dictatuur beginnen is natuurlijk ook niet zonder veel risico voor hemzelf.
pi_220571435
quote:
7s.gif Op zondag 12 april 2026 23:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
kijk eens naar de usa groei tov de groei in europa. En over landen zoals Frankrijk maar te zwijgen.
De groei die voor 99% gaat naar de 1% aldaar en voornamelijk komt door de AI bubbel? Die groei?
Check anders de groei voor de bottom 50% eens even met de groei in Europa ofzo. Je weet wel, het gewone volk.
Daar kan chatgpt een verrassend interessante uitkomst voor geven namelijk
Groep VS (1980-nu) vs West-Europa (1980-nu)
Bottom 50% ~0-10% totaal vs ~30-50% totaal
Top 1% +200% tot +600% vs +50-100%
beter een knipoog dan een blauw oog
  maandag 13 april 2026 @ 10:34:35 #79
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220571446
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 10:22 schreef Hexagon het volgende:

Ik denk alleen dat Orban dat gewoon niet aandurft. Een dictatuur beginnen is natuurlijk ook niet zonder veel risico voor hemzelf.
Ongetwijfeld. Maar de man is wel heel lang als zodanig geportretteerd door de (staats)media.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 13 april 2026 @ 10:39:00 #80
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220571482
quote:
Nouja gezien het gedrag van zijn soortgenoot Donald Trump na zijn verlies is het natuurlijk niet zo raar dat mensen bang zijn dat Orban zoiets wellicht ook probeert om aan de macht te blijven.

Niet alleen Trump maar ook Bolsonaro bijvoorbeeld. Of alle rabiate taal van Milei op dit vlak.

Bolsonaro hielp vier jaar geleden Orban met zijn campagne:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)an-stemmen-te-helpen

Belangrijk is dat Orban nu ook echt verpletterend is verslagen (zonder al het gerommel zou de marge nog groter zijn geweest). Dat maakt de kans dat hij delen van het leger achter zich krijgt stukken kleiner.

Zoals ik al zei: Trump kon doen wat hij deed omdat het verschil met Biden niet zo heel groot was. Bij 80-20 in voordeel van Biden hadden we de Capitool bestorming niet gezien.

Het langzaam uithollen van het kiesstelsel en eerlijk verkiezingsproces is een lange vlucht. In de VS speelde dit al in de jaren van Bush jr. Ook dat zou een les moeten zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220571513
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 10:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ongetwijfeld. Maar de man is wel heel lang als zodanig geportretteerd door de (staats)media.
Welke staatsmedia?

En hij is neergezet als een autocraat, niet als een dictator. Een wezenlijk verschil.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 13 april 2026 @ 10:43:32 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220571515
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 10:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daar gaf hij dan ook alle aanleiding voor met zijn gedrag. De man is geen zielig slachtoffer die het allemaal maar overkwam.
pi_220571529
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 10:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Welke staatsmedia?

En hij is neergezet als een autocraat, niet als een dictator. Een wezenlijk verschil.
Staatsmedia is vooral iets voor landen als Rusland en Hongarije. Hier kennen we dat gelukkig niet of nauwelijks.
  maandag 13 april 2026 @ 10:46:09 #84
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220571532
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 10:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Welke staatsmedia?

Ik ga geen ellenlang betoog schrijven of allemaal linkjes uit talkshows of podcasts citeren.
Gewoon de eerste hit op google: https://npo.nl/start/afspelen/zes-stappen-naar-een-dictatuur

Titel: 6 stappen naar een dicatuur door Orban
uitgezonden door: NPO
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  maandag 13 april 2026 @ 10:48:07 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220571544
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2026 10:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Niet alleen Trump maar ook Bolsonaro bijvoorbeeld.
En die laatste heeft het mogen bekopen met een lange celstraf. Ik denk dat Orban zoiets toch maar niet wilde riskeren.
  maandag 13 april 2026 @ 10:48:30 #86
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220571547
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 10:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Daar gaf hij dan ook alle aanleiding voor met zijn gedrag. De man is geen zielig slachtoffer die het allemaal maar overkwam.
Zeg ik ook niet.
Maar er is lang gedaan alsof de man oneerlijk aan zijn verkiezingswinsten kwam. Zijn manier van politiek voeren had zeker autocratische trekken.

Maar dat is nog niet te vergelijken met Herr Ketih Starmer met zijn repressieve aanpak van onwelgevallige meningen op social media.
  maandag 13 april 2026 @ 10:51:15 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220571559
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 10:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zeg ik ook niet.
Maar er is lang gedaan alsof de man oneerlijk aan zijn verkiezingswinsten kwam. Zijn manier van politiek voeren had zeker autocratische trekken.
Dat kwam hij ook want hij speelde vals door
-Het politieke systeem in zijn voordeel te manipuleren
-Tegengeluiden in de media te smoren

Dan is het niet zo raar als mensen je gaan beschuldigen van dictator-ambities. Het overkomt de man allemaal niet. Het is gevolg van zijn eigen acties.
  maandag 13 april 2026 @ 10:53:21 #88
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220571576
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 10:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat kwam hij ook want hij speelde vals door
-Het politieke systeem in zijn voordeel te manipuleren
-Tegengeluiden in de media te smoren

Dan is het niet zo raar als mensen je gaan beschuldigen van dictator-ambities. Het overkomt de man allemaal niet. Het is gevolg van zijn eigen acties.
Wat je schrijft klopt.
Maar we zien all-over gelijke trends. Zoals benoemd wat Starmer doet, in Roemenie verkiezingen ongeldig verklaart, in Nl, DE, en FR hoor je soms de wens doorschemeren om "extreem-rechts" te verbieden als ze hoog lijken te kunnen scoren.
  maandag 13 april 2026 @ 10:55:08 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220571585
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 10:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat je schrijft klopt.
Maar we zien all-over gelijke trends. Zoals benoemd wat Starmer doet, in Roemenie verkiezingen ongeldig verklaart, in Nl, DE, en FR hoor je soms de wens doorschemeren om "extreem-rechts" te verbieden als ze hoog lijken te kunnen scoren.
Allemaal whataboutism. Dit topic gaat over Orban, en alle aantijgingen over dictator ambities van de man zijn gewoon terecht geweest. Zelfs al durft hij een zware nederlaag niet te negeren als het erop aan komt.
pi_220571596
quote:
7s.gif Op maandag 13 april 2026 10:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ga geen ellenlang betoog schrijven of allemaal linkjes uit talkshows of podcasts citeren.
Gewoon de eerste hit op google: https://npo.nl/start/afspelen/zes-stappen-naar-een-dictatuur

Titel: 6 stappen naar een dicatuur door Orban
uitgezonden door: NPO
Die docu stelt niet dat Hongarije een dictatuur is, maar dat het ernaar op weg is. De docu gebruikt daarvoor het stappenplan van Timothy Snyder (een auteur die het lezen trouwens meer dan waard is - koop Over Vrijheid).
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 13 april 2026 @ 11:04:55 #91
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220571638
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 10:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Die docu stelt niet dat Hongarije een dictatuur is, maar dat het ernaar op weg is. De docu gebruikt daarvoor het stappenplan van Timothy Snyder (een auteur die het lezen trouwens meer dan waard is - koop Over Vrijheid).
Inderdaad, en dat het mislukt is, wil niet zeggen dat het niet zijn ambitie was.
pi_220571792
quote:

Ja, ik snap de verwachting van daaruit ook wel, maar blijkbaar was het toch verkeerd ingeschat. Gelukkig. Ik denk dat niemand hier zo'n makkelijke overdracht had verwacht.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 13-04-2026 11:33:05 ]
pi_220571984
quote:

Ik denk dat het gewoon slim van Orban is om nu zijn verlies te erkennen en dan in de politiek te blijven, als parlementslid heb je natuurlijk ook enige bescherming op vervolging. Nu zijn kont tegen de krib gooien zou het alleen maar lastiger maken voor hem.
  maandag 13 april 2026 @ 11:49:03 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220572078
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat het gewoon slim van Orban is om nu zijn verlies te erkennen en dan in de politiek te blijven, als parlementslid heb je natuurlijk ook enige bescherming op vervolging. Nu zijn kont tegen de krib gooien zou het alleen maar lastiger maken voor hem.
Ja en als je er een totale dictatuur van wil maken moet je er ook maar op vertrouwen dat de juiste mensen je trouw blijven.
pi_220572144
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 10:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Allemaal whataboutism. Dit topic gaat over Orban, en alle aantijgingen over dictator ambities van de man zijn gewoon terecht geweest. Zelfs al durft hij een zware nederlaag niet te negeren als het erop aan komt.
quote:

Whataboutism is enkel van toepassing wanneer het jou uitkomt hè.
  maandag 13 april 2026 @ 11:59:36 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220572156
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:58 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
[..]
Whataboutism is enkel van toepassing wanneer het jou uitkomt hè.
Het topic gaat over Orban, dus die whataboutisms zijn gewoon offtopic. Ook al is het zo fijn om te kunnen ontwijken dat je grote lieveling een wannabe dictator was die het niet heeft gered.
pi_220572180
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het topic gaat over Orban, dus die whataboutisms zijn gewoon offtopic. Ook al is het zo fijn om te kunnen ontwijken dat je grote lieveling een wannabe dictator was die het niet heeft gered.
Waarom begin je dan zelf over Trump?
  maandag 13 april 2026 @ 12:07:31 #98
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220572204
De nieuwe Hongaarse minister van Volksgezondheid heeft een paar serieuze dansmoves.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220572275
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 11:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is ook gewoon een duidelijke nederlaag natuurlijk. Een kwijtgeraakte doos met stembiljetten zou het ook niet meer omkeren.
  maandag 13 april 2026 @ 12:32:13 #100
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220572340
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 06:05 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Net als het corrupte Oekraïne.
Dit inderdaad. Wijze woorden van deze boswachter! _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: