Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakkenquote:Zelfrijdende Tesla's mogen de weg op in Nederland. De RDW heeft goedkeuring gegeven voor het rijhulpsysteem Full Self Driving Supervised (FSD). Nederland is het eerste land in Europa waar Tesla dit systeem mag gebruiken.
Het rijhulpsysteem werd anderhalf jaar onderzocht en getest. Als het systeem goed wordt gebruikt, levert het een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid, concludeert de RDW. Hierbij benadrukt de dienst dat de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft en de controle moet houden.
Op je telefoon kijken of een boek lezen achter het stuur, mag dus niet. Een automobilist moet altijd de ogen op de weg houden en in staat blijven om het stuur over te nemen. De RDW stelt daarom dat de auto's met het FSD-systeem niet zelfrijdend zijn, maar dat ze de bestuurder ondersteunen.
Het systeem checkt tijdens het rijden of de bestuurder voldoende oplet. Als dat niet zo is, gaat er een melding af en moet de bestuurder bewijzen dat hij wel alert is. In het uiterste geval kan het systeem tijdelijk niet meer worden ingeschakeld.
Aanvraag Europese Commissie
Mogelijk mogen de zelfrijdende Tesla's straks in de hele Europese Unie de weg op. De RDW gaat hiervoor een aanvraag indienen bij de Europese Commissie. De EU-lidstaten zullen hier vervolgens over stemmen.
In de Verenigde Staten zijn Tesla's met het FSD-systeem al langer toegestaan. De voertuigen in de VS zijn volgens de RDW niet één op één te vergelijken met de zelfrijdende Tesla's die straks in Nederland rondrijden. In de Verenigde Staten gebruiken de auto's andere softwareversies.
Bron; https://nos.nl/artikel/26(...)erste-land-in-europa
quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:21 schreef Gibson88 het volgende:
Ik verwacht er weinig goeds van. Als je ziet wart voor een patiënten er op de weg rijden daar is een Tesla niet op voorbereid.
Uit ervaring weet ik dat deze checks vrij scherp staan afgesteld. Als ik tijdens het rijden iets op spotify wil wijzigen gaat ie al piepen. Het is dus niet dat je je stoel op standje strandbed kunt zetten en niets hoeft te doen.quote:Het systeem checkt tijdens het rijden of de bestuurder voldoende oplet. Als dat niet zo is, gaat er een melding af en moet de bestuurder bewijzen dat hij wel alert is. In het uiterste geval kan het systeem tijdelijk niet meer worden ingeschakeld.
Welke moderne auto's kunnen je zelfstandig van huis naar je werk rijden?quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:42 schreef RamboDirk het volgende:
Heel veel moderne auto's kunnen dit toch al en doen dit al in Nederland. waarom is dit nieuws?
Mijn i5 zit op level-2-niveau. (kan meer maar mag in NL niet, Duitsland wel) Niet volledig zelfstandig maar het zelfde als de Tesla?quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke moderne auto's kunnen je zelfstandig van huis naar je werk rijden?
Het lukt zelfs in Amsterdam met al die kutfietsers die nergens rekening mee houden.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:21 schreef Gibson88 het volgende:
Ik verwacht er weinig goeds van. Als je ziet wart voor een patiënten er op de weg rijden daar is een Tesla niet op voorbereid.
Met FSD kan je van A naar B rijden, dus inclusief parkeren, verkeerslichten, rotondes, drukke kruisingen, stadscentra, etc.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:01 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mijn i5 zit op level-2-niveau. (kan meer maar mag in NL niet, Duitsland wel) Niet volledig zelfstandig maar het zelfde als de Tesla?
Omdat Tesla de eerste is die dit zo kan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:42 schreef RamboDirk het volgende:
Heel veel moderne auto's kunnen dit toch al en doen dit al in Nederland. waarom is dit nieuws?
BMW is veel minder ver dan Tesla.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:01 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mijn i5 zit op level-2-niveau. (kan meer maar mag in NL niet, Duitsland wel) Niet volledig zelfstandig maar het zelfde als de Tesla?
De haat naar Tesla is groot.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:10 schreef CoolGuy het volgende:
'Kut systeem, gaat er hier terecht nooit komen'.
Uhuh, zo zie je maar. De beste stuurlui stonden weer eens aan wal.
Dan heb ik ongelijk, ik ben nogal sceptisch als het aankomt op dit soort zaken.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
[..]
Uit ervaring weet ik dat deze checks vrij scherp staan afgesteld. Als ik tijdens het rijden iets op spotify wil wijzigen gaat ie al piepen. Het is dus niet dat je je stoel op standje strandbed kunt zetten en niets hoeft te doen.
Knap werk inderdaad. Ik moet mijn keutel maar intrekken in dit geval.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lukt zelfs in Amsterdam met al die kutfietsers die nergens rekening mee houden.
Ik denk dat je met "hoge bomen" iets te makkelijk voorbij gaat aan de persoon Musk.quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De haat naar Tesla is groot.
Hoge bomen, enzo.
In China is men ook erg ver, vooral door het intensieve gebruik van LIDAR en camera’s waar Tesla vooral camera’s gebruiktquote:Op zaterdag 11 april 2026 08:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat Tesla de eerste is die dit zo kan.
Uiteindelijk is de bedoeling dat er helemaal geen stuurwiel meer in zit. Dus dan is er geen bestuurder.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:34 schreef Kottnauer het volgende:
Net zoals in elke andere software zitten er bugs (fouten) in. Het is zeker niet uitgesloten dat er mensen zullen overlijden als gevolg van die fouten. Er ontstaat dan een nieuw type rechtszaak voor de aansprakelijkheid. Hierboven staat weliswaar geschreven dat de bestuurder aansprakelijk blijft, maar dat is lariekoek.
Het level waarop autonoom rijden momenteel werkt is vooral een zaak van aansprakelijkheid en lokale wetgeving, niet van technische staat van vooruitgang.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In China is men ook erg ver, vooral door het intensieve gebruik van LIDAR en camera’s waar Tesla vooral camera’s gebruikt
Tesla is nu nog beter in software maar de achterstand wordt snel ingehaald
China accelereert naar L3 (conditionele autonomie, bestuurder moet ingrijpen op verzoek), terwijl Tesla vastzit op L2 (altijd supervisie). Ondanks de hype verwacht ik niet dat tesla snel voorbij high L 2 gaat komen.
Claims suggereren dat BYD’s God’s Eye in sommige metrics (bijv. interventie-afstand) Tesla overtreft, maar geen heeft unsupervised L4/L5.
BYD’s DiPilot (ook wel God’s Eye of Tianshen Zhiyan) is geüpgraded naar versie 5.0 in 2026, met end-to-end AI-modellen, LiDAR-ondersteuning en claims van meer dan 1000 km autonoom rijden tussen interventies. Het biedt Level 2+ ADAS-functies zoals highway NOA en stedelijke assistentie, maar geen volledige L3-productie. BYD investeert zwaar (14,3 miljard USD) en heeft een team van 5000+ voor ADAS.
XPeng: Plant VLA 2.0 (L4-capaciteiten) voor Q1 2026, met L3-testvergunningen. Li Auto, Xiaomi en NIO Hebben L3-testvergunningen in steden als Beijing, voor conditionele autonomie op specifieke wegen.
Wanneer Europese autofabrikanten mee willen komen zullen ze echt meer gas moeten geven
Wanneer Europese autofabrikanten mee willen komen zullen ze echt meer gas moeten geven. Wat ze tegenwerkt is conservatisme (uitblijvende vraag ernaar ) strenge regelgeving en hoge kosten. Het conservatisme bij klanten en fabrikanten werkt ook de electrische auto’s tegen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het level waarop autonoom rijden momenteel werkt is vooral een zaak van aansprakelijkheid en lokale wetgeving, niet van technische staat van vooruitgang.
Je moet echt kijken naar de prestaties in de praktijk, niet naar het label wat er bij zit. Als zo'n systeem 1.000.000km zonder schade kan rijden, terwijl de bestuurder volgens wetgeving moet kunnen ingrijpen en aansprakelijk is, blijft het level 2.
Als ik zie hoe opgefokt, agressief en dom (appen tijdens het rijden), bumperkleven en snijden, tussendrukken etc etc er in Nederland gereden wordt zijn L3 of L4 juist een enorme verbeteringquote:Op zaterdag 11 april 2026 09:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk is de bedoeling dat er helemaal geen stuurwiel meer in zit. Dus dan is er geen bestuurder.
Het is dan vooral nog uitzoeken hoe je dat verzekeringstechnisch aanpakt, daar zal wetgeving bij kunnen helpen.
Taxi?quote:Op zaterdag 11 april 2026 09:49 schreef Raw85 het volgende:
Eindelijk ladderzat naar huis kunnen rijden zonder bang te hoeven zijn dat je iemand doodrijdt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |