abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220553002
quote:
Zelfrijdende Tesla's mogen de weg op in Nederland. De RDW heeft goedkeuring gegeven voor het rijhulpsysteem Full Self Driving Supervised (FSD). Nederland is het eerste land in Europa waar Tesla dit systeem mag gebruiken.

Het rijhulpsysteem werd anderhalf jaar onderzocht en getest. Als het systeem goed wordt gebruikt, levert het een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid, concludeert de RDW. Hierbij benadrukt de dienst dat de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft en de controle moet houden.

Op je telefoon kijken of een boek lezen achter het stuur, mag dus niet. Een automobilist moet altijd de ogen op de weg houden en in staat blijven om het stuur over te nemen. De RDW stelt daarom dat de auto's met het FSD-systeem niet zelfrijdend zijn, maar dat ze de bestuurder ondersteunen.

Het systeem checkt tijdens het rijden of de bestuurder voldoende oplet. Als dat niet zo is, gaat er een melding af en moet de bestuurder bewijzen dat hij wel alert is. In het uiterste geval kan het systeem tijdelijk niet meer worden ingeschakeld.

Aanvraag Europese Commissie

Mogelijk mogen de zelfrijdende Tesla's straks in de hele Europese Unie de weg op. De RDW gaat hiervoor een aanvraag indienen bij de Europese Commissie. De EU-lidstaten zullen hier vervolgens over stemmen.

In de Verenigde Staten zijn Tesla's met het FSD-systeem al langer toegestaan. De voertuigen in de VS zijn volgens de RDW niet één op één te vergelijken met de zelfrijdende Tesla's die straks in Nederland rondrijden. In de Verenigde Staten gebruiken de auto's andere softwareversies.

Bron; https://nos.nl/artikel/26(...)erste-land-in-europa
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken
pi_220553013
Ik verwacht er weinig goeds van. Als je ziet wat voor een patiënten er op de weg rijden daar is een Tesla niet op voorbereid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gibson88 op 11-04-2026 14:20:54 ]
Ook in moeilijke tijden.
pi_220553045
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 07:21 schreef Gibson88 het volgende:
Ik verwacht er weinig goeds van. Als je ziet wart voor een patiënten er op de weg rijden daar is een Tesla niet op voorbereid.
quote:
Het systeem checkt tijdens het rijden of de bestuurder voldoende oplet. Als dat niet zo is, gaat er een melding af en moet de bestuurder bewijzen dat hij wel alert is. In het uiterste geval kan het systeem tijdelijk niet meer worden ingeschakeld.
Uit ervaring weet ik dat deze checks vrij scherp staan afgesteld. Als ik tijdens het rijden iets op spotify wil wijzigen gaat ie al piepen. Het is dus niet dat je je stoel op standje strandbed kunt zetten en niets hoeft te doen.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 11 april 2026 @ 07:40:57 #4
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220553060
Op je telefoon kijken of een boek lezen achter het stuur, mag dus niet.
Dat doet men sowieso al wel.
  zaterdag 11 april 2026 @ 07:42:40 #5
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220553064
Heel veel moderne auto's kunnen dit toch al en doen dit al in Nederland. waarom is dit nieuws?
pi_220553093
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 07:42 schreef RamboDirk het volgende:
Heel veel moderne auto's kunnen dit toch al en doen dit al in Nederland. waarom is dit nieuws?
Welke moderne auto's kunnen je zelfstandig van huis naar je werk rijden?
  zaterdag 11 april 2026 @ 08:01:10 #7
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_220553108
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 07:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke moderne auto's kunnen je zelfstandig van huis naar je werk rijden?
Mijn i5 zit op level-2-niveau. (kan meer maar mag in NL niet, Duitsland wel) Niet volledig zelfstandig maar het zelfde als de Tesla?
pi_220553123
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 07:21 schreef Gibson88 het volgende:
Ik verwacht er weinig goeds van. Als je ziet wart voor een patiënten er op de weg rijden daar is een Tesla niet op voorbereid.
Het lukt zelfs in Amsterdam met al die kutfietsers die nergens rekening mee houden.
pi_220553125
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:01 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Mijn i5 zit op level-2-niveau. (kan meer maar mag in NL niet, Duitsland wel) Niet volledig zelfstandig maar het zelfde als de Tesla?
Met FSD kan je van A naar B rijden, dus inclusief parkeren, verkeerslichten, rotondes, drukke kruisingen, stadscentra, etc.

Het is "level 2" omdat het nog in de testfase is en je dus ieder moment moet kunnen ingrijpen.
Maar het is heel wat anders dan de line-assist en ACC van een normale auto.

Ik heb een hekel aan Musk maar dat FSD is best wel geinig. Het maakt nog wel teveel fouten in verhouding tot een mens en of ze dat er ooit uitkrijgen bij Tesla weet ik niet. Maar het is indrukwekkend.
In de VS rijden ze in sommige gebieden al als taxi zonder bestuurder.
pi_220553129
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 07:42 schreef RamboDirk het volgende:
Omdat Tesla de eerste is die dit zo kan.
pi_220553134
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:01 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
BMW is veel minder ver dan Tesla.
  Moderator zaterdag 11 april 2026 @ 08:10:37 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220553145
'Kut systeem, gaat er hier terecht nooit komen'.

Uhuh, zo zie je maar. De beste stuurlui stonden weer eens aan wal.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220553177
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:10 schreef CoolGuy het volgende:
'Kut systeem, gaat er hier terecht nooit komen'.

Uhuh, zo zie je maar. De beste stuurlui stonden weer eens aan wal.
De haat naar Tesla is groot.

Hoge bomen, enzo.
pi_220553379
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2026 07:36 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
[..]
Uit ervaring weet ik dat deze checks vrij scherp staan afgesteld. Als ik tijdens het rijden iets op spotify wil wijzigen gaat ie al piepen. Het is dus niet dat je je stoel op standje strandbed kunt zetten en niets hoeft te doen.
Dan heb ik ongelijk, ik ben nogal sceptisch als het aankomt op dit soort zaken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het lukt zelfs in Amsterdam met al die kutfietsers die nergens rekening mee houden.
Knap werk inderdaad. Ik moet mijn keutel maar intrekken in dit geval.
Ook in moeilijke tijden.
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:24:22 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220553421
Was anderhalf jaar geleden op een testcirquit in Spanje waar Europese autofabrikanten hun autonome auto’s testen en ze gecertificeerd worden. Geweldig om te zien wat daar gedaan wordt.
Mooi om te zien dat het langzaam geïmplementeerd wordt.
pi_220553476
Net zoals in elke andere software zitten er bugs (fouten) in. Het is zeker niet uitgesloten dat er mensen zullen overlijden als gevolg van die fouten. Er ontstaat dan een nieuw type rechtszaak voor de aansprakelijkheid. Hierboven staat weliswaar geschreven dat de bestuurder aansprakelijk blijft, maar dat is lariekoek.
pi_220553483
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De haat naar Tesla is groot.

Hoge bomen, enzo.
Ik denk dat je met "hoge bomen" iets te makkelijk voorbij gaat aan de persoon Musk.

Die is in het nieuws gekomen met z'n DOGE, Hitlergroet en nogal bizarre opvattingen als je een beetje neutraal in het leven staat.

Ik kan me heel goed voorstellen wat voor effect dat heeft. Tot 1,5 jaar geleden was ik nog in de race voor een Tesla Mode Y. Inmiddels heb ik dat idee geheel laten varen. Ik kan Tesla momenteel niet los zien van Musk.
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:35:26 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220553494
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 08:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Omdat Tesla de eerste is die dit zo kan.
In China is men ook erg ver, vooral door het intensieve gebruik van LIDAR en camera’s waar Tesla vooral camera’s gebruikt
Tesla is nu nog beter in software maar de achterstand wordt snel ingehaald
China accelereert naar L3 (conditionele autonomie, bestuurder moet ingrijpen op verzoek), terwijl Tesla vastzit op L2 (altijd supervisie). Ondanks de hype verwacht ik niet dat tesla snel voorbij high L 2 gaat komen.
Claims suggereren dat BYD’s God’s Eye in sommige metrics (bijv. interventie-afstand) Tesla overtreft, maar geen heeft unsupervised L4/L5.
BYD’s DiPilot (ook wel God’s Eye of Tianshen Zhiyan) is geüpgraded naar versie 5.0 in 2026, met end-to-end AI-modellen, LiDAR-ondersteuning en claims van meer dan 1000 km autonoom rijden tussen interventies. Het biedt Level 2+ ADAS-functies zoals highway NOA en stedelijke assistentie, maar geen volledige L3-productie. BYD investeert zwaar (14,3 miljard USD) en heeft een team van 5000+ voor ADAS.

XPeng: Plant VLA 2.0 (L4-capaciteiten) voor Q1 2026, met L3-testvergunningen. Li Auto, Xiaomi en NIO Hebben L3-testvergunningen in steden als Beijing, voor conditionele autonomie op specifieke wegen.

Wanneer Europese autofabrikanten mee willen komen zullen ze echt meer gas moeten geven. Wat ze tegenwerkt is conservatisme (uitblijvende vraag ernaar ) strenge regelgeving en hoge kosten. Het conservatisme bij klanten en fabrikanten werkt ook de electrische auto’s tegen

[ Bericht 5% gewijzigd door Jan_Onderwater op 11-04-2026 09:42:15 ]
pi_220553504
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:34 schreef Kottnauer het volgende:
Net zoals in elke andere software zitten er bugs (fouten) in. Het is zeker niet uitgesloten dat er mensen zullen overlijden als gevolg van die fouten. Er ontstaat dan een nieuw type rechtszaak voor de aansprakelijkheid. Hierboven staat weliswaar geschreven dat de bestuurder aansprakelijk blijft, maar dat is lariekoek.
Uiteindelijk is de bedoeling dat er helemaal geen stuurwiel meer in zit. Dus dan is er geen bestuurder.
Het is dan vooral nog uitzoeken hoe je dat verzekeringstechnisch aanpakt, daar zal wetgeving bij kunnen helpen.
pi_220553523
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In China is men ook erg ver, vooral door het intensieve gebruik van LIDAR en camera’s waar Tesla vooral camera’s gebruikt
Tesla is nu nog beter in software maar de achterstand wordt snel ingehaald
China accelereert naar L3 (conditionele autonomie, bestuurder moet ingrijpen op verzoek), terwijl Tesla vastzit op L2 (altijd supervisie). Ondanks de hype verwacht ik niet dat tesla snel voorbij high L 2 gaat komen.
Claims suggereren dat BYD’s God’s Eye in sommige metrics (bijv. interventie-afstand) Tesla overtreft, maar geen heeft unsupervised L4/L5.
BYD’s DiPilot (ook wel God’s Eye of Tianshen Zhiyan) is geüpgraded naar versie 5.0 in 2026, met end-to-end AI-modellen, LiDAR-ondersteuning en claims van meer dan 1000 km autonoom rijden tussen interventies. Het biedt Level 2+ ADAS-functies zoals highway NOA en stedelijke assistentie, maar geen volledige L3-productie. BYD investeert zwaar (14,3 miljard USD) en heeft een team van 5000+ voor ADAS.

XPeng: Plant VLA 2.0 (L4-capaciteiten) voor Q1 2026, met L3-testvergunningen. Li Auto, Xiaomi en NIO Hebben L3-testvergunningen in steden als Beijing, voor conditionele autonomie op specifieke wegen.

Wanneer Europese autofabrikanten mee willen komen zullen ze echt meer gas moeten geven
Het level waarop autonoom rijden momenteel werkt is vooral een zaak van aansprakelijkheid en lokale wetgeving, niet van technische staat van vooruitgang.

Je moet echt kijken naar de prestaties in de praktijk, niet naar het label wat er bij zit. Als zo'n systeem 1.000.000km zonder schade kan rijden, terwijl de bestuurder volgens wetgeving moet kunnen ingrijpen en aansprakelijk is, blijft het level 2.
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:44:10 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220553570
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het level waarop autonoom rijden momenteel werkt is vooral een zaak van aansprakelijkheid en lokale wetgeving, niet van technische staat van vooruitgang.

Je moet echt kijken naar de prestaties in de praktijk, niet naar het label wat er bij zit. Als zo'n systeem 1.000.000km zonder schade kan rijden, terwijl de bestuurder volgens wetgeving moet kunnen ingrijpen en aansprakelijk is, blijft het level 2.
Wanneer Europese autofabrikanten mee willen komen zullen ze echt meer gas moeten geven. Wat ze tegenwerkt is conservatisme (uitblijvende vraag ernaar ) strenge regelgeving en hoge kosten. Het conservatisme bij klanten en fabrikanten werkt ook de electrische auto’s tegen.
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:47:04 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220553588
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk is de bedoeling dat er helemaal geen stuurwiel meer in zit. Dus dan is er geen bestuurder.
Het is dan vooral nog uitzoeken hoe je dat verzekeringstechnisch aanpakt, daar zal wetgeving bij kunnen helpen.
Als ik zie hoe opgefokt, agressief en dom (appen tijdens het rijden), bumperkleven en snijden, tussendrukken etc etc er in Nederland gereden wordt zijn L3 of L4 juist een enorme verbetering
pi_220553603
Eindelijk ladderzat naar huis kunnen rijden zonder bang te hoeven zijn dat je iemand doodrijdt _O_
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:51:18 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220553617
Reed rond de jaarwisseling een paar weken in een gloednieuwe BYD en eerlijk, als een zeur moeder tikte deze mij continue op de vingers. Kijk je op de navigatie dan ping ping let op de weg, continue dit en andere plings, plongs en biels. EU regelgeving
Dan denk ik, laat of mij rijden, of doe het zelf, maar ik wil geen Hyacint Bucket auto.
  zaterdag 11 april 2026 @ 09:51:43 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220553620
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 09:49 schreef Raw85 het volgende:
Eindelijk ladderzat naar huis kunnen rijden zonder bang te hoeven zijn dat je iemand doodrijdt _O_
Taxi?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')