Je vergeet Wilders in je lijstje.quote:Op vrijdag 10 april 2026 10:37 schreef Viesdik het volgende:
Ik heb serieus geen goed woord over voor alle zetelrovers die er zijn. Want een zetelrover is wat mij betreft een compleet gebrek aan moraal en loyaliteit en hebben daardoor een gebrekkig moreel kompas. Je opereert namelijk uit eigenbelang.
Uiteraard moeten alle ingrijpende aanpassingen en koerswijzigingen van een partij wel raadgevend getoetst worden.
Als ik bij een partij zou zitten en vanwege een koerswijziging zou blijken dat ik en de partij niet meer op 1 lijn zitten, dan ga ik geen mes in de rug steken en op eigen voet verder en afsplitsen.
Ik zal daarom ook nooit op zetelrovers stemmen. Het zijn gladjanussen.
Denk aan een Wybren van Haga, Eerdmans, Nanninga, Mona Keijzer, Gidi Markuzhouwer etc etc..
Maar ook op lokaal niveau. Het definieert de persoon. Het zijn mensen die zichzelf ten opzichte van anderen bevoorrechten en verrichten achterbakse handelingen om hun posities te bezegelen.
Oeps.quote:Ik zal daarom ook nooit op zetelrovers stemmen.
Dit. Zonder de mogelijkheid voor afsplitsende Kamerleden om hun zetel mee te nemen, verander je de Kamerleden de facto in de stemslaafjes van de partijtop.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat moet ook zo blijven. Anders zou het de machtsverhoudingen sterk aantasten in het voordeel van een paar partijbazen.
Je gaat me ook echt niet vertellen dat OP nooit op de PVV gestemd heeft.quote:Op zaterdag 11 april 2026 12:35 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso als er iemand van de FvD afsplitst, die ineens nog hardere extreemrechtse haatbraaksels gaat verspreiden, dan volgt TS waarschijnlijk klakkeloos.
Je kan natuurlijk ook stellen dat de partij van te voren het huiswerk moet doen en alleen mensen moet aannemen die werkelijk achter de partij staan.quote:Op maandag 13 april 2026 08:12 schreef Halcon het volgende:
Mijn mening:
als iemand voldoende voorkeursstemmen had bij de verkiezingen, mag diegene z'n zetel houden, anders inleveren.
De partij heeft altijd gelijk?quote:Op vrijdag 10 april 2026 10:37 schreef Viesdik het volgende:
Ik heb serieus geen goed woord over voor alle zetelrovers die er zijn. Want een zetelrover is wat mij betreft een compleet gebrek aan moraal en loyaliteit en hebben daardoor een gebrekkig moreel kompas. Je opereert namelijk uit eigenbelang.
Uiteraard moeten alle ingrijpende aanpassingen en koerswijzigingen van een partij wel raadgevend getoetst worden.
Als ik bij een partij zou zitten en vanwege een koerswijziging zou blijken dat ik en de partij niet meer op 1 lijn zitten, dan ga ik geen mes in de rug steken en op eigen voet verder en afsplitsen.
Ik zal daarom ook nooit op zetelrovers stemmen. Het zijn gladjanussen.
Denk aan een Wybren van Haga, Eerdmans, Nanninga, Mona Keijzer, Gidi Markuzhouwer etc etc..
Maar ook op lokaal niveau. Het definieert de persoon. Het zijn mensen die zichzelf ten opzichte van anderen bevoorrechten en verrichten achterbakse handelingen om hun posities te bezegelen.
Ja, dit.quote:Op maandag 13 april 2026 18:01 schreef 215 het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook stellen dat de partij van te voren het huiswerk moet doen en alleen mensen moet aannemen die werkelijk achter de partij staan.
Als de partij dan opeens toch anders blijkt te zijn dan voorgesteld dan heeft iemand het volste recht om zijn/haar visie op het partijprogramma alsnog te vertegenwoordigen. De partij heeft het vertrouwen in iemand uitgesproken en dat moeten ze dan ook maar nakomen.
Dan heeft die partij mij voorgelogen dus. En erger nog, ze hebben de kiezer ook voorgelogen!quote:Op vrijdag 10 april 2026 10:37 schreef Viesdik het volgende:
Als ik bij een partij zou zitten en vanwege een koerswijziging zou blijken dat ik en de partij niet meer op 1 lijn zitten,
Dat kun je stellen, maar je kunt niet alles voorzien. Mensen kunnen om allerlei redenen uit een partij stappen of eruit gegooid worden.quote:Op maandag 13 april 2026 18:01 schreef 215 het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook stellen dat de partij van te voren het huiswerk moet doen en alleen mensen moet aannemen die werkelijk achter de partij staan.
Als de partij dan opeens toch anders blijkt te zijn dan voorgesteld dan heeft iemand het volste recht om zijn/haar visie op het partijprogramma alsnog te vertegenwoordigen. De partij heeft het vertrouwen in iemand uitgesproken en dat moeten ze dan ook maar nakomen.
Maar ook een partij kan opeens zich niet meer aan de belofte houden. Nee, in NL kiezen we formeel op mensen en niet op partijen. De partij mag de lijst samenstellen maar als het uitgangspunt wordt dat ze daarna naar willekeur mensen mogen vervangen dan is corruptie met kieslijsten opeens veel eenvoudiger.quote:Op dinsdag 21 april 2026 14:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kun je stellen, maar je kunt niet alles voorzien. Mensen kunnen om allerlei redenen uit een partij stappen of eruit gegooid worden.
Eens. Ik snap dat t zo niet werkt maar het zou wel eerlijker voelen.quote:Op maandag 13 april 2026 08:12 schreef Halcon het volgende:
Mijn mening:
als iemand voldoende voorkeursstemmen had bij de verkiezingen, mag diegene z'n zetel houden, anders inleveren.
Op het ene moment verdedig je dat een partij zeggenschap zou moeten hebben en hier noem je specifiek een persoon op. En dan nog wel de persoon die weigert iemand lid te laten worden van een partij. Of te wel je pleit hier domweg voor een mogelijke regelrechte dictatuur.quote:Op dinsdag 21 april 2026 17:01 schreef kalinhos het volgende:
maar Wilders kan nou eenmaal niet op 16 stoelen tegelijk zitten.
Also also also!!quote:Op woensdag 22 april 2026 09:18 schreef 215 het volgende:
[..]
Op het ene moment verdedig je dat een partij zeggenschap zou moeten hebben en hier noem je specifiek een persoon op. En dan nog wel de persoon die weigert iemand lid te laten worden van een partij. Of te wel je pleit hier domweg voor een mogelijke regelrechte dictatuur.
Niet om het een of ander maar dat is nog iets minder democratisch.
Afgezien dat bij PRO de lijsttrekker stemmen nu net veel minder gebeurd dan in andere partijen.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:23 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Also also also!!
Ik had net zo goed Timmermans, Jetten of Dijk kunnen zeggen. Het punt wat ik maakte is dat de lijsttrekker nou vaak een stuk meer stemmen krijgt dan 1 zetel vertegenwoordigt, waardoor er dus verderop de lijst mensen een zetel krijgen die daar zelf niet genoeg stemmen voor gehaald zouden hebben indien ze niet op die lijst hadden gestaan.
Ja dat stond in mijn vorige post (zie mijn voorbeeld met Keizer en Van Haga). Ik vind het juist volslagen terecht dat als je als nr 7 wel de kiesdrempel haalt individueel dat je dan over de nr3 heengaat als er maar 3 zetels te verdelen zijn.quote:Op woensdag 22 april 2026 15:28 schreef 215 het volgende:
[..]
Afgezien dat bij PRO de lijsttrekker stemmen nu net veel minder gebeurd dan in andere partijen.
Maar dan had je van mij een vergelijkbaar antwoord gehad. Een partij moet gewoon voldoende vertrouwen in de mensen hebben die ze op de lijst zetten. Als dat vertrouwen er niet is dan moet je ze ook niet verkiesbaar maken.
Wat vind je van FVD die dus keihard eist dat je de zetel op moet geven als je met voorkeurstemmen bent gekozen? Die mensen zijn dus op persoonlijke titel gekozen maar worden geacht zich naar de partij te conformeren.
Het veel gekozen alternatief is dan de partij te verlaten en wel je zetel mee te nemen.
Vond ik ook een soort van kiesersbedrog, net wat Marijnissen de vorige verkiezingen deed.quote:Op woensdag 22 april 2026 15:34 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Bij PN is het toch helemaal mooi. Daar is de lijsttrekker gewoon direct na de verkiezingen zelf opgestapt.
Hoe zou dat dan weer binnen jullie discussie vallen?
Het is in het actuele kiesstelsel niet mogelijk om op een partij of lijst te stemmen zonder voorkeur voor een bepaalde kandidaat, en daarom is het gebruikelijk om op de lijsttrekker te stemmen als je geen voorkeur voor een bepaalde kandidaat hebt.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:23 schreef kalinhos het volgende:
Het punt wat ik maakte is dat de lijsttrekker nou vaak een stuk meer stemmen krijgt dan 1 zetel vertegenwoordigt, waardoor er dus verderop de lijst mensen een zetel krijgen die daar zelf niet genoeg stemmen voor gehaald zouden hebben indien ze niet op die lijst hadden gestaan.
Dat heb ik je al een paar keer uitgelegd:quote:Op woensdag 22 april 2026 15:36 schreef kalinhos het volgende:
.tsja als die nr10 dan opstapt, met welk mandaat gaat die dan op een zetel zitten?
Het was een retorische vraag he, waar je op reageert.quote:Op woensdag 22 april 2026 15:47 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat heb ik je al een paar keer uitgelegd:
Het vertrouwen tussen de partij en die persoon over en weer is het mandaat waarmee die gekozen is. Als dat vertrouwen geschonden is wie is dan de schuldige?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |