quote:
Op vrijdag 24 april 2026 14:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:[..]
We zijn in rap tempo bezig om ons los te weken van de VS, maar dat kost nu eenmaal tijd. Er worden nu steeds meer wapens en munitie in Europa gefabriceerd.
Ondertussen gaan we niet in op alle eisen en verzoeken van Trump. We doen niet mee aan zijn spelletjes en debiele oorlogen. Daar is de NAVO dan ook helemaal niet voor. Simpel gezegd zijn we nu gewoon bezig om tijd te kopen en daarom nemen we de beledigingen en debiele uitspraken van Trump voor lief omdat dat ons het meeste oplevert.
En Rutte is daar een meester in. Hij weet precies wat hij moet zeggen om het fragiele ego van Trump te strelen zonder dat dat ons iets kost of dat we ergens aan mee moeten doen wat we niet willen.
Wie weet word het gedrag van de VS na Trump weer wat normaal, maar anders kunnen we zonder veel problemen afscheid nemen van samenwerking met de VS.
quote:
Dat komt omdat we nu nog deels afhankelijk zijn van de VS. Vooral wat betreft de financiële bijdrage, maar ook wat betreft wapens en wapensystemen.
Wij betalen als Europa, of om preciezer te zijn een select aantal landen inmiddels de wapens zelf met een opslag van 10% dacht ik.
Die wapens die wij voor Oekraïne aanschaffen kunnen wij nochtans niet zelf maken, zo bezien zou je kunnen stellen dat wij Amerika nodig hebben. Maar eigenlijk is het een volstrekt zakelijk transactie op dit dossier. Ik snap niet waarom Rutte hierom zo bejubeld worden. Alle kosten en risico's zijn op ons afgewenteld, Amerika doet niks meer. Dit had ik ook wel kunnen "fixen".
Natuurlijk gaan we geen afscheid nemen van de Amerikanen, cultureer en ideologisch zijn wij nauw met hun verbonden. In deze wereld heb je 3 smaken om voor wat betreft invloedsfeer om bij te horen: China/Rusland/USA Ik hoef je niet uit te leggen dat laatst genoemde het meest aantrekkelijk is.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]