abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 april 2026 @ 23:33:40 #1
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_220516827
Dus, mijn bank vond het een leuk moment om aan te kondigen dat ze per 30 maart de support voor een bepaalde Android-versie zouden stoppen. Dus dan moet ik even updaten. Probleem is alleen dat ik een oude telefoon heb waarbij Samsung op een gegeven moment zei: oh, je kan niet meer verder updaten. Vind ik een beetje raar, maar sure, lekker dan. Álle andere apps werken nog naar behoren, maar omdat bankapp ineens zegt 'tja ja te oud', wordt je ineens verplicht tot het kopen van een nieuw toestel waar wel de nieuwere Android op draait.

Maar wacht! Kan je niet alsnog via de browser gewoon bij je bank? Nou, nee dus. Via de browser wordt gevraagd om te bevestigen. In de app.

Fucking hell.

Klacht: mensen, jong en oud, worden verplicht een nog helemaal prima werkende telefoon aan de kant te sodeflikkeren omdat er een nieuw kutmodel telefoon moet worden gekocht omdat ÉÉN FUCKING APP weigert nog langer dienst te doen. Godverdomme.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 5 april 2026 @ 23:37:48 #2
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_220516842
Dan stap je toch over naar een andere bank.
pindazakje
  zondag 5 april 2026 @ 23:38:53 #3
511221 Hetekip
Depressief
pi_220516848
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 23:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Dan stap je toch over naar een andere bank.
dit is klb hier klagen mensen
ga ze niet zeggen dat het probleem
bij hun ligt
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220517373
Als je geen ondersteuning meer krijgt voor een app dan heb je ook wel echt een oude telefoon.....

Onterechte klacht, tijd voor een nieuwe.
pi_220517435
Terechte klacht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220517496
Ik begrijp dat je geen milieuterrorist wil zijn, maar ja, het geld moet blijven rollen.
En een prettige scheut door de pielemuis.
  maandag 6 april 2026 @ 08:47:51 #7
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220517527
Volgens mij kan je gewoon met die identifier inloggen hoor.
pi_220517540
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 08:47 schreef Friday12 het volgende:
Volgens mij kan je gewoon met die identifier inloggen hoor.
De versiebeperking geldt voor alle grote banken, gek genoeg wel bij verschillende Android versies. Niet al die banken gebruiken nog een identifier.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 6 april 2026 @ 08:52:50 #9
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220517553
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 08:50 schreef Sometimes het volgende:

[..]
De versiebeperking geldt voor alle grote banken, gek genoeg wel bij verschillende Android versies. Niet al die banken gebruiken nog een identifier.
Nog altijd wel logisch. Beveiliging is niet meer te garanderen of een functie is niet mogelijk. Ing hsd vroeger zon sms code toch
pi_220517847
Niet bankieren met een Nokia 8210 :')
pi_220517995
Onterecht klacht, dit heeft te maken, dat bepaalde telefoons bepaalde protocollen niet kunnen gebruiken op een veilige manier, en de enige manier om dit wel te doen is naar lagere beveiligings niveaus te gaan, tjah wat dacht je dan? Dat we 99.999% van de mensen dan maar op een onveiligere manier moeten laten werken omdat jij met oude troep blijft rondsleuren?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220518008
Daarnaast is dit niet aan de banken, maar aan de regels die ze opgelegt worden met betrekking tot de veiligheid van het bankieren, en als jouw toestel dus niet aan die regels kan voldoen is het niet zo dat de bank zegt: Goh voor jou doen we dat niet. Daarnaast vermoed ik je toestel al zo oud is dat het ook geen beveiligingsupdates meer krijgt, leuk je kent ze wel die mensen waar je elke dag van die wazige berichten van krijgt op whatsapp, en maar afvragen hoe dat zou komen.
pi_220518014
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 10:36 schreef raptorix het volgende:
Onterecht klacht, dit heeft te maken, dat bepaalde telefoons bepaalde protocollen niet kunnen gebruiken op een veilige manier, en de enige manier om dit wel te doen is naar lagere beveiligings niveaus te gaan, tjah wat dacht je dan? Dat we 99.999% van de mensen dan maar op een onveiligere manier moeten laten werken omdat jij met oude troep blijft rondsleuren?
Bizar dat je dit nog aan mensen moet uitleggen inderdaad.
pi_220518020
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 10:41 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Bizar dat je dit nog aan mensen moet uitleggen inderdaad.
Nog maar niet te spreken, dat je als bank echt geen 30 versies van je mobile app wilt ondersteunen.
pi_220518786
quote:
Hoe oud moet een telefoon dan wel niet zijn? Ik heb hier nog nooit last van gehad, ondanks dat ik telefoons gebruik totdat ze echt van ellende uit elkaar vallen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220518871
Koop gewoon een iPhone

Dan weet je zeker dat je 7+ jaar vooruit kan.

Dat mensen anno 2026 nog op android zitten.
  maandag 6 april 2026 @ 14:11:23 #17
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_220519153
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 07:37 schreef bianconeri het volgende:
Als je geen ondersteuning meer krijgt voor een app dan heb je ook wel echt een oude telefoon.....

Onterechte klacht, tijd voor een nieuwe.
Bepaalt de bank dat? Of jij?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_220519207
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 14:11 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]
Bepaalt de bank dat? Of jij?
In dit geval de bank
pi_220519248
hoe oud is je telefoon? 10 jaar? _O-
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220519273
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:24 schreef bianconeri het volgende:

[..]
In dit geval de bank
In principe kan je bij de meeste banken met een fysieke vestiging ook nog gewoon bij het loket geld over maken. Dus als je echt geen nieuwe telefoon wil kopen, kan je het ook zonder doen.
pi_220519393
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:42 schreef knoopie het volgende:

[..]
In principe kan je bij de meeste banken met een fysieke vestiging ook nog gewoon bij het loket geld over maken. Dus als je echt geen nieuwe telefoon wil kopen, kan je het ook zonder doen.
Cash geld :')
Fysiek over gaan boeken :')
pi_220519406
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 15:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja ik doe het ook niet hoor. Maar als TS per sé geen nieuwe telefoon wil kopen, dan zou hij dat kunnen doen.
  Redactie Frontpage maandag 6 april 2026 @ 15:32:28 #23
38148 crew  Innisdemon
pi_220519480
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 15:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat versta jij onder 'fysiek overboeken'? En wat is het tegenovergestelde in jouw optiek?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Moderator maandag 6 april 2026 @ 16:02:52 #24
18653 crew  D.
pi_220519616
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 23:38 schreef Hetekip het volgende:

[..]
dit is klb hier klagen mensen
ga ze niet zeggen dat het probleem
bij hun ligt
Dit is KLB, het probleem ligt bijna altijd bij TS :Y
  maandag 6 april 2026 @ 16:06:01 #25
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220519625
Dit had ik vorig jaar maart. Ja, mijn mobiel is oud.

Maar boeiend, dan maar geen internetbankieren via een app.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220519785
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 08:50 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Niet al die banken gebruiken nog een identifier.
Maar er is altijd wel iets waardoor je zonder smartphone kan internetbankieren.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220520477
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 15:32 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Wat versta jij onder 'fysiek overboeken'? En wat is het tegenovergestelde in jouw optiek?
Dat je naar iemand toe gaat, hem dan contant geld geeft, en beide dat dan in hun papieren boekhouding opschrijven?

Je kan diegene daarna nog een klap geven en zeggen dat het een "tikkie" was, om nog een beetje met je tijd mee te gaan?
pi_220520517
quote:
omdat jij met oude troep blijft rondsleuren?
Je hebt qua veiligheid gelijk. Maar de echte klacht is dan denk ik het gebrekkige updatebeleid van de fabrikanten en dat we dat pikken. Technisch zal die "oude troep" nog best in staat zijn om een moderner OS te draaien. Of de veiligheid moet gebaseerd zijn op dingen van (nieuwe) hardware waardoor het niet kan.

Maar al met al heeft ie gelijk natuurlijk dat je niet eens oeroude apparaten niet meer kunt gebruiken omdat de fabrikant er geen zin in heeft om het apparaat te ondersteunen na 3 jaar. Dat dat nog legaal is is in deze pure verspilling van resources.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220520524
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:27 schreef knoopie het volgende:
Je kan diegene daarna nog een klap geven en zeggen dat het een "tikkie" was, om nog een beetje met je tijd mee te gaan?
Nu was het nog een soft Tikkie maar een harde kan ook.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Redactie Frontpage maandag 6 april 2026 @ 18:47:35 #30
38148 crew  Innisdemon
pi_220520570
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:27 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat je naar iemand toe gaat, hem dan contant geld geeft, en beide dat dan in hun papieren boekhouding opschrijven?

Ah. 'Overboeken'

Right

:{
pi_220521269
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 18:47 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Ah. 'Overboeken'

Right

:{
Daar komt het begrip vandaan. Dat je in de boekhouding geld van de ene post naar de andere post verplaatst, dus "overboekt". Als je bijvoorbeeld een bepaald bedrag van je inventaris naar afschrijvingen boekt, omdat je spullen minder waard worden.
pi_220521410
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:35 schreef Bart2002 het volgende:
Maar al met al heeft ie gelijk natuurlijk dat je niet eens oeroude apparaten niet meer kunt gebruiken omdat de fabrikant er geen zin in heeft om het apparaat te ondersteunen na 3 jaar. Dat dat nog legaal is is in deze pure verspilling van resources.
Dat kunnen we pas beoordelen als TS vertelt hoe oud zijn telefoon is. Ik heb onlangs nog een oude iPhone SE uit 2019 (?) even gebruikt om iets te testen, en die deed alles gewoon nog, inclusief bank-apps.
pi_220522103
Niet standaard met traveler cheques betalen :')
pi_220522807
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 12:52 schreef knoopie het volgende:

[..]
Hoe oud moet een telefoon dan wel niet zijn? Ik heb hier nog nooit last van gehad, ondanks dat ik telefoons gebruik totdat ze echt van ellende uit elkaar vallen.
Schat een jaartje of 6, maar rijd je ook met een auto op de weg met versleten banden en kapotte lichten?
  Redactie Frontpage dinsdag 7 april 2026 @ 09:06:54 #35
38148 crew  Innisdemon
pi_220523507
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 20:10 schreef knoopie het volgende:

[..]
Daar komt het begrip vandaan. Dat je in de boekhouding geld van de ene post naar de andere post verplaatst, dus "overboekt". Als je bijvoorbeeld een bepaald bedrag van je inventaris naar afschrijvingen boekt, omdat je spullen minder waard worden.
:o Als ik geld aan iemand geef, dan noem ik dat een contante transactie. (chartaal)

Een overboeking is het heen-en-weer sturen van geld tussen rekeningen. Ik heb het begrip overboeking nog nooit in andere context in een boekhouding gebruikt of gezien.

Maar goed, ik vroeg naar jouw interpretatie, en die heb ik gekregen.
pi_220523744
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 09:06 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
:o Als ik geld aan iemand geef, dan noem ik dat een contante transactie. (chartaal)

Een overboeking is het heen-en-weer sturen van geld tussen rekeningen. Ik heb het begrip overboeking nog nooit in andere context in een boekhouding gebruikt of gezien.

Maar goed, ik vroeg naar jouw interpretatie, en die heb ik gekregen.
Tja, we proberen beiden nog iets te maken van dit topic van TS, die er zelf kennelijk geen tijd meer in wil steken. Meer kunnen we niet doen.
pi_220523771
Goed geregeld van de bank dit weer.

Zo is van mijn telefoon de camera kapot. Dat was geen probleem totdat een nieuwe versie van de app gepushed werd en ik een scan van mn id kaart moest laten zien. Met de camera die niks doet. Dat gaat dus niet. Dus de app kan niet geactiveerd worden. En ook online niet. Geen enkele mogelijkheid. Dus ik kan niet meer betalen of aan mijn eigen geld. :')

Gelukkig heb ik nog een oude telefoon, zodat ik wel overboekingen kan doen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220523966
Terechte klacht. Had ik een tijdje terug ook :') Nou was mijn telefoon ook wel toe aan een upgrade, en de nieuwe Samsung die ik nu heb krijgt 7 jaar software updates, dus dikke prima.

Banken maken een afweging van gemak vs veiligheid. Kan me ergens ook wel voorstellen dat je als bank geen zin hebt in een regen aan geplunderde rekeningen omdat Jan en Rita nog een telefoon hebben uit 2008 die zo lek is als een mandje. En uiteindelijk kan je altijd nog internet bankieren via een browser natuurlijk.
No amount of money ever bought a second of time.
  Redactie Frontpage dinsdag 7 april 2026 @ 11:05:13 #39
38148 crew  Innisdemon
pi_220524056
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Tja, we proberen beiden nog iets te maken van dit topic van TS, die er zelf kennelijk geen tijd meer in wil steken. Meer kunnen we niet doen.
:D so true

Ik denk dat we TS maar gewoon weer een boekje Overschrijvingskaarten moeten sturen.
pi_220524088
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:49 schreef TigerXtrm het volgende:
En uiteindelijk kan je altijd nog internet bankieren via een browser natuurlijk.
Nou niet bij ING dus, want daar moet je iedere transactie goedkeuren via de app.

De app die ik niet kan activeren omdat mijn camera het niet doet.

Gelukkig krijg ik wel de mogelijkheid om, indien de app al geactiveerd is op een oude telefoon, om dan op die oude telefoon een QR code te scannen met mijn huidige telefoon om de app te activeren. Maar dat gaat niet want mijn camera is stuk en dan kan ik dus ook geen QR codes scannen kut ING?!!? 8)7 :(
vosss is de naam,
pi_220524100
Daarom had ik onlangs ook dat topic geopend over welke telefoon aan te schaffen. Mocht iemand tips hebben, ik hou mij aanbevolen in dat topic. Ik zoek ff de link erbij, brb. :)

=edit=
DIG / Welke android schil/OS lijkt het meeste op

:)
vosss is de naam,
  dinsdag 7 april 2026 @ 11:23:06 #43
328189 ArnieAlberts
pi_220524160
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:35 schreef mschol het volgende:
hoe oud is je telefoon? 10 jaar? _O-
6, en nog steeds snel en in mooie staat.

Ja sorry, ik ben héél lang van het kaliber 'iedere twee jaar een nieuwe telefoon kopen' geweest, tot ik de prijzen de afgelopen jaren de lucht in zag schieten. Ik snap niet dat mensen zo doen van 'hurr durr, ouwe telefoon', ja nee - waarom kan er op een oudere telefoon niet gewoon een nieuwere versie geknald worden? Net als hierboven iemand die weer de Apple fanboy gaat uithangen. Daar gebeurt het ook, en daar heb je ook nog het probleem dat je niet eens iets aan je telefoon zélf mag laten herstellen. Right to repair is een vies woord, daar.
  dinsdag 7 april 2026 @ 11:24:38 #44
328189 ArnieAlberts
pi_220524167
Weet je wat het is? Schijnveiligheid. Want je MOET (moet!) van de bank dus de app op een smartphone gebruiken als identifier (er zijn geen losse identifier-dingen meer bij mijn bank).

Ergo, alle oudere mensen die met de maatschappij mee willen doen, MOETEN een smartphone kopen. En geen budgetmodel wat oudere mensen vaak nemen, nee nee, nieuw nieuwer nieuwst.
pi_220524189
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 11:23 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Ja sorry, ik ben héél lang van het kaliber 'iedere twee jaar een nieuwe telefoon kopen' geweest, tot ik de prijzen de afgelopen jaren de lucht in zag schieten. Ik snap niet dat mensen zo doen van 'hurr durr, ouwe telefoon', ja nee - waarom kan er op een oudere telefoon niet gewoon een nieuwere versie geknald worden? Net als hierboven iemand die weer de Apple fanboy gaat uithangen. Daar gebeurt het ook, en daar heb je ook nog het probleem dat je niet eens iets aan je telefoon zélf mag laten herstellen. Right to repair is een vies woord, daar.
Ik ben ook absoluut niet van het kaliber elke 2 jaar een nieuwe. Zeker niet.
Maar heb nog niet meegemaakt dat een slechts 6 jaar oude telefoon geen update meer zou krijgen.

Waarom een oude telefoon geen update meer kan krijgen?
Dat kan met meerdere dingen te maken hebben, of iets met de telefoon zelf (die krijgt geen updates en dus minder veiligheid). Of met keuzes bij een bedrijf zelf.

Des te meer versies je moet ondersteunen (Windows, iOS, Android) des te meer geld en onderhoud alles gaat kosten.
Je kunt niet verwachten dat bedrijven al dat geld blijven investeren in toestellen/OS die toch bijna niemand gebruikt.
pi_220524215
En als morgen je rekening geplunderd is want verouderde software?

Ga je dan huilen dat je bank niet veilig is? :D
  Redactie Frontpage dinsdag 7 april 2026 @ 13:03:39 #47
38148 crew  Innisdemon
pi_220525030
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2026 11:12 schreef vosss het volgende:

[..] want mijn camera is stuk en dan kan ik dus ook geen QR codes scannen kut ING?!!? 8)7 :(
Due je maakt van jouw probleem, het probleem van de bank

Overigens:

Voor internetbankieren bij ING zonder app kunt u de ING Scanner aanvragen. Dit is een apparaatje dat inloggen en betalingen bevestigt. U vraagt de scanner aan via Mijn ING op de computer (indien u nog kunt inloggen) of via de klantenservice als u geen toegang meer heeft.

Er wordt een alternatief geboden.
pi_220525590
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 11:23 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Best veel telefoons krijgen ook na zes jaar nog een update. Bij sommige merken wordt zelfs tot en met acht jaar updates gegarandeerd. Dat is natuurlijk wel vanaf het moment dat de telefoon geintroduceerd wordt, dus als je jouw telefoon pas twee jaar na introductie koopt, dan moet je die er natuurlijk vanaf trekken.
Als die van jou nu al geen updates meer krijgt, dan heb je helaas net de verkeerde uitgekozen.

Bij een heleboel banken is er weldegelijk een alternatief zonder smartphone. In ieder geval bij de Rabobank, ING, ASN en triodos. Ik heb bijvoorbeeld een zakelijke en persoonlijke rekening bij dezelfde bank, en doe de ene met de app, en de andere met zo'n identifier ding. Als jij nu net bij een bank zit die die mogelijkheid niet biedt, dan kan je toch gewoon overstappen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 11:24 schreef ArnieAlberts het volgende:
Weet je wat het is? Schijnveiligheid. Want je MOET (moet!) van de bank dus de app op een smartphone gebruiken als identifier (er zijn geen losse identifier-dingen meer bij mijn bank).

Ergo, alle oudere mensen die met de maatschappij mee willen doen, MOETEN een smartphone kopen. En geen budgetmodel wat oudere mensen vaak nemen, nee nee, nieuw nieuwer nieuwst.
Nou nee, je moet dus helemaal niks. Of ja, je moet voortaan wat beter opletten als je een bankrekening opent. Want er zijn genoeg mogelijkheden zonder app/smartphone.
pi_220525693
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 11:28 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ik ben ook absoluut niet van het kaliber elke 2 jaar een nieuwe. Zeker niet.
Maar heb nog niet meegemaakt dat een slechts 6 jaar oude telefoon geen update meer zou krijgen.

Waarom een oude telefoon geen update meer kan krijgen?
Dat kan met meerdere dingen te maken hebben, of iets met de telefoon zelf (die krijgt geen updates en dus minder veiligheid). Of met keuzes bij een bedrijf zelf.

Des te meer versies je moet ondersteunen (Windows, iOS, Android) des te meer geld en onderhoud alles gaat kosten.
Je kunt niet verwachten dat bedrijven al dat geld blijven investeren in toestellen/OS die toch bijna niemand gebruikt.
een android toestel van 8 jaar oud nu, zal niet snel updates meer krijgen

het langer updates krijgen is van de afgelopen 4-5 jaar,
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220529421
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 23:33 schreef ArnieAlberts het volgende:
Dus, mijn bank vond het een leuk moment om aan te kondigen dat ze per 30 maart de support voor een bepaalde Android-versie zouden stoppen. Dus dan moet ik even updaten. Probleem is alleen dat ik een oude telefoon heb waarbij Samsung op een gegeven moment zei: oh, je kan niet meer verder updaten. Vind ik een beetje raar, maar sure, lekker dan. Álle andere apps werken nog naar behoren, maar omdat bankapp ineens zegt 'tja ja te oud', wordt je ineens verplicht tot het kopen van een nieuw toestel waar wel de nieuwere Android op draait.

Maar wacht! Kan je niet alsnog via de browser gewoon bij je bank? Nou, nee dus. Via de browser wordt gevraagd om te bevestigen. In de app.

Fucking hell.

Klacht: mensen, jong en oud, worden verplicht een nog helemaal prima werkende telefoon aan de kant te sodeflikkeren omdat er een nieuw kutmodel telefoon moet worden gekocht omdat ÉÉN FUCKING APP weigert nog langer dienst te doen. Godverdomme.
Akkoord met de klacht. Ik moet daar over een aantal maanden ook aan geloven denk ik met mijn iPhone 5
  woensdag 8 april 2026 @ 07:35:03 #51
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220531297
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 23:33 schreef ArnieAlberts het volgende:

Fucking hell.

Welk typenummer?
pi_220531327
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2026 14:28 schreef mschol het volgende:

[..]
een android toestel van 8 jaar oud nu, zal niet snel updates meer krijgen

het langer updates krijgen is van de afgelopen 4-5 jaar,
Ik verwacht dat de meeste telefoons meer en meer langer updates gaan krijgen met een model waarbij je gewoon per maand betaalt. Dat is ook een fair model omdat vrijwel geen enkel OS of groot Software pakket meer werkt met big bang releases zoals dat vroeger het geval was, tegenwoordig is het veel gebruikelijker om elke 2 weken een nieuwe release te doen.
pi_220532762
android emulator op je pc?
  Redactie Frontpage woensdag 8 april 2026 @ 12:09:18 #54
500946 crew  Professionele-Idioot
Palm Beach Pete
pi_220532974
quote:
Niet helemaal mee eens, de bank moet gewoon zorgen dat je kunt blijven bankieren ook zonder telefoon. Dan maar een Reader of iets dergelijks. Qua beveiliging ben ik het wel helemaal met je eens. Echter vind ik het jammer dat telefoon waarbij de support stopt niet open worden gemaakt zo dat je er toch nog iets mee kunt doen en het maar weg gegooid moet worden.
I'm just Palm Beach Pete, gonna play some tennis today, going into town, have lunch.
pi_220535507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 12:09 schreef Professionele-Idioot het volgende:

[..]
Niet helemaal mee eens, de bank moet gewoon zorgen dat je kunt blijven bankieren ook zonder telefoon. Dan maar een Reader of iets dergelijks. Qua beveiliging ben ik het wel helemaal met je eens. Echter vind ik het jammer dat telefoon waarbij de support stopt niet open worden gemaakt zo dat je er toch nog iets mee kunt doen en het maar weg gegooid moet worden.
De bank waarin ik werk verzorgt dat ook, alleen kost dat geld, maar als je wilt kan je een hardware key krijgen ;)
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 19:23:44 #56
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220535878
Zit niet zo op je geld en koop gewoon een andere telefoon
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  woensdag 8 april 2026 @ 19:42:20 #57
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_220536003
Gast hoe oud is je telefoon dan?? 7+ jaar oud en was toen al een budget model zeker :')
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_220536594
ING internetbankieren kan nog steeds zonder app, met aparte ING-scanner. Als je tenminste nooit voor de app hebt gekozen, want ik denk niet dat je terugkan.
Updatebeleid van budget tablets/phones is wel ruk, maar dat weet je vantevoren. Heb zelf anderhalf jaar terug tab M9 gekocht, die ging maar tot Android 13. Maar de opvolger Tab One of zo heeft processor uit dezelfde generatie (wat vier of vijf jaar terug al budget was: helio 85 vs 80)
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  donderdag 9 april 2026 @ 01:24:55 #59
328189 ArnieAlberts
pi_220538204
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 07:35 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Welk typenummer?
Samsung Galaxy S9+. :@
  donderdag 9 april 2026 @ 01:25:20 #60
328189 ArnieAlberts
pi_220538205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 19:42 schreef MMaRsu het volgende:
Gast hoe oud is je telefoon dan?? 7+ jaar oud en was toen al een budget model zeker :')
Gewoon een Samsung S9+. Met je budgetmodel.
  donderdag 9 april 2026 @ 01:31:40 #61
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_220538212
Bel gewoon je bank of ze een papieren lijst met TAN codes naar je huis kunnen sturen met de post.
  donderdag 9 april 2026 @ 02:16:45 #62
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_220538242
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 01:25 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Gewoon een Samsung S9+. Met je budgetmodel.
Tja.. die kwam uit in 2018.

8 jaar geleden
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  donderdag 9 april 2026 @ 07:34:20 #63
194233 Friday12
Originele kloon
pi_220538507
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 01:24 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Samsung Galaxy S9+. :@
8 jaar tja dan snap ik het wel
pi_220538703
Nieuwe Samsung telefoons krijgen sinds enige tijd vele jaren langer updates.

Tijd voor een nieuwe @ArnieAlberts
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_220539301
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 19:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zit niet zo op je geld en koop gewoon een andere telefoon
Ja dat kan hij dus niet. Want hij kan geen geld overmaken.
  Moderator donderdag 9 april 2026 @ 15:13:08 #66
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220540718
quote:
12s.gif Op donderdag 9 april 2026 10:25 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ja dat kan hij dus niet. Want hij kan geen geld overmaken.
Moest er nu iets van een fysieke bank bestaan om in een fysieke winkel zijn telefoon te kopen
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  vrijdag 10 april 2026 @ 02:07:46 #67
328189 ArnieAlberts
pi_220545061
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 02:16 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Tja.. die kwam uit in 2018.

8 jaar geleden
Yes. En wat deze telefoon heeft ten opzichte van de huidige en qua prijzen over de kop schietende Samsung Galaxy S-modellen:
- Jack-ingang voor je koptelefoon.
De huidige modellen hebben die eruit gesloopt, je moet je oortjes/koptelefoon maar via je USB-C ingang opladen. Tegelijk opladen? Krijg de tyfus, koop maar een convertertje erbij.
- Micro-SD kaartslot.
Je weet wel, waarmee je jouw opslag kan vergroten. Je wil de ruimte die WIJ je bieden verder ophogen? Krijg de tyfus. Je kiest een telefoon in model 128 gig of 256 gig (of je hebt écht geld teveel en koopt in deze vreselijk dure harddisk-tijd een 512 gig-model), en die keuze is final.

Er is geen sprake van 'Tsja, voor kwaliteit moet je betalen', want we betalen meer, maar we kunnen (of nee: we mogen) minder. Moeten door meer hoepeltjes springen om deels van hetzelfde te doen.

Zal ik je nog iets sterkers vertellen? Voor mijn moeder (die hetzelfde had, en die had een telefoon met een gebruikstijd van 9 jaar - en ja, die was écht aan vervanging toe) heb ik dus een budgetmodel, zo'n Samsung A16 aangeschaft. En eerlijk waar, van de agendapunten die ze keurig in d'r agenda-app bijhield, zijn de oudste jaren na de omzetting gewoon niet meer mee overgezet. Komt Google met 'ja, we kunnen tot x-jaar synchroniseren'. Rot op. Gewoon poef, weg. Bizar, schandelijk. Concerten die zij bezocht, dagjes weg, herinneringen. Gone.

Ik verander in een ouwe lul, maar het feit dat we zelfs op dingen waarbij we zó goed gaan qua technologie, zo kapot de mist in gaan als er een nieuwe telefoon MOET worden aangekocht door, feitelijk, chantabele situaties, vind ik echt heel erg storend.

Geen alternatief. De bank waar ik bij zit rept op de site in browser: 'je hebt écht de app nodig om inloggen te verifiëren'. Geen woord over losse identifcators, want ik vind het écht prima om te downscalen en dat uitsluitend nog via pc te doen als het zo 'onveilig' is in de Android-versie die ik nu gebruik.

Waar de kern van mijn klacht eigenlijk ligt, dat is niet eens de bank: Ik snap vooral niet dat Samsung niet meer, zoals vroeger, die 'eigenlijk veel te zware' update op mijn apparaat doordrukt (of optioneel de mogelijkheid ertoe biedt). Ja, dan wordt de telefoon na update schijnbaar gewoon véél trager, en dan zie ik ook zelf in, JA, PRIMA, IK KOOP EEN NIEUWE. Maar op dit moment voelt het als door de strot douwen.

De telefoon heeft géén beschadigingen. Geen grote, geen kleine, gewoon in mijn ogen géén. De telefoon heeft géén vertragingen. Ik kan ermee bellen, ik kan ermee appen, ik kan ermee filmpjes kijken, ik kan ermee internetten (hi there, how ya doin'), ik kan ermee onzin spuien op social media, ...En ik moet toch een nieuwe kopen. Godverdomme.

Dank voor het lezen van mijn TEDTalk, want ik ben echt aan het ranten _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')