Dat terugverdienen valt wel mee. 2,7kWh (Homewizard, bijv) in 250 dagen keer een cent of 27 is 250 euro per jaar, dan heb je zo'n batterij toch in 5 jaar terug. Hangt dus wel van je contract af.quote:Op zondag 5 april 2026 20:14 schreef gerrit098 het volgende:
Ik denk wel eens aan een accu, maar mijn verbruik tussen zonsondergang en zonopkomst is momenteel 3 kWh, die zou ik dus weg kunnen bezuinigen, maar voor ik dat terug heb verdient....
Voor een 3 kWh accu betaal je toch amper ¤1000??quote:Op zondag 5 april 2026 20:14 schreef gerrit098 het volgende:
Ik denk wel eens aan een accu, maar mijn verbruik tussen zonsondergang en zonopkomst is momenteel 3 kWh, die zou ik dus weg kunnen bezuinigen, maar voor ik dat terug heb verdient....
Een accu vind het niet grappig om elke dag leeg getrokken te worden dus wil er elke dag 3kWh uit hebben moet je minimaal eigenlijk een 5 kWh hebben, ook die worden steeds betaalbaarder toch vind ik een investering van ongeveer ¤1500 om ongeveer misschien ¤250 per jaar te besparen. niet een heel uitnodigend iets.quote:Op zondag 5 april 2026 22:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor een 3 kWh accu betaal je toch amper ¤1000??
Plus EV
Dat idee loop ik inderdaad al een tijd mee, Ik gebruik alleen nog gas voor warmwater en dat is eigenlijk ook best wel duur. Voor ¤500 heb ik een 150liter boiler met aansluitmatriaal. Deze wil ik dat in serie voor mijn CV zetten.quote:Op zondag 5 april 2026 21:31 schreef YoshiBignose het volgende:
Misschien een boiler dus water verwarmen ipv met elektrische kachels stroom verspillen? Overdag verwarmen tijdens de zon en je gaat 's avonds douchen...
Dat zou een terugverdientijd van zo'n 6 jaar zijn. Prima rendement voor een product met 10 jaar garantie.quote:Op maandag 6 april 2026 09:13 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
Een accu vind het niet grappig om elke dag leeg getrokken te worden dus wil er elke dag 3kWh uit hebben moet je minimaal eigenlijk een 5 kWh hebben, ook die worden steeds betaalbaarder toch vind ik een investering van ongeveer ¤1500 om ongeveer misschien ¤250 per jaar te besparen. niet een heel uitnodigend iets.
Je wil de accu terugverdienen, hoe sneller hoe beter, dus laagste prijs per kWh opslagcapaciteit die aansluit bij je nachtverbruik is het best.quote:Op maandag 6 april 2026 09:13 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
Een accu vind het niet grappig om elke dag leeg getrokken te worden dus wil er elke dag 3kWh uit hebben moet je minimaal eigenlijk een 5 kWh hebben, ook die worden steeds betaalbaarder toch vind ik een investering van ongeveer ¤1500 om ongeveer misschien ¤250 per jaar te besparen. niet een heel uitnodigend iets.
Bij overschot aan zonnestroom is RTE misschien wat minder belangrijk, zeker als je er vrijwel niets voor krijgt of zelfs een boete moet betalen.quote:Op maandag 6 april 2026 10:15 schreef Isdatzo het volgende:
Sluipverbruik afdekken ("nul op de meter") is meestal niet rendabel omdat je RTE bij lage vermogens keldert. Gaat het puur om het financiële aspect dan kan je veel beter inzetten op de spread in kWh-prijs bij een dynamisch contract: zonnestroom laden, of bij weinig opwekking wanneer de spread groot genoeg is van het net laden, en vanuit de accu terugleveren wanneer de prijs hoog is.
Elk type omvormer heeft zijn eigen karakteristiek, dus of iets rendabel is of niet moet je zelf opzoeken of uitrekenen.
Op basis van mijn metingen kom bij mijn omvormer bij 300W ontladen op een efficiëntie van 85% (als in: 1 kWh opgeslagen in de accu levert me 0.85 kWh op). Bij het laden met minder dan 400W duik je onder de 80%. Laden met 400W en ontladen met 300W heeft dan een RTE van
68%. Vanaf ongeveer 600W laden en ontladen kom ik boven een RTE van 80%.
Ik heb een logica in home assistent gebouwd die bepaalt wanneer er geladen wordt, ontladen wordt, of helemaal niks gedaan wordt op basis van de kwartierprijs en de vermogensvraag vanuit het huis.
De Marstek Venus E accu is 800Watt op gedeelde groep of 2.5kW op eigen groep, geen 5kW.quote:Op maandag 6 april 2026 10:03 schreef Pascal81 het volgende:
Misschien is een Marstek Venus E accu iets voor je? 5kw plugin voor rond de ¤1100,- op het moment geloof ik.
Draaide er prima 0 op de meter mee. Dan kun je in ieder geval een beetje met je verbruik schuiven.
Inmiddels overgestapt naar een 3 fase victron systeem met 32kw accu, maar niet omdat de Marstek niet presteerde. Puur vanwege een opslag tekort ivm bedrijf aan huis en mogelijkheid om offgrid ook te kunnen gebruiken
Bij overschot aan zonnestroom is RTE ook "belangrijk": als je 2 kWh uit die accu trekt om 1 kWh sluipverbruik af te dekken op het moment dat de stroom toch al relatief goedkoop is, dan had je beter 1 kWh in kunnen kopen en 1.8 kWh (of zo) terug kunnen leveren op een duur moment.quote:Op maandag 6 april 2026 10:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij overschot aan zonnestroom is RTE misschien wat minder belangrijk, zeker als je er vrijwel niets voor krijgt of zelfs een boete moet betalen.
Bij dynamisch stroom inkopen en verbruiken is RTE wel belangrijk omdat je per kWh al centen kwijtraakt aan omzettingsverliezen.
Dat is interessant ... ga je dan douchen met CV-water?quote:Op maandag 6 april 2026 09:15 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
Dat idee loop ik inderdaad al een tijd mee, Ik gebruik alleen nog gas voor warmwater en dat is eigenlijk ook best wel duur. Voor ¤500 heb ik een 150liter boiler met aansluitmatriaal. Deze wil ik dat in serie voor mijn CV zetten.
Hij bedoeld vast en zeker het deel wat warm water verzorgt en niet het cv zijdige deel van de installatie.quote:Op maandag 6 april 2026 10:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is interessant ... ga je dan douchen met CV-water?
Dat sowieso, je bent al ~¤350 per jaar aan vastrecht kwijt voor aardgas en dat blijft stijgen.quote:Op maandag 6 april 2026 11:31 schreef Isdatzo het volgende:
Als je alleen gas hebt voor warm water dan zou ik die ketel als de wiedeweerga vervangen door een warmtepompboiler.
En wat voor opslagcapaciteit?quote:Op maandag 6 april 2026 11:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hij bedoeld vast en zeker het deel wat warm water verzorgt en niet het cv zijdige deel van de installatie.
Hier hebben we geen dynamisch contract, wel sinds een maand een beperkte 2 kW thuisaccu om het eigen verbruik van stroom wat meer af te kunnen dekken.
Om te beginnen 2 kW, al merk ik dat ik daarmee niet helemaal de nacht doorkom qua verbruik.quote:
kWhquote:Op maandag 6 april 2026 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Om te beginnen 2 kW, al merk ik dat ik daarmee niet helemaal de nacht doorkom qua verbruik.
Mogelijk bereid ik dit nog verder uit. Maar mijn PV installatie is ook niet overdreven groot.
Vooruit kWh !quote:Op maandag 6 april 2026 12:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
kWh![]()
Kom op Vonk, geef het goede voorbeeld
Dat je de nacht er niet mee doorkomt is op zich geen ramp, als het gaat om het terugverdienen van de batterij wil je juist dat je die iedere dag leeg trekt.
Capaciteit die je niet benut, kost alleen maar geld. Gevoelsmatig kan het wel onbevredigend zijn, als je batterij al leeg is voor er weer voldoende zon is.
Ik heb er 3 draaien bij ons op het werk. Leuk concept, maar met zo'n mini pompje gaan ze mij te vaak stuk. zodra ik meer vertrouwen in zo'n ding heb komt die er gelijk. Tevens denk ik er sowieso wel over om een WP te nemen als vervanging van de CV. Ik verwarm nu met de airco, dat bevalt heel goed. Echter in de winter onder de 0 graden heeft hij er wel moeite mee. Ik heb afgelopen winter een keer of 5 de cv een paar uurtjes er bij aan gehad.quote:Op maandag 6 april 2026 11:31 schreef Isdatzo het volgende:
Als je alleen gas hebt voor warm water dan zou ik die ketel als de wiedeweerga vervangen door een warmtepompboiler.
Uiteraard maar ik dacht dat het niveau hier hoog genoeg was omdat te begrijpen. Ik heb dat truckje al meerdere keren toegepast. en dat werkt prima.quote:Op maandag 6 april 2026 11:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hij bedoeld vast en zeker het deel wat warm water verzorgt en niet het cv zijdige deel van de installatie.
Hier hebben we geen dynamisch contract, wel sinds een maand een beperkte 2 kW thuisaccu om het eigen verbruik van stroom wat meer af te kunnen dekken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |