Nee, dit gaan we niet doen. Het topic gaat over het onderwerp in de OP, niet over andere users. Dat doen we niet. Als users hun problemen al willen bespreken dan kunnen ze een eigen topic aanmaken.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat is de achtergrondverhaal over de Kim die hij gekrenkt over voelt? Sorry ik wist niet dat dit speelde bij Cupfighter
Nouja, ik heb het filmpje gezien, en het feit al dat ze een hondje ten grootte van een chihuahua neerstak die dood lag te bloeden, 88 messteken op Anouk, benoemen dat zij haar nichtje had verkracht, haar nog flink wat schoppen tegen haar hoofd gaf terwijl ze allang dood was en in een plas bloed ligt. Dat is niet zomaar even woede. Daar zat wel degelijk een psychotisch aspect in.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:46 schreef livelink het volgende:
Ik geloof niet dat mensen in een psychose willekeurige bekenden aanvallen. Er was dan al iets. Mijn schoonzus heeft alleen mij bedreigd in haar psychoses. Dat betekent voor mij dat ze waarschijnlijk al moeite met mij had voordat ze in een psychose raakte.
Bouchra vermoordt haar halfzus. Een willekeurig slachtoffer? Ik geloof er niks van. Waarschijnlijk waren er al zaken waar Bouchra boos om was.
Jij hebt mensen bedreigd. Willekeurige mensen? Vast niet. Uit wat je wel eens schreef waren het mensen met wie je al problemen had.
En kennelijk komt al die boosheid eruit in een psychose. Dat is eng. Wat als ik nu met jou om zou gaan en ik doe dingen die je niet zo leuk vindt? Betekent dat dat ik, als je weer in een psychose zou raken, het volgende slachtoffer ben? Dat risico zou ik zeker niet willen nemen.
Ook deze post laat heel weinig inlevingsvermogen zien want je gaat amper in op mijn verhaal.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:53 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Kijk wat jij ervaar heb ik ook ervaren in mijn persoonlijke leven, dat ik juist degene die te veel empathie en begrip heeft voor anderen, en dat ik stank voor dank terugkrijg. Ook bij mijn familie die mij in de steek heeft gelaten terwijl mijn moeder op haar sterfbed ligt, ik heb jarenlang heel veel mededogen en steun gegeven aan hen zonder wat terug te verwachten, en ze waren ook altijd heel trots op mij dat ik zo goed presteerde met mijn studie en andere zaken.
Ik begrijp dat jij en andere fokkers mijn topics ervaren als zelfingenomen van mijn kant, maar dat is logisch dat als ik topics open over mezelf en mijn eigen ervaringen, dat ik mijn mening vanuit mijn kant plaatst toch? In het echt ben ik normaalgesproken heel veel bezig met anderen gelukkig maken en zet ik mezelf aan de kant. Ik vind dat ook niet erg om te doen, ik geniet ervan om anderen goed te laten voelen. Maar in deze moeilijke tijd die ik meemaak, sta ik grotendeels alleen voor, terwijl ik bij heel veel mensen altijd klaar stond toen ze mij nodig hadden. Ik krijg nu stank voor dank terug, en dat ervaar ik heel mijn leven zo.
Daar heb ik een eigen topic over en dat verhaal is in principe afgesloten, het gaat me niet in dank worden afgenomen als ik daar hier weer verder over beginquote:Op dinsdag 31 maart 2026 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat is de achtergrondverhaal over de Kim die hij gekrenkt over voelt? Sorry ik wist niet dat dit speelde bij Cupfighter
Het heeft ook niets met de OP te maken dus hoeft ook helemaal nietquote:Op dinsdag 31 maart 2026 22:05 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Daar heb ik een eigen topic over en dat verhaal is in principe afgesloten, het gaat me niet in dank worden afgenomen als ik daar hier weer verder over begin
Geen probleem Cots daar hoef je echt geen sorry voor te zeggenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 22:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik had niet door dat het een sneer naar CF was. Zulke dingen kunnen absoluut niet![]()
Je mag het oneens zijn, je mag iemand njet mogen, alleen je mag niet op die manier op de man spelen. Dat is niet oke en je wil ook niet dat mensen dat bij jou doen. Dat is laag en vals.
Je kan iemand gewoon negeren of beleefd zeggen oneens te zijn. Alleen dit soort dingen op de man zijn geen grappen
Sorry CF dat ik niet doorhad dat het naar jou toe was tot je jezelf verdedigde. Dat was naïef en dom van me. Excuses
Maar CotS, hoeveel sneer krijg ik constant van anderen hier? Mensen spelen constant op de man bij mij hier, maar goed misschien verdien ik dat ook vanwege hoe ik heb gedragen in het verleden.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 22:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik had niet door dat het een sneer naar CF was. Zulke dingen kunnen absoluut niet![]()
Je mag het oneens zijn, je mag iemand njet mogen, alleen je mag niet op die manier op de man spelen. Dat is niet oke en je wil ook niet dat mensen dat bij jou doen. Dat is laag en vals.
Je kan iemand gewoon negeren of beleefd zeggen oneens te zijn. Alleen dit soort dingen op de man zijn geen grappen
Sorry CF dat ik niet doorhad dat het naar jou toe was tot je jezelf verdedigde. Dat was naïef en dom van me. Excuses
Zij die zonder zonde leeft werpt de eerste steenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 22:12 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar CotS, hoeveel sneer krijg ik constant van anderen hier? Mensen spelen constant op de man bij mij hier, maar goed misschien verdien ik dat ook vanwege hoe ik heb gedragen in het verleden.
Wat vind jij zelf van het verhaal van de Instagram moord, CotS?
Damn CotS, daar is geen woord Spaans bij. Respect!quote:Op dinsdag 31 maart 2026 22:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Zij die zonder zonde leeft werpt de eerste steen
Dat anderen het bij jou doen is niet oke, maar geen vrijbrief
Verder: zulke berichten geeft mensen met psychosegevoeligheid een slechte naam en baal ik van
Net zoals schizofrenie in series. De meesten "van ons" doen anderen geen kwaad.
Desalniettemin; psychoses zijn doodeng. Het feit dat er altijd vijf demonen zijn die mij volgen en dat alles wat ik zie een aura heeft boezemd me veel angst in.
Dieper ga ik op Fok niet in op mijn klachten. Echter vinden anderen wat ik ervaar plaatsvervangend eng. En dan richt ik me nog volledig op mezelf. En ik ben dankbaar wanneer er ingegrepen wordt wanneer nodig. Bescherming tegen mezelf
Mensen moeten beschermd worden tegen zichzelf. Echter moet de maatschappij een stap verder beschermd worden tegen anderen. Als je anderen kwaad doet dan moet er ingegrepen worden. Opname of TBS en eventueel ook straf
Vergeving is geen recht
Medelijden is geen recht
Steun van je naasten is geen recht
Dat zijn cadeautjes van mensen.
???quote:Op dinsdag 31 maart 2026 17:22 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik niet. Kiezen voor zelfbehoud is iets heel anders dan een psychose.
Want als ik gewoon thuis zit en plotseling een of andere god of godin mij in fluistert dat ik moet gaan moorden, of dat ik als eenling in een winkel of parkeerplaats wordt aangevallen door een maniak.
Zoek de verschillen.
Ik denk dat hij bedoelde dat iemand met psychose is niet meteen een gek op straat of gevaarlijk voor zijn omgeving.quote:Op woensdag 1 april 2026 09:39 schreef Pajanus het volgende:
[..]
???
Ik begrijp werkelijk niks van je post.
Niet?quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:38 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat iemand met psychose is niet meteen een gek op straat of gevaarlijk voor zijn omgeving.
Ja 🙂↕quote:
Maar voor andere mensen zijn jouw psychoses een blinde vlek. Sterker nog, voor jou zijn jouw psychoses ook een blinde vlek, want je hebt helemaal niet door wat er met je gebeurt en geen controle over je gedrag als je in een psychose zit. Dus je bent in het verleden aggressief, bedreigend, grens overschrijdend en een gevaar voor je omgeving geweest. Dat is wat mensen zien. En jij kan helemaal niet garanderen dat dat in de toekomst niet meer gaat gebeuren, want je hebt zelf niet de volledige controle over of je in de toekomst een psychose gaat krijgen, en welk gedrag je gaat vertonen als je weer een psychose hebt. Dat is klote, voor jou, maar ook voor je omgeving. Het is een situatie met alleen maar verliezers, maar het is wel de keiharde realiteit. Ik moet eerlijk zeggen, ik benijd je niet, je situatie lijkt me verschrikkelijk en ik zou echt niet in je schoenen willen staan. Maar voor je omgeving zijn er ook eigenlijk alleen maar foute opties, kiezen tussen twee kwaden. Of ze blijven in je leven, met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien, of ze nemen afstand van je, uit zelfbescherming. Ik denk niet dat ze het per se doen omdat ze vinden dat jij geen support verdient, maar meer dat het is dat jou support bieden ze gewoon veel te veel van zichzelf kost.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 18:30 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Hoezo zou ik dat niet snappen dan? Ik snap het heel goed, maar ik ken alle omstandigheden van mijn situatie en ik vind het nog steeds heel oneerlijk en onrechtvaardig.
Nou per definitie is het niet echt goed om in psychose te raken hoor?quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:38 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelde dat iemand met psychose is niet meteen een gek op straat of gevaarlijk voor zijn omgeving.
Ik vind dit het beste antwoord wat betreft mijn situatie. Je hebt helemaal gelijk in dit geval.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:59 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Maar voor andere mensen zijn jouw psychoses een blinde vlek. Sterker nog, voor jou zijn jouw psychoses ook een blinde vlek, want je hebt helemaal niet door wat er met je gebeurt en geen controle over je gedrag als je in een psychose zit. Dus je bent in het verleden aggressief, bedreigend, grens overschrijdend en een gevaar voor je omgeving geweest. Dat is wat mensen zien. En jij kan helemaal niet garanderen dat dat in de toekomst niet meer gaat gebeuren, want je hebt zelf niet de volledige controle over of je in de toekomst een psychose gaat krijgen, en welk gedrag je gaat vertonen als je weer een psychose hebt. Dat is klote, voor jou, maar ook voor je omgeving. Het is een situatie met alleen maar verliezers, maar het is wel de keiharde realiteit. Ik moet eerlijk zeggen, ik benijd je niet, je situatie lijkt me verschrikkelijk en ik zou echt niet in je schoenen willen staan. Maar voor je omgeving zijn er ook eigenlijk alleen maar foute opties, kiezen tussen twee kwaden. Of ze blijven in je leven, met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien, of ze nemen afstand van je, uit zelfbescherming. Ik denk niet dat ze het per se doen omdat ze vinden dat jij geen support verdient, maar meer dat het is dat jou support bieden ze gewoon veel te veel van zichzelf kost.
Oké dat mag.quote:Op dinsdag 14 april 2026 23:28 schreef Iceage het volgende:
Ik voel me al heel ongemakkelijk als ik al je getyp hier lees, Laat staan hoe ik me zou voelen als ik jou ooit irl zou ontmoeten.
Mijn indruk is dat je compleet over andere mensen heen walst en dat het alleen maar over jou en jouw gevoel gaat en een ander en hun gevoelens er niks toe doen in jouw hoofd. Behalve als ze je gelijk geven en zich laten inpakken door jou.
(Helaas)
bronquote:Transference Focused Therapie (TFP)
TFP staat voor Transference Focused Therapie. Het is een individuele psychodynamische behandeling dat onder andere model heeft gestaan voor de Dynamische Interpersoonlijke Therapie (DIT). TFP is aanvankelijk ontwikkeld voor de behandeling van cliënten met een borderline persoonlijkheidsstoornis, maar wordt ondertussen ook toegepast bij cliënten met andere persoonlijkheidsproblematiek.
TFP is met name een goede behandelmethode wanneer de psychische klachten gerelateerd zijn aan problemen in het contact met anderen en wanneer men worstelt met heftige gevoelens van bijvoorbeeld verlatenheid, eenzaamheid en/of boosheid.
In de psychodynamische therapie gaat men er van uit dat vroege ervaringen, zowel de fijne als de nare, meebepalend zijn voor hoe we naar de wereld kijken en wat onze automatische verwachtingen zijn van anderen. Je ‘mind’ en je lijf zijn als het ware efficiënt afgestemd op je ervaringen, zoals je bij het fietsen ook niet meer hoeft na te denken hoe te reageren in het verkeer. Of zoals je bij het autorijden vanzelf doorschakelt naar een hogere versnelling als je harder gaat rijden. Behalve:…….. als je bergafwaarts rijdt, want dan moet je niet automatisch door- , maar juist terugschakelen. Daar moet je dus bij nadenken, omdat de omstandigheden anders zijn. En dit fenomeen geldt ook voor andere functies zoals hoe we met anderen omgaan. We zijn geneigd om te reageren zoals we altijd gewend waren, ook als de omstandigheden anders zijn. Dat gaat gaandeweg zo automatisch dat het ons niet meer bewust is. Die vroege ervaringen worden als het ware overgedragen (in het Engels: transfered) op de huidige situatie.
In de TFP proberen we zicht te krijgen op de patronen die je je hebt eigen gemaakt, in welke mate die passen in de huidige omstandigheden, en in hoeverre die in het nadeel van jou en van anderen werken.
Een belangrijk aspect van TFP is ook de expliciete aandacht voor leefstijl. Wanneer we ons ellendig voelen, dan kunnen we vertroosting zoeken in zaken die op de korte of lange duur in ons nadeel werken, niet alleen psychisch, maar ook lichamelijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om overmatig middelengebruik en een problematische dagbesteding, maar bijvoorbeeld ook automutilatie kan een punt van aandacht zijn. Juist omdat het vaak niet makkelijk is om een ongezonde leefstijl om te buigen, krijgt het in een TFP-behandeling waar nodig vanaf het begin de volle aandacht.
Voor wie is TFP geschikt en welke behandelingen zijn er?
TFP is in de eerste plaats een geschikte behandeling voor mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis of soortgelijke problematiek die bereid zijn om met hulp van de psychotherapeut te onderzoeken wat hen drijft of remt en hoe dat problemen oplevert met de eigen gezondheid en in het contact met anderen. Het is een individuele therapie dat veelal wordt aangeboden in een frequentie van tweemaal per week.
TFP kan ook worden ingezet voor cliënten met een cluster C persoonlijkheidsstoornis of soortgelijke problematiek. De, wederom individuele, therapie wordt dan aangeboden in een frequentie van eens per week.
Anders dan DIT is TFP een behandeling waarbij niet op voorhand wordt afgesproken hoelang deze zal duren. Het wordt overgelaten aan de cliënt en de therapeut samen om gaandeweg te beslissen wanneer de therapie het beste kan worden afgesloten. Dat kan dus korter dan een jaar zijn, maar ook langer. Er wordt hiervoor gekozen wanneer de verwachting is dat voor een effectieve behandeling mogelijk meer tijd nodig is.
Wat is het doel van een TFP-behandeling?
Net als bij andere behandelingen is het doel van TFP om het nadenken te versterken over jezelf, over anderen en over de omstandigheden, zodat je in spanningsvolle omstandigheden minder als vanzelf ‘op de automaat’ reageert, en wanneer dat toch wel gebeurt je je makkelijker kan hernemen. Een centraal aandachtsgebied van TFP is het contact met andere personen in je leven en waar en hoe dat leidt tot onderling plezier of juist tot spanning en onbehagen. Een belangrijk doel van TFP is dus dat je niet alleen minder last hebt van onaangename gevoelens als angst en boosheid, maar ook dat de relaties met anderen fijner zijn.
Een eerlijk bericht. Het is nogal wat om zo open te zijn over je verleden, inclusief de momenten waar je waarschijnlijk niet trots op bent, zoals die bedreigingen en de gang naar de rechter. Dat getuigt van een enorme dosis zelfreflectie. Je verhaal raakt me omdat het die pijnlijke spagaat laat zien waar je in zit. Aan de ene kant voel je het enorme onrecht van het onbegrip. Je bent ziek geweest, je zat in een psychose en je had de controle over je eigen geest niet meer. Dat is een lijdensweg die bijna niet uit te leggen is aan iemand die het niet heeft meegemaakt. Je had op die momenten steun nodig, geen afwijzing.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 16:58 schreef Keep_Walking het volgende:
Wellicht lezen of horen jullie de nieuwsverhalen over de Instagram moord, waarbij Bouschra in een psychose haar zus en hond heeft vermoord:
https://npo.nl/start/afsp(...)-haar-zus-vermoordde
Lees hier meer: https://www.bnnvara.nl/artikelen/documentaire-de-instagram-moord
Wat vinden jullie hiervan? Zoals velen hier weten heb ik zelf ook ernstige psychoses meegemaakt. Ik heb nog nooit iemand vermoord of geweld aangedaan, maar ik heb wel mensen bedreigd tijdens mijn psychoses en hierdoor moest ik ook meerdere keren voor de rechter verschijnen. Ik heb nog steeds familieleden en dierbare vrienden die mij niet durven te spreken vanwege mijn gedrag tijdens psychoses. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het onrechtvaardig vindt dat ik zo weinig begrip en steun heb gekregen voor mijn Psychosegevoeligheid. Maar ik snap ook dat veel mensen het niet begrijpen en niet kunnen inleven in wat ik ervaar als ik in psychose zit. Wat vinden jullie ervan?
Dankjewel 🙏🏿quote:Op donderdag 16 april 2026 05:55 schreef EsserS het volgende:
[..]
Een eerlijk bericht. Het is nogal wat om zo open te zijn over je verleden, inclusief de momenten waar je waarschijnlijk niet trots op bent, zoals die bedreigingen en de gang naar de rechter. Dat getuigt van een enorme dosis zelfreflectie. Je verhaal raakt me omdat het die pijnlijke spagaat laat zien waar je in zit. Aan de ene kant voel je het enorme onrecht van het onbegrip. Je bent ziek geweest, je zat in een psychose en je had de controle over je eigen geest niet meer. Dat is een lijdensweg die bijna niet uit te leggen is aan iemand die het niet heeft meegemaakt. Je had op die momenten steun nodig, geen afwijzing.
Aan de andere kant, en dat vind ik heel sterk van je, schrijf je dat je de angst van je familie en vrienden ook begrijpt. Het is de tragische realiteit van psychosegevoeligheid: voor jou is het een medische noodtoestand maar voor je omgeving is het gedrag op dat moment simpelweg beangstigend. Het feit dat die twee werelden elkaar zo moeilijk vinden, zorgt voor een enorme eenzaamheid. Wat ik me, na het lezen van je verhaal, echter afvraag is dit: je geeft aan dat je begrip hebt gemist maar ook dat je de angst van je dierbaren ergens wel snapt. Wat zou er volgens jou nu nodig zijn om dat verloren vertrouwen tussen jou en je familie weer heel voorzichtig een klein beetje te herstellen?
Ik wens je in ieder geval veel kracht toe. Het feit dat je dit nu zo nuchter en helder kunt opschrijven, laat zien dat je een enorme weg hebt afgelegd. Knap hoor.
Je trekt hier een duidelijke grens tussen de kwetsbaarheid van een psychose en het gedrag dat daar soms (of daarna) bij komt kijken. Het klinkt alsof je spreekt vanuit een stuk zelfbescherming en dat is eigenlijk heel gezond. Je maakt een essentieel onderscheid: de aandoening is niet hetzelfde als het gedrag. Het is heel menselijk om empathie te hebben voor iemand die angstig of verward is. Maar zodra iemands gedrag jouw veiligheid of gemoedsrust structureel aantast, verandert de dynamiek. Je geeft jezelf toestemming om grenzen te stellen, ook bij mensen die ziek zijn (geweest). Dat "opeisen" van begrip zonder zelfreflectie kan inderdaad ontzettend vermoeiend en zelfs toxisch zijn. Als ik een beetje advocaat van de duivel mag spelen, heb ik twee puntjes van kritiek op hoe je het verwoordt:quote:Op dinsdag 31 maart 2026 17:50 schreef OllieA het volgende:
Ik heb mensen gekend die in hun psychotische episodes ongevaarlijk waren. Onredelijk, onbereikbaar, maar niet bedreigend. Angstig, in de war en triest, was meer de algehele indruk. Dat soort valt goed te begrijpen en ondersteunen.
Types die in hun psychose dermate bedreigend zijn dat ze daardoor zelfs voor de rechter belanden, meermaals... en die nadat ze weer wat tot zichzelf zijn gekomen zo egocentrisch zijn dat ze steun en begrip verwachten, daar zou ik ver bij uit de buurt blijven.
Het zou heel lang, en heel wat gedragsverandering kosten voor ik zo iemand weer in mijn omgeving zou willen hebben. Dat is hard, maar wmb noodzakelijk voor mijn eigen gemoedsrust.
En dan heb ik het er nog niet eens over dat egocentrische mensen vervelend en oninteressant zijn. Of ze nou psychosegevoelig zijn of niet.
quote:Op donderdag 16 april 2026 14:31 schreef EsserS het volgende:
Ik vind je vraag eigenlijk wat onduidelijk, dus ik probeer een wat algemeen en kort antwoord te geven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als iemand met wie ik een relatie heb van het padje raakt zal ik die niet snel verstoten, maar proberen het pad weer te wijzen, en daarbij te ondersteunen. En daarbij geldt: hoe dichter iemand bij mij staat, hoe langer ik het volhoud.
En dat kan ik vrij lang (tevergeefs) volhouden, is helaas mijn ervaring.
Als iemand volhardt in gekte én daarbij gevaarlijk/bedreigend wordt, dan is daar onmiddellijk het gat van de deur.
De enige uitzondering die ik daarin zou maken: mijn vrouw en kind.
Mijn kijk op TS kun je vinden in ondermeer post #27.
[ Bericht 0% gewijzigd door OllieA op 16-04-2026 19:22:03 ]And it's only the giving
That makes you
What you are
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |