quote:
Bedankt, komt vast goedquote:
Ja... klopt... alleen dan moet ik telkens denken aan hoe ze op de IC lag, helemaal diepdonkerblauwgrijs van kleur. Zonder dat zuurstoftekort was ze er misschien nog geweest. Ze is er nooit bovenop gekomen. En dan voel ik toch iets van... waarom kwamen ze er zo laat achter dat ze niet tegen morfine kon. Ze zeiden dat ze haar al de hele tijd zagen wegzakken. Waarom wachten met een anti-middel tot ze in coma lag en niet eerderquote:Op maandag 30 maart 2026 14:26 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Beterschap!
Dat nadenken over je moeder is heel normaal hoor en ook herkenbaar. Ook al kun je niks meer doen, het is gewoon deel van je verwerking.
Dank je welquote:Op maandag 30 maart 2026 14:50 schreef qltel het volgende:
[..]
En dat doe je volgens mij heel erg goed!
[..]
Hopelijk is het dan inderdaad 1 bleh-dagje en ben je morgen weer helemaal de oude. Beterschap!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees niet zo hard voor jezelf, er zijn maar weinig mensen op deze aarde (op dokters na) die andermans dood kunnen uitstellen..
Maar kan me ook voorstellen dat 90% van de gesprekken tussen een nabestaanden en pyscholoog over juist dit onderwerp gaan
Hell To The Liars
Een klacht indienen is niet mijn stijl. Ik ben niet haatdragend.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:10 schreef DoubleDip het volgende:
Ik snap je gedachtes wel als ik het allemaal zo lees. Maar je kan er nu helaas niks meer aan doen. Hooguit een klacht indienen bij het ziekenhuis, maar daar krijg je je moeder niet mee terug. En of je op die vragen ooit een antwoord gaat krijgen is ook maar de vraag.
Wat betreft je laatste stukje: meer dan je best kan je niet doen. Het feit dat je haar zo ontzettend mist geeft denk ik wel aan dat het antwoord waarschijnlijk "ja" is. Je kan ook niet alles van tevoren bedacht hebben he, daar ben ik nu ook wel achter. Het is altijd "met de kennis van nu", maar als je die toen nog niet had kon je moeilijk iets anders doen.
quote:Op maandag 30 maart 2026 17:27 schreef Droopie het volgende:
Dat hoort erbij, dat denken.
Maar kan je je misschien ook voorstellen dat door jouw aanwezigheid en liefde ze misschien veel langer geleefd heeft, dan als jij niet in haar leven was geweest..
Misschien had ze dan al 5 jaar geleden gedacht. Fuck it, niemand kijkt naar me om, niemand neemt contact met op etc.. (afhankelijk van haar situatie)..
En het protocol waar je naar refereert, kan idd heel pijnlijk zijn de laatste momenten voor jou om te ervaren.
Maar dat protocol is nu eenmaal een feit en stiekem ook wel fijn dat je niet zomaar iemand een zetje mag geven.KnuffelSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees niet zo hard voor jezelf, er zijn maar weinig mensen op deze aarde (op dokters na) die andermans dood kunnen uitstellen..
Maar kan me ook voorstellen dat 90% van de gesprekken tussen een nabestaanden en pyscholoog over juist dit onderwerp gaandat is ook een zware ervaring
![]()
En je had idd verteld van die paniek. Dat is ook niet vreemd...
Ze dacht al lang dat ze elk moment dood kon gaan, maar elke keer was er een reden (nog één kerst, nog ééń verjaardag, nog één Pasen) waar ze voor ging
Alleen het ging niet meer...Nee... dat is er niet geweest en ik voel ook geen neiging om het zkh te bellenquote:Op maandag 30 maart 2026 17:33 schreef DoubleDip het volgende:
@:ChildoftheStars hebben jullie nadien nog contact/gesprekken gehad met het ziekenhuis om de vragen die je hebt te bespreken? Ik kan me voorstellen dat ze wat betreft de morfine toch wel iets van een antwoord moeten kunnen geven. Je krijgt je moeder niet terug, maar misschien dat het helpt bij de verwerking als ze meer kunnen vertellen over wat ze gedaan hebben en waarom.
Weet wel dat de HA van mijn moeder binnenkort gaat bellen, heeft ze iig toegezegd
Misschien, als je zou willen, kun je de vragen die door je hoofd spoken opschrijven en met de HA van je moeder bespreken?quote:Op maandag 30 maart 2026 18:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Een klacht indienen is niet mijn stijl. Ik ben niet haatdragend.
En verder heb je ook wel gelijk hoop/denk ik
[..]
Knuffeldat is ook een zware ervaring
![]()
Ze dacht al lang dat ze elk moment dood kon gaan, maar elke keer was er een reden (nog één kerst, nog ééń verjaardag, nog één Pasen) waar ze voor ging
Alleen het ging niet meer...
[..]
Nee... dat is er niet geweest en ik voel ook geen neiging om het zkh te bellen
Weet wel dat de HA van mijn moeder binnenkort gaat bellen, heeft ze iig toegezegd
Ik snap dat een klacht indienen een stap verder gaat en veel energie kost. Wel goed dat je huisarts er achteraan gaat. Hopelijk het middel om nog wat antwoorden te krijgen en alles beter te kunnen verwerken.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Een klacht indienen is niet mijn stijl. Ik ben niet haatdragend.
En verder heb je ook wel gelijk hoop/denk ik
[..]
Knuffeldat is ook een zware ervaring
![]()
Alleen het ging niet meer...
[..]
Nee... dat is er niet geweest en ik voel ook geen neiging om het zkh te bellen
In mijn ervaring werd er aandacht aan besteed, alleen had ik een uur na haar overlijden nog even geen behoefte aan.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:33 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ik snap dat een klacht indienen een stap verder gaat en veel energie kost. Wel goed dat je huisarts er achteraan gaat. Hopelijk het middel om nog wat antwoorden te krijgen en alles beter te kunnen verwerken.
Ik weet vanuit eigen ervaring dat er nadien wel een afsluitend gesprek was waarin we vragen konden stellen. Weinig antwoorden gehad eerlijk gezegd, maar dit zal enorm verschillen per persoon. Gaat overigens niet over mijn moeder maar is al 15 jaar geleden dat ik dit zelf meemaakte. Hoop dat dit tegenwoordig wat beter geregeld is.
Ik weet het ook niet... dan lees ik alles en voel dan even bij mezelf en ervaar dingen dan anders en dan wil ik niemand kwetsenquote:Op maandag 30 maart 2026 21:41 schreef Lienekien het volgende:
Hoe kan het nou verkeerd zijn dat je iets anders wilt of ervaart? Als we nou toch één ding steeds herhalen, is dat het voor iedereen anders is.
Houd gewoon ergens in je achterhoofd dat mocht je toch nog antwoord willen op bepaalde vragen, dat dat dus kan en dat het niet gek is als je daar over een paar weken of maanden nog mee komt.
En als je er vrede mee kunt hebben en die behoefte niet voelt: ook OK, want jij bepaalt dat.
Iedereen is anders.. ervaart en voelt het anders.. dat is niet anders bij rouw.quote:Op maandag 30 maart 2026 21:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet... dan lees ik alles en voel dan even bij mezelf en ervaar dingen dan anders en dan wil ik niemand kwetsen
Ik wil gewoon niet dwars zijn
En tja... ik weet het allemaal op het moment eventjes niet.
Ergens heb ik zoiets van het is wat het is. Dat de huisarts van mijn moeder gaat bellen vind ik fijn. Alleen verder niet...
Jaquote:Op maandag 30 maart 2026 21:49 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Iedereen is anders.. ervaart en voelt het anders.. dat is niet anders bij rouw.
Het even niet weten op dit moment = ook oke. En vooral doen wat voor jou goed voelt hierin.
Je zegt het goedquote:Op maandag 30 maart 2026 21:53 schreef qltel het volgende:
Wees niet bang om het verkeerde te zeggen. Jij ervaart het zoals je het ervaren hebt en daarin is geen goed of fout. Dus wees niet bang om hier te schrijven, je reageert niet verkeerd en ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier er begrip voor heeft hoe jij dingen omschrijft.
Ik ben het wel met je eens dat "gedaan is gedaan". Ik begrijp uit je vorige bericht dat ze al langer aan het zoeken was naar een moment om vredig en zonder verdere pijn en ellende heen te gaan. Natuurlijk is het niet leuk, maar daaruit blijkt wel dat ze genoeg ervan had en haar leven eigenlijk wel voltooid was. Ik hoop niet dat ik het zo verkeerd zie, maar dat lees ik in wat je geschreven hebt. En ik kan me ook voorstellen dat het weinig zin meer heeft om er met artsen over te praten. Tja, het is moeilijk en lastig. Maar ik begrijp helemaal hoe je ermee omgaat en dat is ook een goede manier voor je, lijkt me zo.
Mooi. Want ik vond het lastig om mijn gevoelens erover op te schrijven, maar het voelde toch goed om te doen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dat is mooi. Ze heeft tot het laatste moment jouw liefde gevoeld. Dan kun je ook rustig heengaan. Het zou veel vervelender zijn als je haar niet zou missen. Jouw liefde voor haar is haar tot het laatste moment bijgebleven.quote:Ze was zo bang
En ik begrijp het allemaal wel
Alleen ik mis haar
quote:Op maandag 30 maart 2026 22:16 schreef qltel het volgende:
[..]
Mooi. Want ik vond het lastig om mijn gevoelens erover op te schrijven, maar het voelde toch goed om te doen.
En eerlijk gezegd. Als je al die dingen niet meer kunt dan heeft het leven niet veel zin meer. En zeker als je alleen maar ligt, en niets meer kan doen, dan heeft het allemaal toch geen zin meer.Dat is altijd een pittig gesprek en een pittige afspraak. Wel heel verstandig van jullie om het er al over te hebben...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
En dat is mooi. Ze heeft tot het laatste moment jouw liefde gevoeld. Dan kun je ook rustig heengaan. Het zou veel vervelender zijn als je haar niet zou missen. Jouw liefde voor haar is haar tot het laatste moment bijgebleven.
Omdat het geen leven meer was accepteer en respecteer ik de keuze. Ben geen enkele keer in discussie gegaan. En dat ik soms anders wens maakt dat ik me super egoïstisch voel, of egocentrisch.
Ik gunde haar zoveel beter en een einde zonder pijn en zonder angst om te vallen, en zonder niks meer kunnen. Natuurlijk hoop je dat iemand lekker gaat slapen en niet meer wakker wordt, zonder enig leed. Helaas is dat niet iedereen gegeven
Zoveel mogelijk kleine geluksmomentjes geprobeerd te geven (van lekker eten, pudding en brie, tot samen thee drinken, tot foto's van bloeiende krokussen laten zien etc.).
maar goed, stoppen met denken, anders ga ik huilenJe hebt gelijkquote:Op dinsdag 31 maart 2026 00:16 schreef DoubleDip het volgende:
@:ChildoftheStars wees niet bang om iets "verkeerds" te zeggen. Er is geen goed of fout. Elke situatie is anders en onze ervaringen zijn niet de jouwe. Dat is prima. En dat je het allemaal ff niet weet... Heel herkenbaar. Ik wist in het begin niet eens hoe dat nou moest, rouwen. Maar er is geen draaiboek en geen goed of fout.![]()
Helemaal niet egoïstisch of egocentrischquote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat is altijd een pittig gesprek en een pittige afspraak. Wel heel verstandig van jullie om het er al over te hebben...
Omdat het geen leven meer was accepteer en respecteer ik de keuze. Ben geen enkele keer in discussie gegaan. En dat ik soms anders wens maakt dat ik me super egoïstisch voel, of egocentrisch.
Ik gunde haar zoveel beter en een einde zonder pijn en zonder angst om te vallen, en zonder niks meer kunnen. Natuurlijk hoop je dat iemand lekker gaat slapen en niet meer wakker wordt, zonder enig leed. Helaas is dat niet iedereen gegeven
Zoveel mogelijk kleine geluksmomentjes geprobeerd te geven (van lekker eten, pudding en brie, tot samen thee drinken, tot foto's van bloeiende krokussen laten zien etc.).
maar goed, stoppen met denken, anders ga ik huilen
[..]
Je hebt gelijk
Je weet het weer mooi te verwoorden.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat is altijd een pittig gesprek en een pittige afspraak. Wel heel verstandig van jullie om het er al over te hebben...
maar goed, stoppen met denken, anders ga ik huilen
[..]
Je hebt gelijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |