Leuk om ze bezig te zien!quote:Op zondag 10 mei 2026 20:51 schreef Clayton1 het volgende:
Winterkoning druk met nestbouw
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ah, sneu...quote:Op maandag 11 mei 2026 12:54 schreef Kanaroe het volgende:
Duiven, mein gott
Hier 'bouwden' Houtduiven eens een nest in de hazelaar. Vond het op een dag met jonkies en al op de grond.
Dode jonkies.....aargh
Vogeltje dat aan de band Kiss doet denken.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:55 schreef Kanaroe het volgende:
Gaaf @:Symphonic! Daar word je blij van
Baardmannetjes, die zou ik ook graag eens zien
Die had ik ook al heel lang op mijn wensenlijstje staan. Ik had gezien dat daar veel broedpaartjes zitten. Ik ben gaan zitten en op een gegeven moment kwamen ze tevoorschijn. Echt heel gaaf.quote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:55 schreef Kanaroe het volgende:
Hier moest ik even over nadenken, hoezo Kiss?quote:Op dinsdag 12 mei 2026 17:03 schreef SoS87 het volgende:
[..]
Vogeltje dat aan de band Kiss doet denken.
Zevenhuizerplas heb je redelijk kans om ze te zien. Ik heb ze daar al eens geschoten 📸quote:Op dinsdag 12 mei 2026 16:55 schreef Kanaroe het volgende:
Gave foto!quote:Op dinsdag 12 mei 2026 20:58 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Zevenhuizerplas heb je redelijk kans om ze te zien. Ik heb ze daar al eens geschoten 📸
[ afbeelding ]
Fijn om naar te kijken voor ik ga slapenquote:Op woensdag 13 mei 2026 23:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
De kraai en eekhoorn hebben blijkbaar ook een "staakt-het-vuren" afgesloten.
Bekijk deze YouTube-video
Langere versie voor de liefhebbers:
Timing met de pimpelmees zeg. Heel tofquote:Op donderdag 14 mei 2026 20:45 schreef Clayton1 het volgende:
Moeder laat de kroost de omgeving zien.
[ afbeelding ]
Deze Pimpelmees was druk met voer brengen voor de kroost.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog geen half uur na deze post ging ze op pad met 6 jongenquote:Op donderdag 14 mei 2026 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Leuk!
Ik vermoed dat er bij "mijn" eend in de border ook al een paar eieren zijn uitgekomen, hoorde ander geluid dan het sissen van moeder eend.
Ze is ook niet meer van het nest geweest, terwijl ze er 's nachts altijd af gaat en normaal net voor zonsopkomst weer op de eieren kruipt (zie ik op camera's).
Dus als alles uitgekomen is, zal ze wss wel op pad gaan met het kroost.
Hopelijk gaat dat goed. Sloot achter is veilig te bereiken maar ze kan ook net de weg oversteken natuurlijk...
Wat mooi dat dit op beeld staatquote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nog geen half uur na deze post ging ze op pad met 6 jongen
Beelden zijn wat wazig, is ingezoomd op security camera en ook nog eens in het donker.
Oversteek van straat staat niet op beeld (ivm privacy overburen) maar is goed gegaan!
Een jonge dame zo te zienquote:Op vrijdag 15 mei 2026 11:48 schreef Blues het volgende:
De meidoorn in de tuin staat in bloei en er zitten allerlei vogels in
Merelvrouw:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
quote:Op zondag 17 mei 2026 14:50 schreef xpompompomx het volgende:
Bij ons zijn vanochtend de Koolmeesjes uitgevlogen.
Het was natuurlijk al een tijdje onrustig in de tuin met paps&mams Koolmees die af en aan vlogen met lekkere rupsjes voor de steeds harder piepende pluisjes in het vogelhuisje, maar vanochtend was het wel een erg opgewonden toestand in de tuin. Onze Poezenbaas had het natuurlijk ook al door dus die zat al buiten op wacht. Dus, Poezenbaas naar binnen gelokt en to groot ongenoegen het kattenluikje dichtgedaan. Ben zo rond een uurtje of 11 even gaan kijken en toen heb ik er 3 uit zien vliegen. Geen idee hoeveel er totaal in het nest zaten verder.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:03 schreef Blues het volgende:
[..]![]()
Heb je het kunnen zien? Hier is het ook een kwestie van uren, een dag gok ik!
Koekoek geluid is zo zomers!quote:Op zaterdag 16 mei 2026 00:13 schreef Blues het volgende:
Dit ei vond ik vanmiddag in de tuin.
We denken een duivenei.
[ link | afbeelding ]
De hele dag hoorde ik voor het eerst hier ergens een koekoek!
Nu hebben golfer en ik het hier over en de combi duivenei en koekoek, denken we dat de vreemd gekleurde duif die ik (niet goed) zag vandaag de koekoek is, die dat duiven ei uit een nest heeft gegooid om er zelf haar ei in te leggen
Ja daar wilde ik nog op terugkomen... had er ook al over zitten lezen. Tnx!quote:Op maandag 18 mei 2026 11:42 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Koekoek geluid is zo zomers!
En tof dat er bij je in de buurt 1 zit![]()
Echter, de Koekoek zal waarschijnlijk geen duivennest plunderen.
Zij hebben zogenaamde waardvogels waar ze hun ei in droppen.
Bijvoorbeeld de Rietzanger of Karekiet, de Heggenmus of de Gekraagde Roodstaart meen ik zo uit mijn hoofd.
Wow mooie serie, RIP andere nestje.quote:Op zondag 17 mei 2026 17:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het was natuurlijk al een tijdje onrustig in de tuin met paps&mams Koolmees die af en aan vlogen met lekkere rupsjes voor de steeds harder piepende pluisjes in het vogelhuisje, maar vanochtend was het wel een erg opgewonden toestand in de tuin. Onze Poezenbaas had het natuurlijk ook al door dus die zat al buiten op wacht. Dus, Poezenbaas naar binnen gelokt en to groot ongenoegen het kattenluikje dichtgedaan. Ben zo rond een uurtje of 11 even gaan kijken en toen heb ik er 3 uit zien vliegen. Geen idee hoeveel er totaal in het nest zaten verder.
De 1e:
[ afbeelding ]
2e:
[ afbeelding ]
3e:
[ afbeelding ]
![]()
Helaas ook nog groot drama in de voortuin toen van een ander nest er eentje te grazen werd genomen door een Vlaamse gaai.
[ afbeelding ]
quote:Bij koolmeesjes kun je het aardig timen dat ze uitvliegen. Ze geven duidelijke signalen 1-2 dagen van tevoren:
### *1. Let op de timing*
- *Broedduur*: 13-14 dagen na het uitkomen van het ei
- *In het nest*: 16-22 dagen totaal
- *In NL*: Meeste koolmezen vliegen uit tussen *half mei en eind juni*. Als ze nu in mei uitkomen, is eind mei/begin juni de kans groot.
### *2. Gedrag in de laatste 2 dagen*
Dit zijn de signalen dat het bijna zover is:
- *Veel lawaai*: De jongen piepen continu en harder. Ze horen je al van 3 meter aankomen.
- *Ouders vliegen af en aan*: Ouders voeren elk 2-3 min. Ze zijn gestrest en waarschuwingstikjes doen.
- *Jongen aan de ingang*: Kopjes en snavels steken uit het nestkastgat. Ze trainen hun vleugels door te fladderen in het gat.
- *Minder stilte*: Eerst hoor je alleen piepen als ouders komen. Laatste dag piepen ze ook als het stil is.
### *3. De dag zelf*
- *’s Ochtends vroeg*: 80% vliegt uit tussen 6:00-9:00 uur. Koolmezen haten wind en regen, dus kiezen ze een rustige ochtend.
- *Het gaat snel*: Het eerste jong springt, de rest volgt binnen 1-2 uur. In 1 dag is de kast leeg.
- *Ze vallen vaak*: De eerste vlucht is max 2-3 meter. Ze belanden in struiken en worden daar 2-3 dagen door ouders gevoerd.
### *4. Hoe je kunt kijken zonder te storen*
- *Blijf op 5+ meter afstand*. Als ouders alarm roepen, zit je te dichtbij.
- *Kijk naar de ouders*, niet naar de kast. Waar zij heen vliegen, zitten de jongen.
- *Niet aan de kast komen*. Laatste week wordt het warm en benauwd in de kast. Ze kunnen voortijdig springen van stress.
*Rode vlag*: Als jongen op de grond liggen en ouders niet reageren na 2 uur, is er iets mis. Anders: handen af. De ouders doen het zelf.
.
Koekoek man of vrouw? Die klinken namelijk verschillend. Alleen het mannetje roept 'koekoek' en die zorgt dan weer niet voor eieren.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 00:13 schreef Blues het volgende:
De hele dag hoorde ik voor het eerst hier ergens een koekoek!
Whaaaa die laat zich al goed zien zeg. Hier zijn ze nog niet zo heldhaftig. Misschien dat het dan toch nog wat langer duurt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:43 schreef Blues het volgende:
Hier wordt bijna uitgevlogenBen er even goed voor gaan zitten, vanuit de huiskamer ingezoomd op het huis in de tuin.
Oh, je hebt een katquote:Op donderdag 21 mei 2026 15:54 schreef Elpis het volgende:
Jonge merels zijn ook leuk ja. Alleen leven die mij iets te lang op te grond. Dan heeft de kat nog langer huisarrest.
Kauwen hebben we hier een zwaar overschot aan dus die liever niet.
En ik moet geloof ik geen verdere video's gaan zitten kijken om te zien of ik een nr 6 kan vinden. Ik hoor een ekster en pa/ma pimpelmees aardig tekeer gaan.
Ik zie nu dat er een stuk of 4 koolmezen een gaai achterna zitten met veel kabaal! Go K-familiequote:Op donderdag 21 mei 2026 17:19 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Oh, je hebt een kat
Ja, dan zijn merels een heel makkelijke prooi![]()
Ik probeer de buurtkatten in deze tijd te weren, maar dat valt ook niet mee
Ah gelukkig, geen lijkjes!quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:53 schreef Elpis het volgende:
Vol verwachting klopt ons hart bij het open maken van het vogelhuisje, maar het viel gelukkig reuze mee.
1 piepklein eitje is niet uitgekomen. Ik heb M&M's met noot gezien die groter dan deze waren.
Geen lijken uit de kast gekomen.
[ afbeelding ]
Haha ja vele kleintjes maken 1 grote. Goed dat ze het kroost verdedigen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:56 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik zie nu dat er een stuk of 4 koolmezen een gaai achterna zitten met veel kabaal! Go K-familie
quote:Niet schoonmaken tíjdens het broedseizoen
Goed om te weten: je hoeft de nestkast niet na élk nestje schoon te maken. Mezen kunnen soms snel na het uitvliegen van de jongen alweer met een volgend legsel beginnen. Dan is niet te zien of er nieuwe eieren liggen of niet-uitgekomen eieren van een vorig nestje. Per ongeluk goede eitjes weggooien of het stelletje verstoren is natuurlijk niet je bedoeling. De mezen hebben er geen last van als er nog een tijdje een een oud eitje ligt.
Wij hebben ook idd een paar jaar achter elkaar niks met het huisje gedaan en elk jaar een nestje.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:05 schreef Elpis het volgende:
[..]
Haha ja vele kleintjes maken 1 grote. Goed dat ze het kroost verdedigen.
Hier zijn ze compleet verdwenen de groenstrook naast ons huis in denk ik. Daar staat ook een strook met wilgen waar mezen graag zitten. Fijner voor poes, maar ik heb nu een beetje last van het lege nest syndroom.
Overigens las ik bij de vogelbescherming dat het niet perse gelijk opgeruimd hoeft te worden. Maar ja het idee van lijkjes in de kast vond ik ook maar meh.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |